James Swallow: Deus Ex - Ikarosz-hatás

2013. február 21.
71.0061
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
Viszonylag régen jelentkezett már videojátékos-vonatkozású könyvvel a témában jeleskedő Fumax, akik tavaly nyáron jelentették meg utolsóként az Assassin's Creed: Jelenések című művet, amiről mi is megemlékeztünk nektek annak idején. Természetesen a könyvekre és képregényekre szakosodott kiadó nem unatkozott az elmúlt hónapokban sem, számtalan kitűnő kiadvánnyal lepték meg a magyar olvasókat - érdemes rápillantani, hogy milyen nagyszerű alkotásokat hoztak el a hazai piacra -, de videojátékhoz, tehát a Fumax Games sorozatához kapcsolódó kötet az említett Ezio-kaland óta nem látott napvilágot.
 


Nemrégiben azonban ismét megtört a jég, sőt, információink szerint már folynak egy újabb Assassin's Creed könyv előkészületei is a háttérben, ami a harmadik epizódot kívánja elmesélni számunkra, de a Battlefield vagy az Uncharted után most egy újabb franchise-t kíván bevezetni a honi színtérre könyves formában is a kiadó, mégpedig a Deus Ex-szériára koncentrálva. Hogy mennyire volt szerencsés választás ez a Fumax részéről, azt majd az eladások megmondják, mindenesetre azt ettől függetlenül is kijelenthetjük már így az ismertető elején, hogy a Deus Ex - Ikarosz-hatás a Fumax Games sorozatának egyik legjobb és legminőségibb darabja lett.

Ne szaladjunk azonban ennyire előre, lássuk inkább egy kicsit magát a Deus Ex univerzumot, ami egészen pontosan az ezredfordulón mutatkozott be az akcióban dúslakodó szerepjátékok kedvelői számára, méghozzá éppen egy olyan korszakban, amikor az FPS műfaj szerelmeseinek már elegük volt az ész nélküli kaszabolásból, éppen ezért szerettek volna valami mást, valami összetettebb élményt átélni a stílus keretein belül. Erre adott alternatívát az Ion Storm fejlesztésében megjelent Deus Ex, ami egy cyberpunk/sci-fi témájú akció-szerepjáték lett, és olyannyira sikerült feldobnia az FPS-ek állóvizét, hogy a legtöbben manapság már legendás alkotásként tekintenek rá, méghozzá nem véletlenül. A kiváló történet, az egyedi atmoszféra és világ, a változatos játékmenet vagy éppen a fejtörők ugyanis kiemelték a végeredményt a sok Doom-kópia közül, és bár a 2003-as Deus Ex: Invisible War már nem volt olyan jó, mint a bemutatkozás, de még így is sikerült megütnie egy bizonyos szintet. Évekig azonban mégsem hallhattunk semmit sem a sorozatról, de 2011-ben megtörtént a nagy visszatérés, méghozzá Deus Ex: Human Revolution címmel, ami sokak szerint - és a kritikák is ezt mutatják - méltóbb volt a Deus Ex név használatára, mint a valamikori második epizód.

A jó pontszámok ellenére azonban a sorozat mindig is csak egy réteg játéka volt, sosem produkált túl látványos eladásokat, de természetesen nem is kellett szégyenkeznie az eredmények miatt, és ezért különösen meglepő, hogy egy ilyen minőségű regény készült hozzá, mint az Ikarosz-hatás, ami alátámasztja, hogy a kincsek néha valóban ott vannak, ahol soha nem keresnénk őket. A könyvvel kapcsolatban - elsődlegesen az Assassin's Creed művek miatt -, bizonyára sokan azt hiszik, hogy csak a legutóbbi videojáték, avagy a Human Revolution történetét kívánja elmesélni számunkra, ez azonban ebben a formában egyáltalán nem igaz, méghozzá olyannyira nem, hogy a franchise univerzumából táplálkozó kötelező kellékek kivételével nem is vonhatunk túl sok párhuzamot a játékokkal, de a végeredményre, a könyv által elmesélt történetre így sem panaszkodhatunk, hiszen részben párhuzamot vonhatunk a játékok és a könyv között, de az olvasmány inkább a nyomozós krimikhez és kalandregényekhez hasonlítható, semmint egyszerű akciók és bevetések leírásához. Csak apró megjegyzés, hogy éppen azért, amiért a könyv maga nem nagyon kapcsolódik a Deus Ex: Human Revolution-höz, nem igazán értettem, hogy miért kellett az Eidos Montreal alkotásához készített koncepciós rajzokkal illusztrálni a borítót, ez ugyanis zavart kelthet az olvasóban, de gyorsan megjegyezném, hogy ezen negatívum kivételével aligha tudnék másba belekötni a végeredmény tekintetében. Lássuk is rögtön a történetet, hogy megértsük, miért!

James Swallow: Deus Ex - Ikarosz-hatás - 2. kép

A 2027-ben játszódó cselekmény - mint a legtöbb nyomozós regény esetében - ezúttal is két szálon fut majd. Az egyik történeti szálat Anna Kelso szemszögéből élhetjük át, akit a sztori elején egy szakmája és kollégái irányában elkötelezett titkos ügynökként ismerhetünk meg. Kelso-val éppen aktuális bevetése közben találkozunk, feladata pedig, hogy társaival megvédjenek egy szenátort. A biztonságosnak és kellemesnek induló küldetés azonban csakhamar kudarcba fullad, amikor ismeretlen katonák támadnak rájuk, és rajta kívül szinte kivétel nélkül lemészárolják társait. Anna ugyan kap magyarázatot a történtekre - egy ellenséges triádra fogják a merényletet -, ő azonban tudja, hogy a háttérben sokkal magasabb erők, mint később a nevük is kiderül, a Tirannusok irányíthatták az akciót, akik tökéletes gyilkológépekként takarítanak el mindent és mindenkit, aki csak az útjukba áll. Kelso ügynököt a történtek nem hagyják nyugodni, így akarva-akaratlanul kapcsolatba lép a világ legnagyobb cyber-bűnözőivel, aminek köszönhetően előbb felfüggesztik állásából, majd amikor többszöri felszólítás után sem hagyja abba a nyomozást, a titkosszolgálat elhatározza, hogy eltakarítja az útból a veszélyes kérdéseket feszegető hölgyet. Anna senkiben sem bízik, de eltökélt szándéka, hogy felkutatja a Triannusokat és bosszút áll volt kollégáin.

A történet másik szála véleményem szerint egy kicsit unalmasabb, illetve szürkébb. Ebben egy Ben Saxon nevű zsoldost ismerhetünk meg, aki volt SAS tisztként egy meglepően emberi szuperkatona. Mikor először találkozunk vele, szakaszával éppen egy szigorúan titkos bevetésre indul, ám amint kiderül, áruló lehetett köreikben, a bevetést ugyanis egy állig felfegyverzett drone meghiúsítja, társait - pontosabban katonáit - pedig mind egy szálig megöli, és kis híján őt is az örök vadászmezőkre küldi. Saxon később egy katonai kórházban ébred fel, méghozzá egy rejtélyes alak mellett, aki azért mentette meg az életét, hogy segítséget kérjen Bentől, pontosabban inkább egy kis szívességet. Ez a kis szívesség nem más, minthogy csatlakozzon elit zsoldoscsapatához, akiknek oldalán a jó ügyért harcolhat. Saxon komoly fenntartásokkal ugyan, de csatlakozik a szervezethez, akik a Tirannusok névre hallgatnak. Főhősünk meglepő módon nem tud teljesen beilleszkedni új csapatába és egyre ijesztőbb kérdések - "Milyen urat szolgál?" - merülnek fel benne, amelyek érdekes módon a valóságba is átültethetők, főleg azok után, hogy megtudjuk, a Tirannusok vezetője egy izraeli, aki soha nem tud majd Saxonnak egyértelműen válaszolni a küldetések miértjével kapcsolatban, így nem meglepő, hogy Ben számára egyszer majd betelik az bizonyos pohár...

Kelso ügynök és Saxon története természetesen több ponton is keresztezni fogják egymást a könyvben, majd egy óriási fináléban végződnek, de ahelyett, hogy leleplezném a nagyszerű sztori végét, inkább elmondanám, hogy miért is nagyszerű ez a sci-fi és cyberpunk hatásokat is felvonultató regény, hiszen az olvasmányos sztori már önmagában csillagos ötös, de mindezt kiegészítik és úgyszólván kiteljesítik a Deus Ex univerzum sajátosságai. Hogy mik ezek? Tulajdonképpen az egész cyberpunk fantáziavilág, ami futurisztikus ugyan, de mégis hihetőnek tűnik, hiszen minden egyes momentuma megmagyarázásra kerül, így garantáltan nem hagy majd bennünk homályos foltot az, hogy miért jók az emberi augmentációk - ez amúgy is nagyon fontos kérdéskör lesz a könyvben -, vagy miként lehetséges a jövő technológiáinak köszönhetően bárhová behatolni és virtuálisan ugyan, de bárhol jelen lenni. Rengeteg sci-fi regény ott vérzik el, hogy az írók egyszerűen önmagukkal kerülnek ellentétbe, de érezni, hogy James Swallow - aki egyébként a New York Times sikerlistás szerzője - kívül-belül ismeri az általa lefestett világot, és úgy meséli el nekünk az egész történetet, mintha mi is benne élnénk, mintha számunkra is természetesek lennének a lebegő járművek, az eltúlzott holografikus kijelzők és minden egyéb összetevő, amelyek apróságok ugyan, de segítenek abban, hogy a könyv kiteljesedhessen.

Nagyon tetszett ugyanakkor, hogy a regény magyar fordítása is rendkívül gördülékeny volt és úgy hozta be az ismeretlen szavakat a jól megfogalmazott sorok közé, mintha azok évtizedek óta a nyelvünk részét képezték volna. A legnagyobb dicséret a fordító mellett természetesen akkor is James Swallowt illeti, aki képes volt egy olyan folyamatos és pergő cselekményt írni ehhez a jól felépített világhoz - méghozzá tökéletes reflektálás mellett -, hogy az a futurisztikus elemek ellenére is megmaradt emberinek és érthetőnek - nem túlozza el például a felesleges kitalált kifejezéseket -, így még azok is élvezhetik majd a végeredményt, akik korábban soha nem játszottak egyetlen Deus Ex-videojátékkal sem. Természetesen akárcsak a Fumax Games sorozatának korábbi alkotásai, úgy az Ikarosz-hatás is úgy lesz azonnal érthető és átlátható, ha ismerjük a franchise alapjait, ez azonban - ahogyan a könyv hátulján is olvasható -, nem alapfeltétel. A valamivel több mint 300 oldalas regény egyébiránt rendkívül ízléses küllemmel látott napvilágot, méreteit és minőségét tekintve pedig odailleszthető a Battlefield 3 és az Uncharted regények mellé. Továbbra is csak gratulálni tudunk a Fumax-nak, hiszen kiadványaik színvonala - bármennyire is nehéz ebben a szakmában - folyamatosan emelkedik, ez pedig nem is annyira a már korábban is magas színvonalat képviselő küllemre, mint inkább a tartalomra értendő. A Deus Ex-sorozat rajongóinak kötelező vétel, mindenki másnak pedig erősen megfontolandó, hiszen egy nagyon jó nyomozós akció-kalandregényt rejt az Ikarosz-hatás!
17 hozzászólás

LolZ

12 éve, 7 hónapja és 10 napja

Hát igen kicsi késéssel de nekem is sikerült végre beszerezni.Ráfüggök.röhögő smiley

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

12 éve, 11 hónapja és 7 napja

[Tiltott felhasználó!]

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 10 napja

Vendég írta:
Én most olvastam el...rég olvastam ilyen jól felépített, ennyire izgalmas könyvet!
Dettó.

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 10 napja

Én most olvastam el...rég olvastam ilyen jól felépített, ennyire izgalmas könyvet!

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 15 napja

Király leírás, nagyon tetszik!

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 18 napja

Nsm olvastam még de igen jónak ígérkezik az írás alapján!

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 19 napja

Szóval akkor ez sokkal jobb mint amilyennek a filmet tervezik...röhögő smiley

válasz erre

marco

13 éve, 4 hónapja és 20 napja

Deus EX sosem volt a kedvenc játékom... De a regényt el fogom olvasni, mert az olvasásra ez elmúlt egy évben nagyon rákattantam - újra.mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 20 napja

Nagyon jó így leírás alapján!

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 20 napja

Egyre jobb és jobb könyvek jönnek gaming témában. Biztos hogy beszerzem.

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 20 napja

A játék állat, lehet elolvasom

válasz erre

Vendég

13 éve, 4 hónapja és 20 napja

A játék állat, lehet elolvasom

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Nincsenek kapcsolódó cikkek.

 
legutóbbi hozzászólások
 
Patrik94 profiljaMonyo profiljablockblastio profiljablockblastio profiljablockblastio profiljaManiac profilja