Tremulous

2008. augusztus 10.
81.0771
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
strogg profilja, adatai
strogg
Mint tudjuk, a linux nem játék platform. De a helyzet nem is reménytelen. Olykor igazi gyöngyszemekkel találkozik az ember. A vád szerint a nyílt forrású játékok nem elég nagyok, csili-vilik, jók, stb... Nos ez egyáltalán nem így van. Az egyetlen különbség a mennyiség. A wines játékokhoz képest valóban elenyésző a kereskedelmi linuxos (vagy pontosabban a linuxon is natívan futó kereskedelmi) játékok száma. A kisebb játékokból több ezer, a nagy, és csili-vili csodákból pedig pár tucat van. De van. És nem mind kereskedelmi. Sőt. Ezek a játékok sokszor igen jók. Először röpke véleményem a jelenlegi játékiparról, utánna pedig az említett nyílt forrású gyöngyszem következik.



Tremulous - 2. kép

A jelenlegi játékipar válságban van. Ezt kell mondjam. A korlátozott fejlesztői gárda, a komor határidők, és a súlyos pénzügyi szempontok miatt egy játék fejlesztési projeckt már a papírra vetéskor több sebből vérzik. Ez pedig az egészre rányomja a bélyegét. A kiadott stuff legtöbbször nem pontosan az tudásban amit megterveztek, bugos (ismerjük a patch hegyeket ugyebár) félkész, néhány pálya nincs is optimalizálva. Ezután a boltba kerül, és a demo verzió a netre. A játékos pedig elkezdi csócsálni. Tegyük fel,hogy jogkövető a magatartása a játékosnak: Letölti a demot, és elkezd játszani. Mit fog tapasztalni? Kap 2-3 pályát (nem baj, ezért demo) amit végigtolhat, megtanulhatja a kezelését, kiismerheti a játékot. De amit lát nem fogja a földhöz verni. Elsőként, ha nem hardcore gamer, akkor a vas sem a legkorszerűbb, ergo: az options menüben fog szöszmötölni akár fél órát is, mire beállítja, hogy hogyan is ne szaggasson a gépén. Mert ugye ha nem a paksi 1000 processzoros gépen futtatja az ember, akkor kompromisszumot kell kötnie. Ezek után elindítja a játékot, és az esetek többségében a jól lerágott csontot kapja meg. Történet gyenge, menni és hentelni, kapcsolókat tologatni, vagy párbeszédek után hentelni. Stratégia stílusban is ez a helyzet. Termelj, építs egységet, nyomd le a másikat. Pont.

Tremulous - 3. kép

A dolog ott kezd érdekes lenni, hogy sem a fejlesztő, sem pedig a kiadó "nem veszi a lapot". Nem veszi észre, hogy a silányságért (amit játéknak hív), amit ráadásul egy délután alatt végigjátszanak,- és lehet aztán soha többet - nem ér annyit, amennyi az ár cetlin rajta van. Ezért mit csinál a user. Tudja, hogy nem azt fogja kapni, amit akarna a pénzéért. Letölti, végigjátsza,törli. Egyenes következmény, hogy minden eladási mélyrepülésért a warez a felelős. (a kiadók szerint persze ) A kiadók kitalálták a széria számot, és a másolásvédelmet. Mi lett a következménye? A szériaszámot feltörik. A másolásvédelmet feltörik. És aki már egyszer is belefutott abba, hogy hiba van a programban a serial vagy a másolásvédelem kódjában (tehát nem tud játszani hiába az eredeti dobozos játék) az is átpártol inkább a warezhoz.


Tremulous - 4. kép

Magamat is tudnám említeni ezügyben, a homeworld kapcsán. Feltelepedik, és minden indításkor kéri a CD-t, holott mindent felrak róla. Egyértelműen csak azért kéri, hogy "vajon megvan-e még az eredeti?" Olyannyira bosszantó, hogy eredeti játékot is csak nocd crack-el használok! Egy ideje sztrájkolok! Nem veszem meg a legújabb vasat, és nem irogatok be sem serialt, sem pedig nem problémázok a nocd crack-el. Sztrájkolok bizony. Lehet csepp vagyok a tengerben, de úgy néz ki egyre több ilyen "csepp" gamer gondolkodik ugyanígy. (pc-s játékipar évek óta szűkül mint tudjuk) Elvárom azért a közel 10e forintért, hogy: menjen a gépemen frankón. Menjen az oprendszeremen, ne bosszantson serial-al, meg "kérem a CD-t" feliratokkal, legyen a játéknak jó története, és leginkább HANGULATA. Így az ember évente lehet csak 1x, de előveszi a játékot, és végigtolja. Mert jó. Mert igazán jó. Amíg ez nem teljesül, addig maradok a jó öregecskének számító örök klasszikusoknál. (q1,system shock sorozat, unreal, unreal tournament, pl. Egyébként érdemes az equake projecktre vetni egy pillantást. Odavág ám)

Tremulous - 5. kép

De szerencsére akadnak gyöngyszemek. A történet ott indul, hogy találtam egy remek weblapot. www.ubuntugames.org Nah itt szépen ki van listázva minden minőségben használhatóbb linuxos projeckt, linkkel, képpel, röpke (spanyol?) leírással. Itt találtam meg a Tremulous cimű csodát. (újabban sok álmatlan éjszakát okoz nekünk a párommal) A játék, egy stratégiai FPS csapatjátékra kihegyezve. A grafikáját nem kell ecsetelni, a képek magukrt beszélnek. Hozzáteszem halkan, hogy egy p3 800-on 256 rammal, és egy 32 megás gef2 kártyán kiválóan megy 800x600 -ban. Aki nagyobb felbontást akar, annak p3 1000 mhz, és 64 megás gef2 elkél. A történet szerint a pályákon (haaaatalmas pályák vannak) az alien életforma, és az emberek csatáznak. Kicsit szerepjátékos beütésű, hogy lehet választani minden újraéledéskor, hogy "mérnök" vagy "katona" akar-e lenni a játékos. Továbbá a stratégiai jelleget erősíti, hogy mindkét félnek vannak "épületei". Az emberek tudnak lőszert, páncélt, gránátot vételezni az "armoury" épületből, gyógyulni a "medi station"-on, tud elektromos csapdát kitenni, vagy automata gépfegyvert telepíteni.


Tremulous - 6. kép

A mérnök tudja felhúzni az épületeket, és javítani ha sérült. De van egy központi "reactor" ami véges kapacitású. Tehát véges mennyiségű épületet tudunk kirakni, és onnantól ennyi. Az van. (persze felszabadítható kapacitás, egy-egy eszköz lebontásával) A katona pedig 6x30 tölténnyel rendelkezik, illetve tud vételezni gránátot (1db) helmet-et (helyes kis radaros móka, amelyik megmutatja hol az alien, vagy épületei) hátirakétát, medkit-et. Jó tudni, hogy a megölt aline-ek száma bővíti az arzenált. (pont jár érte) A fejlődés tehát adott. A harc elején még nem tudunk gránátot hajigálni, vagy röpködni a jetpack-el, de később már igen. (kiteljesedik a háború) Az alien is hasonló. Annyiból más, hogy nem ilyen technokrata a beállítottság. A starcraft-ban a zerg-hez tudnám hasonlítani. Szintén korlátozott számú bio épületet húzhat fel az alien "mérnök", csak itt a reactort overmindnak hívják. Az újaéledési hely pedig az "egg" szemben az embereknél a telenode-al.

Az alien naggggyon veszélyes ellenfél. Először is 2x gyorsabban mozog, mint az ember. A kis alien-t eltalálni nem könnyű a földön, ráadásul a géppisztoly nagykanállal zabálja a lőszert. Tovább ha lekaszál a képernyőről pontot kap, ami azt eredményezi, hogy nagyobb, és erősebb alien lesz. Továbbá az idegeneknél a fejlődési lépcsőket a külsőben láthajtuk. Egyre nagyobb, és erősebb alien-ként képes újraéledni. (a fejlődést egyébként a gép a "reinsforcement has arrived" felirattal közli). Jah, és a legtöbb alien fejlődési stádiumban tud a falon, és a mennyezeten rohanni. Én nem vagyok szívbeteg, de majd meghaltam az ijdtségtől, amikor a párom az aliennel a nyakamba ugrott. Márpedig rád ugrik ám, mert az összes pályán négyzetméterenként kb: 1000 helyen tud elbújni. Szerencsére minnél nagyobb, annál kevesebb helyen.

Tremulous - 7. kép

Mi a játék célja? A játék célja stratégiai jellegű. Mind az emberek, mint az alien képes elpusztítani a másik épületeit. A cél nem simán ez. A cél egy bizonyos épület elpusztítása, ez pedig az újraéledési helyek. (emberek: telenode, alien: egg) Az alien többek között azért olyan szívós mert egy bizonyos (jó nagy) körön belül képes kirakni tojást, ráadásul jól el is tudja dugni. Ezt bizony módszeresen fel kell kutatni, és meg kell semmísíteni. Közben pedig védeni is kell a bázist, mert ha nagyon elharapóznak a harcok az alien tud 3 méteres  erős szörnnyé fejlődni (tyrant) amit 4 automata géppuska tud csak megfékezni. (Képzeljük el, ha kettő jön, vagy három.Majdnem reménytelen) Sajnos az emberek esetében pedig rázós újraéledési helyet kialakítani eldugott helyen. Először is az alien tojás tovább üzemel, ha az overmind-ot lezúztuk. Viszont az embereknél a reaktort lecsapták, akkor vége a dalnak. Ugyanis bárhová is viszem a telenode-ot először egy "repeater"-t kell építenem, ami továbbitja a mellé épített telenode-nak az energiát. (a reactor-tól) Tehát nagyon észnél kell lenni az emberek csapatának! Mi a véleményem? A játék nagyon hangulatos, kiválló, és szép is.


Tremulous - 8. kép

Nagyon jó csapatjátékot tesz lehetővé (sőt elvárja) de két személy esetében sem unalmas. A játékidő: nos egy menet bizony órákig is tarthat. A pályák száma viszonylag kevés, de azok valami félelmetesen jók, amolyan bolygó neve halál stílusuak, és nem sötétek, hanem jól belátható. Ráadásul említettem, hogy  nagyok a pályák. (télleg nagyon nagyok) A játék 1.1.0 verziója a www.tremulous.net oldalról húzható le, illetve itt találunk linkeket több fun site-ra is, amelyekről további 15-25 pályát tudunk húzni az alap kb: 6-hoz. A netes játék kiváló (nagyon kikaptam az alienektől) ráadásul közben frankón megőszültem, annyira izgalmas volt. Hibák: Sajnos vagy LAN-ban, vagy a neten kell játszani mert se single player üzemmód, sem pedig bot-ok nincsenek. (a botok hiányoznak) Ha egyedül lépünk be a játékba, akkor egyedül is fogunk ténferegni a pályákon, aminek csak annyi értelme van, hogy kitanuljuk mit tud egy mérnök, vagy katona, vagy az alien. Tehát max az alapok elsajátítására jó ez. Minden mást a neten. Természetesen a csapattagok tudnak kommunikálni írásban. Gépigény: amilyen szép, olyan alacsony. Most a fanatikusok tudnának kritzálni, hogy ez hol van a doom3 -hoz képest, de nekem megfelelő, pláne, hogy fényévekkel hangulatosabb, és izgalmasabb a játék, mint az említett Doom3.

Plusz bónusz, hogy mint windows, mint linuxhoz letölthető a game, teljesen nyílt, és ingyenes.Jah, és ez a csoda 101 MB. (nem 3-5-8- DVD). Magyarítás: Hozzákezdtem. Sajnos kicsit bonyolultabb lesz a telepítése, mint megszokhattuk. Ugyanis pk3 fájlokkal operál a "base" mappában, (ami mint tudjuk a q3, wolf, stb... játékokból valójában egy .zip fájl) ezt kell majd megnyitni, és felülírni az angol szövegű fájlokat a magyarítottal!. Azóta az is kiderült, hogy a csalások kiszűrése érdekében a szerver ellenőrzi a fájlokat is, és ha a méret nem stimmel, akkor nem negedi használni. Sajnos követelmény az angol nyelv. Mit várnék el a következő verziótól?. Mivel nyílt a cucc, a rajongók térképei valószínüleg belekerülnek. További 1-2 fegyver, vagy eszköz mindkét félnek nagyobb stratégiázásra adna lehetőséget, ami mondjuk csak még kifinomultabbá tenné az egészet, mivel már most is nagyom sokat kell ügyeskedni.

Tremulous - 9. kép

Ami azt illeti, ha beleraknának egy BOT támogatást akkor már csak 1 lépés lenne egy térképeket összefüző script, és kész a single üzemmód. Én amondó vagyok, hogy ezek után lerenderelni 2-3 átvezető animációt, meg egy intro-t 2008-ban nem egy durranás.Tehát olyan játék, amely súlyosan alkalmas lenne egy CD-s kiadásként a boltok polcain. A játák kiváló, szép, hangulatos, jól eltalált, és szenvedélyes csapat játékosoknak gyakorlatilag kötelező darab. A történethez képest nem véres, (egy csepp vért sem látunk, mert nem ez a cél) viszont akinek gondja van a szívével, érrendszerével, vagy epilepsziára hajlamos annak nagyon komolyan mondom: 100km-es körben kerülje el!!! Naggyon izgalmas, és ijesztő tud lenni.

Jó játékot!
15 hozzászólás

Shadow

15 éve, 18 napja

ooo ez nagyon franki kis game röhögő smiley itt elöttünk van ien számitástechnikai üzlet ahol gépeket javitanak vesznek eladnak iesmik szoal aztán lehet beülni pénzért játszani azt Attila (a bolt vezetöje) rátette ezt az ottani gépekre mert ott ubuntu van azt ezt toltuk haverokkal meg persze vele és a Half Life 1-et röhögő smiley

válasz erre

Vendég

15 éve, 1 hónapja és 16 napja

ezt írja ki a játék és már 1hete nem bírom elindítani ha valaki segít nagyon megköszönném nagyon ki akarom próbálni nemg igaz:Q_strncpyz: NULL src a neten se találok róla semmit valakis egitsenszomorú smileyszomorú smileyszomorú smiley

válasz erre

Vendég

15 éve, 4 hónapja és 6 napja

marco írta:
Hogyne lehetne, hisz teljesen ingyenes. hxxp://tremulous.net/files/
még jó hogy

válasz erre

Vendég

15 éve, 4 hónapja és 6 napja

nagyon jó játék már 6-szor végigvittemmenő smiley

válasz erre

marco

15 éve, 6 hónapja és 1 napja

Vendég írta:
Ez lenne a linux egyik húzó játéka? röhögő smiley 2002-es színvonal, miért kell ezt alternatívaként bemutatni, amikor nem lehet az?
Nem csak a Linux egyik húzójátéka, hiszen winfos és mac platformokra is van. Azért kell alternatívaként bemutatni, mert:

1. teljesen ingyenes
2. hihetetlen közösség van a szervereken
3. mindenki számára elérhető, nem gépzabáló

Vannak még érvek mellette, de felesleges sorolni, a Tremulous iszonyat jó játék!menő smiley

válasz erre

Vendég

15 éve, 6 hónapja és 1 napja

Ez lenne a linux egyik húzó játéka? röhögő smiley 2002-es színvonal, miért kell ezt alternatívaként bemutatni, amikor nem lehet az?

válasz erre

Vendég

15 éve, 7 hónapja és 21 napja

király a game de edi nem találkoztam magyaral ha valkik eres magyart jöjöjj az x szerora vagy afentröl a harmadikra mert én lehet ot leszek nevem Misi amugy nagyon kpa a játékmenő smiley
csipem nagyon

válasz erre

Vendég

15 éve, 10 hónapja és 17 napja

Magyarosítás? Miközben olyan hülyeségeket hadoválsz, hogy game meg gamer... *sóhaj

válasz erre

Vendég

16 éve,

Szerintem nagyon jó játék már 1 éve tolom..és már klánom is vanmenő smiley

válasz erre

strogg

16 éve, 11 hónapja és 19 napja

Alant szólótt marco helyesn mosolygó smiley A link menüpontot is nézzétek meg, mert ott rengeteg pályára találtok hivatkozást. (így nem játék közben kell a szerverről töltögetni, hanem rögtön mehet a móka)

válasz erre

marco

16 éve, 11 hónapja és 20 napja

Vendég írta:
ESTE HONNAN LEHET LE TOLTENI ???röhögő smiley , egyáltalán le lehet tolteni valahonnan?szomorú smiley
Hogyne lehetne, hisz teljesen ingyenes. hxxp://tremulous.net/files/

válasz erre

Vendég

17 éve, 3 napja

mosttaláltamenő smileyröhögő smiley

válasz erre
12a(z) 2 -ből
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja