A mikrotranzakció létjogosultságáról és következményeiről számos cikk jelent már meg, de abban valószínűleg mindenki egyetért, hogy az extra fizetős tartalmakkal addig nincs különösebb probléma, amíg azok nem hatnak ki aktívan a játékmenetre és a játékélményre.
A probléma viszont az, hogy a mai játékokban sokszor (akár egyjátékos, akár többjátékos módban) a játékélmény is csorbát szenved a fejesek által a programba erőltetett mikrotranzakció révén. A legjobb és legaktuálisabb példa erre talán a Forza Motorsport 5, amely az Xbox One egyik húzócímeként teljes mértékben kiáll a megállíthatatlanul terjedő új fizetési mód mellett.
A fejlesztők elmondásából kiderül, hogy ők nem találják idegesítőnek ezt az opciót, hiszen minden elérhető, minden feloldható kitartó játékkal is. A probléma ezzel csupán annyi, hogy a játék minden adandó alkalommal az ember arcába tolja a valós pénzzel történő fizetés lehetőségét, ezzel élve pedig a korábbi részekben tapasztalt fergeteges sikerélmény is szertefoszlik egy új tartalom feloldásakor.
Aki lusta, az egyből megvehet mindent, így a kihívás és a sikerélmény érzése jelentősen sérül, a játékmenet pedig a feje tetejére áll. Jelentősen ront a helyzeten az is, amikor a programban szándékosan elhúzódó és unalmas a fejlődés, ennek hatására ugyanis jelentősen megugorhat a fizető játékosok száma. Reméljük a fejlesztők kapzsisága nem taszítja olyan mederbe a játékipart, ahol csak azok fognak érvényesülni, akik többszörösen kifizetik az amúgy sem olcsó játékuk árát.