MOBA: Új stílus feltörekvőben - 1. rész

2014. szeptember 02.
70.4851
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Nyiszti profilja, adatai
Nyiszti
Viszonylag új műfaj a MOBA, mostanság pedig fénykorát is éli, elég sok alkotás születik ebben a stílusban. Talán nem meglepő, hogy úgy döntöttünk, kicsit kivesézzük a témát és a stílus egyik jeles képviselőjén keresztül részletesebben is bemutatjuk a MOBA-t. E cikk írója bő 10 éve a MOBA játékok rabja, rendszeresen próbálom ki az újabb játékokat, úgy érzem, de persze nekem is van favoritom.
 


Tudjuk hogy a MOBA gamereket általánosságban két híres szerzemény választja szét, kettejük párharcára fókuszálva mutatjuk be kétrészes minisorozatunkban a stílust.

Mi is ez tulajdonképpen!?
Először is, a MOBA kifejezés az angol Multiplayer Online Battle Arena rövidítése, magyarul nagyjából annyit tesz: többjátékos online - internetes - csataaréna. Nevéből kiderül, hogy ezzel egyedül nem, vagy csak mesterséges intelligenciákkal, úgynevezett botokkal lehet játszani. A MOBA célja, hogy megsemmisítsük az ellenség bázisán található főépületet, a sajátunkat értelemszerűen megvédjük. Mindkét oldalon 5-5 játékos található, akik egy-egy bajnokot, hőst irányítanak. A főhadiszállásokról alacsonyabb rendű nem irányítható egységek indulnak megadott időnként, középen a két oldalt találkoznak és egymásnak esnek.

A játékos ezek leölése által szerezhet tapasztalatot és pénzt, mellyel fejlődhet, azáltal új képességekre tehet szert és tárgyakat vehet, amik erősítik őt a harcok során. Természetesen az ellenség hőseit is megölheti, amiért több pénzt és tapasztalatot kap. Ha meghalnánk, újraéledünk bázisunkon. A játék alapja ez, de egyes alkotások kicsit próbálnak változtatni a recepten, egy-egy aprósággal, ezzel igyekeznek kitörni a nagyok árnyéka mögül.

Mégis mitől lett ennyire népszerű e műfaj? Véleményem szerint három összetevő miatt: az együtt játszás öröme, a változatos csaták és a játékidő.

Heroes of Newerth

Heroes of Newerth


Egyre népszerűbbek a multiplayerek. Manapság ha egy címben nem található többjátékos mód, felhúzzuk a szemöldökünket. Erre építenek a szóban forgó alkotások is. Az emberben genetikailag kódolva van a közösségépítés, a hovatartozás, aminek informatikai megfelelője nem más, mint az internet. A világháló hozzáférésének köszönhetően a játékokban is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a többjátékos módokra és gyakorta születik olyan alkotás melynek nincs egyszereplős opciója.

A MOBA művek is ezt az irányzatot követik, szóló kampányai és igazi történetei nincsenek. Küzdj meg másokkal karöltve a csatatéren más játékosok ellen. Ki ne szeretné ezt, valljuk be, sokkal nagyobb elégedettséggel tölt el, ha egy másik embert sikerül legyőznünk, mint egy személyiség nélküli gépet.

Ezt a csatateret modern sakknak szokták emlegetni. Nem meglepő, rengeteg taktikai lehetőség van e művekben, sokszor másodpercek alatt több lehetőséget kell átgondolunk, kiválasztani egyet, cselekedni mielőtt ez ellen adná meg számunkra a kegyelemdöfést. Említettem, minden ember egy karaktert irányít, akiknek különböző, általában azonos számú képességei vannak. Tehát egy meccs során, a pályán 10 játékos tartózkodik, de egy-egy címben több mint 100 hős közül lehet választani. Adódik tehát a kérdés, melyik az az öt, mely képességeit egyesíteni tudja, ezzel segíteni egymást, megnyerni a játékot. Mivel ennyi lehetőségünk van nincs bevált recept, minden csata más és valóban változatos lesz.

MMO/RPG (Massively Multiplayer Online/Role-Playing Game) nagytestvérében szemben a MOBA alkotásokba sokkal kevesebb időt kell egyszerre belefektetnünk. Egy meccs átlagosan 35-50 perc, így egy fárasztó nap után, vagy ha az ember nem tud több órát ülni a gép előtt, tökéletes megoldás a kikapcsolódásra. Természetesen, hogy igazán jók legyünk, sokat kell a monitorunk előtt ülnünk, de ez az időintervallum kisebb dózisokra osztódik szét, mint korábban említett műfaji rokonával szemben. Jelenleg én a mostani játékommal 1600 óránál tartok és nem is számítok profinak, napi 1-2 kör - na jó, olykor több - lemegy feszültségoldónak.

SMITE

SMITE


Történelem
Az egész a Blizzard videojátékokat fejlesztő és kiadó cég egyik játékával, a StarCraft-tal kezdődött. 1998-at írunk, a StarCraft az egyik legsikeresebb RTS - real time strategy - vagyis valós idejű stratégiai játék, mely remek pályaszerkesztő móddal van felruházva. Jöttek is a különböző egyedi map-ok, mint például a Turret Defense (Tower Defens), Hero Arena, és az Instant War. Egy Aeon64 nevű felhasználó készített egy modot, melynek neve Aeon of Strife (AoF) és ezzel létrejött a MOBA műfaj, bár akkor még természetesen nem volt hivatalos elnevezése.

2002-ben megjelent a Blizzard új üdvöskéje, a WarCraft 3, mely az RTS műfajt átrepítette a harmadik dimenzióba. A War3 pályaszerkesztője sokkal jobb volt, mint az előző címek. Egy Eul nevezetű modder - játékon belül, más módokat készítő felhasználó - el is készítette AoF modern változatát, átnevezte és megszületett a Defense of the Anciens - röviden DotA. Igazította a módot az új környezethez, kicsit felfrissítette egypár új opcióval. 2003-ban megjelent a Warcraft 3 kiegészítője, Eul csinált egy Dota 2 map-ot rá, de az nem lett sikeres, nem is készített több pályát. Azonban meglátva ebben a játékmódban potenciált, számos más játékos elkészítette a saját verzióját.

Aeon of Strife

Aeon of Strife


Ekkor jöttek a képbe Meian and Ragn0r nevezetű egyének, akik a verziókat összegyűjtve, a legjobbakat megtartva, megalkották a DotA Allstars-t. Siker lett, más klónok többet nem is készültek, immár ezen az egy módon többen dolgoztak, folyamatosan javították a hibákat és új tartalommal látták el. Steve "Guinsoo" Feak átvette a fejlesztés irányítását - az előző két vezető elhagyta a projektet - és 2 év alatt az egyik legsikeresebb móddá húzta fel a játékot.

Sokan csak azért vették meg a WarCraft 3-at, hogy játszhassák neten a Dotát - köztük én is :) -, mit sem törődve az alapmű erényeivel. 2005 végén, 2006 elején Guinsoo abbahagyja a munkát (ne feledjük a moddolásnak nincs anyagi vonzata, hobbiból csinálják). Meglátva más cégek a sikert, akartak egy szeletet a tortából, az újonnan alakult Riot Games-hez csatlakozik Steve barátunk, és új meg nem nevezett projektbe vágják fejszéjüket.

DotA

DotA


Az igazi Dotások innentől datálják a program második születését, hiszen a fejlesztést átvette IceFrog, és mint profi játékos meglátva a hibákat, teljesen átszerkesztette a programot. Számos dolgot kivesz, változtat a térkép elrendezésén, a hősök képességeit átszabja a játék balansza - egyénsúly - érdekében. Ebben az időben kezdett igazán szárnyalni az alkotás, és profi e-sport vált belőle, viszont ez még mindig csak a War3 letölthető pályája volt.

2008-ban dübörög a neten a DotA láz, meg is jelenik egy azonos alapokra épülő cím, a Minions, mely egy böngésző alapú játék. 2009 áprilisára eljön az igazi különálló MOBA ideje, a Demigod. Számos gyerekbetegséggel rendelkezett, lagoló szerverek, kapcsolódási hibák és megjelenés előtt már torrentre kikerült a játszható változat. Nem meglepő, süllyesztőben végezte és mai napig próbál felzárkózni a nagyok közé. Ugyanezen év októberében, a Riot Games - nem elfelejteni Guinsoo barátunk itt kapott állást - bemutatta a League of Legends-t. Mikrotranzakciós rendszert alkalmazva, ingyen játszhatott vele bárki, pénzért vehettünk új karaktereket (ha sokat játszottunk, ingyen is feloldhattuk őket) és a bajnokok kinézetén is változtathattunk.

Minisorozatunk következő részében tovább göngyölítjük a szálakat, átlépünk a 2010 utáni időszakra és megvizsgáljuk, hol tart most a MOBA műfaj két legnagyobb képviselője.
9 hozzászólás

marco

11 éve, 8 hónapja és 24 napja

zender írta:
Nagyon távol áll tőlem maga a stílus de ez a cikk rohadt jó!mosolygó smiley Következő rész mikor?mosolygó smiley
Most! mosolygó smiley

http://www.gamechannel.hu/cikk/exkluziv/moba_uj_stilus_feltorekvoben__2_resz

válasz erre

zender

11 éve, 8 hónapja és 24 napja

Nagyon távol áll tőlem maga a stílus de ez a cikk rohadt jó!mosolygó smiley Következő rész mikor?mosolygó smiley

válasz erre

WillThaWheel

11 éve, 9 hónapja és 2 napja

Király cikk, király játékokról!

válasz erre

Ronalddo

11 éve, 9 hónapja és 2 napja

Sok ilyet még! Nagyon jó cikk, imádom az ilyeneket olvasni!

válasz erre

Neurotic

11 éve, 9 hónapja és 2 napja

Jó kis emlékidéző volt ez a cikk mosolygó smiley Anno ha játék akkor nem volt más mint dota. Éveken át nem is nagyon játszottam mással. Most már több mint 10 éve tolom és bár már sok mással is játszom a Dota 2 még mindig ott van a top kedvencek közt mosolygó smiley Egyetlen egy pálya van, mindig ugyanaz a cél és a környezet és mégis hihetetlen változatos játék és nincs két egyforma lejátszott mérkőzés. A végtelenségig lehet játszani anélkül, hogy az ember ráunna.

válasz erre

Nyiszti

11 éve, 9 hónapja és 2 napja

Xelosz írta:
Jó cikk röhögő smiley
Valóban szereti az ember a közösséget de nem mind1 milyen formában
én speciel nélkülözöm konzolon az internetes multit mert nem izgat de a co-op-ot haverral szeretem.
pc-n multi: silkroad online meg hearthstone de a lol esetében párszor billentyűt kellet volna cserélnem ha folytatom röhögő smiley
Lesz ilyesmiről szó, ne aggódj mosolygó smiley

válasz erre

Xelosz

11 éve, 9 hónapja és 2 napja

Jó cikk röhögő smiley
Valóban szereti az ember a közösséget de nem mind1 milyen formában
én speciel nélkülözöm konzolon az internetes multit mert nem izgat de a co-op-ot haverral szeretem.
pc-n multi: silkroad online meg hearthstone de a lol esetében párszor billentyűt kellet volna cserélnem ha folytatom röhögő smiley

válasz erre

Mordorer

11 éve, 9 hónapja és 3 napja

Nagyon tetszik ez a cikk! Nem sokat tudtam a stílus keletkezéséről, szuper így olvasni róla! Várom a következő részt!

válasz erre

maxx1717

11 éve, 9 hónapja és 3 napja

Smite, Dota 2 legjobb, csak egy picit nehéz játékok, viszont a LoL valamiért nagyon nem tetszik... röhögő smiley

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
Botyi profiljamarco profilja