A 22 évente sötétség és a Sötétség krónikája című filmekkel híressé vált Vin Diesel egyszer már megjelent a játékplatformokon a körözött fegyenc, Richard B. Riddick szerepében. A játék méltán vált híressé, forradalmi újításaival, páratlan atmoszférájával és hihetetlen játékmenetével a The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay méltán vált a nagyközönség kedvencévé. Öt évvel az első rész megjelenése után kopasz gyilkosunk ismét meglátogat minket, hogy személyében újra átélhessük, milyen az, amikor egy hajtűvel intézünk el egy teljes osztagot úgy, hogy közben azt sem tudják, hogy ott vagyunk...
Az Assault on Dark Athena sztorija ott kezdődik, ahol a Butcher Bay befejeződött. Riddick, a szökött fegyenc, Johns, a fejvadász társaságába hibernált állapotban utazik az űrben, amikor egy zsoldoshajó, a Dark Athena befogja őket. Johnst elszállítják, Riddicknek azonban sikerül elrejtőzködnie a hajó legénysége elől - mint az az első filmből ismeretes, (anti)hősünk hibernált állapotban is meglehetősen éber. A kopasz fegyenc terve a szökés lenne, de számításait keresztül húzza a hajó vezetője, Gale Revas kapitány. Riddicknek így először végeznie kell a nővel, majd csak utána hagyhatja el a zsoldosok területét...

Az AoDA története bár nem lett rossz, kifejezetten gyengébbnek találtam, mint az előző részé volt. Amikor 2004-ben megjelent a Butcher Bay, számos sötét foltot világított meg a Riddick univerzummal kapcsolatban, amelyek eddig nem voltak teljesen tisztázva. A játék rámutatott Johns és Riddick kapcsolatára, felfedte előttünk, hogyan tett az elítélt szert a sötétben is látó szemeire, s a Butcher Bay bemutatásával azt is megtudhattuk, hogy miért rettegik annyira azt a börtönt. Sajnos az Assault on Dark Athena ezen a téren semmit nem domborít, az eddig homályba vesző részek ott is maradnak, sőt, még a sztori is úgy lett lezárva, hogy maradnak elvarratlan szálak.
A történettel kapcsolatban a problémám az, hogy ugyan vannak váratlan - vagy legalábbis meglepő - fordulatok, valahogy mégis kevésnek mutatkozik az a pár nap, amennyi idő alatt játszódik az egész. Bujkálunk a hajón, elmenekülünk, majd a telepesek bolygóján, az Aguerrán megismételjük ugyanezt és kész. Összességében nem lett rossz a sztori, de a Butcher Bay után kicsivel többre számítottam.

A játékban megjelenő szereplők számával ugyan nem fogunk Dunát rekeszteni, ám ez korán sem probléma, lévén így sokkal karakteresebb, kidolgozottabb egyénekkel kerülünk össze, mint a Butcher Bay noname cellásai esetében. Főhősünk még mindig a régi, rideg, kegyetlen, viszont mindig hideg fejjel képes gondolkodni, és a legkilátástalanabb szituációkat is könnyűszerrel megoldja. Ellenlábasával, Revas kapitánnyal már találkozhattunk a Prince of Persia trilógia második felvonásában, a Warrior Withinben. Viccet félretéve mintha egy-egyben az ott megjelenő Shahdeet mintázták volna le, mind stílusra, mind küllemre szembetűnő a hasonlóság. Ezen felül ő itt nagy ellenség, mondhatni a Dark Athena Abbotja.

Megjelenik egy kislány is, bizonyos Lynn Silverman, aki 4-5 éves létére kifejezetten jól tud az árnyékban bujkálva kicselezni egy egész rá vadászó hadsereget, sőt, a játék legvégén műszaki tudásával nem egyszer fog nekünk ajtókat nyitogatni, vagy éppen leirtani egy kisebb csapatot. Sajnálatos módon Johns barátunk ebben a részben nem nagyon fogja a fejvadász képességeit megcsillogtatni, ami azt illeti, a játék eleji eltüntetése után többé nem is találkozunk vele. A fentieken kívül természetesen találkozunk még pár érdekes egyénnel, de ők a sztori folytán nem kaptak kidolgozottabb szerepet, s még ha érdekes háttérrel is rendelkeznek, nem élnek elég ideig ahhoz, hogy bármit is kiderítsünk róluk.

Azonban nem csak a barátságos - vagy legalábbis semleges - szereplők száma nem éri el Butcher Bay számait, hanem az ellenségek változatossága is. Az AoDA játszása során találkozni fogunk zsoldosokkal - az előző rész börtönőreinek feleltethetőek meg -, exopáncélokkal - a Butcher Bay Riot Guardjai -, pókrobotokkal - a börtön falra szerelt gépágyúi - és Droneokkal. Ez utóbbiak nem mások, mint két lábon járó, távirányítású halottak. A zsoldosok bevált módszere, hogy nem személyesen küzdenek, hanem az elhalálozott/meggyilkolt lények holttestéből egy távirányítható robotot készítenek. Az áldozatok általában emberek, de a játék vége felé találkozni fogunk három méteres hústornyokkal is, az úgynevezett Alfa Droneokkal. Ezen a néhány ellenségen kívül azonban semmi egyéb nem található a játékban, ami az életünkre törne. Pár sötétebb karaktert pedig szívesen elviseltem volna, ha más nem, csak egy kis időre belefuthattunk volna pár furcsa kreatúrába...

Ezeken felül sokkal kevesebb a párbeszéd, a megoldandó mellékküldetés, mint azt az előző részben megtapasztalhattuk. Igaz, ott mi is csak rabok voltunk a többiek közt, s egy teletömött börtönben nyilván több barátságos karakter akad, mint egy ellenséges zsoldosokkal telerakott hajón, de azért mégiscsak hiányoltam a különböző kisebb feladatokat. Ez persze nem feltétlen gond, hisz rengeteg olyan egyén van, aki a harcok miatt szereti a játékot. S annyira nem is alaptalanul.
Az Escape from Butcher Bay egyik legjellemzőbb vonása a folyamatos lopakodás, a csendes gyilkolás volt. Az Assault on Dark Athena ezen a téren nem sokat változtatott a nagy előd óta, a hangsúly ismét a settenkedésen van, s bár ezúttal nem vagyunk rákényszerítve, hogy árnyékból árnyékba vetődve kerüljünk az ellenségeink mögé, érdemes ezt a taktikát alkalmazni. Miközben a börtönből szöktünk lőfegyver csak ritka esetben áll a rendelkezésünkre, s amikor egy pengével kellett életeket kioltani, szinte esélytelen volt nyílt terepen találkozni egynél több ellenféllel.

Az AoDA esetében ezzel nagyon nem lesz gondunk, szinte mindig használhatunk távolsági fegyvereket, így a lehetőségünk megvan arra, hogy felkapva egy gépfegyvert végigkenjük a fél zsoldossereget. Más kérdés, hogy a józan ész mást diktál. A játék ugyanis nehéz. Könnyebb fokozaton is van, hogy rákényszerülünk a lopakodásra, nehezebb szinten azonban alap dologgá válik, hogy a sötétben húzódjunk. Az ellenségből sok van, a fegyverük erős, a Droneok ráadásul rengeteg élettel rendelkeznek.

Fegyverek terén maradt a szokásos paletta - kések, pengék, gépfegyver, sörétes puska -, azonban megjelent egy új jövevény is, a S.C.A.R. Gun is. Ez utóbbit a játék vége felé fogjuk egy jóakarónk segítségével megszerezni, s bizton állíthatom, a játék egyik legkirályabb elemével lesz dolgunk. A S.C.A.R. Gun örök tölténnyel jelentkezik, s miután célba vettünk egy adott objektumot/ellenséget, egy különleges robbanó töltetett lőhetünk rá, s a jobb egérgombot megnyomva bármikor detonálhatjuk azt. Zsoldosok és Droneok ellen nem a legjobb választás, ugyanis töltényét könnyű kikerülni, nagyobb dögök ellen - Alfa Drone, exopáncél - azonban kifejezetten hasznos, sőt, mondhatni az egyetlen fegyver, ami használható.

Technikai téren a játék szintén nem okozhat senkinek sem csalódást. A grafika gyönyörű, tűélesre sikerült megalkotni az utolsó cigicsikket is, minden egyes elem szépen kidolgozott, a színvilág pedig elég darkos, mégsem depresszív. A hangulat mindig a toppon van, amelyben fontos szerepet játszanak a kiváló zenék. Szituációtól függően hallhatunk kisebb morajoktól kezdve egészen zúzós alkotásokig, s mindig meghozzák a kellő kedvet az éppen végezendő feladathoz. A szinkronok szintén remekelnek, Vin Diesel dörmögő hangja rövid, velős beszólások erejéig van jelen, de aki ismeri a Riddick filmeket, azok már megszokhatták ezt. Kiemelném Gale Revas hangját, Michelle Forbesot, aki páratlan átéléssel volt képes visszaadni a kapitány eleinte agresszív, később azonban inkább megtört tónusait.
A
The Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena méltó folytatása lett az Escape from Butcher Baynek. Ugyan a sztori nem tartogat olyan sok meglepetést, és a megjelenő karakterek/ellenségek száma is lehetett volna több, mégis, összességében szinte csak pozitívan tudok a játékról nyilatkozni. Gyönyörű grafika, páratlan hangok, magával ragadó hangulat jellemzi Riddick második megjelenését. Kötelező vétel minden Sötétség krónikája rajongónak. Nem beszélve arról, hogy a külsőleg felújított első játék is csomagolva lett a pakkba.