Végül a Remedy emberei úgy döntöttek, hogy mégse működik jól ez a rendszer egy történetközpontú játékban, így a kissé lineárisabb megközelítésnél maradtak. Sam Lake, a játék írója azt is elárulta, hogy rengeteg játéktípust próbáltak ki a hosszadalmas fejlesztési idő alatt, így valószínűleg a legjobb játékmenet került bele a végleges Alan Wake-be. Erről tavasz végén személyesen is meggyőződhetünk.
"Folyamatosan próbálkoztunk különféle játékmechanikai elemekkel, hogy kiderítsük, melyik típus illik a legjobban a játékhoz, és melyik működik jól a már meglévő elemekkel"- árulta el Lake. "Az elején például sandboxos játékmenetet akartunk, de végül rájöttünk, hogy egy történetközpontú játéknál ez nem megfelelő. Sok olyan helyzet adódott, amikor a sandbox játékmenet miatt a történet terén és a horror terén kompromisszumokat kellett volna kötnünk. Egy idő után inkább feladtuk, mert láttuk, hogy ez így nem működik. Történetközpontú játékot akartunk ? olyat, amit a Remedytől már megszokhattak a játékosok."