PlayStation VR 2 teszt - valóság felrázva, nem keverve

2023. február 23.
104.6981
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Az első generációs Sony VR headset érdekes próbálkozás volt. Elég alaposan körbejárták a témát, toltak tisztességgel pénzt a kutatás-fejlesztésbe is, de a végeredmény picit felemás lett. Az eladott darabszámmal nincs gond, mert nagyjából 5,5 - 6 millió közé teszik az értékesített példányokat, ami tisztességes adat, noha nem is kiemelkedő, tekintve hogy lassan hét éves életciklust kell néznünk. Nálunk is járt, górcső alá vettük és minden jósága ellenére sem voltunk azért elájulva tőle.


Akkor még egészen mások voltak a technikai lehetőségek és ha emlékeztek, a Move-val történő hadonászás meg a PS kamera állítgatása minden volt, csak nem "seamless". Plusz ugye ott volt még a külső táp meg a rengeteg kábel, így óvatosan kellett lépkednünk/hadonásznunk azért. Viszont amikor működött, akkor valójában úgy érezhettük, hogy egy másik kor szülötte: soha nem volt annyira élvezetes és intenzív egy-egy tűzharc, de a horror is egészen új értelmet nyert általa. Konzolos fronton ugye egyedül a Kinect volt hasonló, bár az más elv mentén működött - ráadásul 2017-ben be is fejezték a gyártását, szóval konkurencia nem nagyon akad.

A gond sokkal inkább a programokkal volt: ugyan szivárogtak rá belső és külső fejlesztések, de a legtöbb szinte teljesen színtelen-szagtalan volt. Azt már láttuk, hogy egy másik szépreményű Sony termék, a PS Vita hogyan állt földbe a nem megfelelő támogatottság miatt. Nos, ilyen előzmények mellett valljuk be, elég bátor dolog hogy a japán óriás látott még fantáziát egy továbbfejlesztett eszközben. Pár napja megérkezett hozzánk is a PS VR 2, amit megpróbálunk alaposan bemutatni nektek.

A VR2 Sense ergonómikus, ráadásul elég menő a design

A VR2 Sense ergonómikus, ráadásul elég menő a design


Viszonylag méretes csomagban lett elrejtve a szajré, ami egyébként meglepően könnyű volt. Kicsomagolás után az első, amit egyből észreveszünk, hogy milyen kevés dolog lett belepakolva. Adott ugye maga a VR2, a két joy, egy headset, valamint némi papírmunka mellett egy darab USB-A/Type-C kábel. Szóval azt le lehet szűrni, hogy hála a magasságosnak sikerült megoldani az áramforrást máshogy, így egy köteg kábeltől meg egyéb motyótól megszabadultunk.

Az első benyomásom sajnos nem volt túl kedvező a sisakról. Recseg-ropog és rettentően gagyi hatást kelt - olyan, mintha valami iszonyat béna fröccsöntött műanyagból lenne az egész. A DualSense Edge minden egyes nyílásából sugárzott a minőség, itt is valami hasonlót reméltem, de nagyon messze van tőle. Persze ennek nyilvánvaló a magyarázata.

Mivel (akár) hosszú órákon át lesz a fejeden, egyszerűen nem lehet nehéz, ami alapvetően be is igazolódik. Az első generációs eszköz kereken 600 grammos volt, tesztünk alanya pedig "mindössze" 560-at számlál. Kevésnek tűnik első blikkre a különbség, mégis nagy a jelentősége. A két joy egyébként teljesen rendben van, ott ez a bazári érzés nem jön elő. Ergonómikusak, jó rájuk markolni, bár a csuklórögzítő pántokat rakhatták volna kívülre is.

A külső kamerák segítenek a környezet azonosításában

A külső kamerák segítenek a környezet azonosításában


Nade, a külsőség csak egy dolog. Ami biztos, hogy a gépben lévő technológia nem kér pardont és végre kellően időtálló. Egy négy és fél méteres USB-C kábellel kell a PS5-höz kötnünk, amin keresztül igazából minden is történik. Persze ez még mindig nem az vezetékmentes szabadság amiről álmodunk, de egy jó lépés annak irányába. Adott a két Fresnel lencse, amik 4K felbontásúak - pontosabban szemenként 2K, azaz 2000x2040.

Emellett adaptív 90/120 Hz-es képfrissítést támogat, meg persze a HDR-t is. A headset külső részére került négy apró kamera, amik a környezet pontos leképzésében segítenek (meglehetősen nagy pontossággal), míg belül kettő található, ami a szemkövetést hivatott megoldani. Az biztos, hogy ez a megoldás lényegesen pontosabb, mint ami az elődnél volt. A rendszer figyelmeztet, ha kevésnek ítéli a bejárható területet, míg a játékok úgyszintén jelzik ha ezen kívül nyújtózkodunk. Van még egy érdekes opció. A sisak alján a bekapcsoló gomb mellett találunk egy másikat.

Ha erre rátenyerelünk, akkor egyszerre láthatóvá válik a környezetünk, így be tudjuk lőni hogy mennyire csámborogtunk el a kiinduláshoz képest. A fejünket körülölelő pánt haptikus visszajelzést kapott, ami a jobb beleélést hivatott elősegíteni. Az mondjuk menő volt, amikor a Horizon-ban egy Glinthawk elrepült a fejem felett és a légnyomás miatt berezgett az egész - de erről majd egy másik tesztben többet mesélek. Az emlegetett szemkövetés egy érdekes technika. Ugye ennek az lenne a lényege, hogy elég ránézned valamire és már aktiválhatod is. Ezt egyelőre túl sok játék nem használja, de remélhetőleg lesz majd ilyen, mert izgalmas dolog.

Kicsit feszegetni kell hogy pontosan illeszkedjen a fejünkre

Kicsit feszegetni kell hogy pontosan illeszkedjen a fejünkre


A VR2 Sense kontrollerek természetesen máshogy festenek mint a sima DS-ek. Nagyjából félbevágták őket, így mindkettőn van egy-egy analóg kar, R1/R2, L1/L2 illetőleg a tradícionális gombok közül szintén kettő. A trükk annyi, hogy az L1/R1 páros a kvázi markolatba került, hogy a hüvelykujjunkkal kényelmesen be tudjuk nyomni. Az adaptív ravaszok és rezgések szintén megtalálhatóak, ami továbbra is menő, de hátránya hogy villámgyorsan megeszik a joy naftáját (szűk 4 órát bírnak), aztán lehet külön-külön tölteni őket.

Viszont mivel kicsi az akksi ezért nagyon hamar maxra lehet pumpálni, plusz az a kis pihenő a nyakunknak is jól jön. Amit itt furcsállottam, hogy összesen egy darab kábelt adtak ezek töltéséhez - egyedül abból a szempontból logikus, hogy a PS5-ön is csak egy USB-A nyílás van. Nos, megnéztük a technikát, ami szép és jó, de milyen élmény használni az egészet? A sisak felhelyezésénél megint előjön a bóvli érzet, mert ahogy hátrahúztam a pántot hogy a fejemre igazítsam, úgy recsegett és ropogott hogy attól féltem, eltöröm.

A párnázottság rendben van egyébként, bár a vörös sáv ott lesz a homlokunkon a játék végeztével. Egy tárcsával jól megszoríthatjuk, illetve a szemünk előtti távolságot is tudjuk állítani egy újabb tekerentyűvel. Van egy füles része is, amit be kell dugnunk a hallójáratunkba és elvben a PS5 Tempest technológiája csodát tesz. Ez nagyjából a gyakorlatban is igaz, de az megint bosszantó, hogy a Sony portfóliója tele van jobbnál jobb fülhallgatókkal, erre egy ilyen vackot kapunk.

Meglepően könnyű a headset

Meglepően könnyű a headset


Ahogy betöltöd az első játékot, minden rossz szájízről garantáltan el fogsz feledkezni, mert az élmény valami egészen elképesztő! Ahogy mondjuk ott állsz a Star Warsban az űrhajód közepén és körbetekintgetsz, lenézel magadra, ott szem nem marad szárazon. De említhetném a Horizon nyitójelenetét is, amikor ülsz a csónakban és körülötted - igen, valóban körülötted gépek mászkálnak, az valami fenomenális.

Tűéles minden részlet, gyönyörű a táj, a színek szinte kirobbannak a lencséből. Nagyon nehéz szavakba önteni, de valóban minden nyűgről megfeledkezel. Ez tényleg egy teljesen új élményt fog adni. Persze hozzá kell szokni, illetve szépen be tud fülledni a fejed is. De ezeket meg simán le lehet nyelni az élményért cserébe. Szóval a PS VR 2 egy nagyon jól átgondolt termék, aminek ugye vannak anyaghasználati gondjai, de ezeket meg a súly miatt muszáj volt bevállalni. Az ár horrorisztikusan sok, ami annak fényében lehet gond ( a nyilvánvaló okok mellett), hogy kizárólag PS5-tel tudod szóra bírni. Ha a kettőt összeadjuk, az meg megint egy másik liga.

A Fresno lencsék eléggé látványosak

A Fresno lencsék eléggé látványosak


Talán a legnagyobb kérdés, mint ahogy az elődnél is az volt, a programfelhozatal. Ha megnézzük, a Horizont leszámítva (ebből részletes teszt érkezik) finoman szólva sem erős a nyitókínálat. Persze, ha valaki most csöppen bele a virtuális valóságba, akkor neki új lesz az egész. A lehetőség most tényleg itt van a Sony előtt, hogy valami bődületesen nagyot dobbantson: a technológia és eszköz adott, már csak olyan játékok kellenének, amik ezt a minőséget alá is húzzák jó vastagon. Mi abszolút bizakodva várjuk, mit hoz a jövő.
 

A PS VR 2 jött, látott és győzött - reméljük játékok is lesznek hozzá.

10 hozzászólás

petrovicsz

1 éve, 4 hónapja és 8 napja

Én egyelőre nem adnék annyi pénzt érte, ha esetleg lesz akcióban akkor talán.

válasz erre

muki

1 éve, 4 hónapja és 9 napja

Az elsp verziótól teljesen kivoltam, nem tudtam megszokni, folyamatosan ****ul voltam, így letettem róla. Ezt most próbálgattam két ürán keresztül, de nagyjából az első húsz percben voltam ****ul, aztán megszoktam. Nem tudom mitől lehet a különbség, szerintem egész egyszerűen fluidabbá vált az élmény.

válasz erre

M.O.R.P.H.

1 éve, 4 hónapja és 10 napja

Kipróbáltam. Vegyes érzelmek. Nagyon könnyű rosszul lenni benne. Sokat kell tréningezni, szép fokozatosan. A kajakos játéknál is, ha nagyon begyorsultam és nekimentem a medence szélének rohadt **** érzés. Összekapja a gyomrot és az agyat is! Amúgy elképesztő, amit képes adni, már amikor elkapja az ember. Még nem olyan, mintha 4k-s tv-t néznénk, de vállalható. Nem igazán borotva éles a kép, de haladás. A tökéletes a következő lesz talán, de továbbra is azt mondom nagyon könnyű émelyegni és akár eldőlni, ha az ember nagyon beleélte magát. Én kihagyom, de szívesen belebújok haveroknál egy kis időre!
(szegény cikkíró is megfeledkezett arról, hogy a tűnek hegye van, nem pedig éle...)

válasz erre

Mordorer

1 éve, 4 hónapja és 10 napja

Korrekt teszt, örülök hogy a hibákra is rámutattok. Az anyaghasználat problémája nyilván számomra teljesen érthető, hiszen ahogy írod is iPet, a súly nagyon fontos. Ami szerintem valós problémát jelenthet az a párásodaás és az izzadtság. De ötletem sem lenne hogy lehetne ezeket megszüntetni....

válasz erre

VaPe

1 éve, 4 hónapja és 10 napja

De rohadt komoly lehet bakker. Kíváncsi leszek a játéktesztekre!

válasz erre

Patrik94

1 éve, 4 hónapja és 11 napja

Igen jó alternatíva a PC-s megoldással szemben azért ez a pakk így hogy már PS5 is kapható végre. Árban jelentősen alatta van, élményben meg gondolom minimum ugyanaz. Hamarosan én is kipróbálom. mosolygó smiley

válasz erre

fighterlaci

1 éve, 4 hónapja és 11 napja

***** drága nem is kérdés, főleg a PS5 és a VR2 együtt, de ez még mindig egész jó ahhoz képest ha ezt PC-vel akarnád megcsinálni. A minőség pedig itt is bődületes!

válasz erre

Ronalddo

1 éve, 4 hónapja és 11 napja

Kegyetlen jül néz ki egyébként, az eddigi legdizákójnisabb VR. A kábel hossz mér egész vállalható, az élmény meg biztso nagyon kemény. Nagyon várom hogy birtokoljak egyet!

válasz erre

zender

1 éve, 4 hónapja és 11 napja

Durva ez az ár, kemény befektetés, de megértem miért annyi amennyi. Várok vele egyakciót, azt hiszem.

válasz erre

Tommy

1 éve, 4 hónapja és 11 napja

Megvárok egy fél évet vele egyrészt a pénz másrészt a felhozatal miatt. Mindkettőhöz időre van szükség.

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
Botyi profiljamarco profiljaMonyo profilja