Exkluzív interjú Sándor Csabával

2008. április 09.
73.3551
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
FutuRetrO profilja, adatai
FutuRetrO
Nagyon sok szeretettel köszöntöm köreinkben Sándor Csabát, a Sony Hungária képviseletében, aki nagy örömünkre elfogadta a meghívásunkat és rendelkezésünkre állt a megfogalmazódott kérdések megválaszolásában. Nagyon szépen köszönjük a megtisztelő jelenléted. Bizonyára fél szemmel nyomon követted az interjú hírének sorsát, a kérdések alakulását, így Te magad is láthattad, hogy az olvasók számtalan kérdésre várnak hiteles, első kézből származó válaszokat, melyeket most segítségeddel fogunk megválaszolni. Nem is szeretném tovább rabolni a drága idődet, ha készen állsz, akkor vágjunk is bele a közepébe.


Megkérnélek, hogy pár mondatban mutatkozz be a Kedves Olvasóinknak. Mivel foglalkozol? Milyen pozíciót töltesz jelenleg a Sony égisze alatt, és persze arra is kíváncsiak vagyunk, hogy miként kezdted a ragyogó pályafutásod?

Eredetileg mérnökként végeztem, de később jelentős fordulatot vett az életem, értékesítéssel kezdtem foglalkozni több jó nevű multinacionális cégnél, és immár 10 éve dolgozom a Sony Hungáriánál. Jelenlegi pozícióm üzletágvezető, ami gyakorlatilag mindent felölel, ami a PlayStation-höz kapcsolódik, értékesítés, marketing, stb.

1. Korábban egy eddig soha nem látott összefogás szemtanúi lehettünk, melynek jómagam is lelkes tagja voltam, több játékokkal foglalkozó oldal színeiben. A csapatnak volt egy nemes célja, a honosított PlayStation Store. Eljutott Hozzátok a kampány híre?

Igen, természetesen tudok róla, és az ebben a petícióban lévő információt felhasználtam érvként, miért is van Magyarországnak szüksége a Store-ra. Remélem hamarosan eredménye is lesz ezen fogyasztói kezdeményezésnek!

2. Számíthatunk-e belátható időn belül a magyarosításra? Egyáltalán nyom-e a latban valamit egy ilyen jellegű megmozdulás? Milyen alternatívák állnak rendelkezésre, hogy a magyar ember is tudjon tartalmakat vásárolni az online játékpiacról?

Egyelőre nem tudok konkrétumról beszámolni, hiszen több döntéshozó egyhangú igene kell ahhoz, hogy a Store elinduljon idehaza. Az ilyen jellegű megmozdulások segítenek bennünket, hiszen olyan információval látnak el, amiről maximum csupán feltételezéseink vannak, és valljuk be, a feltételezések nem mindig fedik a valóságot.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 2. kép

3. A szoftverek magyarosítása PlayStation 2-n elindult korábban, sőt már a marokkonzolotok is túl van az első lokalizált játékon a Pursuit Force személyében. A PlayStation 3 is kapni fog honosított játékokat? Mikorra várhatóak az első fecskék, és ha tudni lehet, akkor melyek lesznek azok?

Jelen pillanatban nincs még tervbe véve lokalizált PS3 játék. Sajnos a magyar piac meglehetősen kicsi, és egy ilyen döntés meghozatalakor az eladott darabszámok dominálnak. Minél előbb tudunk komolyabb mennyiséget hivatalosan értékesíteni a szoftverekből, annál előbb számíthatunk magyarított játékra. Így a lokalizálás miatt pl. nagyon fontos, hogy minél kevesebben vásároljanak más régióból szoftvereket, hiszen ez nem számít bele a hivatalos értékesítésbe.

4. Az olvasóink tapasztalatai szerint nagyon kevés pénz jut kis hazánkban a hardver népszerűsítésére. Van reális esély arra, hogy itthon is nagyobb odafigyelést, marketinget kapjon a PlayStation 3? A Microsoft érezhetően erősebben van jelen a hazai piacon. Kívánjátok követni a példájukat, vagy a Sony számára túl kicsi ez régió ahhoz, hogy nagyobb hangsúly fektessenek a konzol népszerűsítésére?

A marketing stratégiánkat nem versenytársainkhoz szoktuk igazítani, döntéseinknél mindig saját utunkat járjuk. Ez azt jelenti, hogy minden termékbevezetésünket gondos tervezés előz meg, legyen szó szoftverről, vagy hardverről, és a termék sajátosságaiból, a piaci helyzetből és elérendő céljaink összességéből alakítjuk ki a stratégiát, és vele azt, hogy mire mennyit költünk.

5. Bizonyos felmérések szerint az emberek nagy része nincs tisztában a Blu-ray és a High Definition fogalmával. Kérlek, hogy röviden mutasd be a kedves olvasóknak, hogy miért érdemes a korábbi platformokról PlayStation 3-ra váltani, akár vizuális, akár technikai aspektusból megvizsgálva?. Mivel nyújt többet a Ti konzolotok a rivális készülékeknél?

Ok, akkor kezdjük az elején. A jelenlegi TV adások, vagy DVD filmek 768x576 képpontból rakják össze a képet. Ez a jóval kisebb méretű TV-k esetében elég volt, ám mára egyre nagyobb képméretű TV-ken nézik a fogyasztók a filmeket. Ezeken nézve a hagyományos felbontás már pixeles, azaz nem tűéles képet látunk. Ennek kiküszöbölésére fejlesztették ki a HD felbontású készülékeket, amikből rögtön kétféle is készül, az egyik ún. HD Ready (1280x720 képpont), a másik pedig full HD (1920x1080 képpont). A PlayStation 3 és vele együtt a Blu-ray a full HD, azaz a jelenlegi maximális felbontást támogatja. A blu-ray-t legegyszerűbben a következő generációs DVD-nek lehet nevezni. Rövidre fogva a mi gépünkkel a jelen kor szerinti legjobb felbontást, legjobb képminőséget lehet elérni. Ez egyaránt igaz a játékokra, és a filmekre is, hiszen a PS3 egyben egy Blu-ray lejátszó is. Ez már önmagában jelentős előny versenytárunkhoz képest, ráadásul a mi gépünkben mindegyikben van blue-tooth mozgásérzékelő kontroller, mindegyikben van legalább 40GB-os merevlemez, mindegyikben HDMI (a legjobb minőségű HD jelátviteli rendszer) csatlakozó van. A PS3 7.1-es térhatású hangot tud produkálni, teljes digitális médiákat tudjuk merevlemezén tárolni, és akár az interneten keresztül is össze tudjuk kapcsolni a PSP-vel. Így akár arra is lehetőség nyílik, hogy a világ másik végén megnézzem, mi van a nappalimban lévő PS3 merevlemezén.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 3. kép

6. A Blu-ray hosszas csatározgatások után végre megnyerte a formátumháborút. Az emberek most már csak ebbe az irányba léphetnek előre. Beszélnél néhány mondatban arról, hogy mit is takar ez a rejtélyesen hangzó Blu-ray technológia és mik az előnyei?

Ezt azt hiszem, az imént megválaszoltam.

7. A Sony sok exkluzív címet veszített el a PlayStation 3 megjelenése óta. Számos, eddig kizárólag PlayStation játék vált multiplatform, vagy Nintendo illetve Microsoft exkluzívvá. Mi ennek az oka? A kizárólagos címekre nagy szükség van. Kívántok tenni lépéseket annak érdekében, hogy ez a jövőben másként alakuljon?

Az, hogy egy szoftver exkluzív-e egy platformon, a kiadója dönti el. A PlayStation sikerének egyik titka évekkel ezelőtt az volt, hogy rengeteg kiadó jelentetett meg rá játékokat. Ezen kiadók a mostani piaci viszonyok alapján másként döntöttek, illetve néhány esetben versenytársaink anyagi eszközöket is bevetettek ezen döntések ?megkönnyítéséhez?. Ugyanakkor továbbra is marad szép számmal PlayStation 3 exkluzív címünk, hiszen a Gran Turismo sorozat továbbra is kizárólag PlayStation-ön kapható, a hamarosan megjelenő Metal Gear Solid 4 szintén, és ne feledkezzünk meg olyan új játékokról, mint a Motorstorm, Resistance Fall of Man, vagy az Uncharted: Drakes Fortune, amelyek nem kaphatók más formátumra. Én úgy vélem, hogy a PlayStation 3-ban rejlő technikai színvonal hamarosan ráébreszti a szoftverfejlesztőket arra, hogy a legjobb minőségű játékot a PS3-ból lehet kihozni, és ez segíteni fog a még több exkluzív játék megjelenésében.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 4. kép

8. Készültök egy forradalmi közösségépítő szolgáltatást bevezetni a PlayStation Home képében. Mit tudhatunk erről? Milyen lehetőségeink lesznek a virtuális világban? Ingyenes lesz-e az alapszolgáltatás és hozzávetőlegesen mikorra várható? Szívesen hallanánk erről egy kicsit bővebben.

A Home valóban egyedülálló szolgáltatás lesz a konzolok világában, viszont a fejlesztések még javában zajlanak, így egyelőre nem tudok konkrétumokról beszámolni.

9. A Nintendo Wii sikerei elismerésre méltóak. Ők nem titkoltan a casual játékosokat vették célpontba, nem eredménytelenül. Meglátásod szerint miben rejlik a hatalmas népszerűsége, és milyen eszközökkel próbáljátok lassítani, útját állni?

Nem szeretnénk útját állni, hiszen a versenytársak jelentős mértékben hozzájárulnak a videojátékok népszerűbbé tételéhez. Az ereje szerintem abban rejlik, hogy nem a gombok vagy billentyűk nyomogatásával kell feladatot megoldani, hanem a mozgásé a főszerep. Ahhoz hasonló megoldás, mint amit a PlayStation 2-n kb. négy éve bevezettünk EyeToy Play néven. Abban a játéksorozatban is a mozgásé a főszerep, hiszen az USB kamera segítségével része leszünk a játéknak és kezünket, lábunkat használva kell feladatokat teljesítenünk pl. strand röplabdázni, ping-pongozni, hátúszni.

10. Ti elsősorban mely rétegeket célozzátok meg? A Sony kínálatában is szerepelnek party, közösségépítő játékok, mint például a SingStar és a PlayStation Eye. Ezek hosszú távon elegendőek lesznek ahhoz, hogy a jelenleginél jóval szélesebb körben váljon népszerűvé a PlayStation 3?

Mi egy nagyon széles réteget célzunk meg, hiszen vannak játékaink, amik kisiskolásoknak valók, vannak, amik a fiatal lányok körében aratnak sikereket, és van olyan is, amit a huszon-harmincévesek szeretnek. A célcsoportot mindig a megjelenő szoftver határozza meg. Az imént említett EyeToy mellett van pl. SingStar nevű játékunk, ami a társasági játékok nagyon izgalmas változata, hiszen egyfajta karaoke, amiben énekelni kell, és a gép pontozza énektudásunkat. Ezen felül szintén PS2-n forgalmazzuk a Buzz! Sorozatot, ami egyfajta kvíz játék, illetve ennek van a kisgyermekek részére készült Buzz! Junior verziója is. Ezek mind-mind szélesebb vevőkört céloznak meg, mint a gamerek. A PlayStation 3 még életének azon fázisában van, amikor játékaink jelentős része a kemény játékos magnak jelent szórakozást, de már itt is megjelent a SingStar egy része, valamint hamarosan ezen a platformon is lesz Buzz!

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 5. kép

11. Sok esetben tapasztaljuk, hogy kisebb-nagyobb csúszások következnek be a játékok megjelenésében, ami főként igaz a PlayStation 3-ra. Mi okozza ezeket a késéseket? Nehéz a programozóknak betörni, megszelídíteni a gépezetet?

Minden esetben más és más oka van, de a legtöbbször az, hogy a fejlesztők a lehető legjobb minőségű játékot akarják kiadni a kezükből, ehhez pedig sok időre van szükségük. Számtalan esetben előre nem látott problémákkal szembesülnek, ami késésekhez vezet. Előfordul olyan kényszerű döntés, amikor inkább módosítjuk egy szoftver megjelenését, semmint hogy minőségileg kifogásolható játékot adnánk ki.

12. A Microsoft nem rég egy újabb árcsökkentést eszközölt, ezzel még nagyobbra tárva a két konzol közötti fogyasztói árak szakadékát. Azóta csaknem 40%-kal nőtt a konzol forgalma a briteknél. Ti terveztek belátható időn belül hasonló lépéseket tenni, a PlayStation 3 nagyobb és gyorsabb térnyerése érdekében?

Az eladásaink a terveinknek megfelelően alakulnak, számos országban már fej-fej mellett van a PS3 és az X360, a PS3 ár/érték aránya változatlanul megfelelő, ezért nem tervezünk hasonló lépést.

13. A Dual Shock 3 japánban már tavaly óta megvásárolható és Észak-Amerikában is hamarosan a polcokra kerül. Az öreg kontinensre várhatóan mikor fog megérkezni? Vannak erről információid?

Az idén tavasszal Európába is megérkezik.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 6. kép

14. A multiplatform anyagok rendre gyengébben szerepelnek a PlayStation 3 konzolon. Mi erre a megfelelő magyarázat? Mi okozza egy erősebb hardver frame rate és grafikai gyengeségeit, a papíron gyengébb, Xbox 360 hardverével szemben?

Több fejlesztő X360-ra kezdte el fejleszteni játékait, és azt írták át PS3-ra. Ez azt eredményezte, hogy hiába jobb a hardverünk, ha egyszer a játék alapjaiban nem úgy lett tervezve, hogy ezt ki is használja, akkor végül nem sikerült jobbat kihozni a mi verziónkból. Szerencsére egyre több fejlesztő dönt úgy, hogy változtat ezen és a fejlesztést a PS3-ra kezdik még, és majd azt fogják X360-ra átírni, ami már ki fogja mutatni, mennyivel jobb a mi hardverünk.

15. Eddig minden konzolotok átesett egy alapos fogyókúrán. A PlayStation 3-ra is hasonló sors vár? Mikorra tervezitek összezsugorítani a szerkezetet, amely egyben egy szolidabb gyártási, illetve fogyasztói árat is eredményezhet?

Nincs tervbe véve ilyen módosítás.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 7. kép

16. Sokan megváltóként várják az ?in-game? XMB elérhetőséget, hogy játék közben is tudjanak a felhasználók például üzenetet váltani egymással, vagy akár saját zeneszámokat használni a játékokban. Fejlesztés alatt áll egy ilyen paraméterekkel rendelkező firmware? Számíthatunk ilyen jellegű újításra a közeljövőben?

Nem tudok választ adni.

17. Itt van nekünk ez a nagy kapacitású Blu-ray technológia, amely remekül kiszolgálja a mozi szerelmeseit is, hiszen egyre több film érkezik ezen a formátumon. Terveztek esetleg emellé egy online letöltő szolgáltatást is bevezetni? A Microsoft már meglépte. Elképzelhető, hogy a jövőben teljes, nagy felbontású filmeket is vásárolhatunk, letölthető formában a PlayStation Store felületén?

Nem tudok választ adni.

18. Az öregecske PlayStation 2 kifejezetten jól szerepel a japán piacon és gondolom más régiókban is van rá kereslet. Meddig kívánjátok még életben tartani a konzolt? Hozzávetőlegesen milyen távon látsz még benne rációt?

Nem tudok választ adni.

19. Tudom, hogy a pletykákra nem szívesen reagáltok, hivatalos személy minőségben, de mostanság hallani lehetett szóbeszédeket, hogy hamarosan a PlayStation 2-es szoftverkínálat jelesebb darabjai is tiszteletüket teszik a PlayStation Store-on, letölthető formában. Van ennek alapja? Megfogant már a megvalósítás ötlete?

Nem tudok választ adni.

20. Néhány cím már bőven megérett egy Platinum kiadásra. Japánban, mint tudjuk, megjelentek az első fecskék, könnyített áron. Európába mikorra várhatóak és mik lesznek a nyító címek? Rendelkezel erről információkkal?

Nem tudok választ adni.

21. A hardver árak mellett a szoftverek árszabásai is feljebb kúsztak egy fokkal a PlayStation 2 ?es játékok áraihoz képest. Erre kiváló megoldás lehet a Platinum kiadványok bevezetése. Vannak, esetleg lesznek emellett más alternatívák is, hogy kedvezőbb áron jussunk játékokhoz, vagy ebben a generációban beállt a 17 ezer forint környékére és ez az ?új sztenderd??

Nem tudok választ adni.

22. A PlayStation Portable is egyre sikeresebb globális viszonylatban. A relatív gyenge startja után most először kezd igazán magára találni a kis handheld. Japánban mostanság rendre magamögé utasítja a Nintendo DS-t, ami azt hiszem, hogy nem kis teljesítmény. Minek köszönhető mindez és milyen életciklussal számoltok a marokkonzol esetében?

Annyiban vitatkoznék, hogy a PSP startja nagyszerű volt, felülmúlta mind a PS1 mind pedig a PS2 időarányos eladásokat. Azután valóban volt visszaesés az eladásainkban, ami normális egy újdonság bevezetése után. Ez azonban mára már a múlt. Szerintem három tényező lendítette meg a PSP eladásainkat: 1. A tavalyi hardver árcsökkenéssel olyan árszintet értünk el, amire nagyon sok fogyasztó a PSP megvásárlása mellett döntött. 2. Mostanra olyan mennyiségű és minőségű szoftverek jelentek meg PSP-re, amik szintén segítik a hardver eladásokat. 3. Mára jelentős számú és jó minőségű Platinum, azaz olcsó játék kapható. E három tényező együttes hatása okozza a sikert. Tervezett életciklusról nem tudok információt adni, annyi azonban biztos, hogy a PS1-et 11 évig forgalmaztuk, a PS2 immár a 9-dik évében jár és még van jövője?

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 8. kép

23. Ha már az életciklusnál tartunk, akkor illendő lenne megkérdeznem, hogy hozzávetőleges milyen aktív futási idővel számoltok a nagytestvérnél, PlayStation 3-nál? Körülbelül hány évre elegendő erőtartalék van a vasban. Keringnek kósza hírek egy 2010 környékére tehető, újabb Xbox konzolról. Ti meddig kívánjátok a PlayStation 3 hátára helyezni a Sony játékiparát?

Nem tudok választ adni.

24. Előreláthatólag nagyon erős és fontos esztendő lesz számotokra 2008. Hogy látod a jelenlegi helyzetet? Képes lesz idén a Sony beérni, vagy akár be is előzni a riválisait? Van egy kis lemaradás, amit le kell dolgozni. Milyen eszközökkel szálltok idén harcba?

Az idei év vízválasztó lesz, és meggyőződésem, hogy a ?kis lemaradást? sikerül ledolgoznunk. A PS3 hardver eladásaink már most is nagyon jól alakulnak, és küszöbön állnak olyan exkluzív címek, mint a GT5 Prologue, Metal Gear Solid 4, Killzone 2 és Motorstorm 2. Ráadásul a firmware frissítéseknek köszönhetően a PlayStation 3 hardver tudása hónapról hónapra bővülni fog, ami további lendületet ad majd a hardver eladásainknak

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 9. kép

25. Bizonyára sokan kíváncsiak arra, hogy Te magad is aktív játékos vagy-e és amennyiben igen, akkor megneveznél a kedvünkért néhányat a kedvenceid közül?

Amióta családos ember vagyok, kevesebb időm jut játékokra, mint korábban, de a legtöbb játékot minimum kipróbálom. Néhány nagyon jó játékkal hosszabb időt is eltöltök, ugyanakkor nincs kedvenc műfajom. Valójában hangulattól függ, hogy mivel játszom, lehet az Resistance, Motorstorm vagy GT5 Prologue a PS3-on, vagy God of War a PS2-n, de akár Patapon a PSP-n.

26. Kívánsz még hozzáfűzni valamit, az elhangzottakhoz?

Köszönöm a kérdéseket, további nagyon jó játéko(ka)t kívánok Nektek!

Engedd meg, hogy szerény személyem, a stáb és a Tisztelt Olvasók nevében nagyon szépen megköszönjem, hogy kérésünkre elvállaltad az interjút és a segítségünkre voltál a kérdések megválaszolásában. Olvasóink nagyon aktívak voltak és meglepően élénk figyelmet tanúsítottak az interjúval kapcsolatban. Ezúton szeretnék nekik is köszönetet mondani, ismét ügyesek voltatok. Továbbá gratulálunk a Sony-nak az eddig elért sikereihez. A jövőben is nagy figyelmet szentelünk Nektek. Csak így tovább!

Kedves Csaba, kívánok Neked további sok sikert a munkádhoz és jó egészséget a mindennapokhoz. Bízom benne, hogy hamarosan ismét találkozunk, és jól kifaggathatunk Téged az aktuális dolgokról. Megtisztelve érezzük magunkat. Üdvözöllek.

Exkluzív interjú Sándor Csabával - 10. kép

9 hozzászólás

Vendég

16 éve, 10 hónapja és 19 napja

jok is vannak itt
kacsintó smiley

válasz erre

Vendég

17 éve, 4 hónapja és 1 napja

összegezném: érdemi válaszokat nem adott. a PS3 továbbra is ***** drága lesz. Továbbra is letojják kicsi hazánkat és ugyanazt a 4-5 játékot jelöli meg aduászként, amiket az összes PS3 fan. Hát így nehéz lesz...

válasz erre

Csabó

17 éve, 4 hónapja és 6 napja

Köszönjük az interjút.

Bár a 4. kérdés-re a válasz, mintha egy politikustól származna.

\"blablabla.....minden termékbevezetésünket gondos tervezés előz meg...\"
Már egy ideje kapható nálunk a cuccos.

Elmagyarázta a nagy semmit. mosolygó smiley))))))) Persze tudom, hogy ő nem tehet róla.

A Microsoft-nak ezek szerint fontosabb kis hazánk, mint a Sony-nak.
Talán lesz ez még másképp is.

Azért mégegyszer köszi Csabának, meg a Team-nek!

válasz erre

Lackooo

17 éve, 4 hónapja és 6 napja

Magyarul, megint csak azt tudtuk meg, amit már tudtunk... röhögő smileyröhögő smiley

válasz erre

Dante576

17 éve, 4 hónapja és 7 napja

Tetszik az interjú csak egy kicsit elszomorít,hogy pont azokra a kérdésekre nem tudott válaszolni az úr amik a legjobban foglalkoztattakmosolygó smileyÍgy marad a türelmes várakozás kacsintó smiley

válasz erre

Dante576

17 éve, 4 hónapja és 7 napja

Nagyon szépen köszönjük az elismerő szavakat kacsintó smiley

válasz erre

Vendég

17 éve, 4 hónapja és 7 napja

Amúgy meg igen komoly interjú. Kezd ez az oldal lenni az elsődleges információforrásom. Nagyon hiteles és az egyetlen olyan oldal, ahol tényleg mindennel foglalkoznak, ami engem érdekel. Úgyhogy grat, uraim!

Erre a Home szolgáltatásra iszonyat kíváncsi vagyok!

válasz erre

marco

17 éve, 4 hónapja és 7 napja

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy Csaba hivatalosan nem adhatott ezekre a kérdésekre választ, egyszerűen a Sony színeiben vannak megkötések, üzleti titkok. FutuRetrO fontolgatta is, hogy ezek bekerüljenek-e a végleges interjúba, végülis bekerültek... Ezekre a kérdésekre tehát a Sonynak nincs hivatalos válasza, természetesen Csabának vannak információi, de ezek úgymond belső titkok...

válasz erre

Vendég

17 éve, 4 hónapja és 7 napja

A \"nem tudok választ adni\" miatt kicsit szomorú vagyok, mert ezekre vártam a legjobban a válaszokat.szomorú smiley Csaba, Csaba,miért kerülted ki a válaszadást?

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja