Exodus - Istenek és királyok filmkritika

2014. december 10.
71.8001
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Ridley Scott már jócskán elmúlt hetven esztendős, ennek ellenére szinte megállás nélkül forgat, a mozik jóformán évente műsorukra tűzik legújabb alkotásait. Ezen a tendencián még testvére, a szintén jónevű rendező Tony Scott két évvel ezelőtti, tragikus halála sem változtatott, sőt az idősebb Scott a gyász hatására talán még keményebben vetette bele magát a munkába. Exodus - Istenek és királyok című, nagyszabású produkciójával, melyet öccse emlékének dedikált, az Oscar-díjas direktor ismét visszatért a történelmi eposz műfajához - de vajon képes volt-e még maradandót alkotni a filmvásznon?
 


A fenti kérdés már csak azért is jogosnak tűnt, mert a Gladiátor után Ridley Scott történelmi jellegű filmjei (Mennyei királyság, Robin Hood) sajnos nem érték el ugyanazt a magas színvonalat, és a rendező egyéb alkotásai az utóbbi időben sem mindig hozták a tőle megszokott nívót (lásd például a közönséget igencsak megosztó Prometheust vagy A jogászt, amit sokan nem is igen tudtak hová tenni). Ezért talán nem túlzás kijelenteni, hogy az anno A nyolcadik utas: a Halál és a Szárnyas fejvadász című, korszakalkotó művekkel elhíresült rendezőzseni mintha elveszített volna valamit az egykori varázslatból, ám a kedve és energiája még láthatóan egyáltalán nem ment el attól, hogy a korábbiakhoz hasonló, grandiózus vállalkozásba fogjon.

Az Exodus mozgóképes adaptációja ugyanis kétségtelenül ilyen vállalkozás, melynek létrejötte részben alighanem annak köszönhető, hogy a Mel Gibson-féle, hatalmas visszhangot kavart Passiót követően némiképp újra divatba jött Hollywoodban a bibliai történetek jó ideig hanyagolt megfilmesítése. (Másrészt pedig nyilván annak a ténynek, hogy az álomgyári stúdiók manapság már minden olyan történetnek elkészítik az adaptációját, amiből akár csak minimális anyagi hasznot remélnek.) Ennek fényében nem is oly meglepő, hogy a Noé márciusi premierje után néhány röpke hónappal a keresztények körében szintén gyakran emlegetett Mózes tetteinek is tanúi lehetünk a moziban.

Egyiptom hercege hadvezérként is részt vesz a csatában

Egyiptom hercege hadvezérként is részt vesz a csatában


Az Exodus a kereszténységben az Ószövetség és Mózes második könyve, melyre magyarul a Kivonulás könyveként is szokás hivatkozni. A könyv egy részében a héberek vándorlását mutatja be Egyiptomból a Sínai-hegyig, miután felszabadulnak az egyiptomi fáraók által rájuk kényszerített szolgaságból. Az Exodus központi alakja és előmozdítója Mózes, aki az Úr szavára hallgatva vezeti népét a Kánaán felé, ahol kőtáblára rótt új törvényei segítségével kívánja biztosítani a zsidóság boldogulását.


A kegyvesztett Mózes nem részesül többé meleg fogadtatásban

A kegyvesztett Mózes nem részesül többé meleg fogadtatásban


Lényegében ezen eseménysort mutatja be a film annak előzményeivel és a főszereplő Mózes (Christian Bale) háttértörténetével, aki a cselekmény szerint származása valós körülményeinek megismerését követően egyiptomi hercegből előbb száműzötté, majd a zsidók vezetőjévé, illetve Isten akaratának végrehajtójává lép elő.

Mindezt nem nézi jó szemmel Egyiptom új, fiatal uralkodója, II. Ramszesz fáraó (Joel Edgerton), aki mindent megtesz korábbi "testvére" félreállítása érdekében. Miután azonban kudarcot vall, és a tíz bibliai csapás tönkreteszi országát, látszólag kénytelen elengedni rabszolgáit, akik a Vörös-tengeren lévő szoros felé veszik az irányt, abban a reményben, hogy azon keresztül elérhetik az ígéret földjét és az áhított szabadságot...

Vajon mi tévő legyek ezzel az emberrel?

Vajon mi tévő legyek ezzel az emberrel?


A fent vázolt cselekmény papíron akár egy izgalmas és érdekfeszítő filmet is takarhatna, a végeredmény azonban sajnos ezúttal is mást mutat: valahogy nincs meg ugyanaz az intenzitás, az a folyamatosan vibráló, a történetet előrevivő feszültség, ami Scott korábbi munkáinak többségét jellemezte. Hiába tökéletes minden a díszletek, a ruhák és környezet tekintetében, illetve a csatajelenetek alapos koreográfiája terén (még ha kevés ilyen jelenetről is beszélhetünk), és hiába lenyűgöző és hátborzongató az Egyiptomot sújtó bibliai csapások látványvilága - különösen 3D-ben, ami egyébként itt az átlagnál valamivel jobban teljesít -, ha a narratíva és a karakterábrázolás terén súlyos problémákkal küzd a produkció.

Az egyiptomi kultúra fénykorán túl is virágzóban

Az egyiptomi kultúra fénykorán túl is virágzóban


A rendkívül - és feleslegesen - hosszúra nyújtott, unalomba fulladó expozíció során a főszereplőkkel, illetve a protagonistával nem tudunk azonosulni, még akkor sem, ha sorsfordító eseményeknek lehetünk tanúi, mivel a jellemek kidolgozása felszínes, az elbeszélés módja pedig vérszegény, majdhogynem érdektelen az átlagnéző számára.

A vontatott tempó ellenére a sarkalatos mozzanatokra nagyon kevés idő jut, a játékidő jelentős részét meddő, laposabbnál laposabb párbeszédek teszik ki, mely dialógusok sokszor hiteltelenül is hangzanak a szereplők szájából az adott szituációban. Habár Mózes és Ramszesz szoros kapcsolatának bemutatása sem igazán kielégítő, egymás ellen fordulásuk teljességgel megalapozatlan, ami elsősorban a rosszul és hiányosan megírt karaktereknek köszönhető.

Kedves ellenségem

Kedves ellenségem


Így lehetséges, hogy Joel Edgerton, akiből egyébként nagyon jó karakterszínész vált az utóbbi években - nem véletlenül lett olyan felkapott mostanában -, fájdalmasan egysíkúan játszik az ifjú fáraó szerepében - de mi mást is várhattak tőle az alkotók, ha alapvetően hiányzik az igazi mélység a figurájából, és legfeljebb egy-két futó pillanatra nyerhetünk betekintést annak a felszín alatt meghúzódó, valódi személyiségébe.

Még az Oscar-díjas Christian Bale, aki ezúttal is a tőle megszokott, ha nem is zseniális, de igen magas szinten alakít, és amit lehet, kihoz a szerepéből, sem mindig tudja igazán hová tenni Mózes pálfordulásait, s néha láthatóan tanácstalanul áll az előtt, hogy mihez is kezdjen velük. A többi kiváló színész részvétele pedig lényegében pazarlás, lévén Ben Kingsley és Sigourney Weaver is csupán asszisztál, de valójában bárki eljátszhatná az általuk megszemélyesített karaktereket.

Mózes és nyila mutatja az irányt a zsidók szabadsága felé

Mózes és nyila mutatja az irányt a zsidók szabadsága felé


A legjobban azonban az fájhat rajongóinak az Exodus kapcsán, hogy Ridley Scott mintha önmagát próbálná ismételni korábbi filmjeiből merített megoldásaival, melyek viszont jelen esetben súlytalanok vagy kontextuson kívül maradnak (pl. az öreg fáraó szerint Mózes jobb király lenne, mint a saját fia). Az pedig, hogy Isten egy gyermek képében jelenik meg Mózesnek, akivel többször úgy folytatnak párbeszédet, hogy közben lényegében egymással vitatkoznak, inkább megmosolyogtató, mintsem meggyőző - tény, hogy a Noé c. filmben Darren Aronofsky a hasonló szituációkat sokkal hihetőbb és emészthetőbb módon tálalta elénk a protagonista látomásain keresztül.

Azzal együtt, hogy a film magában foglalja a Mózes második könyvében leírtak értékét és tanulságait, a bizonytalan és szétszabdalt narratíva miatt az Exodus - Istenek és királyok üzenete homályos, befogadása pedig már csak azért is nehézkes a legtöbb mai néző számára, mert a játékidő túlságosan hosszúra nyúlt, és a vontatott tempó komoly gátat szab az érdeklődés fenntartásának. A kétes végeredményt és a kritikus fogadtatást látva remélhetőleg Scott maga is úgy gondolja majd, hogy talán vissza kellene vennie a tempóból, és az általa készített filmek mennyisége helyett ismét inkább a minőségre kellene helyeznie a hangsúlyt...

Exodus - Istenek és királyok előzetes

 

Exodus - Istenek és királyok / Exodus: Gods and Kings (2014)

  • Műfaj: Fantasy
  • Hazai premier: 2014. december 11.
  • Rendezte: Ridley Scott
  • Hossz: 150 perc
  • 2014-12-10 15:30:10 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/exodus__istenek_es_kiralyok_1.jpg
  • Szereplők: Christian Bale, Joel Edgerton, Aaron Paul, María Valverde, Ben Kingsley, Sigourney Weaver, John Turturro
  • Forgatókönyv: Adam Cooper, Bill Collage, Jeffrey Caine, Steven Zaillian
  • Operatőr: Dariusz Wolski
  • Vágó: Billy Rich
  • Zene: Alberto Iglesias
Ridley Scott 150 Alberto Iglesias 2014-12-10 15:30:10 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/exodus__istenek_es_kiralyok_1.jpg
6 hozzászólás

ColeCollins

10 éve, 2 hónapja és 13 napja

Inkább a Dreamworks Egyiptom Hercege filmje, mint ez!

válasz erre

Mordorer

11 éve, 4 hónapja és 11 napja

Wow!meglepett smiley Ezt látnom kell! Hogy maradt ki nekem? Csak most vettem észre a kritikát!

válasz erre

LinkedHornet

11 éve, 4 hónapja és 24 napja

Mozi előzetes alapján nagyon jónak tűnt, bár már sokszor nyaltam be ezt a a trükköt a filmeknél. Szerintem attól függetlenül megnézem még most januárban aztán kiderült mit alkotott az öreg röhögő smiley

válasz erre

Tommy

11 éve, 5 hónapja és 18 napja

Ridley Scott nekem mindig garancia a kiváló szórakozásra ezért mindenképpen megnézem, remélem azért nem kell csalódnom...

válasz erre

totyak

11 éve, 5 hónapja és 18 napja

A legnagyobb baj az, hogy Scott korai filmjeinek nagy sikere miatt mindenki azt várja tőle, hogy folyamatosan legalább azt a szintet, de inkább még magasabbat hozzon. Ez nyilvánvalóan lehetetlen, meg kell elégedni néha az átlagosan jó munkáival is.
Őszintén szólva nem is hiszem, hogy neki az volt a célja, hogy mélyen belemenjen a bibliai részekbe és mindenkinek a tudtára adja pontról-pontra a történteket, ő csak egy szimpla kalandfilmet akart összerakni.
Ha már így emlegetve van a Noé, szerintem az rettenetes lett. Ha ez egy kicsit jobb nála, akkor megnézem, de sokat nem remélek. Magam részéről a színészgárdát sem emelném az egekig. Ebben a filmben ugyan nem láttam hoigy teljesít Bale, de korábbi filmjeiből tisztán látszik, hogy neki egy arca van, egy komoly, mogorva hős és ezen kb. soha nem is változtat. ez pedig szerintem erősen rányomja a színészi játékra a bélyegét.

válasz erre

wegh

11 éve, 5 hónapja és 18 napja

Lehet ideje lenne nyudíjba vonulni az öregnek. Bár én alapból fenntartásokkal kezelem a bibliai témájú filmeket. Nem sok üti meg azt a bizonyos mércét és ezek szerint ez sem az a film. szomorú smiley

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profiljaMonyo profilja