Szezonzáró blogot terveztem írni, de úgy el halasztgattam, hogy mondjuk inkább új évi WTCC blognak. :) Leginkább a 2014-es eseményekről, de azért jut szerep 2015-nek is.
Nem fogom teljes egészében leírni a 2014-ben történteket és versenyről-versenyre sem fogok haladni, csak egy egyszerű összefoglalás lesz. Leginkább azoknak, akik tudják, hogy létezik a WTCC, de nem igazán követték az évet, viszont azért minimális érdeklődést mutatnak. :) Aki nagyon el akarna mélyedni benne, annak ott a végtelen internet vagy a viszonylag frissen megjelent első magyar WTCC könyv. Ha már itt tartunk... Igen, könyv is van. Egészen a kezdetektől napjainkig szinte minden benne van a WTCC-ről és hozzá valamilyen szinten is kapcsolódó előzményekről. Ajánlott vétel, amennyiben komolyabban érdekel a téma. :) Ráadásként Michelisz Norbival készült interjút is lehet benne találni.

Viszont térjünk vissza a 2014-es évre. Hogy milyen év is volt ez? Nehézkes. Tavaly teljesen új szabályok szerint kellet autót építeni, hála a Citroënnek. Eredetileg csak idén, 2015-ben kellett volna új autókat építeni, de végül az FIA a Citroën miatt előrehozta a szabályokat, amibe elvileg a másik két gyártó, avagy a Honda és a Lada is beleegyezett. Más kérdés, hogy a Citroën szinte versenyre készen állt mire a másik két gyártó csak gondolni is tudott az új autók tervezésére. A gond csak az, hogy ennek természetesen az eredménye is meg lett. Egész évben a mezőny felett járó űrhajókként nyerték meg az év végére a bajnokságot. Könnyedén elvitték a gyártóknak járó VB cím mellett az első három dobogós helyet is. Ennek ellenére, ha mások nem is, de a magyarok örülhetnek. Michelisz Norbert negyedikként fejezte be az évet, mint legjobb nem Citroënes. Legyőzve ezzel a gyári Hondákat és privát Chevroleteket. Azért ez nem kis teljesítmény!

A Ladákat azért nem vettem bele, mert ők nem a francia gyártó után loholtak, hanem a mezőny után. Amíg a Hondák és RML Chevy-k durván 1,5 másodperces hátránnyal küzdöttek a Citroënnel szemben, addig a Ladák bő három másodperccel voltak lemaradásban. Év közbeni fejlesztésekkel azonban már másfél másodpercre tudták csökkenteni, a többiek pedig fél másodpercnyire kerültek a sereghajtóktól. Azért a Lada nem örült még ennyire év közben soha, mint idén. Két fordított rajtrácsos győzelemmel és egy második hellyel zárták az évet. Egy évvel korábban, tehát 2013-as évükben 5. helynél jobbat nem szereztek, szóval érthető volt az öröm. Az év közbeni fejlesztések egyáltalán nem bizonyultak feleslegesnek, ahogy a remek helyeket szerző 2012-es VB nyertes Robert Huff szerződtetése is remek döntés volt.

Az RML által viszonylag rövid idő alatt épített 6 darab privát Chevy-k, mint afféle szükség szülte autókként igen komolyan helytálltak egész évben. Évekig gyári támogatással rendelkező csapat ismét bebizonyította, hogy remekül értenek az autókhoz. Az egyetlen első versenyes futamgyőzelmet is Chevy vihette el idén, pontosabban Tom Chilton örülhet ennek az eredménynek. Komolyabb fejlesztésekkel lehetne még belőle VB esélyes autó is, viszont privátként nincs aki finanszírozza. Az autókat futtató csapatok csak nagyon apránként tudják ezt fizetni.
A Honda próbálkozott beérni a francia csapatot és bár közelebb is jutottak év végre, de erőből ők sem voltak képesek legyőzni a Citroënt. Második pofont pedig Norbitól és a Zengő Motorsporttól kapták, amikor privátként elverték összesítésben a gyári versenyzőket.
Ha már elkezdtem autónként haladni, akkor ideje részletesebben beszélni az "álomcsapatról", avagy a Citroënről. Komoly erőt nem csak autókban, de versenyzőkben is képviseltek. José María López a világbajnokságban "kezdőként" megérkezett és bebizonyította, hogy itt a helye. Elverte Yvan Muller-t, aki már 4 túraautó vb címet birtokol és Sébastien Leob-öt, aki bár kezdőként van itt, azért nem kis név, hiszen 9 rally vb címet tudhat magáénak.

Azt hiszem ennyi elég lesz. Most nézzük mi várható idén. Az egyik legnagyobb változást a Lada éli meg. Lecserélik a már két szezont megélt apró Grantát, a versenyre sokkal alkalmasabb Lada Vestára, amivel szinte ismét 0-ról indulnak, de mégis esélyesebbként, mint tavaly, ráadásul nagyobb költségvetéssel, amiben szintén le voltak maradva a konkurenciához képest és szezon előtt igyekeznek többet tesztelni, mint korábban. A Honda pedig marad a Civic mellet, viszont ők is komolyabban veszik a teszteket és fejlesztéseket. Ráadásul Norbit gyári tesztre hívták vezetni, amit korábban még soha nem tettek. Bizonyára kíváncsiak voltak rá. Hiszen tudni lehet, hogy megkeresték Norbit, így akár gyári pilótává is válhat. Más kérdés, hogy érdemes-e neki jövőre ott folytatni. Végcél egyértelműen egy gyári ülés, de amíg jobban teljesít egy privát csapatban... (Gyári támogatást a Zengőnek! :D) Azonban az biztos, hogy Hondát fog vezetni jövőre is és privát Nika csapatban egy új Hondás is érkezik, Rickard Rydell személyében.
Ami a Citroent illeti, ők is maradnak a C-Elysée mellett, azonban a jelenlegi három gyári és egy alkalmi autó helyett, három gyári és két privát autót hoznak. A gyári felállás változatlan, amíg a privát autókat a 2014-ben csak alkalmi beugró Ma Qinghua és Mehdi Bennani fogja vezetni. Utóbbiról annyit érdemes tudni, hogy ő volt a másik privát Hondás, de teljesítményben igen khmm... szerényen megnyilvánuló, viszont komoly anyagi támogatást kapó versenyző. A "privát" Citreonek tehát marketing és anyagi szempontból kerültek kiosztásra, talán nem is baj, ha nem képviselnek komoly erőt.
Chevy-k sajnos továbbra is csak apróbb változásokat élhetnek meg.
Ami érdekesebb, hogy egy eddig még meg nem nevezet gyártó is érkezik (ami egyébként a Volvo :D), azonban idén csak az év második felére nézne be, mivel egyelőre csak tesztelnék az autót év közben és 2016-tól kívánnak a vb címért csatázni.
Íme a Lada első valóban korszerűnek nevezhető autójának WTCC verziója, a Lada Vesta:
Szabályok terén a legfontosabb, hogy a TC2 (2013 és korábbi) autók idén már nem indulhatnak, csak TC1-es (2014-) autók. Tavaly is csak tölteléknek voltak jelen a régi autók, így nincs is értelme maradniuk.
Naptárt ért változások hát eléggé... Viszont jön a zöld pokol, avagy a Nordschleife, ami mindenképp érdekes lehet. :)
Ennyi lenne, kifogytam a szóból (höhö, nem igaz, de senki nem olvasná el, ha folytatnám :D). Március 7-től ismét leporolhatom a TV-m. Argentína - Termas de Rio Hondo készülj, a WTCC visszatér!