#kep1#
Meddig elviselhető az elnyomás?
Időszámításunk után járunk, azaz 2031-ben. A Földön beköszöntött az apokalipszis, a globális felmelegedés ellen egy hűtőanyagot lőttek a légkör legfelső rétegébe több országból, ami a hőmérsékletet visszaállította a normális szintre, azonban nem számoltak azzal, hogy a lehűlés nem áll meg itt, a bolygó megfagyott, minden élőlény kipusztult. Pár túlélőnek sikerült egy száguldó vonaterődben túlélnie, ahol az élethez szükséges feltételek biztosítva vannak. De nem mindenki számára azonos színvonalon.
Előzetes
A vonaton belül kialakult hierarchia szerint hátul élnek a szegények, és elől a gazdagok, köztük pedig a termelést, és egyéb célokat ellátó vagonok helyezkednek el. A két fél között több ellentét alakul ki. A gazdagok legfőbb baja a túlszaporodó szegény csürhe, ami miatt veszélybe kerülhet a vonat biztonsága. A nélkülözőknél pedig az elnyomás, és a megaláztatások hatására telik be a pohár, amit hiába nyilvánítanak ki, cserébe megtorlást kapnak.
A tekintetük alapján nem sokáig.
Egy nap viszont elérik a sanyargatott emberek végső tűréshatárát, illetve egy titokzatos üzeneteket küldő személy hatására kitör a lázadás. Cél a mozdony elérése, ahol a vonat megalkotója Mr. Wilford él. A harc végkimenetele kétesélyes, bármi megtörténhet, de egy biztos, a jelenlegi állapotnál, még a halál is elfogadhatóbb számukra. Ekkor még korántsem sejtik miféle szörnyűségeket tettek velük, amiket eltitkoltak előlük.
Mi várhat rá, ha ilyen helyzetben fél még bármitől is?
A film különleges hangulata azonnal beszippantja a nézőt, a sötét ábrázolásmódnak köszönhetően a néző azonnal átérzi azoknak az embereknek a sorsát, akik kitörni próbálnak. Olykor groteszk elemeket is alkalmazó film, kiegészülve némi fekete humorral egész kivételes egyveleget alkot. Nagyon látványosra sikerültek egyes részei a külvilágnak, az alacsonyabb költségvetés miatti cgi nem okoz jelentős hátrányt a röpke két óra során. A remek atmoszféra, és egy percre sem lankadó történet nem engedi elkalandozni tekintetünket a képernyőről, izgatottan várjuk, hogy mit rejtenek az egymás után következő vagonok, milyen titkokat fednek fel, az egyébként remekül kidolgozott helyszínek.
A befagyott külvilág.
Színészek nagyon erős szintet hoztak a filmben. Ami nem csoda, hiszen egy nagyon erős gárdát hoztak össze. Evans-on kívül feltűnik Ed Harris is, aki szintén kiváló, és már ismerhetjük rengeteg régebbi szerepe miatt, például A szikla című filmből. Vagy éppen a vonat banyáját alakító Oscar-díjas Tilda Swinton, akinek karaktere abszurd viselkedése ellenére is roppant hitelesen sikerült megformálnia.
Tilda Swinton döbbenetes átalakulása.
Legerősebb kritikát a társadalmi rétegződés irányába szegezi a rendező. Hihetetlen teremtmény az ember, hogy a kihalás szélén is képes osztályokba sorolni társaikat, és teret engedni a felsőbbrendű érzelmeinek, annak ellenére, hogy mindenki élhetett volna némi lemondással, azonos módon. Tényleg ilyenek lennénk vészhelyzetben, vagy segítenénk egymáson?
Milyen aranyos ugye?
A befejezés pár ponton, leginkább logikai szinten, hagy kivetni valót maga után, sajnos a forgatókönyv a leggyengébb eleme a kohéziónak, ami talán az adaptált mivolta miatt megbocsátható, de ettől eltekintve jó filmet láthattunk. Elgondolkodtató, izgalmas, sci-fi-t sikerült összehozni.
Ajjaj...
Összességében ismét egy nagyon korrekt darabot alkottak az ázsiai filmiparosok. Bátran ajánlom annak, aki nem riad vissza némi ázsiai túlzástól, minőségibb kategóriába tartozó harcjelenetektől, és kedveli a posztapokaliptikus történeteket, mert kiváló kikapcsolódásban lesz része. Vajon pusztulásra ítéltetett az egész vonat népessége, vagy egyik félnek sikerül megnyernie a polgárháborút?