Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára

2013. augusztus 04.
42.9341
Figyelem! Ez a blog már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Ez egy blogbejegyzés, amely nem a szerkesztőség által szerkesztett tartalom. A benne foglaltak a szerző véleményét tükrözik!
IAppearMissing profilja, adatai
IAppearMissing
Üdv mindenkinek! Régóta nyomon követem az oldalt, de csak most szántam rá magam a regisztrációra. Több mint másfél évtizedes aktív játékos múlt áll mögöttem, kedvenc platformom a PC, amelyre a kétezres években jelentek meg kedvenceim címeim, amelyeket a mai napig elő szoktam venni.
 


Az alábbi bejegyzésben a Game Channel pályázatára beküldött cikkem láthatod, ezt szeretném most képekkel kiegészítve közölni, köszönöm hogy elolvasod!


Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára - 1. kép



Gyilkossággal gyanúsított szökevény. Fegyvere van és veszélyes. Nincs mit veszítenie. Ezekkel a mindenki által ismert címszavakkal lehetne legjobban körülírni a Remedy 2001-ben megjelent klasszikus videojátékát a Max Payne-t. Nem tartom valószínűnek, hogy van olyan játékos, aki ne hallott volna a sorozatról, és azt sem, hogy a több mint tíz éve megjelent játékról túl sok újdonságot lehetne elmondani. Éppen ezért, jelen cikkem témája inkább egy nosztalgikus visszatekintés azok számára, akik hozzám hasonlóan szeretik a játékot, illetve azoknak, akik túl fiatalok és nem játszottak vele.

A Max Payne 2001 júliusában debütált elsőként Windows PC-n, majd később PlayStation 2-n és Xbox-on is tiszteletét tette. Ezen kívül készült még Mac OS átirat, Game Boy Advance és mobilos verzió is.
Megjelenésekor számos aspektusában kiemelkedett a korszak többi hátulnézetes akciójátéka közül, kezdve a sötét, depressziós hangulatú grafikától, a Bullet Time játékmechanikán át egészen a noiros, képregényes történetmesélésig.
A projekt az akkor még kezdőnek számító Remedy második játéka volt, amelynek prototípusát a Death Rally című játék befejezése után, 1996-ban kezdtek el fejleszteni, majd a játékban lévő potenciált látva, a Duke Nukem 3D-ről elhíresült 3DRealms is beszállt a projektbe. A játék számos változáson és ráncfelvarráson esett át a hosszúra nyúlt fejlesztési idő alatt ? amiből a kívülállóknak talán a grafika volt a legszembetűnőbb ? a várakozás azonban kifizetődött, hisz mind a kritikusok, mind a játékosok fogadtatása teljesen pozitív volt. A jól megérdemelt szakmai díjaknak és anyagi sikernek köszönhetően pedig a finn garázsfejlesztő csapat elindulhatott a világhírnév felé.


Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára - 2. kép



A játék rögtön egy érdekes csavarral indít, ugyanis a történet végét láthatjuk, ahol New York történetének legszörnyűbb hóviharában rendőrautók száguldanak szirénázva az Aesir Corporation épülete felé. A felhőkarcoló tetején a játék címszereplője, a beszédes nevű Max Payne áll fegyverrel a kezében. Metaforákkal tarkított monológjából megtudjuk, hogy bosszúhadjárata sikerrel végződött, azonban az idáig vezető út sokkal érdekesebb számunkra. Ezek után három évet ugrunk vissza az időben. Max New York-i rendőrként dolgozik, családját ? feleségét és újszülött lányát ? azonban egy háromfős drogbanda kegyetlen brutalitással kivégzi. Ezt követően a lelkileg megtört, depresszióba zuhant Payne áthelyezését kéri a DEA-hez, azzal a céllal, hogy az alvilágba beépülve kiderítse a gyilkosság mögött álló motivációt, és bosszút álljon szerettei haláláért. A szálak azonban mélyebbre vezetnek, mint azt gondolta volna. Max inkognitója lelepleződik, ráadásul barátját és kapcsolattartóját Alex Balder-t ismeretlenek meggyilkolják, a gyanút pedig a főhősre terelik, így immár az alvilág és a rendőrség is a nyomában van. Max-nek nincs mit veszítenie, egyszemélyes hadseregként leszámolásba kezd az alvilág köreiben, a ranglétrán lentről felfelé haladva, nem kímélve senkit aki az útjába áll.

A rövid történeti bevezetőből is érezhető, hogy a játék korát jóval meghaladó, szövevényes krimit, összeesküvést és mitológiát sűrítő forgatókönyvvel rendelkezett, amelyet a projekt munkálataiba kezdetekkor bekapcsolódó írónak, Sam Lake-nek köszönhetünk. A játék számos médiumból merít ihletet, akciójeleneteihez például a híres hongkong-i rendező John Woo műveiből és a Matrix-ból, cinikus, sötét hangulatához pedig a 20. század eleji noir stílusú Bogart filmekből. A finnek ezen kívül számos skandináv mitológiához kötődő motívumot használtak, amelyeket egyes nevekben is felfedezhetünk (Valkyr drog, Project Valhalla, Ragna Rock nightclub). A sztori újabb részletei általában a pályák közötti interaktív képregények formájában bontakoznak ki. Ezek előnye, hogy elkészítésük viszonylag olcsó volt, és könnyebben lehetett őket módosítani ha a fejlesztés során változott a történet. Akkoriban a renderelt átvezetők nemcsak drágák, hanem viszonylag korlátozottak is voltak, így nem tudták volna ugyanazt a hatást elérni velük.


Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára - 3. kép



A játék grafikailag is impozáns volt megjelenésekor, a Remedy által házon belül fejlesztett Max-FX játékmotor jól optimalizált, támogatta és kihasználta a legmodernebb videokártyák kínálta lehetőségeket. Kiemelkedő volt a pályák és modellek részletgazdagsága, a karakterek animációi és az egyéb speciális effektek, mint a fegyverek torkolattüze vagy az idő lassítása. A helyszínek számával és változatosságával sem spóroltak a készítők, megfordulunk többek között elhagyatott metró rendszerekben, havas new york-i utcákon, apartmanokban, lerobbant motelben, kikötőben, földalatti kutató létesítményben, éjszakai klubban, sőt Max rémálmaiban is. Apróság, de tovább növeli a beleélést a pályákon fellelhető tárgyakkal való interaktivitás lehetősége. A grafikai megvalósítás és kidolgozottság tehát lenyűgöző, egyedül talán főszereplő folyamatos, bambán vigyorgó arckifejezése zavaró, de ez semmit sem von le az összképből.

A játék talán legfontosabb eleme a lövöldözés és az irányítás, ezért erre a területre kiemelten nagy hangsúlyt kellett fektetniük a készítőknek. Szerencsére ezen a téren sincs ok a panaszra, az irányítás egyszerű és precíz, a tűzpárbajok pedig nem csak élvezetesek, hanem a Bullet Time nevű mechanikának köszönhetően, játékokban korábban sosem látott újítást hozott magával a program. A Bullet Time, vagy magyarul Golyó Idő ? ahogy a neve is mutatja ? az idő manipulálására szolgál, így olyan tűzharcokat vészelhetünk át segítségével, amik egyébként esélytelenek lennének. Képzeljük el, ahogy egy bűnözőkkel teli helyiségbe lépünk. Ekkora a jobb egérgomb és valamelyik iránybillentyű lenyomásával a főhős az időt lelassítva vetődik, miközben a játékosnak valós időben épp elég ideje lesz az ellenfelek likvidálására. A megoldás rendkívül elegáns, a készítők még a repülő golyókat is részletesen lemodellezték, illetve az utolsóként megölt ellenfelek halálát egy látványos kamerabeállítással követhetjük végig. A játék kellően nehéz, sok kihívást tartogat, de sosem igazságtalan, a legtöbb reménytelen helyzetből a Bullet Time, és néhány fájdalomcsillapító ki fogja segíteni a játékost.


Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára - 4. kép



A játékban szinte minden elképzelhető fegyver az arzenálunk részét fogja gazdagítani, kezdve a pisztolyoktól, a gépfegyvereken és söréteseken át a mesterlövészpuskáig, illetve ezeken kívül gránáttal és Molotov-koktéllal is találkozunk majd. Ezek használata nagyon könnyedén megy, az egér görgőjével, vagy a számbillentyűk használatával tudunk váltogatni közöttük. Külön pozitívum, hogy az egykezes fegyverek esetén, amennyiben kettő van nálunk, azokat egyszerre is használhatjuk, ezzel megduplázva a tűzerőt. A fegyverek jól variáltak, a történet előrehaladásával pedig egyre jobbakat és erősebbeket kapunk kézhez.
A főhős irányítása egyszerű, a program precízen követi a leütött billentyűket, az egérrel pedig könnyen és pontosan tudunk célozni és lőni. Kamerakezelés kivitelezésében is jelesre vizsgáztak a készítők, az ugyanis mindig a karakter háta mögött van, jól követi a mozgásunkat. Nem akadályozza semmi a látásunkat, a falak mögül is könnyedén ki tudunk nézni, hogy van-e ellenség a következő helyszínen. A mesterséges intelligencia ugyan nem túl kiemelkedő, de nem is botrányosan rossz, az ellenfelek általában lőnek és felénk szaladnak ha észrevesznek, esetleg egy-egy szkriptelt esemény során gránátot dobnak a játékosra a fedezék mögül. Kezdetben rosszul felszerelt mezei gengszterekkel, később azonban gépfegyveres kommandósokkal kell megküzdenünk, harcmodorukban azonban nem sok eltérés fedezhető fel, főleg az erősebb fegyverek miatt nehezedik a vége felé a program.


Max Payne visszatekintés a Remedy korszakalkotó akciójátékára - 5. kép



A játék hangeffektjei tökéletesen megfelelnek a célnak, minden fegyver kellően erős, egyedi hangzással rendelkezik, a gépi és egyéb háttérzajok is segítik a mélyebb beleélést. Sokszor összefuthatunk beszélgető ellenfelekkel, ha pedig elég türelmesek vagyunk, vicces párbeszédeknek lehetünk fültanúi. A játék zenéje is külön említést érdemel, a szomorú, melankolikus dallamok tökéletesen illeszkednek a történethez és hangulathoz. Mindenki ismeri a játék főcímzenéjét, ami a sorozat mindhárom részében felbukkan. Ezen kívül a lövöldözéshez gyorsabb, pörgősebb, adrenalinpumpáló számokat komponáltak a készítők.

Összefoglalásként elmondhatjuk tehát, hogy a játék főbb aspektusai mind technikai, mind játékmenetbeli szempontból a végletekig kiforrottak, 2001-es megjelenésekor pedig megérdemelten aratott nagy sikert Max Payne első kalandja. Sötét, felnőttes története, játékmenetbeli újításai, és egyedülálló hangulata miatt sokak örök kedvence lett.

Nézd nagyban ezt a videót!



11 hozzászólás

Vendég

12 éve, 10 hónapja és 17 napja

YouAppearFoundmosolygó smiley

válasz erre

Vendég

12 éve, 10 hónapja és 22 napja

Iszonyat király teszt lett imádtam ezt a játékot!

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

[Tiltott felhasználó!]

totyak

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Természetesen mindhárom részt végigtoltam én is, de a 3. már nem adta azt a hangulatot, csak nevében volt Max Payne. Nagyon jó kis játéksorozat.

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

[Tiltott felhasználó!]

marco

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Igazán jó blog. Ment a kesztyű.mosolygó smiley

válasz erre

Tardief88

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Második rész nekem nagyon félelmetes volt. Bár akkor még igencsak gyerkőc voltam mosolygó smiley
Szép teszt!

válasz erre

richie8

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Grat a bloghoz, szép lett. Az első két rész nálam is bejövős volt mosolygó smiley

válasz erre

Tibee984

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Jó blog röhögő smiley A játék meg űberkafa röhögő smiley

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

[Tiltott felhasználó!]

Yanez

12 éve, 10 hónapja és 24 napja

Örökké nagy kedvenc marad a két első része! Szép teszt, gratula!

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja