Mi is az az Early Acces?
"Légy részese te is a játék fejlődésének, légy ott a születésétől a beteljesedéséig, és juss hozzá olcsóbban a végleges verzióhoz."
Ez a marketing szöveg. Lefordítva: Kiadjuk az ötletünket, amiből lehet, hogy nem lesz semmi, csinálgatjuk, te teszteled, és fizetsz is nekünk ezért. Ugye milyen istenkirálycsászárság! ?
Az Early Acces divatnak két oldala van, kezdjük a negatívval.
Rengeteg olyan cég is kezdi felvenni ezt a stílust, akik nincsenek rászorulva, rengeteg játék érkezik feleslegesen Early Accesben, és sok fejlesztő csúnyán visszaél a ?hát ez Early A, elfogadtad a feltételeket, hogy tudomásul veszed, nem reklamálhatsz? szöveget. Azaz eleinte remekül haladnak majd elfogy a lelkesedés, esetleg rengeteg pénzük jön össze, vagy a követelményeiknek nem tudnak megfelelni, és a fejlődés belassul, a játék kihal, de mindenki, aki fizetett még várja a csodát.
Nagyon jó példa erre a DayZ esete, ami egy remek és a online játékot alapjaiban felforgató elvre épít, és már a mod is hatalmas népszerűségnek örvend(ett).
Miért is emelem ki külön ezt a nagyreményű Early A. címet? Mert az utóbbi félévben eléggé mocsárba futott a fejlesztés, és kijött a fejlesztők stratégiájának gyengéje is, azaz hiába tolnak befelé új tárgyakat, új tartalmat, ha a játék az alapjaiban gyökeredző súlyos hibákkal küzd. És ez vissza is ütött a 0.55-ös Patch után a aktív játékosok száma drasztikusan visszaesett.
Erre válaszul a 0,56-os és 0,57-es patch összevonva érkezik, és ígérnek fűt, fát. Meglátásom szerint a DayZ egyik nagy vízválasztójához érkezett, most fog kiderülni, mire is képes a gárda, mennyire érdekli őket a támogatóik kérései, és képesek e felpörögni. Ha nem, nem azt jelenti, hogy a DayZ megbukik, csupán rányomja majd bélyegét a játékra a fejlesztők szerencsétlenkedése.
Az Early Acces a fejlesztők elkényelmesedését is okozza, azaz kiadják a félkész címet, kockázat nincs, hisz egyből jön a visszajelzés, ha valami nem jó, és ez az elkényelmesedés, és kockázatcsökkenés bizony a munka morálra is rányomja a bélyegét. Ami szerintem nem jó.
És most lássuk a fényes oldalt:
Ha egy fejlesztőcsapat betartja azt, amit ígér, és rendesen csinálják a dolgokat, az Early Acces egy remek kapocs a közönség és az alkotók közt. Azaz ha működik a kommunikáció, a fejlesztők motiváltak, a népek beleszólhatnak bizonyos dolgokba, így mindenkinek ?öjöm és bódottság? van. Erre nagyon jó példa a Kerbal Space Program, ami egy fantasztikus játék lett, és azon kevés programok egyike, amelyek sikeresen emelkedtek ki az Early Acces keltető kádjából.
Másik nagy reményem, kiemelvén a tömegből a Warhammer 40000: Regicide, ami egy ígéretesnek tűnő SAKKPROGRAM direkt a W40K univerzum kedvelőinek, igaz még elég kedzetleges, de a fejlesztők lelkesedése és a felvevő közönség visszajelzései alapján jó úton halad, És még nem is drága.
Igen, nem is drága,ugyanis van pár Early Acces cím, ami pofátlanul sokba kerül. Mondjuk ez bizonyos kész címekről is elmondható, remélem ez a felfogás egyszer átesik némi EVOLVEución...:D
Elmondhatjuk, hogy az Early Acces nem az egyik rákfenéje a iparnak, hanem egy eszköz, amit van aki helyesen és ügyesen használ, valaki meg csak takarózni akar vele. Kis fejlesztőcsapatoknak is esélyt ad az ötletük megvalósítására, és a sokszor hiányzó közösségi támogatást is megadja, és itt most nem az anyagi támogatásra, hanem az eszmei lelkesítésre gondolok.
Ne szidjátok az Early Acces-t hisz egy olyan erő van a kézben, amit jelenleg a játékos társadalom nem használ rendesen, azaz: Már a születésekor eldönthetjük, éljen e az adott projekt, vagy vetéljen el csírájában.
Pacsi, kösz hogy olvastad! :D