Először shareware formában jelent meg, és közel két év alatt 10 millióan töltötték le különböző FTP szerverekről. Nagy hatással volt a játékiparra, ami az 1990-es évek közepétől a Doom hatására fedezte fel igazán az FPS műfajt.
A GameSpy 2004-es szavazásán az iparág szakértői minden idők legnagyobb játékának választották.
Az első részt több kiegészítő csomag és folytatás is követte, mint például a Doom II: Hell on Earth (1994), a The Ultimate Doom (1995), a Master Levels for Doom II (1995) és a Final Doom (1996).
2004-ben jelent meg a sorozat következő része, a Doom 3, ami feldolgozta a régi részeket új grafikus motorral, neki van egy kiegészítője Resurrection alcímmel, 2005-ben pedig filmként is feldolgozták a játékot (bár ne tették volna).
Ha minden igaz, már készül a negyedik rész, bár nem tudni, hogy állnak a munkálatok, a megjelenést pedig már meg sem kérdezik, úgyis tudjuk rá a választ: "When it's done".
De mivel a Doom 4 megjelenéséig még ki tudja mennyit kell várnunk az id Software munkatempóját ismerve, könnyen kitalálhatjátok, igen kaptunk egy verziót Iphone-ra is!
Nevezetesen a Doom Resurrection nevű programot. Mi más is lehetne, mint szörnyekkel és rémségekkel teletűzdelt belső nézetű lövöldözős játék, igaz játéktermi stílusban, azaz a hősük magától mozog, nekünk csak a tüzelést és az újratöltést kell irányítanunk, na meg a különböző tárgyak (muníció, elsősegély dobozok) privatizálását.
A történet sohasem tartozott az id Softwares játékok erősségei közé, szóval itt se várjunk Barátok Köztet idéző fordulatokat, bár én inkább szembenézek egy Pinky Démonnal, mint magával Magdi nénivel (Isten nyugosztalja)...
Összegezve a könnyen emészthető sztori viszi előre a játékot, megtörve a néhol monoton lövöldözős jeleneteket. Érdekes színfolt például a minket segítő kis robot és az őt irányító tudós, aki hasznos tippekkel lát el minket kalandozásaink során. Annyi titkot ugyan elárulhatok, hogy helyszíneink elég változatosak lesznek, még a Poklot is bejárhatjuk, szóval nem kell rétegesen öltözködni, ott mindig süt a na.., szóval ott nagy a forróság.
A játékmenet tökéletesen kihasználja a telefonunk képességeit, 3G-n teszteltem. A giroszkóp segítségével tudjuk a célkeresztet mozgatni, mint fentebb említettem a mozgásra külön nem kell figyelnünk, amit én pozitívumnak tartok, mert az már az élvezhetőség rovására menne. Így a figyelmünket az akcióra összpontosíthatjuk, ami ennek a játéknak a lelke. Lövöldözős játék lévén fontos szerep jut a különböző testrészeknek, és az azokat ért találatoknak, szóval érdemes a fejre menni, már ha felismerjük, hogy minek hol a feje, vagy fejei. Nehézségi szintet is választhatunk, a újonctól a rémálomig 4 nehézségi szinten tehetjük próbára képességeinket.
Van még egy okos lehetőség, a Dodge gomb, ha szükség lesz rá villogni fog a képernyőn a Cover felirat. Értelemszerűen fedezékbe vonulhatunk a golyók, és egyéb felénk röpülő súlyos testi sértést okozó dolgok elől. Érdemes gyakorolni, mert fontos az időzítés. Itt érdemes megjegyezni, hogy az ellenséges katonák célzási folyamatát hivatott számunkra jelezni egy kezdetben sárga hatszög, ami folyamatosan vált pirosra. Ha elérte a piros színt, becéloztak minket, ilyenkor 100%, hogy találni fognak, szóval ilyenkor a fedezék ajánlott.
Tehát a játékmenet könnyen elsajátítható és kézreálló.
Minden pálya végén kapunk egy összesített statisztikát az etapon nyújtott teljesítményünkről. Kitér itt külön a pontosságunkra, hogy mennyi rejtett tárgyat találtunk, és még sorolhatnám.
Ajánlom figyelmébe mindenkinek még a Challenge menüpontot, ahol különböző speciális feladatokat kell teljesítenünk, pl.: lépj túl egy meghatározott pontmennyiséget, vagy ölj meg egy bosst 100% megmaradt életerővel, és 100%-os találati pontossággal. Ez nemcsak a játék időtartamát hosszabbítja meg, de üde színfolt és a hardcore játékosok igényeit is kielégíti.
Extra pályát is kapunk, ha teljesítettük az egyjátékos módot egy-egy nehézségi szinten, amit a Maps menüpontban érhetünk el.
A freeplay opció mögött a telesített pályákat játszhatjuk újra, tetszőleges sorrendben.
Végre egy olyan horror játék, aminek hangulatát a hangok nagyon jól vissza tudják adni. Telefonra kiadott program ellenére igen szépek és tiszták a hangok, és persze minden szörny, fegyver más hangot kapott, sajna az átvezető jelenetek párbeszédei nincsenek hanggal kísérve, de gondolom ez méret csökkentésből kifolyólag van így megoldva. Amiben mindenképp magasan a többi horror játék fölé emelkedik a Doom az a hanghatások. Fülessel játszva adja a legnagyobb élményt. Tessék kipróbálni!
De hogy negatív kritika is legyen, hiszen ennek a játéknak is van árnyoldala, hála az égnek ez szinte észrevehetetlen a napos oldal fényében (uhh csak úgy repkednek a költői képek....).
Egy idő után monoton, igen sajna ez van, de mintha ugyan ezt tapasztaltam volna a PC-s Doom 3-nál, egy fanatikus ezt feature-nek nevezné, én inkább negatívumnak.
Még mindig drága, nemsokára 3 éves lesz a játék, de még mindig $9? Nade kérem szépen...
Zárásképp azt mondanám, hogy a Doom még mindig Doom, tekintet nélkül a platformra, ha játszottad Pc-n, kötelező ezt is végignyomni, ha most látsz először Doom-ot (először is üdv a Föld nevű bolygón) akkor meg ne hagyd ki ha akcióra és borzongásra vágysz. Igaz, hogy egy idő után már csuklóból fogod kaszálni a BFG-vel a monsztákat, mert rájössz a fejlesztők logikájára, hogy honnan és mikor fognak felbukkanni, de mindenképp kötelező alkotás, ott a helye az Iphone-od alkalmazás-ikonjai között!
Doom Resurrection (iOS) | Fejlesztő: iD | Kiadó: Activison
Teszt ideje: 2009. Január | Tesztelt hardware: iPhone 3G