A játéknak hatalmas kereskedelmi sikere volt, mert ez volt az első olyan játék, ami korlátlan szabadságot adott a játékosoknak. Sokan viszont egyenesen a játék betiltását követelték annak erőszakossága miatt. A felhajtásban nagy szerepe volt Max Clifford újságírónak is, aki mindenféle légből kapott történetekkel tömte a sajtó fejét, emelve ezzel a játék népszerűségét. Egyesek szerint Max nem is a játék besározása miatt költötte történeteit, hanem a fejlesztő/kiadó/forgalmazó cégek pénzelték, hogy így népszerűsítse a friss címet.
A játékhoz természetesen készültek korai fázisban látványtervek és engine demo-k, amiknek a látványvilága még lényegesen eltért a végleges kiadástól.
Az említett engine demo-k INNEN letölthetőek és kipróbálhatóak. Figyelem, ezek nem a játék játszható demo-i, csak a város felépítését modellezik. (Újabb Win rendszereken nem biztos, hogy működik, XP-n gond nélkül indultak.)
A játék jogai azonban nem sokáig maradtak a DMA/BMG párosnál. 1998 decemberében Sam Houser, Terry Donovan, Jamie King, Gary Foreman és Dan Hauser megalapították a Rockstar Games vállalatot a BMG hamvaiból, miután a BMG-t még 1998 márciusában felvásárolta a Take-Two a GTA kiadói jogaival együtt.
1997 októberében a DMA-t megszerezte a Gremlin Interactive brit szoftvercég, de sokáig nem birtokolhatták, mert a Gremlin szekere 1999-re már nem futott olyan jól, mint korábban, így szintén a Take-Two Interactive felvásárolta a DMA Design-t is. Azóta a cég Rockstar Nort néven üzemel és a Rockstar Games vállalat tagja, ami pedig a Take-Two Interactive leányvállalata.
Így történhetett meg, hogy mind a fejlesztői, mind a kiadói jogok a Take-Two, azon belül pedig a Rockstar Games kezébe kerültek. Így ma a GTA játékok fejlesztője a Rockstar North, a kiadó pedig a Rockstar Games. A Take-Two Interactive továbbra is forgalmazói feladatokat lát el.
Bár a sorozat első része még a DMA ás a BMG közös munkájaként jött létre, így a játék első kiadása még DMA és BMG logóval jelent meg 1997-ben. A felvásárlásoknak köszönhetően hamarosan megjelentek a BMG-ről Take-Two-ra átcímkézett, majd később Take-Two logóval nyomtatott GTA1 dobozok és lemezek, hiszen innentől már a Take-Two volt a játék jogainak birtokosa.
Miután minden jog Take-Two és a Rockstar Games kezébe került, a korábbi Sega Saturn és Nintendo 64 tervek törlésre kerültek és a játék sosem készült el a két konzolra. Egy volt fejlesztő nemrég napvilágra hozott egy 1995-ös dokumentumot, mely szerint nem egészen ilyennek álmodták meg elsőre a játékot. Vezethető hajókat és helikoptereket terveztek, illetve napszak és évszakváltozást, valamint kutyákat. Ezek mind kimaradtak a játékból. A kérdéses irat ITT tekinthető meg.
Egy régi, 1996-os BBC-s DMA forgatási videón pár másodpercnyi korai gameplay-t is felfedezhet, aki végig bírja ülni ezt a pár percet.
Erre tessék a videóhoz
Egyesek szerint a következő képeken a törölt Sega Saturn kiadás pár kockája látható. Mások szerint ezek még a PC fejlesztés korai szakaszából származó képek. Sajnos viszonylag aprók, de az egyik kép jobb alsó sarkán tisztán látszik az a kis ikon, ami a BBC-s felvételek gameplay jeleneteiben is. A másik képen pedig az iránymutató piros nyilacska látható, ami szintén felfedezhető a BBC-s felvételeken.
További képekért fáradjatok IDE vagy IDE
Kevesen tudják, de a játékból megjelent annak idején egy Limited Edition kiadás is. Az alapjátékhoz viszonyítva a LE doboza nem színes, arany-fekete színekben pompázik, illetve a játéklemez mellé járt egy plusz soundtrack lemez, a játék összes rádiójának zenéjével. A lemezek az alap piros színnel ellentétben itt lila színűek lettek.
Ilyen kalandos úton jött létre annak a sorozatnak az induló epizódja, aminek részeit ma millióan imádják és játsszák és aminek ötödik fő epizódjára még ma is rengetegen várnak. És ki tudja még mennyi elfeledett érdekesség lapulhat meg az eredeti fejlesztők fiókjainak mélyén.