Az ATI óriásit hajrázott az elmúlt időszakban. Kíváncsi vagyok hogy ez most csak egy új lendület hullám vagy a teljesítményük csak az én figyelmemet kerülte el eddig. Tervezőik szinte megállás nélkül gyártották le és mutatják be a jobbnál jobb termékeket. Ezzel a tevékenységükkel a hardverpiac egyik legmeghatározóbb alakjaként vesszük számításba őket. A termékek többsége a régebbi verziók "tökéletességig" csiszolt változata, kisebb nagyobb változtatásokkal, a korszerűsítés végett.
/>
Az ember, nap mint nap újabb és újabb pletykákat hall a még meg nem jelent, vagy a nemrégiben megjelent termékekről, felépítésükről stb. . A Radeon 9800 Pro. is egyike a MAJDNEM "tökéletessé" fejlesztett grafikus kártyának, pedig nem sokban különbözik a tavaly bemutatott Radeon 9700 Pro.-tól. Megmaradt a 256 bites memóriabusz, a 8 renderelő futószalag, az 1 textúrázó egység futószalagonként (pipeline- onként), a két 400 MHz-es RAMDAC, a 165 MHz-es TMDS transmitter, az integrált TV kimenet vezérlő, HYDRAVISION támogatás. A kettő közötti különbségeket vagy inkább nevezzük őket újításoknak, az optimalizációban figyelhetjük meg. Ez abból tevődik össze, hogy a R9700 Pro.-nál már jól bevált, ám a még korántsem "tökéletes" részeket megpróbálták kicsit feljavítani a tervezők, még pedig a következő módon:
SmartShader 2.1:
Nem sok változtatáson esett át az árnyaló egység. Az előrelépést az mutatja, hogy tartalmaz egy F-puffer (Fragment-Stream FIFO Buffer) egységet, amely az eredményeket tekintve, hogy tetszőleges hosszúságú shader programokat futtasson a VPU anélkül, hogy többmenetes renderelésre váltson. Azt azért hozzá teszem, hogy a VPU képességei sem határtalanok. Az ATI R9800 Pro ezzel a lépésével kiüti a GFFX (GeForceFX) "DirectX 9.0+" képességét a nyeregből. A célja, megvalósítani, hogy ha az árnyaló kód túllépné a DirectX 9.0 maximális terjedelmet, a grafikus processzornak nem kell a maximumon túllépő részt újabb lépés(ek)ben feldolgoznia, és ezzel memória-sávszélességet megkíméli, egy sor felesleges terheléstől. Ez mind szép és jó dolog, de amíg nem készítenek olyan játékot, például, ami képes túlszárnyalni a DirectX 9.0 képességét, addig szerény véleményem szerint, na nem rosszból de kicsit erőltetett ez a lépés.
SmoothVision 2.1:
Talán a legszembetűnőbb újítás az optimalizált memóriavezérlő, amelyet elsősorban az 1024x768 képpontos (pixeles) és annál nagyobb felbontásban érzékelhetünk majd, a négyszeres és hatszoros élsimítás esetén. További érdekesség, hogy az ATI először emlegeti a színtömörítést, ami nagyobb mértékű, mint a GFFX esetében. Emellett a "veszteségmentes" Z- tömörítés mértéke is javult, amellyel szebb képsimítást érhetünk el és az anisotropikus szűrést eredményezi nagyobb sebességgel.
HyperZ III+:Ezen a téren lett a legnagyobb változás. A Z-gyorsítótár sokkal rugalmasabb lett, és optimalizálták a stencil-puffer adatokra.
A gyártási technológia nem változott ugyan úgy maradt a 0,15 mickronos, valamint a nyolc pixel-futószalag és a négy vertex- árnyaló egység. A mag és a memória órajele változott 400MHz és 920 MHz-es lett. A memória busza változatlanul maradt 256 bites, de a memória típus DDR-I-ről a DDR-II-re változott, akár csak a memória mérete is 128MB-ról 256MB-ra módosult. Felépítése sokkal hosszabb, mint az előző, újak a hűtőegységek, és a kisegítő tápellátást már egy stabilabb négytűs Molex csatlakozón keresztül biztosíthatjuk.
A Radeon 9800 Pro várhatóan (nem csak) hardcore gamerek szívét fogja megdobogtatni, persze az árcédulán is szép szám áll majd. Az új megoldás ajánlott fogyasztói ára körül belül 107 ezer forint (499 dollár) darabonként.

Az előzetes tesztek szerint a Radeon 9800 Pro számottevően gyorsabb az nVidia Geforce FX 5800 Ultra megoldásánál, főként a nagy bonyolultságú alkalmazásoknál, ahol még a teljes képernyős élsimítást (FSAA) és az anisotropikus szűrést is bekapcsoljuk. A "NYÁK" megtartotta a feltűnően jellemző piros, egyesek szerint, "csúnya" színét, ám a kártyahossza nagyobb lett a régebbi , változatnál és mind a 16 darab Samsung memóriachip ezüstös hűtőbordát kapott. Erre szükség is volt, mivel a DDR II memória rengeteg hőt termel. Működés közben a hűtőbordák annyira átforrósodhatnak, hogy alig lehetne hozzájuk érni. A GPU hűtése megegyezik a 128 MB-os változatéval. Ha valaki mindenképpen a szokásosnál nagyobb (1024×768) felbontásokban akarja használni 4x FSAA mellett, kénytelen lesz a 256 MB-os modellt megvenni .Azok akik meg akarnak spórolni maguknak több ezer forintot, éppolyan elégedettek lesznek a 128 megás változattal is.

Még a közeljövőben megjelenő Doom III sem fut gyorsabban egy 256 MB-os kártyán (lásd a Doom III-at bemutató részt az FX 5900 bemutatójában). Nem valószínű, hogy az új modell változna valamiben az üzletekben való megjelenéséig. Ha az ATI állítása igaz és tényleg ezek a Samsung memóriamodulok maradnak a kártyákon, akkor a tuningkedvelők számára is megfontolandó lehet az új modell. Azt persze egyelőre még nem lehet tudni, hogy csak az ATI saját kártyáin lesznek-e ilyen modulok, vagy a partnerek is kapnak-e belőle Az elkövetkezendő napokban várható, hogy megérkezzen az ATI videokártya család következő remekműve, a Radeon 9800 Pro. A kártya 256 bites memóriainterfésszel és 8 pixelszámítási csatornával rendelkezik és minden lehetséges extrával felszerelték, ami a nem minden napi vizuális élménynyújtáshoz szükséges.

Pixelárnyékolókkal javított videó lejátszás célja a minél jobb képminőség visszadása. A teljes DirectX 9 támogatás - programozható pixel és vertex árnyékolók- az új élkisimító technológia és anizotróp szűrők a legtisztább és legélesebb képért. Az ATI persze nem állt le a fejlesztési tervekkel. Az R420 GPU fejlesztett változata, amely évvégére készülhet el, mint az nVidia csúcstermékei. Az első modellek pedig 2004 elején kerülhetnek majd a boltok polcaira.
A végére hagytam egy kis összefoglalót, ami egy régebbi Radeon termék, a 9600 Pro, az ATI nagy ellenlábasa a GeForceFX 5900 U és a Radeon 9800 Pro összehasonlításából áll. Csak a rend kedvéért, és azért ha esetleg egy-két ember számára zavaros vagy érthetetlen lenne az irományom.
További képek a termékről:
ATI Radeon 9800 ProGyártó:
ATI Technologies Inc.Típus: grafikus kártya
Forgalmazó: nincs adat
Ár: körülbelül 107 ezer forint (499$)
Pozitívumok:
Azt hiszem épp elég pozitívumot írtam a fentiekben, nem írnám le még egyszer.
Negatívumok:
Piros színű a nyák lapja
Minőség: 10/10
Használhatóság: 9/10
Mellékelt szoftverek: 9/10