Zuhanás filmkritika

2008. október 04.
83.5431
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
Az indiai származású Tarsem Singh egy igazi auteur. Az a fajta rendező, akit nagyon nagy valószínűséggel nem fogunk sosem egy nagyszabású, tisztes költségvetésű stúdió film élén látni, egyedi látásmódú alkotásaival viszont újabb és újabb rajongókra tesz szert a filmkedvelő közönség soraiból. Munkássága eleddig nem éppen nevezhető gazdagnak: Tarsem videóklipek és tévéreklámok rendezésével kezdte karrierjét a 90-es években, majd 2000-ben készítette el első nagyjátékfilmjét, A sejtet, Jennifer Lopezzel a főszerepben. A film kapott hideget-meleget egyaránt, a konszenzus egyértelműen az volt a kritikusok körében, hogy Tarsem alárendelt mindent, beleértve a színészeit és a történetét, a modernista festők és MTV-klipek kép világa által ihletett vizuális fantáziája öncélú kieresztésének.
 


A Zuhanás bizonyos szempontból nézve még visszalépés is Tarsem számára. Persze nem kell megijedni, a művész úr nem fogta vissza magasban szárnyaló képzeletét ez alkalommal sem, sőt, épp ellenkezőleg. Mindössze arról van szó, hogy második művét a rendező bármiféle stúdiótól függetlenül, saját zsebből forgatta, ez volt ugyanis az ő nagy álomprojektje. A film több, mint négy év alatt lett befejezve, húsz ország (Chilétől kezdve Fijin és Indián át egészen Romániáig gyakorlatilag az egész világot bejárta a stáb) helyszíneit felhasználva, és a már befutott, szintén klip- és reklámrendezőként induló pályatársak, David Fincher, illetve Spike Jonze támogatásával.


Zuhanás filmkritika - 2. kép

A 2006-os Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon debütáló film ötlete tulajdonképpen már jóval A sejt elkészülte előtt élt Tarsem fejében, a megvalósítást mindössze az anyagiak nehézkes beszerzése hátráltatta. A Zuhanás tehát abszolúte Tarsem szellemi gyermeke (illetőleg jórészt), míg A sejt egy készen kapott, a design és koncepció szempontjából már majdhogynem végső stádiumban lévő munka volt, aminek stílusa éppen egybevágott a rendezőével. Viszont nem elhanyagolható szempont, hogy bizonyos szintű ismertséget eredményezett Tarsem számára és még valamicske pénzt is hozott a házhoz.

Zuhanás filmkritika - 3. kép

Nehéz feladat a Zuhanás történetét részletekbe menően elmondani, talán lehetetlen is lenne - anélkül, hogy meglepetéseket, csavarokat elárulnánk, mindenképpen. Az 1981-es Yo Ho Ho című bolgár filmen alapuló forgatókönyvet Dan Gilroy, Nico Soultakanis és Tarsem írták közösen, megfűszerezve saját posztmodernista ízlésviláguk szerinti egyéb hatásokkal. A világhálót böngészve akadtam egy roppant frappáns megfogalmazásra, sajnos már nem emlékszem hol, amit most csúnyán plagizálni fogok (bár megeshet, hogy pontatlanul): a Zuhanás olyan, mint az Óz, a csodák csodája és A herceg menyasszonya kombinálva, egy jó nagy adag LSD-vel megspékelve.


Zuhanás filmkritika - 4. kép

Az 1920-as években járunk. Roy Walker (Lee Pace) filmes kaszkadőrként dolgozik, egy veszélyes mutatványa során, amellyel szerelmét szándékozta elkápráztatni, azonban baleset éri, lebénul, és most kórházban tengeti napjait. A sérülése és a lány elvesztése miatt az öngyilkosságot fontolgatja ébrenléte minden percében. Alexandria (Catinca Untaru), az öt éves kislány, aki szintén a kórház bentlakója törött karja miatt, egy nap összeismerkedik Roy-jal. A férfi mesés történetekkel szórakoztatja a kislányt különféle hősökről, banditákról és csatákról, azzal a hátsó szándékkal, hogy így idővel rávegye a kórház gyógyszerraktára morfiumkészletének megrövidítésére, és véget vethessen fájdalmainak mindörökre.

Ahogy Roy egyre inkább belemélyed a mesélésbe, Alexandria pedig egyre jobban beleéli magát, úgy mosódik el lassan a határ a valóság és a képzelt világ között. A történet szereplői lassan átformálódnak, és a kórház betegei, ápolói, doktorai jelennek meg helyükben (igen, pontosan ahogyan az Ózban), a valós, kórházbeli történések pedig idealizálva, de átültetésre kerülnek a mese cselekményébe.

Zuhanás filmkritika - 5. kép

A Zuhanásról sok minden elmondható, de az semmiképpen, hogy konvencionális film lenne. Nem csoda, hogy Tarsem nem volt képes megfelelő befektetőket, stúdiót találni egy ilyen történethez, ahogyan az sem meglepő, hogy a világ legtöbb országában (Amerikában is) két éves csúszással került csak bemutatásra a film. A sejttel ellentétben itt egy húzónév sincs a szereplők között, a forgatókönyv pedig valószínűleg még kétszer vékonyabb volt, pedig már A sejt sem volt éppenséggel egy bonyolult sztori. Ha valaki megkérdezné, hogyan írnám le egy mondatban a Zuhanást, azt mondanám, egy öncélú vizuális látványorgia, ami tulajdonképpen azt sem képes eldönteni, mi akarna lenni.


Zuhanás filmkritika - 6. kép

Tarsem egyszer teljesen elfeledkezik a film cselekményéről (a valós és a képzeletvilágban játszódóról egyaránt), és magára hagyja karaktereit, máskor pedig, ritkán ugyan, de magához tér, és kapkodva igyekszik bepótolni a lemaradást, nyögvenyelős magyarázkodásokkal tarkítva. A Zuhanás tipikusan az a film, ami csak azért létezik, azért készült el, "mert csak". Olyan, mint egy soha véget nem érni akaró Fashion TV felvételt látnánk, lehetetlen helyszíneken rögzítve, egy ki tudja mit szívó rendező, vágó és divattervező triumvirátusának prezentálásában. Ha Tarsem valamicskét is konyítana a karakterépítéshez, az időzítéshez, a hangulatteremtéshez, a dialógushoz vagy legalább a színészei megfelelő instruktálásához, akkor sokkal jobb eredmény születhetett volna ennél a kaotikus egyvelegnél.

A leistungot el kell ismerni, Tarsemnek valóban van érzéke a vizualitáshoz. A jelenetek többsége mesterien megtervezett, és még annál is jobban kivitelezett, "na ezt nézzétek, mit tudok!" típusú prezentációi a rendező képességeinek. Hihetetlenül céltalan, de szép. Önállóan majd? mindegyik megállja a helyét, ha 2-3 perces klipek lennének, azt mondanám oda az indiai csókának minden létező díjat, kontextusba helyezve viszont... nos, nincs is igazából kontextus, az a baj. Meg kel azt is jegyezni, A sejt esetében a CGI-gépezet elég rendesen működött, a Zuhanás azonban majdhogynem teljesen mentes a számítógépes ügyeskedésektől - egyedül a namíbiai sivatagi helyszín lehet ismerős mindkét filmből, Tarsem azt mondja, nem tudott még egy, ugyanennyire gyönyörű környezetet találni.


Zuhanás filmkritika - 7. kép

A színészgárda, mint említettem, nem bír egy sztárral sem, de ez így van jól. Az Alexandriát alakító kislányra Romániában, egészen pontosan Bukarestben bukkant a rendező, és végül több száz jelentkező közül lett kiválasztva. Tört angolsága, csalfa mosolya valami megfoghatatlan, megkapó bájt kölcsönöz neki - tényleg kitűnő a szerepre. A másik fontos karaktert, Roy-t játszó Lee Pace-ről már sajnos nem mondható el ugyanennyi jó. Ő is viszonylag ismeretlen, kezdő színész, annak ellenére, hogy lassan már a harmincat tapossa. Igaz, feladata nem éppen hálás, a film nagy részében mesél, és csak a hangja hallatszik, de, legfőképpen Tarsem hibájából, nincs kihasználva a karakterében rejlő potenciál. Érdekességként jó tudni, hogy Tarsem tanácsára Pace egy pillanatra sem lépett ki szerepéből az egész forgatás ideje alatt, így gyakorlatilag az egész stáb azt hitte, hogy valójában is kerekesszékben él.

Zuhanás filmkritika - 8. kép

Roger Ebert, az elismert amerikai kritikus szerint a Zuhanást látni kell mindenkinek, ha másért nem is, hát azért, mert létezik, elkészült. Azzal egyetértek, hogy nincs még egy ilyen film a világon, és nem is lesz. De hogy kötelező lenne megnézni? Nem kéne ezt az örömöt Tarsemnek megadni, higgyétek el, ez csak valamiféle gonosz tréfa lehet részéről. Készült már nagyon sok önös célok által vezérelt, magamutogató art film, ám azok, amelyek emlékezetünkben fent maradtak generációkon át (lásd Dalí mozgóképes kontribúciói) legalább úttörők voltak valamilyen szempontból, és ezerszer átgondoltabbak. Valóban nehéz meghúzni a határt művészet és "ha megszakadok, akkor is" művészet között. A Zuhanással Tarsem átlépett egy határt, a szemnek gyönyörűséges filmet készített, az agyunk azonban jó 120 percet vegetál időközben.

Zuhanás előzetes

 

Zuhanás / The fall (2006)

  • Műfaj: Dráma
  • Hazai premier: 2008. október 09.
  • Rendezte: Tarsem Singh
  • Hossz: 117 perc
  • 2008-10-04 12:18:46 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/zuhanas_1.jpg
  • Szereplők: Catinca Untaru, Justine Waddell, Lee Pace, Kim Uylenbroek, Aiden Lithgow
  • Forgatókönyv: Tarsem Singh, Dan Gilroy, Nico Soultanakis
  • Operatőr: Colin Watkinson
  • Vágó: Robert Duffy
  • Zene: Krishna Levy
Tarsem Singh 117 Krishna Levy 2008-10-04 12:18:46 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/zuhanas_1.jpg
5 hozzászólás

Vendég

16 éve, 9 hónapja és 26 napja

Kedves cikkíró! Attól, hogy te egyáltalán nem érted a filmet, belevesztél teljesen a látványvilágába, attól még nem kaotikus egyveleg! Pont az a lényeg, hogy ezt a filmet csak akkor értheted meg, ha minden kis részletéről rájössz, hogy az pont a helyén van! Zseniális film. Egy valódi spirituális utazás.

válasz erre

alphadog20

18 éve, 15 napja

Tegnap láttam, és borzasztóan tetszett! Voltak benne furcsa részek, amik film közben nem nagyon tetszettek, de miután vége lett teljesen összeállt bennem a kép! Ma jöttem rá, hogy a legjobb film, amit idén láttam! Gyönyörű képek, nagyszerű színészi játék, ötletes jelenetek, jó zene... Annyira el lett találva minden apró részlet, hogy nem tudnék hibát találni benne!

válasz erre

Vendég

18 éve, 15 napja

A kritika szerintem is nagyon lehúzós, sokkal jobb a film, mint ahogy a szerző lefesti azt...

válasz erre

Vendég

18 éve, 1 hónapja és 10 napja

a kritika sztem túlzás. nekem nagyon kellemes élmény volt a film, egy-egy jelenet kicsit sok volt már, de összességében remek alkotás. moziban célszerű nézni a vizuális orgia miatt.

válasz erre

Ryo san

18 éve, 2 hónapja

Mindenképpen meg fogom nézni,már a tréler is meggyőzött róla hogy látnom kell ezt a kavalkádot.

válasz erre
 
legutóbbi hozzászólások