King's Man: A kezdetek filmkritika

2021. december 22.
117.1721
DNS profilja, adatai
DNS
Immár az eddig Kingsman név alatt futó kémparódia-franchise is megkapta a maga eredettörténetét, akár akartuk, akár nem. Persze mivel Matthew Vaughn író-rendező "szerelemgyereke", illetve annak első két része, az A Titkos szolgálat és Az Aranykör világszinten igen szép bevételeket hozott a mozikasszáknál, ezt mind Vaughn, mind az immár a Disney által bekebelezett Fox fejesei úgy értékelhették, hogy nézői részről megvan az igény a folytatásokra.
 


Ezzel nincs is különösebb probléma, amennyiben immár megszokott és bevett gyakorlatnak számít hollywoodi körökben. Vaughn azonban úgy döntött, a további folytatás elkészítése előtt inkább visszamegy az időben egy teljes évszázadot, hogy elmesélje nekünk, hogyan jött létre a sajátos figurákkal és módszerekkel dolgozó, titkos (és fiktív) brit kémszervezet. Ezzel együtt előállt egy, a tényeken alapuló, mégis teljességgel szubjektív és egyedi történelem-értelmezéssel, ami viszont a már jól bevált sémát is felettébb összekutyulta.

Az eddigi Kinsman filmek sikere jelentős részben annak volt köszönhető, hogy azok letisztult, laza, könnyed stílusuknak és főszereplőjüknek köszönhetően meg tudták szólítani a fiatalokat, akik elsősorban a szókimondó humort értékelték. Mindez azonban nem igazán mondható el a King?s Man: Kezdetekről, melynek megtekintése közben sokszor én magam sem igazán tudtam eldönteni: ezt most akkor vajon kinek szánták?

A halandók mozgatása a terepasztalon az uralkodók kiváltsága

A halandók mozgatása a terepasztalon az uralkodók kiváltsága


Az első világháború idején járunk, amikor Európa legerősebb nemzetei egy korábban soha nem látott konfliktus keretében feszülnek egymásnak a dicsőségért. A mészárlást azonban nem mindenki figyeli ugyanolyan lelkesedéssel, a pacifista angol nemest, Orlando Oxfordot (Ralph Fiennes) is beleértve.

Miközben Oxford mindenáron igyekszik megvédeni egyetlen fiát, a nagykorúság küszöbén álló Conradot (Harris Dickinson) az értelmetlen háború veszélyeitől, tudomására jut, hogy a konfliktus mögött egy bűnöző lángelmékből álló csoport húzódik meg, melynek tagjai bábukként irányítják az egymással harcoló országok királyi vezetőit.

Oxford azonban elszánt módon igyekszik véget vetni a háborúskodásnak, amihez a nevelőnő Polly (Gemma Arterton), a fegyvermester Shola (Djimon Hounsou), valamint titkos hálózata további tagjainak segítségét is igénybe veszi. A kérdés csupán az, meddig lesz képes megóvni ügybuzgó fiát attól, hogy valami bajba keveredjen?

Orlando Oxford (Ralph Fiennes) szerint fia, Conrad (Harris Dickinson) nem tudja, mit akar

Orlando Oxford (Ralph Fiennes) szerint fia, Conrad (Harris Dickinson) nem tudja, mit akar


A rövid szinopszison túlmenően Vaughn sajátos történelem-interpretációjának szerves részét képezik annak ismerős, ám a maguk módján egyedi gonosztevői: Raszputyintól (Rhys Ifans) kezdve Mata Harin át egészen Gavrilo Principig mindenki tiszteletét teszi a kor meghatározó alakjai közül.

A cárra és másokra is igen nagy hatással bíró, orosz szerzetest és spirituális gyógyítót leszámítva ezek a figurák többnyire alig szerepelnek, jellemük pedig csupán sablonokra korlátozódik. Ráadásul - újfent Raszputyint kivéve - még csak nem is igazán szórakoztatóak.

Azt viszont el kell ismerni, hogy az író-rendező időnként ezúttal is teljességgel elengedte a fantáziáját. Rendkívüli, illetve alaposan sarkított és felnagyított képességekkel felruházott történelmi figurái oly módon kerülnek interakcióba hőseinkkel, hogy eközben egyes jelenetek még a megszokottnál is őrültebbek, a nyelvezet pedig néha még kendőzetlenebb.

Raszputyin (Rhys Ifans) ez esetben a karikatúra mintapéldánya

Raszputyin (Rhys Ifans) ez esetben a karikatúra mintapéldánya


A világ eseményeinek effajta szabados értelmezése felettébb furcsa kettőst alkot az egyébként újfent realisztikusságra törekvő látványvilággal. Az embernek egy-egy ponton majdhogynem az az érzése támad, hogy egy Tarantino mozit néz, hogy azután ez az érzés eléggé hamar elpárologjon.

A film hangvétele ugyanis felettébb vegyes - olyannyira, hogy még a műfaját is igen nehéz behatárolni. Kém- és kalandfilm lenne, esetleg drámai akcióvígjáték, netán történelmi paródia? Annyi bizonyos, hogy a King?s Man korántsem olyan egyértelműen sorolható a vígjáték kategóriába, mint amennyire a Kinsgman filmek.

Amikor épp nincs ereszd el a hajam akciózás vagy egy-egy szellemes szópárbaj, akkor bizony előfordul, hogy hosszabb ideig csak évődik vagy komótosan csordogál a narratíva, miközben a drámai fordulatok és a moralizálás inkább komor vagy melankolikus hangnemben zajlik.

Polly Wilkins (Gemma Arterton) nevelőnő létére nem rest fegyvert ragadni

Polly Wilkins (Gemma Arterton) nevelőnő létére nem rest fegyvert ragadni


Ez önmagában nem akkora probléma, amennyiben a mondanivaló világos és érthető: minden háború rossz, értelmetlen és felesleges. A cselekmény tempója viszont igencsak hullámzóvá válik ezáltal, és a néző számára nem mindig könnyű követni a hirtelen hangulatváltásokat.

Vaughn hiába igyekszik újra meg újra visszautalni az előző filmekre (melyek időben természetesen jóval később játszódnak), azok stílusát csak részben sikerül megidéznie. A rajongók mindenesetre örülni fognak a sok utalásnak és easter eggnek, a semleges nézők számára azonban mindez nem biztos, hogy elég lesz.

Tény, hogy csapongása és közhelyessége ellenére a maga módján, illetve bizonyos periódusaiban szórakoztató a film, míg máskor inkább elgondolkodtató, de semmiképp sem nézhetetlen. Leginkább annak tudom csak őszintén ajánlani, aki amellett, hogy Kingsman rajongó, kedveli a történelmet és annak kifigurázását, illetve nincsenek ellenére az éles műfaji váltások és keveredések.

King's Man: A kezdetek előzetes

 

King's Man: A kezdetek / The King's Man (2021)

egy jegyet megér. egyet.
  • Műfaj: Kaland
  • Hazai premier: 2021. december 23.
  • Rendezte: Matthew Vaughn
  • Hossz: 131 perc
  • Szereplők: Ralph Fiennes, Gemma Arterton, Rhys Ifans, Harris Dickinson, Djimon Hounsou, Matthew Goode, Daniel Brühl, Tom Hollander, Charles Dance
  • Forgatókönyv: Matthew Vaughn, Karl Gajdusek
  • Operatőr: Ben Davis
  • Vágó: Jason Ballantine, Rob Hall
  • Zene: Matthew Margeson, Dominic Lewis
6
8 hozzászólás

WillThaWheel

6 hónapja, 5 napja

Nemrég kölcsönöztem ki a filmet, és hát igazán bejött! Nem kell sokat várni, simán csak ki kell kapcsolni alatta és szórakozni. Viszont az már igen régen esett meg velem, hogy 1 óra lement a filmből, és rohadtul nem vettem észre! Legfőbb pozitívumai a nagyszerű színészek, mindig érdekes és szép díszletek, képek, jelmezek. Úgy érzem simán megérte a rászánt idő.

válasz erre

Mordorer

8 hónapja, 6 napja

Az egész széria nem igazán jött be. Nem az én világom.

válasz erre

Direktor

8 hónapja, 6 napja

Bírom az egész szériát ógyhogy mindenképp megnézős.

válasz erre

WickedSick

8 hónapja, 6 napja

petrovicsz írta:
Gondoltam hogy **** lesz.
Nagyon jó világban élünk, ahol már a 6 pont "****"...

válasz erre

Ronalddo

8 hónapja, 6 napja

Ismét egy felesleges film. Jó lesz majd tévében, úgyis fél év múlva ott lesz.

válasz erre

Gólem

8 hónapja, 6 napja

Hétvégén megnézem, kíváncsi vagyok rá, bár most ez a pontszém megijesztett kissé.

válasz erre

VaPe

8 hónapja, 6 napja

Tipikus erőltetett folytatásnak tűnik ez is...

válasz erre

petrovicsz

8 hónapja, 6 napja

Gondoltam hogy **** lesz.

válasz erre

 
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

marco profiljaMikee profiljaGargameth profilja