Couch Surf filmkritika

2014. március 04.
72.4171
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS profilja, adatai
DNS
Először is szeretném gyorsan leszögezni, hogy az angol cím ellenére egy hamisítatlan magyar alkotással van dolgunk, mely Dyga Zsombor, a Köntörfalak díjnyertes rendezőjének legújabb, immár ötödik nagyjátékfilmje. Noha ezen kisköltségvetésű hazai produkció nyilvánvalóan nem tartozik a mai multiplex mozik által játszott mainstream vonalába, érdekes és rendhagyó ötletei, sokszínűsége valamint a kiváló szereplőgárda miatt mégis érdemes lehet a megtekintésre.
 


De mit is takar a címben foglalt couch surf angol szófordulat? A kifejezés eredetileg a www.couchsurfing.org internetes oldalhoz vezethető vissza, egy olyan, 2004-ben létrejött közösségi portálhoz, amely azért szerveződött, hogy utazó, világjáró fiatalokat hozzon össze, s melynek lényege, hogy mindenki a saját otthonában biztosít egy ágyat a világjáróknak - jobbára a későbbi viszonzás reményében. A magyarul gyakran csak "kanapészörfnek" fordított kifejezés ezen kívül arra az életmódra is utalhat, amikor valaki baráttól barátig vándorol, és mindenhol eltölt néhány éjszakát, jellemzően a vendéglátó kanapéján.

Habár a cím mindenképpen frappáns és találó, a fentiekhez csupán annyi köze van, hogy a filmben minden egyes jelenetben központi szerepet kap egy-egy kanapé, melyek különböző helyszíneken - lakásokban, hivatalban, múzeumban, orvosi rendelőben, az utcán, illetve egy alkalommal nem máshol, mint a pokol kapujában - találhatók. Talán már ebből is sejthető, hogy a Couch Surf valójában egy sokszereplős komédia, melyben összesen tíz rövid, mintegy 8-10 perces, különálló történet tárul elénk.

Dyga Zsombor író-rendező megfogalmazásában filmje nem más, mint "egy neurotikus vígjáték egy tucat kanapén", melynek szereplői "esendő kisemberek, akik önnön démonaikkal küzdenek meg. Túltáplált szorongások, akut neurózisok, komplexusok és frusztrációk kálváriája a film. Kedélyes vizsgálódás az emberi természet rejtelmeiben."

Az öngyilkos férj (Anger Zsolt) és feleség (Balsai Móni) a halál kapujában

Az öngyilkos férj (Anger Zsolt) és feleség (Balsai Móni) a halál kapujában


Noha az alkotás egésze vígjátékként lett aposztrofálva, az egyes epizódok műfaja is igen széles skálát mutat, lévén a komédiától kezdve a romantikus történeteken, a drámán és a thrilleren keresztül a szatíráig terjed. A különböző szereplőkről és szituációkról szóló történetek több forgatókönyvíró tollából származnak - köztük a rendezővel, valamint Köbli Norberttel és Mészöly Ágnessel -, akik látszólag jelentős szabadsággal rendelkeztek ötleteik realizációja során. Ezáltal a műfajok keveredése mellett a tárgyalásra kerülő témák úgyszintén meglehetősen változatosak, lévén az egészen modern és mai problémákat feszegető élethelyzeteken kívül klasszikusnak mondható, az emberiséget régóta foglalkoztató szcenárióval is találkozhatunk (például hová kerül az ember a halála után).

Párizsi utcakép az 1970-es évek elejéről (Pető Kata, Valtz Péter, Tóth Zsófi)

Párizsi utcakép az 1970-es évek elejéről (Pető Kata, Valtz Péter, Tóth Zsófi)


Hangulatban, érintett korosztályban is igen nagyok a különbségek: a halált - illetve annak emberi értelmezését - kifigurázó középkorú pár színházat megidéző jelenetétől kezdve a férfi és a nő terápiás célú, ám pikánssá váló beszélgetésén át egészen a barátság és a gátlások határait feszegető tinédzserekig terjed a paletta. Megismerhetjük továbbá egy szobafogságra ítélt, gyermeteg férj, egy nőnapi randira készülő lúzer, illetve egy titokzatos folton elmélkedő neurotikus pár történetét, s egy alkalommal még a 70-es évekbeli Párizsba is ellátogatunk, ahol közvetve ugyan, de rövid betekintést nyerünk az akkori rocksztárok, a drog és a szexuális forradalom világába. A maga módján mindegyik sztori rejt magában valamiféle érdekességet vagy csattanót, miközben alighanem a totalitárius rendszereket pellengérre állító, hivatali felvételi beszélgetés - nyomasztó hangulata ellenére - a legviccesebb az összes szituáció közül.

Egy dramaturg (Takátsy Péter) meghallgatása vészjósló környezetben

Egy dramaturg (Takátsy Péter) meghallgatása vészjósló környezetben


Az egyetlen valódi közös pont az egyes epizódok között tényleg csupán a kanapé, ami egyrészt sokmindent jelképezhet (otthon, tulajdon, találkahely, szerelmi fészek stb.), másrészt jellemző kelléke, helyszíne az emberek találkozásának, eszmecseréjének, illetve egyéb módon való érintkezésének - legyen az bármilyen bőbeszédű vagy visszafogott. Adott esetben ugyanis nem annyira a kimondott, mintsem a kimondatlan szavak, a konkrét helyzetből és a szereplők gesztusaiból származó non-verbális információk azok, melyek tartalommal vagy mondanivalóval bírnak. Illetve további hasonlóság, hogy minden történet alapvetően felnőtt témákról szól, alkalomadtán felnőtt nyelvezettel, nem véletlen hát a 16-os korhatárkarika.

Akiket véletlenül sodort egy kanapéra az élet (Horváth Kristóf és Kerekes Vica)

Akiket véletlenül sodort egy kanapéra az élet (Horváth Kristóf és Kerekes Vica)


Az egyes sztorik minősége ugyan változó, ám az összképet tekintve pozitív irányba billen a mérleg nyelve, ami nagy szó manapság egy magyar film esetében. Mindez elsősorban Dyga Zsombor jó érzékkel és profizmussal megáldott rendezésének köszönhető, miáltal az alacsony költségvetésből, illetve színészeiből is közel a maximumot volt képes kihozni. A Couch Surf legfőbb erénye, hogy úgy tud szórakoztató lenni, hogy közben időről-időre elgondolkodtat bizonyos kérdésekről, vagy akár éppen saját életünkről, hibáinkról, szokásainkról, félelmeinkről és vágyainkról, illetve úgy általában az emberi kapcsolatainkról.

Végefőcím, avagy egy kanapé vallomásai

Végefőcím, avagy egy kanapé vallomásai




Couch Surf előzetes

 

Couch Surf / Couch Surf (2014)

  • Műfaj: Vígjáték
  • Hazai premier: 2014. március 06.
  • Rendezte: Dyga Zsombor
  • Hossz: 83 perc
  • 2014-03-04 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/couch_surf_1.jpg
  • Szereplők: Anger Zsolt, Hámori Gabriella, Gyabronka József, Balsai Mónika
  • Forgatókönyv: Dyga Zsombor, Köbli Norbert, Mészöly Ágnes
  • Operatőr: Marosi Gábor
  • Vágó: Czakó Judit
  • Zene: The Uptown Felaz
Dyga Zsombor 83 The Uptown Felaz 2014-03-04 15:30:00 https://www.gamechannel.hu/pictures/cinemachannel/couch_surf_1.jpg
6 hozzászólás

rDAVE

12 éve, 3 hónapja és 12 napja

Az előzetes alapján nem nézném meg és mivel egy kezemen megtudom számolni hány magyar film nyerte el eddig a tetszésem, így a kritika alapján se kaptam kedvet, de számomra teljesen érthetetlen felindulásból megnéztem az imént a Köntörfalakat, még csak utána se néztem miről szól. Meglepett, nem csak jobb mint amire számítottam, hanem képes lennék most még egyszer megnézni. röhögő smiley Ezek után belemerek vágni majd ebbe a filmbe is.

válasz erre

DNS

12 éve, 3 hónapja és 12 napja

totyak írta:
Alapvetően én nem értékelem túlzottan a magyar filmeket, szerintem a többség nem túl színvonalas. És őszintén szólva ez a leírás sem fogott meg túlzottan. Nevezhettek emiatt felszínesnek, de én kerülöm a magyar alkotásokat.
Lehet, hogy az előítélet nem mindig jó dolog, de az biztos, hogy ugyanúgy megvan az oka, mint általában mindennek...

Ezzel a filmmel viszont talán érdemes tenni egy próbát, mert az utóbbi évek, évtizedek hazai próbálkozásaiból alighanem a színvonalasabbak közé tartozik.

válasz erre

totyak

12 éve, 3 hónapja és 12 napja

Alapvetően én nem értékelem túlzottan a magyar filmeket, szerintem a többség nem túl színvonalas. És őszintén szólva ez a leírás sem fogott meg túlzottan. Nevezhettek emiatt felszínesnek, de én kerülöm a magyar alkotásokat.

válasz erre

csirkee

12 éve, 3 hónapja és 13 napja

Na ha pozitív a kritika, akkor nem lehet olyan rossz! röhögő smiley Megnézzük majd.

válasz erre

Vendég

12 éve, 3 hónapja és 13 napja

Jó lehet, nagyon pozitív kritika!

válasz erre

Vendég

12 éve, 3 hónapja és 13 napja

Végre magyar vígjáték!mosolygó smiley

válasz erre
 

kapcsolódó hírek, cikkek

Nincsenek kapcsolódó cikkek.

 
legutóbbi hozzászólások