A testvérek tudták, hogy egy műfaji film a legkönnyebben eladható a befektetőknek, na meg amúgy is, már a Super 8-as szárnypróbálgatásaik is mind műfaji filmek voltak. Tudták azt is, hogy a horrornál egy jóval sokoldalúbb, kevésbé korlátok közé szorító műfajra van szükségük a popkultúra fellegeiben szárnyaló képzeletük kieresztésére. Olyan klasszikus krimi írók történetei motoszkáltak fejükben, amikor elkezdték a Véresen egyszerű (Blood Simple) című debütáló filmjüket írni, mint Dashiell Hammett, Raymond Chandler, vagy James M. Cain.
Habár szokásos esetben az ilyen noir történetek nagyvárosok sötét utcáin játszódtak, Coenék mégis inkább egy texasi kisvárost választottak helyszínül - persze nagyrészt a költségek csökkentése érdekében döntöttek így. Hogy mit tudott két minnesotai fiú Texasról? Gyakorlatilag semmit. Igaz, Joel oda járt egyetemre kilenc hónapon át, de akkor sem éppen a déli állam megismerésével volt elfoglalva. Ugyanakkor az, hogy valamiről szinte semmit nem tudtak, sosem gátolta meg a testvéreket, hogy filmet forgassanak róla, és ez a későbbiekben még inkább bebizonyosodik majd. Úgy gondolták, nincs mit veszteniük, nincs semmi más dolguk, és amúgy sem tekintettek soha karrierként a filmkészítésre. Na meg a történetük úgyis csak fikció, kit zavarna, ha útközben felrúgnak néhány szabályt? Nem volt céljuk egy pillanatra sem, hogy szigorúan a noir korábban, mások által lefektetett reguláit kövessék. Inkább az olyan rendezőket szerették, és követték, mint Alfred Hitchcock, aki sztorijának legfeszültebb, legvéresebb pillanatainak kellős közepén sem volt rest egy kicsit szórakozni, viccelődni közönségével. Ethan és Joel ugyanígy tettek, a legszörnyűbb események közepette is van, hogy karaktereik nevetnek, vagy éppen oda nem illő humoros, vidám zene szól. Úgy álltak hozzá a filmek írásához/rendezéséhez, hogy mindenképpen jól érezzék magukat a munkafolyamat során, illetve olyan legyen a végproduktum, amit ők maguk is szívesen néznének.
Valóban beleölték minden ötletüket, minden képet, momentumot, ami csak megragadt bennük korábbi filmes élményeikből. Hitchcock Szakadt függöny című filmjében kerek 10 percet vesz igénybe, míg Paul Newman végez egy rátámadóval, ők azonban elhatározták, lepipálják a mestert, és dupla ennyi ideig fog tartani, míg Marty-val sikerül végezni mindörökre. A zseniálisan megírt befejezésük pedig egyszerre kölcsönöz a Psychóból és Fritz Lang 1944-es A félelem minisztériumából. Emellett a neo-noir eszközök egész tárházát felvonultatták, a texasi helyszínt csordultig kihasználva (hosszú, megvilágítatlan országutak a semmi közepén áthaladva, füstös bárok, stb.). A forgatókönyv elkészülte után, Raimi példáját követve, Sonnenfelddel, mint operatőr, a testvérek elkészítették a maguk kis 2 perces előzetesüket. Állítólag Joel Minnesotába utazott ezután, és találkozott a Hadassah, egy zsidó szervezet, amely évente több millió dollár adományt gyűjt össze, egyik tagjával, akitől megkapta a Minnesotában élő 100 leggazdagabb zsidó nevét, és címét, majd elindult mindegyiket felkeresni, hogy összeszedje a filmhez szükséges pénzt.
A szerepeket ugyan kiosztották a testvérek egymás között, Joel a rendező, Ethan a producer, a valóság azonban az, hogy mindketten mindkét területen tevékenykedtek. A vágást Don Wiegmann-nal közösen végezték, ám sem a főcímben, sem a végefőcímben ne keressétek a Coen nevet Wiegmann mellett, ugyanis a Roderick Jaynes álnevet választva dolgoztak - amely szokásukat későbbiekben is továbbvitték majdnem minden filmjükbe, és máig meg is tartották. A forgatás 1982 végén kezdődött, 8 hetet vett igénybe, és annyira lenullázta a testvéreket, hogy azután Raiminél voltak kényszerűek "csövezni". Joel és Frances (akik addigra már egy pár voltak) kapták a hálószobát, míg Ethan és Sam a földön aludtak. A Véresen egyszerű két évre rá, 1984-re (ugyanebben az évben Joel elvette Francest) elkészült és elindult hódító útjára, a filmfesztiválokra szerte a világban. Egy akkoriban nagyon minimálisnak számító költségvetésből (másfél millió dollár) a testvérek független remekművet alkottak, amelyet ahol csak bemutattak, éltették a kritikusok. A legnagyobb elismerést a Sundance Fesztiválon kapták, ahol 1985-ben a zsűri nagydíját ítélték oda a filmnek. Mindezek ellenére Ethan és Joel is kritikusan beszélt később a filmről, "durvának", és "pocséknak" nevezték, 2000-ben egy rendezői változattal igyekeztek javítani rajta, ami meglepő módon egy még rövidebbre, feszesebbre vágott filmet eredményezett.
Az Arizonai ördögfióka 1987 tavaszán került bemutatásra, és nem hozott kirobbanó sikert, 6 milliós költségvetése mellett alig több mint 20 milliót harcolt össze az államokban. A kritikusokat is jobban megosztotta, mint a Véresen egyszerű, szép lassan azonban kult státuszt harcolt ki magának az évek során, olyannyira, hogy az Amerikai Filmintézet (AFI) 31. helyre tette a 100 legviccesebb filmet tartalmazó listáján.
Ha igazak a pletykák, az Arizonai ördögfióka relatív sikere után a Warner Brothers felajánlotta a Coen testvéreknek a (végül Tim Burton kezei közé kerülő) Batman rendezését, ők viszont elutasították a stúdiót, hogy saját projekten dolgozhassanak ismét: egy maffiafilmen.
Az egy hét múlva olvasható harmadik részben ígérem az ezúttal sajnálatosan - helyhiány miatt - kimaradt, az előző rész végén már beígért hullahopp-sztoriról is szó esik!