Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
DNS
Mielőtt a sasról a ragadozó madáron kívül a napjainkban kihalással fenyegetett, védett fajok jutottak volna először az emberek eszébe, számos náció, szervezet, mozgalom és egyéb csoportosulás tartotta jelképének eme erőt és nemességet sugárzó állatot. Ezek közül az egyik legjelentősebb mind a mai napig a Római Császárságnak nevezett ókori birodalom tekinthető, mely időszámításunk kezdete után mintegy száz évvel érte el legnagyobb, kis híján hatmillió négyzetkilométeres kiterjedését. Ezekben a véres háborúkkal teli esztendőkben a több tucatnyi bekebelezett provinciából álló, hatalmasra duzzadt birodalom területe Szíriától Hispániáig, kissé ferdén tartva a térképet pedig Egyiptomtól Britanniáig húzódott. Bármilyen elszántan is próbálkoztak azonban a római császárok és hadvezérek, az utóbbi szigetország földjét sohasem sikerült teljesen uralmuk alá hajtaniuk - a rengeteg áldozattal járó küzdelmek csupán a képzeletbeli határvonal átmeneti északra tolására voltak elegendőek, a mai Skócia vidéken élő törzsek nem hagyták magukat végleg meggyőzni, netán leigázni.
A Britanniában lezajlott harcok a ma emberének érdeklődését persze elsősorban az azokból az időkből származó mendemondáknak, kalandos és rejtélyes történeteknek köszönhetően vívták ki - ilyen például a titokzatos körülmények között eltűnt kilencedik római légió legendája, melyet legutóbb a beszédes, A kilencedik légió magyar címmel ellátott film tolmácsolásában a mozivásznon is láthattunk. Azonban a jelen kritika tárgyát képező, A Sas néven futó alkotás - noha egyértelműen ugyanabból a mondakörből építkezik, továbbá húsz esztendővel később, és részben ugyanazon a vidéken játszódik - se nem hivatalos, sem pedig egyenes ágon továbbgondolt folytatása A kilencedik légió című mozinak. Habár a cselekmény szorosan kapcsolódik az i.sz. második században Britannia északi részén lemészárolt kilencedik légió legendájához, A Sas-t minden tekintetben másik stáb készítette, és a szereplők sem igazán köthetők - vagy legalábbis nem közvetlenül - a korábbi film karaktereihez. A legfőbb kapcsot talán a protagonista, Marcus Flavius Aquila (Channing Tatum), a sasos botot utoljára birtokló római katona fia jelenti - aki viszont még véletlenül sem feleltethető meg Titus Flavius Virilus, A kilencedik légió tábornoka vérének, lévén jelen moziban a főhős eltűnt apját - a Flavius-t leszámítva - gyakorlatilag teljesen más néven emlegetik.
Tekintve, hogy A Sas kvázi egyáltalán nem törődik nem hivatalos előzményének részleteivel, a két film közötti összefüggést nagyjából egyértelművé teszi a tény, hogy míg A kilencedik légió Neil Marshall rendező saját fikcionális sztoriját vette alapul, addig A Sas az elsősorban gyerekkönyveket kiadó, ám történelmi témákat is előszeretettel feldolgozó angol írónő, Rosemary Sutcliff The Eagle of the Ninth (magyarul kb. A Kilencesek sasa) című, 1954-ben megjelent kalandregényének adaptációjával készült. A történet szerint az ifjú Marcus Flavius Aquila, a frissen kinevezett centurió azért érkezik Britannia középső részének egyik római erődítményébe, hogy átvegye a helyőrség feletti parancsnokságot. Valójában azonban Marcust nem annyira a vonalak biztosítása vagy a barbár törzsek visszaszorítása motiválja, mint inkább a dicsőség, illetőleg a húsz évvel azelőtt tisztázatlan körülmények között, a kilencedik légió sasával együtt odaveszett apja s ezáltal családja hírnevének helyreállítása. Mindez részben hamar sikerül neki, amikor bátorságának és határozottságának köszönhetően a helyőrség kiállja egy nagyobb, elszántan küzdő kelta sereg veszélyes támadását - a csatában szerzett érdemeiért ugyanis kitüntetésben és elismerésben részesül a római parancsnokságtól. Nagy bánatára és dühére azonban a harcban kapott súlyos sebe okán leszerelik és nagybátyja dél-britanniai birtokára küldik, ahol kénytelen jobbára semmittevéssel és gladiátorküzdelmek hasztalan megtekintésével tölteni idejét.
A bevezető képsorok és az erőd ostroma után tehát egy meglehetősen vontatott és unalmas közjáték következik, melyhez néhány római nagykutya, helytartó és politikuspalánta, valamint Marcus korábban sohasem ismert, a fiatalembert mégis vendégszeretően és készségesen marasztaló nagybátyja (Donald Sutherland) is asszisztál. Miután az uraságokkal Róma britanniai hadjáratával kapcsolatban lamentálnak, a szórakoztatási céllal rendezett gladiátorjátékok alatt a közönség soraiban helyet foglaló, nemeslelkű hősünk megakadályozza egy barbár törzshöz tartozó, a küzdelmet megtagadó fiatal rabszolga, Esca (Jamie Bell) kivégzését, akit bácsikája jutalomból neki ajándékoz. Noha Marcus nem igazán tud mit kezdeni a váratlan ajándékkal, mivel sohasem vágyott igazán rabszolgára, Esca ősei becsülete és szokásjoga alapján örök hűséget esküszik neki, amiért megmentette életét az arénában. Amikor azonban hírét veszik, hogy valahol északon látták a barbárok kezében a kilencedik légió elveszített sas ereklyéjét, az akadályt nem ismerő Aquila előtt felcsillan a remény: végül talán mégis lesz rá alkalom, hogy helyreállítsa apja csorbát szenvedett hírnevét. Ekkor már egyenesen kapóra jön számára Esca származása, nyelv- és helyismerete - s nem törődve azzal, hogy a rómaiakat egyébiránt megvető és gyűlölő szolgája elviekben bármikor átvághatja a torkát, kettesben (a lovakat is ide számítva négyesben) indulnak el északra, az ellenőrizetlen és vad vidékekre, hogy csak a sassal együtt térjenek vissza, vagy sehogyan.
Marcus apjának személyén túl további különbség A kilencedik légió című mozihoz képest, hogy a rómaiak ezúttal egészen más ellenség ellen küzdenek - a harcias piktek helyett a nem kevésbé veszélyes kelta törzsekkel, például a "brigantes" nemzetséggel találják szemben magukat, melyből Esca is származik. A sasos szimbólum keresése során azonban a nyomok egy még agresszívabb horda, a "seal" népnek nevezett törzs felé vezetnek, akik egészen fent északon, a mai Skócia hegyvidékein élnek, nomád körülmények között. Viszont újabb halovány kapcsolatot jelent a két film között a kilencedik légió lemészárlását túlélő, majd egy helyi nővel családot alapító katonával való találkozás - noha a veterán légiós nyilvánvalóan nem ugyanaz a személy, mint A kilencedik légióban megmenekült és a vadvidéken letelepedő Quintus Dias. A Marcusékat útba igazító Guern (Mark Strong) múltját valójában teljes homály fedi - lényegében csupán annyit lehet tudni róla, hogy a mészárlás idején még látta az idősebb Aquilát a féltve őrzött sas szimbólummal a kezében. És ezzel végleg ki is merülnek A Sas és A kilencedik légió között található összefüggések, melyek kivesézése után hasonlóságok helyett már inkább csak alapvető különbségeket lehetne megállapítani a két film között.
Elegendő azonban annyit tudnunk, hogy míg A kilencedik légió egy meglehetősen pörgős és felettébb véres mozi volt, addig A Sas egy jóval mérsékeltebb tempójú és "közönségbarátabb" produkció - itt ugyanis az alacsony korhatár-besorolás megőrzése érdekében egyszer sem láthatunk literszám fröccsenő vért, repülő fejeket és végtagokat, vagy nagytotálban bezúzott koponyákat. Mégsem az erőszak és a halál kevésbé érzékletes vagy naturalista bemutatása az, ami elsősorban aláássa jelen produkció potenciálját, sokkal inkább a kevésbé hiteles karakterek, valamint a rendezés alapvető hiányosságai. A komoly dokumentumfilmes múlttal és számtalan díjjal rendelkező direktor, Kevin Macdonald, aki azóta olyan játékfilmek elkészülését is levezényelte, mint a BAFTA-díjas és a kritika által is elismert Az utolsó skót király vagy a szerényebb sikert elkönyvelt A dolgok állása, láthatóan ezúttal is törekedett a sallangmentes és valósághű történetmesélésre. Hiába azonban a visszafogott, a pátoszt vagy a hatásvadász elemeket többnyire mellőző, realizmusra kiélezett ábrázolásmód, ha nem tudjuk igazán átélni az eseményeket - legalábbis részben annak köszönhetően, hogy a rendezés egy alapvetően fantáziátlan és sótlan, valódi inspirációtól látszólag mentes iparosmunka. Persze lehetséges, hogy Macdonald kezét nagyban megkötötte a forrásmű és a filmstúdió, ennél azonban biztos, hogy többre lett volna képes.
A narrációt az elképzelés hiánya mellett némi szétszórtság jellemzi, ami az alkalmi flashback-ek, illetve a múltbeli események elbeszélés alapján történő rekonstrukciójának következetlen használatában is megmutatkozik. Továbbá helyenként nyilvánvalóan érzékelhetőek az utóbbi évek sikeres történelmi filmjeiben látott mozzanatok, mint ahogy jól megfigyelhető a Gladiátor által kitaposott vonal - a legfeltűnőbb utalás a római katonákat vezető főhős ismerős attitűdje és megnyilvánulásai embereivel szemben, valamint fohásza az istenekhez a siker érdekében. A fiatal Marcus azonban sajnos távolról sem olyan karizmatikus vezető, mint Maximus volt a Gladiátorban - vagy akár Quintus Dias A kilencedik légióban -, ami a rendezés hiányosságain túl a főszereplő Channing "G.I. Joe" Tatum számlájára írható. Sokszor éppen a legfontosabb pillanatokban hiányzik az átélés, ami az Esca-t alakító, a harcosnak egyébiránt elég nehezen elképzelhető Jamie Bell teljesítményéről is elmondható. De ami azt illeti, a színészi játék a produkció jelentős részében hagy kívánnivalót maga után - talán túlzás nélkül kijelenthető, hogy még a barbárok ifjú és kegyetlen vezetője a legmeggyőzőbb a szerepében. A producer valamilyen módon - nyilván egy megfelelően vaskos csekkel - még a veterán Donald Sutherland-et is megnyerte a film számára, azonban az ő szerepe és alakítása is az abszolút feledhető kategóriába tartozik.
A film alapjául szolgáló regényhez nem volt ugyan szerencsém, de a belőle készült forgatókönyv sajnos szintén igencsak gyengus lett. A történelmi hűség természetesen ezúttal sem a legfontosabb szempont - már csak az alapmű fiktív jellege miatt sem -, ezt azonban nem is várta senki egy kalandfilm esetében. De nem is ez a fő gond a forgatókönyvvel... Nem tudom, mennyiben változtatták meg az eredeti sztorit és a részleteket, de a vászonra vitt történet az előzmények ismeretében szinte végig kiszámítható - hacsak nem számítjuk ide, hogy egyszer váratlanul feltűnik egy korábban nem ismert nagybácsi, máskor meg a csodával határos módon, az ellenséges terület közepén előkerül egy évtizedekkel korábban lemészárolt légió kéttucatnyi túlélője teljes fegyverzetben. Az erőltetettnek ható, olcsó és átlátszó fordulatokat már eleve az a tény is előrevetíti, hogy a főhős, illetőleg a sasos jelképet elveszítő apja családneve Aquila, mely latin szó jelentése nem más, mint "sas". Az életéért cserébe halálig tartó hűséget fogadó szolga és bajtárs történetét is többször láthattuk már - jelen esetben csupán abban nem lehetünk száz százalékig biztosak (legfeljebb kilencvenötig), hogy elárulja-e a barbárokkal amúgy igen zavaros törzsi kapcsolatban álló Esca a gazdáját, és ha igen, mikor. Habár a feszültség valamennyire érezhető, valódi izgalomra nagyon ritkán van okunk, ami talán a túlságosan kevés ritmusváltásnak is betudható. Ráadásul egyes szakaszok szinte teljességgel unalomba fulladnak, így a majdnem két órás játékidő túlságosan hosszú és vontatott benyomást kelt. Sajnos nincsenek igazán emlékezetes pillanatok sem, a befejezés pedig a két főszereplő közti párbeszéddel egyenesen komolytalan és értékelhetetlen lett. Némileg ironikus módon a történet legfőbb tanulsága már a film első felében, a politikusokkal való beszélgetés során elhangzik, s nagyjából ennyi a lényege: egyáltalán mi a fenének vesződtek a rómaiak az egész Brit sziget meghódításával, az északi hegyvidéket is beleértve, amikor igazából semmi sem várt ott rájuk, amiért érdemes lett volna harcolni?
A film technikai megvalósítására nem igazán lehet panaszunk, határozottan látszik, hogy igyekeztek mindent "kézzel", minimális számítógépes segítség mellett megvalósítani. Alapvetően a fényképezés is rendben van, bár a látványos alapanyag okán egyáltalán nem mondható kiemelkedőnek. Itt jegyezném meg zárójelben, hogy a filmet részben Magyarországon forgatták, tehát a műtermeken kívül az itteni külső helyszínek szolgáltak dublőrként a brit erdőségek számára. (Azért persze akadt jónéhány eredeti helyszín is, mint például Skócia hegyvidékei.) Természetesen a hazánkban zajló forgatás okán előfordulnak a filmben magyar mellékszereplők is, akiket azonban a magyar színészeket kevésbé ismerő nézők valószínűleg észre se fognak venni. Annak ellenére azonban, hogy az ókori jelmezek és kosztümök elég meggyőzőek, a barbárok ősi nyelve is aprólékos gondossággal összerakott, a harcok jól megkoreografáltak, a tájak gyönyörűek és izgalmasak - különösen a vadregényes skót hegyvidék -, valami mégis hiányzik, amitől az egész produkció valóságosnak hatna.
Általában nem szeretem ilyen módon kategorizálni a filmeket, de azt kell mondjam, A Sas egy minden tekintetben B kategóriás mozi lett, és hát nem éppen a szó jó értelmében véve. A B kategória ellenére persze még lehetne szórakoztató és élvezetes, de sajnos tökéletesen elvész az átlag között a vontatott történetvezetésnek, valamint a halovány színészi és direktori alakításoknak köszönhetően. Ha már legendákról és kalandról van szó, A Sas távolról sem Az utolsó mohikán - ami valószínűleg nemcsak a filmek, hanem az eredeti irodalmi művek vonatkozásában is elmondható. Bár azt azért látatlanban le kell szögezni az eredeti regény védelmében, hogy gyaníthatóan még mindig jobb a moziváltozatnál, mivel olvasás közben teljesen a saját képzeletünkre van bízva a történet vizualizációja. Ami pedig magát a filmet illeti, ebben az esetben alighanem az jár jobban, aki nem látta korábban A kilencedik légió című "előzményt", illetőleg azelőtt egyáltalán nem ismerte a történetet vagy a legendát, melyek tudatában A Sas sajnos nagyon kevés meglepetést vagy minőségi szórakozást tartogat a néző számára.
Bejönnek ezek a történelmi kalandfilmek. De az 50-es, 60-as években készültek az igazi nagyok, manapság a csillivilli mindent eltakar. Még a színészi játékot is.
Csak annyit tudok, hogy egyszer talán vé(le)tlen Enter-t nyomtam cikkfeltöltés közben, aztán nyomtam egy Vissza-t a browseremen, mivel nem volt kedvem mindent még egyszer beírni...
Csak annyit tudok, hogy egyszer talán vé(le)tlen Enter-t nyomtam cikkfeltöltés közben, aztán nyomtam egy Vissza-t a browseremen, mivel nem volt kedvem mindent még egyszer beírni...
Amúgy valamiért duplikálódott a cikk, vagy legalábbis "másfél verzióban" létezik. De Marco alighanem lesz olyan kedves, és megoldja a faramuci problémát