Az Advanced Micro Devices kizárólagos gyorsítókártya partnereként ismert Sapphire Technology természetesen az elsők között mutatta be az új szériára épülő termékeit, amik azóta egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert a játékos felhasználók körében, és ez tette indokolttá, hogy ezúttal az újdonságok egyik tagját vegyük közelebbről is szemügyre.
A cég több Vapor-X modelljéhez hasonlóan a Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X is már gyárilag megemelt órajelekkel került a dobozába, bár aki hatalmas teljesítménynövekedésre számít az csalódni fog, ugyanis a 40nm-es RV870-es grafikus processzor sebességét 850MHz-ről 870MHz-re növelték, az 1024MB RAM-al szerelt 256bit-es GDDR5 memóriarendszer frekvenciáját pedig 1200MHz-ről 1250MHz-re hangolták át, ami effektív 5000MHz-es teljesítményt eredményez.
Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X főbb jellemzői:
Vapor-X hűtőrendszer
Teljes körű Microsoft DirectX 11 támogatás
ATI Stream technológia, DirectCompute 5.0 és OpenCL-el
40nm-es gyártástechnológiával készített GPU
Fejlett GDDR5 memóriarendszer
Második generációs TerraScale motor
Microsoft Windows 7 támogatás
Fejlett anizotróp szűrés
Accelerated Video Transcoding
D-Sub VGA, DL-DVI, HDMI és DisplayPort csatlakozások támogatása
HDMI 1.3
Dolby TrueHD és DTS-HD Master Audio támogatás
ATI PowerPlay technológia
ATI AVIVO rendszer
Enhanced Unified Video Decoder 2
OpenGL 3.1 támogatás
A kártya specifikációja:
Modellszám: 21161-03
Kimenetek: Dupla DL-DVI-I, HDMI és DisplayPort, Eyefinity technológia támogatása
Magórajel: 870MHz
Videomemória órajel: effektív 5000MHz
1024MB-os, 256bit-es GDDR5 memória interfész
Memória sávszélesség: 160GB/s
16X-os PCI Express 2.0 csatolófelület
Dupla kártyahelyet elfoglaló hűtőrendszer, automata teljesítmény szabályzással és dupla csapágyazással
Beépített HDMI, HDMI 1.3 és High Bitrate Audio támogatással
Beépített DisplayPort csatlakozó
Maximális fogyasztás: 188 Watt
Tétlen állapotú fogyasztás: 27 Watt
A Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X dobozának díszítése is igyekszik kihangsúlyozni a Vapor Chamber technológiájú hűtőrendszer nagyobb teljesítményét, de természetesen a külsején jól észrevehetően fel vannak tüntetve a gyorsítókártya főbb jellemzői is. Az alaposan becsomagolt videokártyán kívül a dobozban még található egy kézikönyv, a gyártó által mellékelt driver CD, két darab Molex - hattűs PCI Express tápcsatlakozó átalakító, egy ATI CrossFire híd, egy DVI - D-Sub VGA átalakító adapter, és kellemes meglepetésként a Battlestations Pacific telepítőlemeze, valamint egy kupon, aminek segítségével letölthető a DIRT 2 játék teljes értékű változata.
A tesztkonfiguráció
Processzor: Intel Core i7 920 C0 2,66GHz
Alaplap: Asus P6T SE
Memória: OCZ Gold Triple Channel PC3-10666 6GB (3 X 2GB) 1333MHz 1,64V
Grafikus kártya: Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X
Merevlemez: Seagate Barracuda 7200.10 500GB
Tápegység: NOX Apex 700W
Ház: Cooler Master ATCS-840
Operációs rendszer: Microsoft Windows Vista 64bit
A legpontosabb teszteredmények elérése érdekében a konfiguráció teljesen friss telepítésű operációs rendszert kapott, és minden egyes tesztet három alkalommal hajtottam végre, de ha különböző értékeket kaptam, akkor addig ismételtem a folyamatot, míg egymás után két egyforma eredmény nem született. A teszteléshez alkalmazott szoftverek a következőek:
3Dmark06
3Dmark Vantage
FurMark
Crysis Warhead
Far Cry 2
STALKER: Clear Sky
Dawn of War II
A Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X teljesítményét az alábbi három gyorsítókártyával hasonlítottam össze, persze mindegyikük esetében a mérés az előbb említett konfigurációval és teszteljárással történt:
Zotac GTS 250 AMP!
Asus EAH4890 Formula
Sapphire Radeon HD 5850
3Dmark06
A Futuremark 2006-ban kiadott 3Dmark06 szoftvere jelenleg is az egy legnépszerűbb tesztprogram a felhasználók körében, ami különböző effektekkel méri le a grafikus kártyák DirectX 9-es teljesítményét.
Az első teszt alapértelmezett beállításokkal futott le, vagyis 1280 X 1024-es felbontás, optimális szűrés és kikapcsolt élsimítás, az eredményeket pedig az alábbi kép tartalmazza.
A 3Dmark Vantage a Futuremark legújabb tesztcsomagja, ami a videokártyák DirectX 10-es gyorsítására fókuszál, és a legújabb 3D-s technológiák segítségével próbálja meghatározni a gyorsítók valós teljesítményét. A 3Dmark06-hoz hasonlóan itt is két tesztet futtattam, amiknél a program "Performance" és "High" beállításait alkalmaztam.
A FurMark egy rendkívül intenzív OpenGL alapú tesztprogram, ami nemcsak a gyorsítókártya sebességét képes lemérni, hanem egyúttal alapos igénybevételnek is kiteszi a GPU-t, így tökéletesen alkalmas a grafikus rendszer stabilitásának megállapítására is. Három FurMark teszt került végrehajtásra, mindegyik egyformán 60 000ms-ig futott (60 másodperc), és az átlagos, valamint a minimum FPS értékek lettek feltüntetve, a beállítások pedig a következőek:
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva
1280 X 1024-es felbontás, 8X-os élsimítás
1680 X 1050-es felbontás, 8X-os élsimítás
A Crytek által fejlesztett népszerű Crysis folytatása a Crysis Warhead, ami a CryEngine 2 motornak köszönhetően varázsol szemkápráztató grafikát a monitorokra, esetünkben viszont egyben a videokártyák játék közbeni teljesítményére is segít fényt deríteni. A Crysis Warhead alatti tesztnél az Airfield Time Demo-t használtam, ami minden esetben kétszer futott végig. A képeken az alábbi beállításokkal elért átlagos FPS értékek szerepelnek:
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, minden "Gamer" beállításon
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, minden "Enthusiast" beállításon
1280 X 1024-es felbontás, 8X-os élsimítás, minden "Enthusiast" beállításon
1680 X 1050-es felbontás, 8X-os élsimítás, minden "Enthusiast" beállításon
A Ubisoft FPS játéka a Far Cry 2, ami egyaránt felajánlja a DirectX 10-es és a DirectX 9-es gyorsítást is, a Dunia motorja pedig a széles skálán kínálja a különféle grafikai megoldásokat, mint például a dinamikus időjárás és vegetáció, valamint a nem közvetlen fényforrások megjelenítése. A DirectX 9-es tesztek alatt az alábbi beállítások lettek alkalmazva:
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, Medium beállítások
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, Ultra High beállítások
1280 X 1024-es felbontás, 8X-os élsimítás, Ultra High beállítások
1680 X 1050-es felbontás, 8X-os élsimítás, Ultra High beállítások
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, High beállítások
1280 X 1024-es felbontás, élsimítás kikapcsolva, Ultra High beállítások
1280 X 1024-es felbontás, 8X-os élsimítás, Ultra High beállítások
1680 X 1050-es felbontás, 8X-os élsimítás, Ultra High beállítások
A népszerű S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl újabb része, a S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky az elődjének X-Ray motorjával készült, de a programozók természetesen felfrissítették az újabb DirectX 10-es effektekre, mint például a volumetrikus fények és a vizes felületek leképzése. A tesztelés a hivatalos S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky Benchmark szoftverrel történt, és a képeken látható eredmények a "day", "night", "rain" és "sunshafts" tesztek átlag FPS értékeit tükrözik. A mérések az alábbi beállításokkal történtek:
1280 X 1024-es felbontás, Default minőség, teljes dinamikus megvilágítás
1280 X 1024-es felbontás, Extreme minőség, teljes dinamikus megvilágítás
1280 X 1024-es felbontás, Extreme minőség, fokozott DirectX 10-es megvilágítás, 4X-es élsimítás
1680 X 1050-es felbontás, Extreme minőség, fokozott DirectX 10-es megvilágítás, 4X-es élsimítás
A Relic által fejlesztett Dawn of War széria legújabb tagja a Dawn of War II. A valós idejű stratégiai játék legújabb részét az átcsiszolt Essence 2.0 motor hajtja, ami főként a nagyszámú csapatok mozgásakor és megjelenítéskor mutatja meg tudását. A sebesség lemérésében a játék beépített teljesítmény tesztje segédkezett, ami az átlagos másodpercenként képkockákat rögzítette a következő opciók mellett:
1280 X 1024-es felbontás, minden beállítás Medium, fizika kikapcsolva, élsimítás kikapcsolva
1280 X 1024-es felbontás, minden beállítás Ultra High, fizika kikapcsolva, élsimítás kikapcsolva
1280 X 1024-es felbontás, minden beállítás Ultra High, fizika bekapcsolva, élsimítás bekapcsolva
1680 X 1050-es felbontás, minden beállítás Ultra High, fizika bekapcsolva, élsimítás bekapcsolva
A Sapphire által alkalmazott Vapor-X hűtőrendszer a fent már igénybe vett FurMark tesztprogrammal lett próbára téve. A FurMark stabilitás tesztje öt percen keresztül futott, és a hőmérsékleti paraméterek az előbb említett időintervallum leteltekor lettek rögzítve.
Ahogy azt már fent is írtam, a Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X már csekély mértékben megemelt órajelekkel kerül a boltok polcaira, ennek ellenére a videokártya stabilan túlhajtható a 950MHz-es grafikus feldolgozó, valamint az 1350MHz-es videomemória teljesítményig (5400MHz-es effektív teljesítmény). A megemelt órajelértékek a grafikus processzor esetében 10,6%-os, a memóriarendszer esetében pedig 8%-os növekedést jelentenek, és ezek a játékok alatt körülbelül 2-3 FPS többletsebességet eredményeznek.
Összegzés
A Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X a tesztek során egész végig kiemelkedő teljesítményt nyújtott. A gyorsítókártya értékét tovább fokozzák a mellékelt szoftverek, de legfőképp az egyedi Vapor-X hűtőrendszer, ami a gyártó ígéretéhez hűen egész végig lenyűgözően alacsony hőmérsékleten tartotta a grafikus feldolgozót, és teljes terhelés alatt is mindössze elhanyagolható zajszintet produkált.