Az embert azonban, mint kíváncsi és becsvágyó lényt mindez korántsem tartja vissza attól, hogy mégis alászálljon a mélységbe, és ha képes rá, ezt a veszélyes birodalmat is meghódítsa.
A dolog természetesen a filmkészítők fantáziáját is időről időre megmozgatja, minek köszönhetően többek között olyan alkotásokkal rukkoltak elő, mint a klasszikus A mélység titka James Camerontól, vagy például A gömb, melyben a Hoffmann-Stone-Jackson sztártrió hozta ránk a frászt a tenger fenekén.
Az Árok szintén arra az alapfeltevésre épít, hogy az óceánok mélye még mindig olyan titkokat rejt előlünk, amelyekről fogalmunk sincsen. Hogy ez esetben ez mire elég, az már más kérdés...
A történet szerint egyes óriásvállalatok már egészen odáig merészkedtek, hogy fúrásokat végeznek a Csendes-óceánban található, 11 km-nél is mélyebb Mariana-árokban, ahol a cél érdekében impozáns telepeket építettek tekintélyes létszámú személyzettel. A többnyire fiatalokból álló csapat egyik tagja a világ elől menekülő Norah Price (Kristen Stewart), akinek azonban a tenger fenekén sem lehet sokáig nyugodalma.
A víz alatti kutatóbázis ugyanis egyszercsak minden előjel nélkül elkezd összeomlani körülötte, ezért kénytelen hanyatt-homlok, cipő és zokni nélkül menekülni. Rajta kívül csak néhány munkatársa ússza meg élve a balesetet, amit kezdetben egy földrengés hatásának tulajdonítanak.
A telep kapitányának (Vincent Cassel) vezetésével elindulnak, hogy egyetlen lehetőségként a tengerfenéken eljussanak egy közel, ám látszólag mégis oly messze lévő, másik bázisra, ahonnan már fel tudnak emelkedni a felszínre. A kockázatos út során történő további incidensek azonban fokozatosan meggyőzik őket arról, hogy egyáltalán nem szokványos katasztrófával állnak szemben...
Az Árok egyáltalán nem vádolható azzal, hogy túlságosan hosszúra nyújtaná az expozíciót - ahelyett, hogy sokáig húzná az idegeinket, rögtön a lecsóba csap a cselekmény. Ennek hátrányát mondjuk jó ideig meg is szenvedi a produkció, amikor látjuk ugyan, ahogy a szemünk előtt esik darabokra az egész létesítmény, s kerülnek egyre nehezebb helyzetbe a túlélők, ám közben a hangulat valahogy steril marad.
Pedig a kellő feszültség megvan, és a klausztrofóbia érzete is elég gyakran elfogja az embert ahhoz, hogy ne ülhessen nyugodtan a székében. Ennek érdekében az alkotók nem egyszer élnek a klasszikus ijesztgetés eszközével sem, amikor minden különösebb ok nélkül, eléggé öncélú módon hozzánk ránk a frászt. Mivel azonban érzelmileg nehezen vonzza be a nézőt a narratíva, a szereplőkért sokáig nem igazán lehet nagyon izgulni.
Idővel azért ez némileg megváltozik, ahogy egyre többet tudunk meg az egyes karakterekről, miáltal azok némelyike már-már hús-vér emberré kezd válni a szemünkben. Egy-egy személyes történet bedobása kétségtelenül segít abban, hogy egy picit elmélyítse a szereplők jellemét, illetve azok viszonyait, még ha túlságosan közel nem is kerülünk hozzájuk.
Ez alól legfeljebb a protagonistának beállított Norah jelent kivételt - már csak azért is, mert a film szinte végig az ő szemszögéből tárja elénk az eseményeket. Ennek megfelelően a legjobb és legemlékezetesebb teljesítményt Kristen Stewart nyújtja, de a játékidő előrehaladtával azért rajta kívül is láthatunk egy-két kiemelkedőbb alakítást, még ha csak néhány pillanat erejéig is.
Fájó pont ugyanakkor, hogy a rendkívül karakteres Vincent Cassel szerepe igencsak sablonosra sikeredett, ezáltal nem igazán kapott lehetőséget a kibontakozásra. T.J. Miller pedig immár szokás szerint a "kötelező" komikus a csapatban, vagyis ő hivatott vicces megnyilvánulásokkal biztosítani a feszültség oldását, ami azért önmagában egy kicsit kevés.
Bevallom, összességében vegyes érzéseim vannak az alkotással kapcsolatban. Egyrészt van néhány dolog, ami kiemeli a nagy átlagból, úgymint a helyenként igényes és grandiózus látványvilág (amikor éppen látni valamit), illetve a kellő feszkó és klausztrofóbia, ami szinte végigkíséri a cselekményt.
Az is igaz, hogy az egész nem teljesen öncélú, lévén még némi mondanivalója is akad: az ember jobban jár, ha tiszteletben tartja a természetet, és nem kezd olyan vállalkozásba, ami meghaladja a képességeit. Ugyanakkor azt, hogy a nagy, kellő ellenőrzés nélküli cégek kapzsisága és felelőtlensége olyan erőket képes felszabadítani, amelyeket jobb békén hagyni, már máshol is láthattuk (pl. Alien), és az eddigiekhez az Árok nem sokat tud hozzátenni.
S mert a szokásos klisék nagy része megtalálható benne, az alkotás az "egynek jó" kategória tipikus képviselője. Bár összességében nem rossz, semmi extrát nem mutat, inkább csak egy régi - bár még ma is aktuális - történetet tár elénk új környezetben.
Árok / Underwater (2020)
egy jegyet megér. egyet.- Műfaj: Sci-fi
- Hazai premier: 2020. január 09.
- Rendezte: William Eubank
- Hossz: 95 perc
- Szereplők: Kristen Stewart, Vincent Cassel, T.J. Miller, Jessica Henwick, John Gallagher Jr.
- Forgatókönyv: Brian Duffield, Adam Cozad
- Operatőr: Bojan Bazelli
- Vágó: Brian Berdan, William Hoy, Todd E. Miller
- Zene: Marco Beltrami, Brandon Roberts
- IMDb: 5774060
- Gyártó: Chernin Entertainment
- Forgalmazó: 20th Century Fox
- Honlap: foxmovies.com/movies/underwater