Advertisement

Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika

2010. december 03.
111.4751
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
gocsa profilja, adatai
gocsa
Az aranyhajú leány, vagy ahogy a világ többi részén ismerik, Rapunzel, a Grimm testvérek talán egyik legelhanyagoltabb, leginkább alulhasznált meséje. A vártoronyba bebörtönzött, és haját onnan szerelmének leeresztő lány történetéről már mindenki hallott, mégis a filmadaptációk listája meglehetősen kurta, az egeres cégnél pedig ezidáig egyenesen tudomást sem vettek róla. Ezt a hibát korrigálandó a Disney ötvenedik egész estés animációs filmjének alapjául éppen ezt a klasszikus sztorit választotta, alaposan kipofozta, az éppen aktuális trendekhez igazítgatta, az eredmény pedig egy tisztességesen összerakott, látványos, szórakoztató, de emlékezetesnek vagy tökéletesnek távolról sem nevezhető musical-adaptáció lett. Az Aranyhaj és a nagy gubanc egyértelműen a Disney animációs részlegének (tudjátok, annak, amelyik nem a Pixar nevet viseli magán) elkeseredett próbálkozása arra, hogy válaszoljon az új évezred által nyújtott kihívásokra: egyfelől éppen a Pixar felől érkező nyomásra, akik a formát és tartalmat egyaránt új, eddig nem látott magaslatokba emelték; másfelől a versenytársakra, legfőképpen a DreamWorks Shrek-szériájára, mely az elcsépelt rajfzilmes és tündérmese kliséket egyesítette a még annál is elcsépeltebb popkulturális utalásokkal. Valószínűleg ennek a jelenségnek a következménye az is, hogy ugyanez az animációs részleg az utóbbi időkben meglepően defenzív magatartást tanúsít: vegyük például a hagyományos technikával készült A hercegnő és a békát, mely túlnyomó részt színesbőrű szereplőgárdával bírt. A film működött, de ordított róla a görcsös akarás, mint ha csak azt akarták volna közölni vele számunkra, hogy "látjátok, megy ez nekünk feketékkel is".
Advertisement



Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 2. kép

Az Aranyhaj és a nagy gubanc ugyan számítógépes animációt használ és még ezt egy 3-D-vel is megfejeli, eközben tipikus Disney-musical marad, de olyan, mint ha szinte szégyellné régimódiságát és erősen igyekezne is azt leplezni. Mikor a főszereplő Aranyhaj (eredeti hangja Mandy Moore), vagy az ő nevelőanyja, Nyanyabanya (Donna Murphy) dalra fakad, a készítők kézzel-lábbal ragaszkodnak az erőltetett képi poénokhoz vagy a humorosnak szánt dalszövegekhez, mint ha ezek nélkül már nem is létezhetnének, nem lennének igazoltak a dalbetétek. Ugyanezt a kétségbeesett igyekezetet példázza a címváltoztatás is, ami csak az év elején, a reklámkampány korai szakaszában történt meg, az oka pedig egészen költői volt: A hercegnő és a béka langyos box office teljesítményét követően azt a következtetést vonták le Disney-ék, hogy a lányos cím miatt sokat veszítettek a potenciális fiúnézőikből. Ezért a Rapunzelt is lecserélték Tangled-re (amely nálunk ezt a fent látható "csavaros" fordítást kapta), ezzel beismerve, hogy bármit hajlandóak megtenni a sikerért, még egy klasszikus, közismert mesecímet is készek félredobni egy olyanért cserébe, ami sokkal inkább illene egy thrillerhez vagy egy romantikus komédiához, semmint családi animációhoz (a vicc az, hogy 2001-ben készült is egy thriller ilyen címmel). A döntést még egy egykori Disney/Pixar animátor is becsmérelte, azt jósolva, hogy ezzel a stúdió majdnem garantáltan nem fog tudni nagyobb tömegeket bevonzani a filmszínházakba, egyedül azt éri el, hogy álszentnek és a minél nagyobb nézőszámokat szánalmasan hajkurászónak fog feltűnni.

Azt talán már mondani se kell, hogy a Disney ezúttal is élt az alkotói szabadsággal, és Az aranyhaj és a nagy gubanc története igencsak eltér a forrásműtől. Ez tényleg nem újdonság, minden korábbi rajzfilmjük esetében találkozhattunk szembeötlő módosításokkal, hozzáadott elemekkel és cselekményszálakkal, amik az esetek nagy többségében egyáltalán nem szoktak a vásznon látottak kárára válni, sőt épp ellenkezőleg. Tudtátok például azt, hogy Andersen eredetijében a Kis Hableány elől elhappolja a herceget egy másik hercegnő, majd a címszereplőnek felajánlanak egy kést, amivel meggyilkolhatja a herceget, ám ő végül úgy dönt, hogy inkább beugrik a tenger vízébe, és ott semmivé foszlik?

Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 3. kép

Bizony, a jó öreg fabulák (melyek közül a legtöbb felnőtteknek is szólt ergó felnőtt tartalommal bírt) nem voltak ám olyan ártatlanok, gyermekiek, mint mi azt hisszük a modern adaptációknak köszönhetően. Figyelembe véve, hogy eredetileg Rapunzelt a herceg teherbe ejti, később pedig a daliás lovag szemeit tüskék szúrják ki, nem is túlzottan sokkoló, hogy a történet átesett azon a folyamaton, amit általánosságban a szakmabeliek csak Disneyfikációnak hívnak. A képlet egyszerű és eddig mindig bevált: tartsuk meg a szívmelengető tündérmese toposzokat (mint a kötelező jellegű gyönyörűséges hercegnő, aki jobb életre vágyik és megmenti a fehér lovon érkező jóképű herceg), tegyük mozgalmasabbá a cselekményt (= több akció), végezetül pedig a sötét és véres részeket dobáljuk ki, és a keserédes vagy szomorkás befejezést is helyettesítsük egy nagy happy end-del.


Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 4. kép

Az Aranyhaj és a nagy gubanc a már megszokott, de rég nem látott Disney-módszert húzza elő a kalapból és applikálja ismételten, vagyis egy "új" technológiát házasít össze egy régi formátummal. Ebből a szempontból egészen a Disney Reneszánszként, vagy Második Aranykorszakként is emlegetett periódus filmjeit juttatja az eszünkbe - A kis hableány, Aladdin, Szépség és a szörnyeteg és így tovább. A különbség, hogy a kézzel rajzolt animáció és a számítógépes technika elegye, ami a 80-as évek végén és a 90-es évek elején a legmodernebb megoldásnak számított, teljes egészében lecserélődött a jelenlegi csúcsot képviselő CGI által, ráadásul az épp ismét divatba jött 3-D-s vetítéssel is párosul - mondhatni nincs trükk, amit a Disney be ne vetne, hogy megingott pozícióját helyreállíthassa. A vizualitással nincs is gond, megkapunk mindent, mi szem-szájnak ingere, a film egyik jelenete még az év leghatásosabb háromdimenziós effektjének címére is nyugodt szívvel pályázhatna, de a külőségek mögül hiányzik a szubsztancia; a szemkápráztató látvány unalmas dalbetétekkel és lapos, gyakran félresikló viccekkel párosul. Az Aranyhaj és a nagy gubanc, mint mostanság túlságosan is sok animációs film, egy idegesítően okoskodó narrátor hangjával nyit, aki nem más, mint Flynn Rider, a sármos csirkefogó (Zachary Levi). Egy hercegnő történetének a hímnemű társszereplő által megvalósított ilyetén eltérítése és kisajítása nem tűnik többnek egy jól kiszámított olcsó kommerciális lépésnél, amivel a készítők rögtön a nyitányban meg akarják nyerni a fiatal fiúkat filmjüknek, jelezve, hogy nem kell félni, az ezután következő események sem lesznek túl lányosak és csöpögősek az ő ízlésüknek.


Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 5. kép

A férfi karakter központba helyezése a Disneyfóbok megnyugtatására is szolgálhat, rámutatva, hogy a stúdió gond nélkül képes a DreamWorks stílusával is dolgozni, és egyúttal ékes bizonyítéka lehet a Pixartól kölcsönzött motívumoknak is, ami több mint valószínű, annak eredménye, hogy 2006-ban, mikor a Disney felvásárolta a Pixart, John Lasseter és Ed Catmull, a Pixar vezetői megkapták a Disney számítógépes animációs részlege irányításának feladatát is (a Pixaros fiúk pedig, mint tudjuk, hírhedten elutasítóak voltak mindig is a női főszereplőkkel szemben). Szerencsére Flynn egyhamar befogja a száját, engedve ezzel, hogy a történet eljuthasson a középpontját jelentő figurához, Aranyhajhoz. Aranyhaj egy hercegnő, akit a gonosz és könyörtelen Nyanyabanya még csecsemőként elrabolt a királyi palotából, majd sajátjaként nevelt fel. A lány egy torony tetején él elzárva a külvilágtól, mivel hajának varázsereje van, amely Nyanyabanyát fiatalon tartja. Aranyhaj csak álmodhat róla, hogy egyszer majd szabadon mehet oda, ahova kedve tartja - hűséges kaméleonjával együtt, aki az egyetlen társaságot jelenti számára a fogságban. Az esély a szökésre elérkezik a hercegnő 18. születésnapján, mikor Nyanyabanya távol van. Flynn Ryder üldözői elől menekülve felmászik a toronyba, hogy ott menedéket találjon, de ehelyett valami egészen másra bukkan: egy szabadulni vágyó, határozott hercegnőre, kezében egy serpenyővel, amivel hatástalanítja Flynnt, majd ezt követően megkötözi, hogy tárgyalhasson vele. Az üzlet, amit Aranyhaj ajánl a következő: ha Flynn hajlandó segíteni neki a kinti világban eligazodni egy ideig, akkor cserében visszaadja annak a táskának a tartalmát (lopott ékszereket), amit magán viselt, mikor illetéktelenül behatolt a lány lakhelyéül szolgáló toronyba.

Az Aranyhaj és a nagy gubancban vitathatatlanul minden Disney-kellék a helyén van: egy cserfes hercegnő; egy ártatlan románc; egy aranyos állat-mellékszereplő; egy ördögien gonosz mostoha; hangos Broadway-ihletésű számok; és persze egy felhőtlenül boldog befejezés. Alan Menken sztárzeneszerző, aki többek között A kis hableányból a "Ringat a víz" és az Aladdinból az "Egy új élmény" című örökzöldeket is jegyezte, Glenn Slaterrel közösen írta az Aranyhajhoz a zenei betéteket. Munkájukban nehéz lenne kivetnivalót találni, remek írói érzékkel és tehetséggel megáldott duóról van szó, és mégis valószínűtlen, hogy bármelyik dal is olyan felejthetetlen klasszikussá válna a jövőben, mint az előbb említett, korábbi társaik.

Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 6. kép

Félreértés ne essék, a zenei témák és a hozzájuk írt dalszövegek is egyaránt fogósak, dallamosak, de nem olyan zseniálisak, hogy a moziból kifelé menet vagy akár hetekkel később is fütyörésznénk őket. A dalokból hiányzik az őszinteség, a lelkesedés, ami 15-20 évvel ezelőtt még ott volt a Disney-filmekben. Egyrészt nincs különösebb okuk, hogy egyáltalán létezzenek egy 2010-es animációs produkcióban, másrészt azt érezni, hogy maguk az alkotók sem tudták eldönteni, mi volt a céljuk az éneklős szegmensekkel - ahogy az egész filmről, ezekről a jelenetekről is sugárzik a bizonytalanság. Nem lehet egyszerre komolynak és kikacsintgatóan cinikusnak is lenni, egyszerűen egyenetlen, inkonzisztens és élvezhetetlen lesz tőle minden.


Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 7. kép

A Disney égisze alatt készült Bűbáj pár évvel korábban már félig-meddig sikeresen kifigurázta a stúdió animációs klasszikusait, éppen Menken segédletével. Most úgy tűnik, újra fel akarják éleszteni a hagyományokat, rezurrektálni a régi időket, de valahogy senki sem biztos benne, hogy képesek is rá. Az Aranyhajon dolgozó animátorok lehet, hogy szívük szerint inkább güriznének a Verdák 2-n vagy a Toy Story 3-on, de e helyett egy hercegnős tündérmesét kell életre kelteniük úgy, hogy az eladható legyen a 21. század közönségének. Az animáció csodálatosan renderelt, az Aranyhajra öröm ránézni, de ezen kívül nem sok erénnyel rendelkezik - egyszeri megnézésre tökéletes, szórakoztató darab, de cseppet sem forradalmi. A 3-D felemás érzéseket keltett bennem: néhol zavaró, figyelemelterelő és hatásvadász, máskor egészen jó, élményszámba menő effektekkel lepett meg. A már megszokott 3-D betegségek (homályosság, fakó színek) jelen vannak, de nem annyira émelyítőek, mint az utólag átkonvertált filmek esetében. A történetben vannak jó lehetőségek, de többnyire kiaknázatlanul maradnak. A legfőbb kérdés - Aranyhaj fel tud-e szabadulni Nyanyabanya lelki, érzelmi és fizikai elnyomása alól és ráébred-e varázslatos képességeire - aminek egyértelmű megfejtésére közel 90 percet kell várnunk, nulla feszültséget kelt. A film legjobb ötletei vizuálisak (pl. a címszereplő haja vagy a burleszk gagek), és az ügyes vágásoknak hála vannak poénok, amik nagyon betalálnak, viszont ez a kevéske igyekezet és pár innovatív megoldás nem elég, hogy a fennmaradó részek középszerűségét elfedje. Aranyhaj nem szállhat versenyre Hófehérkével, Ariellel vagy Belle-lel, a kaméleon pedig a valaha látott egyik legfelejthetőbb állatszereplő (még ha vannak is mulatságos arckifejezései).

Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika - 8. kép

Az Aranyhaj és a nagy gubanc megtekintése ahhoz hasonlítható, mint mikor egy régmúltból ismerős környékre tévedünk, amit ízlésesen és alaposan renováltak. Szinte alig ismerünk rá, az alapok ugyan megmaradtak, de a design sokkal modernebb és szemkápráztatóbb, ennek ellenére mégsem találjuk előkelőbbnek vagy szívünknek kellemesebbnek a helyet - inkább csak nosztalgikus érzéseket kelt bennünk és meghozza a kedvet arra, hogy az elmúlt időkbe visszatérjünk. Az Aranyhaj egy olyan animációs dzsungelbe tévedt, ahol már többé nem a Disney a király. Hogy sikerül-e a trónt visszakövetelni, azt majd az idő és a közönség eldönti. Az Aranyhaj és a nagy gubanc a régi értékeket új köntösbe öltöztetve próbálja reptezentálni, a felnőttekhez és a gyerekekhez is akar szólni, a fiúkhoz és a lányokhoz is. Talán túl sokat is akar markolni, és a végzete az lett, hogy keveset fog.

Aranyhaj és a nagy gubanc előzetes

 

Aranyhaj és a nagy gubanc filmkritika / Tangled (2010)

  • Műfaj: animációs film
  • Hazai premier: 2010. december 02.
  • Rendezte: Byron Howard, Nathan Greno
  • Hossz: 91 perc
  • Szereplők: Mandy Moore, Zachari Levi, Donna Murphy, Ron Perlman, M.C. Gainey, Jeffrey Tambor
  • Forgatókönyv: Dan Fogelman
  • Operatőr:
  • Vágó: Tim Mertens
  • Zene: Alan Menken
Advertisement
98 hozzászólás

Vendég

7 éve, 4 hónapja és 14 napja

nagyon teccik

válasz erre

Vendég

8 éve, 1 hónapja és 2 napja

Szupi

válasz erre

juhaszandor

8 éve, 1 hónapja és 27 napja

3D-s, de azért tudja a Disney, hogy hogyan csináljon jó filmet.

válasz erre

Raiden

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Lehet hogy mi is egy kozmikus virtual box-ban létezünk,csak a "beállítások"miatt nem ismerjük valós helyzetünket.
Ki tudja?

válasz erre

Raiden

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Maniac írta:
Lehet, hogy tényleg szebb úgy a világ???
Az ú.n valóság,relatív dolog,mindenki saját érzékszervein keresztül érzékeli,és értékeli az őt körülvevő világot.Amit(szinte)mindenki egyformán lát-érzékel,azt nevezzük valóságnak.Ha még belevesszük a párhuzamos univerzumok létezésének lehetőségét,akkor lehet hogy a kútból a kislány tényleg kimászott...

válasz erre

Maniac

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Raiden írta:
Akármit is mondasz manyek,én cserélnék vele...
Lehet, hogy tényleg szebb úgy a világ???

válasz erre

Raiden

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Maniac írta:
Azzal azért tisztában vagyunk, hogy Aranyhaj egy nem létező mesehős ugye? Mert ha kijött a televízióból, mint a Kör kisleánya, akkor ott a monitor túlsó felén valamiféle igencsak komoly mentális és pszichés probléma leledzik...
Akármit is mondasz manyek,én cserélnék vele...

válasz erre

Maniac

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Vendég írta:
én Aranyhajtól szívesen szeretnék kapni autógrammot.!! mert hisz én nagyon-nagyon-nagyon nagyon imádom.!!! és én is olyan akarok lenni mint Ő.!! olyan kedves, olyan aranyos, olyan cuki pofi. és ugyan olyan hosszú varázserővel bíró arany hajat szeretnék mint amilyen neki van.!! ßár aranyhaj lennék.!!
Azzal azért tisztában vagyunk, hogy Aranyhaj egy nem létező mesehős ugye? Mert ha kijött a televízióból, mint a Kör kisleánya, akkor ott a monitor túlsó felén valamiféle igencsak komoly mentális és pszichés probléma leledzik...

válasz erre

Raiden

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

Vendég írta:
igen. tudom. ön a szerkesztő.?? vagy ön a rendező.??
A válaszból arra következtetek,hogy ön szereti a nagy gubancot,és a hosszú aranyhajat is.

válasz erre

Vendég

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

mindenki írhat nekem a:
andor.liza97@gmail.com' target='_blank' rel='nofollow'>sandor.liza97@gmail.com on.

válasz erre

Vendég

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

én Aranyhajtól szívesen szeretnék kapni autógrammot.!! mert hisz én nagyon-nagyon-nagyon nagyon imádom.!!! és én is olyan akarok lenni mint Ő.!! olyan kedves, olyan aranyos, olyan cuki pofi. és ugyan olyan hosszú varázserővel bíró arany hajat szeretnék mint amilyen neki van.!! ßár aranyhaj lennék.!!

válasz erre

Vendég

9 éve, 3 hónapja és 4 napja

igen. tudom. ön a szerkesztő.?? vagy ön a rendező.??

válasz erre
123456a(z) 9 -ből
Advertisement
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt

iPet profiljamarco profiljaGargameth profiljamarco profiljaWickedSick profilja