Tavaly ilyenkor még fogalmam se volt arról, hogy kicsoda Solid Snake, viccesnek találtam, hogy a főellenséget kreatívan Big Bossnak hívják és egyáltalán mi is ez a MGS körüli rajongás. Azonban kipróbáltam az első MGS-t, és azonnal megtetszett a játék világa. És most itt vagyok és várom az eddigi legjobbnak ígérkező részt, a Phantom Pain-t.
Idén az évet leginkább a sorozat pótlásával töltöttem. A 4. részt PS3 hiányában eddig hanyagoltam, úgyhogy a történetileg utolsó részre még várnom kell (a Risingot most nem veszem ide). Szerencsére a legújabb rész egy előzmény lesz, így én is belevághatok, és remélem nem fognak túl sok dolgot ellőni a 4-gyel kapcsolatban. Hogy a várakozás kicsivel könnyebb legyen, kaptunk is egy játékot, a Ground Zeroes-t, melyről blogom is szólni fog.
A Ground Zeroes lényegében egy kis bemelegítő, mely leginkább az újdonságokat hivatott bemutatni. Első körben megcsodálhatjuk a fantasztikus grafikát, a játék elképesztően jól néz ki. Sok rajongó csalódott lehet, hogy Snake hangja megváltozott, viszont az örök kedvenc Jack Bauer hangján szerintem még hitelesebb lett a karakter. Bevallom a Peace Walkerben sem igazán jött át David Hayter hangja, nem éreztem kellően komolynak. A játékmenet is rengeteg változáson esett át, hiszen a játék open-world lett, most már úgy teljesíthetjük és olyan sorrendben ahogy csak akarjuk a feladatokat, teljesen szabad kezet kaptunk a játékban. Új módszerek, mint a reflexlövés (amikor kiszúrnak gyorsan lelőhetjük az ellent, és nem riadóztat) kerültek a játékba, ezzel még inkább tudjuk csendben és észrevétlen végrehajtani a küldetésünket. Valamint végre kitalálták, hogy lehet guggolva és kúszva is menni. A régi részekben csak kúszni lehetett a Peace Walkerben meg csak guggolni, végre lehet mindkettőt. Fejlődik a technológia. Valamint igen durva dolgok történnek, amit eddig még nem láttam a sorozatban. Elég csak Pazra gondolni. A játék az első másodperctől magába szív, olyannyira, hogy az ember legszívesebben azonnal végig is vinné. Egy fél óra után ez meg is történik.
Demo. Elsősorban egy bemutató, mely ábrázolja a végleges játékot. Leginkább azt a célt szolgálja, hogy a játékos eldöntheti, hogy kell-e neki az a játék, vagy éppen nem. Letesztelheti, mennyire fut a gépén, milyen lehet a hangulata, megéri-e megvenni stb. Manapság ezek egyre ritkábbak, az egyszerű ember csak trailerekből, gameplayekből, tesztekből tájékozódhat, de ebből pont kimarad a lényeg, a személyes élmény. Persze vannak néha olyan alternatívák, mint Steamnél, hogy egy hétvégére kipróbálhatjuk, de ez is olyan, hogy sose tudjuk előre éppen mit lehet kipróbálni. Viszont ennél kicsivel pofátlanabbnak érzem, ha egy demóért egyenesen fizetni kell. És ez a nagy bajom a GZ-vel, hogy ez egy hatalmas, gyönyörű, tartalmas demó, amiért ráadásul fizetni is kell.
Na de lássuk mit is kapunk a pénzünkért. Már említettem, a grafikát meg a játékmenetbeli újdonságokat, azon felül kapunk egy azaz EGY főküldetést, amit ha sietünk egy fél óra alatt végigvihetünk. Ha nagyon ráérünk, és próbálunk nem ölni és lopakodni, akkor talán másfél-két óra is kisajtolható belőle. De ezaz, hogyha én akarom. Maga a küldetés nem lesz hosszabb, csak én tehetem azzá. Kapunk még gyűjtögetni valókat, emblémákat meg kazikat kereshetünk. Ha a hosszú sztorit is végigvittük, kapunk asszem 4 mellékküldit is, melyek helyszíne megegyezik a főjátékéval. Most komolyan, közel 10 000 Ft-ot elkérnek egy olyan játékért, mely tartalmaz egy pályát, amin 5 küldetést lehet végigvinni, a fő sztorit meg fél óra alatt ledaráljuk? Egyszerűen nem értem, hogy ezért miért is kéne fizetnem? Valaki magyarázza el nekem. Ez az egész olyan, mintha a GTA V-höz is csinálnának egy játékot, melyben megcsinálhatjuk a játék elején lévő bankrablást és valamennyire körbenézhetünk a városban, de semmi mást és fizessünk ezért. Még DLC-nek elmenne a GZ, de ez az ár még akkor is sok lenne. Nekem az is furcsa, hogy a legtöbb kritika ezzel a témával nem is igazán foglalkozik (legalább is amiket én néztem), többnyire megemlítik, hogy rövid, de lehet benne ezt meg azt csinálni? Mintha szándékosan kerülnék, hogy egy picit is rossz színben tüntessék fel az egészet. Mert bele lehet ölni a játékba valóban több tíz órát, de ha tegyük fel reggel elkezdek nézni egy sima másfél órás filmet, közben jó párszor megállítom, majd végére érek és annyira tetszik, hogy megnézem újra és talán megint, attól az a film még nem lesz 10 órás. Az addig oké, hogy a játék nem teljes áron jelent meg, de láttunk már más, nyomott árú kiegészítést is, ami ennyi pénzért valami tartalmat is adott, elég csak a Saints Row: Gat out of Hell-re vagy a Wolfenstein: Old Blood-ra gondolni, melyek szintén nem teljesárú játékok, de a pénzünkért órákra le tudnak kötni. De most komolyan, gyűjtögessek pár vackot, hogy ezzel legyen 3 óra a játékban kettő helyett?
Egy hosszabb speedrun...
Összegezve a Ground Zeroes-t egy pofátlan pénzlehúzásnak tartom, mely valóban remek játék, ám a befektetett összeg egyáltalán nem tükrözi a tartalmat. Ez a játék egy demó, annak tökéletes, de ne kelljen már egy bemutatóért fizetni. Mi lesz a következő? Fizetős előzetesek?...