Na a Carmageddon ezek közül egyikben sem brillírozott, viszont kellően brutális volt ahhoz, hogy sok országban betiltsák, petíciókat írjanak a gyerekeik lelki világát betegesen féltő anyukák, (más kérdés, hogy a többi brutalitást árasztó médiát, mint a tv-t, mozit ugyan úgy engedték fogyasztani a gyermekeinek) így szerezve a játéknak ingyen hírverést. Ezzel a húzásukkal - mint sok más esetben - olyan reklámot generáltak a játéknak, hogy méltán korának egyik legismertebb játéka lett.
1997 táján nem voltunk elárasztva autós játékokkal, igaz már volt NFS és Test Drive széria de ott be voltunk szorítva egy útvonalra, juss el A-ból B-be sérthetetlen szuper-autókkal, akik szappanos dobozként viselkedtek és nagyjából ennyi. Ebbe a kliséhalmazba robbant be a Carmageddon a törhető autókkal, viszonylag tágas és szabadon bejárható pályarészekkel, remek fizikával és elgázolható gyalogosokkal és tehenekkel, vicces power uppokkal, 30 választható járművel és rendkívül szórakoztató és vicces játékmenetével!
A pályák felépítése sem mindennapi, nyaktörő mutatványok kivitelezésére ösztönöz minket a hatalmas ugartóival, hajtűkanyarjaival amihez a remekül megírt fizika társul. A pályák sem sivárak, még akkor sem, ha kivasaltuk az összes élőlényt, mivel tele vannak rombolható tereptárgyakkal, úgymint oszlopok, táblák, bólyák, amikre természetesen a fizika ugyan úgy hat, mint a járművekre.
Azért nyúlt ilyen hosszúra a játék platformfüggetlen méltatása, mert ez a gyöngyszem egy az egyben át lett ültetve iOS eszközökre! Innentől nézzük akkor a portot, hogyan sikerült a Stainless Games jómunkás embereinek élvezhetővé varázsolni a játékot egy telefonon is.
Autós játék lévén az első sarkalatos pont az irányítás. Mára már alapelv az analóg, a giroszkópos és a tapizós irányítás jelenléte. Jómagam eddig a giroszkópos irányítást preferáltam, de itt a gáz finom adagolásával sokkal precízebb manővereket lehet végrehajtani, így a Carma-t gázpedált, kéziféket és az iránygombokat nyomkodva vittem végig. Első hibának rónám fel, hogy néha elfelejti a program, hogy még mindig nyomom pl. a gázt, de ennek ellenére az autó veszít a sebességéből, veszítve az értékes másodpercekből (erről később). Nem nagy hiba, de bosszantó lehet esetenként.
Grafikai szempontból nem brillíroz a játék, vannak nála sokkal szebbek, de ennek ellenére nagyon melegszik a teló és jól szívja az aksit. A törés sem épp realisztikus, mert úgy horpadnak az autók, mint egy kólás doboz, szóval senki ne számítson leszakadó lökhárítókra, bereppent szélvédőkre, vagy leszakadó elemekre. Viszont ezeket ellensúlyozandó az app veszett gyors és nem tapasztaltam szaggatást az i5-ömön. Itt némi optimalizálási problémát sejtek, de nem volt alkalmam régebbi készüléken kipróbálni. i5-re van a kép is optimalizálva már. Ez viszont jó pont.
A hangok teljes egészében át lettek emelve az eredeti '97-es alkotásból, ami nagyon örvendetes számomra. Kissé túlzó, néhol földöntúlinak ható effektek ütik meg fülünket, de a grafikán és játékmeneten is ez ütközik ki.
A játékmenet a fizika ellenére nem veszi magát komolyan, ahogy már a hangoknál és a grafikánál is megemlítettem. Gondoljunk csak a power upok jelenlétére, a víz alatti közlekedés lehetőségére és a pár száz méteres repülésekre egy-egy jól sikerült ugratás után. 36 pálya áll rendelkezésünkre, amik változatosságát nem érheti panasz. Lesz itt háztetőn átívelő dzsambori, hegy alá rejtett nukleáris kutatóközponton átívelő versenyek, hogy csak a legszürreálisabbakat említsem. A pályákon 3 lehetséges célból kell egyet teljesíteni a győzelemhez azelőtt, mielőtt lejár az egyébként szűkösre szánt idő. Vagy végigmegyünk a pályán, esetleg kiírtunk minden élőlényt, aki él és mozog, vagy kicsináljuk az összes versenytársunkat. A startvonaltól elrajtolva a visszaszámlálás 1 perc 30 másodpercről indul, amit lehet és kell is pótolnunk károkozással az ellenfél járműveiben vagy a gyalogosok elcsapásával. Negatívumként említeném, hogy ha a checkpoint-okon haladunk keresztül nem kapunk idő bónuszt így ösztönöz minket a játék a brutalitásra, amit én személy szerint néha már untam, mert a Carma-ban a pályákon való körözés is élmény az autó viselkedése miatt!
Achievementekkel is jól el vagyunk látva, összesen 27 darabot számoltam, ezek teljesítésével is kitolható a játékidő. Akadnak köztük igazán beteg célok is! :) Taps.
3 profil kezelését tudja a program, így nem lesz sértve a játékélményünk, ha egy családtag, vagy haver szeretné felidézni a régi emlékeit, amit megvallom teljesen meg tudom érteni. :)
Ami viszont külön megemlékezést ígér az az Action Replay lehetősége. Egy-egy jól sikerült mozzanatunkat visszajátszhatjuk, több kameranézetből is megcsodálhatjuk, sőt még le is menthetjük és a Youtube-ra is feltölthetjük, hogy az egész világ megcsodálhassa mennyire értünk a fájdalomokozáshoz és milyen jó rendezők vagyunk. Még egy hatalmas piros pont!
Néhány negatívum:
A grafika kissé felemás, ezt már írtam fentebb, de a papírból kivágott gyalogosok és tehenek nevetségesek így 2012-ben. Vehették volna a Stainless-es fiúk/lányok, hogy átrakják őket 3 dimenzióba.
A mentéssel is voltak problémák, de ezt már csak a felhasználói értékelésekben olvastam, sokaknak eltűntek a mentések a profiljaikból, így kezdhették előröl a játékot. Szerencsére hamar kijavították a fejlesztők ezt a hibát, így már ez a hiba a múlté.
Külön pozitív bekezdést nem írnék, hisz csak magam ismételném a fentiek újbóli leírásával.
Mit is írhatnék zárszóként? Ha helyén tudod kezelni a dolgokat, értem ezalatt, hogy a játékon felbuzdulva nem mész ki az 1200-es Zsiguliddal a pláza elé gyalogosokat gázolni, és jó szórakozásra vágysz, ami akár több 10 órára is le tud kötni, akkor töltsd le a Carmageddont most 0,99 eurós akciós áron. 4,99 volt 1 hónapja, szóval most a beszerzése a régi rajongóknak, de akár az újaknak is biztosan kötelező darab!
U.I.: Ha nem győzött meg ez az írás, olvass bele az értékelésekbe a játék adatlapján! :)
Jó szórakozást!