Senki nem lepődik meg manapság azon, ha bármilyen sikeres játékhoz/filmhez folytatást jelentenek be. Sőt, ha valami jól sikerül, akkor sokan rögtön kérik is, hogy legyen. De milyen a jó folytatás? Újít? Megőrzi a fontos elemeket? Mik egyáltalán a fontos elemek?
Elég sok különböző dolgot nevezünk "folytatásnak", esetleg "előzménynek" de azért elég nagy különbségek vannak ezen belül is. Például senki nem várta a Final Fantasy XIII-tól, hogy a XII egyenes folytatása legyen, viszont a Mass Effect 3 esetén vér folyt volna, ha úgy hasonlít második részre, mint két FF rész egymásra. Két nagyon különböző "folytatás", mégsem vonjuk kétségbe, hogy valóban joggal viselik a nevüket. (Jó, a Mass Effect 3 esetén ezt lehet vitatni, de az egy másik téma.) Mitől érezzük így?
Mi a fontos? A grafikai stílus? A zene? A játékmenet? A sztori fő témái? A szereplők? Hogy mennyi ideje volt az előző rész? Végtelenségig lehetne sorolni, de nem hiszem, hogy erre túl egyértelmű választ lehetne adni. Például én nagy sztori mániás vagyok: Nagyon tetszett a Dragon Age II, annak ellenére, hogy borzalmasan össze volt csapva, és sok tekintetben abszoolút méltatlan volt az elődhöz, mert úgy éreztem, hogy egy hatalmas történet következő fejezetét élhetem át. Másnak mások az igényei nyilván, és a fejlesztők igen nehéz dolga az, hogy a közönség számára legszimpatikusabb módon készítse el a következő részt.
Persze a folytatásoknak rendkívül praktikus okai is vannak. Nem kell túl sok pénzt költeni rengeteg új tartalom kitalálására, lehet használni a régieket többnyire, ráadásul egy jól menő IP iránt sokkal könnyebb felkelteni az érdeklődést. Sajnos innen szoktak fakadni a legnagyobb baklövések, amikor a vásárlók átverve érzik magukat, amikor a várt élmény helyett valami minősíthetetlen vackot kaptak, amit úgy csaptak össze fél év alatt (köhömm, Dragon Age II). Persze van olyan is, amikor egy IPt arra használnak, hogy valami teljesen más jellegű játékot készítsenek vele. Ez most ugyan nem annyira vág témába, de egy említést érdemelt. Ezek gyakran rókabőrök, persze vannak kivételek (mondjuk Warcraft).
Mi kell akkor egy jó folytatáshoz? Szerintem első körben kell hozzá valamilyen ötlet. Fáj látni, amikor a legfőbb hajtóerő egy folytatás kihozásakor szemmel láthatóan az, hogy legyen egy folytatás: Új grafika, pár beerőltetett játékelem, borzalom. Legyen jó az a játék a maga nemében is, ne csak a hírnévre támaszkodjon. Másodszor pedig meg kell keresni a sorozat központi elemeit. Mass Effectnél ez a világ és a történet. Final Fantasynál pont hogy az új világ, visszatérő történeti elemekkel, és játékmechanikai elemekkel. Witchernél megint a történet, a világ, de nagyon fontosak Geralt különleges képességei is, és a világgal való kapcsolata. Nagyon fontos, hogy ezek az alapvető vonások megfelelően legyenek kezelve a folytatásokban. Nem hiszem, hogy ezeken kívül túl sok dologra lenne szükség.
Ti mit gondoltok? Mitől jó a folytatás? Melyik a kedvenc sorozatotok, és miket éreztek benne központi elemnek? Hány éves a kapitán? Melyik sorozatban vitték túlzásba az új részek kihozását?