XCOM 2 teszt

2016. február 18.
74.5081
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Néhány évvel ezelőtt parázs vitába keveredtem egy volt kollégámmal. A téma természetesen a rebootolt, újragondolt játékok voltak. Folyamatosan az XCOM: Enemy Unknownról magyarázott, hogy az mennyire jól sikerült, milyen jól gyúrták egybe a régmúltat a 2012-es trendekkel. Szerinte ez a játék az iskolapéldája annak, hogyan kell egy szériát újragondolni.
 


Mivel sosem voltam egy nagy XCOM (lánykori nevén UFO) fanatikus, ezért kétkedve fogadtam az áradozását, de azért annyira meggyőzött, hogy Ps3-ra kölcsön kérjem tőle a stuffot. Gondoltam, futok vele pár kört, aztán mosolyogva tolom vissza az arcába, hogy bocs haver, de nagy kapufa az állításod. Minden a várakozásaim szerint alakult: jót nevettem az intrón, hogy mennyire bénán néznek ki az űrlények.

Aztán ahogy elkezdtem belemélyedni a játékba, egyszerre azt vettem észre, hogy néha ordítva, néha összeszorított fogakkal küzdök a nyomorult idegenek ellen, fennhangon átkozom a szemét, csaló rendszert és körönként mentek, hogy kihozzam a maximumot a csatákból és senkit se hagyjak hátra.

És mellé fogok lőni

És mellé fogok lőni


Röviden összefoglalva: olyan szinten gyógyultam rá a stuffra, hogy a platináig meg sem álltam. Természetesen a kibővített kiadást, az Enemy Within-t is premier napján vettem meg, újfent elveszve az alternatív valóságban, pattanásig feszítvén a Dark Souls miatt amúgy is megtépázott idegrendszeremet. Aztán néhány hete Marco felhívott, hogy tudja, mennyire nem szeretek PC-n játszani, de itt ez az XCOM 2, ami miatt ő már a tutorialnál majdnem befejelte a monitort.

Magyarul megkért, hogy segítsek rajta, nehogy kárt tegyen több berendezésében is. Természetesen mindent a GC olvasókért, így bevállaltam az első PC tesztemet egy olyan játékról, ami pont annyira jó, mint az előzménye, noha majdnem teljesen más.

A Firaxis srácai és lányai eléggé bevállalósak, ugyanis megtehették volna, hogy a jól bevált formulát tovább csiszolják, senki sem szólt volna egy rossz szót sem, hiszen működött. Ehelyett azonban egy szinte teljesen újragondolt koncepcióval álltak elénk, ami legalább annyira élvezetes (és szemét, nyomorult módon csaló), mint az Enemy Unknown. Már a játék legelején jön a sokk: hiába nyertük meg az előzményben a háborút az űrlények ellen, a fejlesztők ezt úgy értelmezték, hogy hosszabb távon semmi esélyünk, ezért az emberiség elbukott.

Az XCOM, mint jól szervezett katonai egység megszűnt létezni, helyét a gerilla harcmodorra és taktikákra épülő maroknyi elszánt nő és férfi vette át, akiknek az első feladata a legendás Commander kiszabadítása lesz, akinek a segítségével újjáépíthetik az ellenállást, majd ki tudják terjeszteni ezt a világ nagyobb részére.

Nyilván itt is

Nyilván itt is


Szóval a felütés teljesen más, ami bizony a játékmenetre, a lehetséges taktikákra és felszerelésekre is rányomja a bélyegét. Nem áll a hátunk mögött egy nagy szervezet platina Mastercarddal, nincs végtelen mennyiségű ember és nyersanyagunk, minden egyes döntésünket bizony nagyon meg kell fontolni, mert simán lehet, hogy négy kör múlva kezdhetjük előröl az egész játékot. Ehhez igazodik a már emlegetett megváltoztatott harcrendszer.

Szeretted kényelmesen vezetni a csapatod a minimális sérülés érdekében, a legjobb pozíciók elfoglalásával? Kedvelted az óvatos előrenyomulásokat? No, akkor ezt itt most felejtsd is el, ugyanis szinte minden egyes küldetésnek lesz egy elég rövidre szabott teljesítési ideje, amiből ha kifutsz, akkor bizony el is buktad.

Bevallom, ez annyira nem szimpatikus, mert mindig is gyűlöltem azokat a játékokat, ahol folyamatosan rohanni kell, hogy megadott időben ezt vagy azt teljesítsem. Egy ilyen, jól átgondolt taktikát megkívánó játék esetében pedig még inkább zavaróbb, noha a koncepcióba abszolút beleillik. A feladataink egyébként az eddig megszokottakból táplálkoznak, azaz szabadíts ki - vidd el az infót - törd fel a rendszert - szerezd meg a nyersanyagot és társai vissza fognak köszönni, amivel nincs sok baj, kellően változatosak.

A második nagyobb újítás egyébként magukat a pályákat érinti: már az Enemy Within is abba az irányba mozdult, hogy legyenek változatosabbak a szakaszok, viszont ott még volt egy bizonyos pool, amiből szelektált a program. Na, itt ez szinte a végtelen mennyiség felé konvergál, azaz nem nagyon találkozunk majd két hasonló szekvenciával, ami egy nagyon üdítő dolog. Ráadásul a program a moddereknek is kedvez, ugyanis ezeket is támogatja.

Melyik ujjam harapjam le?

Melyik ujjam harapjam le?


A legfontosabb dolog, amire szükségünk lesz, az bizony a rugalmasság, illetve hogy váratlan szituációkra jól reagáljunk. Minden bevetést sunnyogással kezdünk, amivel ha szerencsénk van, jó sokáig el fogunk jutni, viszont óhatatlanul fel fognak fedezni minket előbb vagy utóbb. Ilyenkor próbáljunk meg nem kétségbeesni, hanem fontoljuk meg, kire - mire lövöldözzünk. Néha jobb megoldás lehet, ha berobbantjuk egy gránáttal az ellenségeink fedezékét, esetleg beomlasztjuk alatta a talajt.

Ha tudjuk, kerüljük el az olyan szituációkat, amikor felesleges sérülést szenvednek az embereink, mert lehet, hogy az adott küldetés meg tudjuk oldani így is, viszont elképzelhető, hogy egy körrel később rajtunk ütnek, ahol aztán még az írmagunkat is kifüstölik. Ne felejtsétek, mi egy gerilla csapat vagyunk egy jól szervezett ellenséggel szemben, így bármi megtörténhet.

Embereink egyébként alkalmazkodtak az új harcstílushoz, noha azért ezen például nem változtattak sokat, csak jobban elmélyítették a fejlődési irányokat és lehetőségeket. Minden katonánk ugyanúgy egy bizonyos kasztba tartozik, mint az elődnél és a sikeresen végrehajtott küldetések után kapott xp-vel fejlődnek. Idővel kapnak majd becenevet, egyre jobb felszereléshez férnek hozzá, sőt, ha megfelelő irányba tereljük őket, akkor ultrabrutál pszionikus képességekre is szert tehetnek. Sokan hiányolták az EW-ből a mikro menedzsment részt.

Ha nem is olyat, mint a régi UFO-ban, de valami hasonlót itt is kapunk, mert ugye a harc csak egy dolog, ha nem működtetjük optimálisan a háttérbázist. Sokszor lehetetlen döntés elé kényszerít minket a program: a rendelkezésünkre álló minimális dolgokból mit fejlesszünk? Jobb páncélokat a katonáknak? Esetleg új épületeket húzzunk fel? Mi lesz a tudományos iránnyal? Az embereinket erősítsük, esetleg kutassuk a dögöket? A mérnökök mit fejlesszenek?

Ő tökös

Ő tökös


Ehhez hasonló problémákba fogunk ütközni lépten-nyomon, ráadásul ez az eldöntendő kérdéseknek csak az egyik aspektusa. Mivel egy kis haderő vagyunk, ezért nyilván nem lehetünk ott mindenhol, úgyhogy választanunk kell a küldetések között. Elmenjünk a frissen talált erőforrásokért? Esetleg kisegítsük az egyik ellenálló sejtet? Vagy információkra vadásszunk, amíg az idegenek máshol tevékenykednek?

Nyilván minden döntésünknek lesz előnyös és hátrányos oldala. Sőt, ez csak a felszín, mivel néha ennél sokkal összetettebb kérdésekre kell megtalálnunk a kevésbé rossz választ. Ahogy látjátok, eddig egy kőkemény akció-stratégia a program, viszont el kell kezdenem a hibákról is beszélni, mert azért messze nem lett tökéletes, sőt.

A legelső, számomra fájó pont a grafika. Értem, hogy itt nem feltétlenül ez a fő szempont, de azt nehezményezem, hogy az elődhöz képest szinte alig fejlődött valamiben. Kicsit stílusosabbak az egységek, picit élesebb a kép, talán részletesebb a környezet, de ennyiben ki is merül a dolog. Ehhez még adjunk hozzá egy nagyobb adag optimalizálatlanságot is, mert rendszeresen olyan frame rate zuhanásokba és bugokba botlottam, ami ahhoz képest, hogy nem túl basic gép kell hozzá, picit érthetetlen.

Nem lett túl szerencsés a kezelési felület sem, mivel nem használja ki a PC-s lehetőségeket, illetve sokszor koszának tűnik mind a harcon kívül és belül. A harmadik probléma pedig az, hogy amikor parancsot adunk ki vagy az ellenfél lép, sokszor semmi sem történik, majd egyszer csak hopp, hirtelen megváltozik az egységek elrendezése.

ő pedig még jobban tökös

ő pedig még jobban tökös


A zenék amúgy a szériát kedvelőknek ismerősek lesznek, túl sok baj nincs is velük, illeszkednek az adott szituációhoz. A lövések, robbanások szintén rendben vannak, főleg akkor, amikor egy alien fájdalom üvöltése is felcsendül. Ezzel együtt katonáink szinkronja még mindig nevetséges, legalább annyira bugyuta és IQ nuku beszólásaik vannak, mint az SF V-ben lévő szereplőknek.

A szavatosság igazából eléggé rendben van, több tíz órára le fog kötni minket az anyag már első nekifutásra is és igen, van Ironman mód, szóval a mazochisták előnyben. A gép egyébként továbbra is atom durva módon csal, már a második nehézségi fokozaton is, szóval simán lesz olyan, hogy 96%-os hit ratio-nál zsinórban háromszor mellélősz, erre fel kell készülni sajnos.

Az XCOM 2 ezektől függetlenül egy durván jó stratégiai játék lett. Borzalmasan jól érzékelteti velünk a rendszer, hogy itt mi vagyunk a kétségbeesett harmadik fél, akik próbálnak valamilyen fogást találni az elnyomó ellenségen. Ehhez alkalmazkodott az új harcstílusunk, az új egységeink, de még a központi bázisunk is, ami egy repülő anyahajó lesz. Bátor vállalás volt ez a Firaxis csapatától, de szerintem mindegyik új opció teljesen rendben van.

Mondd szépen: ááááááá

Mondd szépen: ááááááá


Ezzel együtt a grafikával kellene valamit kezdeni, mert 2016-ban ez már egy alapjába véve stratégiai játéktól is kezd kevés lenni. Arról nem is beszélve, hogy az optimalizáltság mérsékelten sikerült jól, sokkal több figyelmet kellett volna fordítani erre.

Ha kedvelted az elődöt, akkor a megváltozott játékmenet ellenére is tegyél vele szerintem egy próbát, mert nagyon jó lett! Ha nem zsánered a szöszmötölős, tervezgetős stratégia, ami ráadásul szinte vállalhatatlanul nehéz és csaló, akkor kerüld el, így megkíméled magad attól, amit majd a Dark Souls 3 fog okozni.

XCOM 2 / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2016. február 05.
  • Ár: 14.990 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • Atomdurva hangulat
  • Modtámogatás
  • Nincs két ugyanolyan pálya
  • Élvezetes harc
  • Kopottas grafika
  • Durván optimalizálatlan
  • A nehézség és az időhöz kötöttség nem fog mindenkinek tetszeni
  • Hang
    7
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    10
8
12 hozzászólás

Hentes

10 éve, 1 hónapja és 22 napja

Nyüzsög a hibáktól, de annyi baj legyen, ez az Xcom! mosolygó smiley Imádtam azt az ősrégi részt amivel berobbant anno, pedig abban is voltak taktikai problémák, és rohadtul csalt a gép! röhögő smiley

Remek teszt lett, öröm volt olvasni, hangulatom egyből megjött hozzá!

válasz erre

ColeCollins

10 éve, 1 hónapja és 22 napja

Nagyon jó cikk lett, remekül megírtad a játék hibáit és előnyeit!

Nekem mondjuk a nehézségi szint nem baj, minél nehezebb, annál nagyobb a kihívás és a sikerélmény! Esetleg csak akkor rossz, ha az irányítás is rossz, mert akkor ott van miért utálni a nehézségi szintet.

S igen, a hangulat az, ami miatt az XCOM játékok tarolnak!

válasz erre

Tommy

10 éve, 1 hónapja és 24 napja

Paint írta:
Van PC-d?
Van csak nem túl combos. És konzolon szeretek játszani.

válasz erre

Paint

10 éve, 1 hónapja és 24 napja

Tommy írta:
Kár hogy nincs konzolra. Nagyon tetszik, teszt alapján jobban is mint eddig. szomorú smiley
Van PC-d?

válasz erre

Tommy

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Kár hogy nincs konzolra. Nagyon tetszik, teszt alapján jobban is mint eddig. szomorú smiley

válasz erre

lamb

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Hm, kevés volt a hely, szóval a vége még egyszer, ha valakit érdekel:

- Added hit chance for Xcom after consecutive misses.
- Reduced hit chance for aliens after consecutive hits.
- Added hit chance for Xcom if squad reduced to less than 4 soldiers.
- Reduced hit chance for aliens if Xcom squad reduced to less than 4 soldiers.
- Bonus hit chance multiplier for ALL Xcom shots (Normal and Veteran difficulties)

https://www.reddit.com/r/XCOM2/comments/45u81x/yes_xcom_2s_rng_cheats_in_your_favor_heres_how/

(edit: közben rájöttem, a komment-motorotok vágta le a 'kisebb, mint' jel miatt)

válasz erre

lamb

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Tényleg csal a gép, csak nem úgy, ahogy Te gondolod - pont fordítva, segít, ha rosszul állsz. Csak a legnehezebb fokozaton van az, hogy mindig annyi a valós esély a találatra, mint amit látsz, függetlenül attól, hogy mennyire vagy szopóágon.

Nekem többszáz órám van az 2012-es játékban és az újat is végigvittem már egyszer és meg tudom erősíteni: amikor úgy érzed, nagyon nem jönnek össze a lövések, az csak szimplán statisztikai kilengés, ugyanúgy létezik a másik véglet is, amikor alacsony százalékkal betalálsz.

Szóval ne érezd magad átverve, illetve dehogynem: játssz a legnehezebb fokozaton, hogy ne segítsen a gép.

Amúgy itt vannak a rásegítés főbb szabályai, alul meg a link:

- Added hit chance for Xcom after consecutive misses.
- Reduced hit chance for aliens after consecutive hits.
- Added hit chance for Xcom if squad reduced to

válasz erre

Eltohn

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

10-es hangulat! meglepett smiley Azért az nem gyenge. Nálam simán képes felülírni akár azt is ha a grafika ****. Ráadásul itt még az sem (annyira) rossz! mosolygó smiley

válasz erre

marco

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Santonio írta:
Szóval ilyen amikor egy minden porcikájában konzolos újságíró PC-n megírja élete elős PC-s tesztjét! mosolygó smiley

Nagyon bírom hogy nem fkiázás volt benne hanem platform függetlenül meg tudtad írni, szokásosan hangulatos írás lett! mosolygó smiley

Macen nem fogtok egyébként tesztelni kedves GC? Illetve Linuxon?
Ahogy iPet mondja, Linuxos teszt már volt (több is és lesz is még), pl ez volt az:
http://www.gamechannel.hu/cikk/kifuto/strike_suit_zero

de Maces is volt már, igaz videótesztnél, Balaarral a Legacy of Void teszt pl Macen ment:
https://youtu.be/hAXq9hL8FoI

válasz erre

iPet

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Santonio írta:
Szóval ilyen amikor egy minden porcikájában konzolos újságíró PC-n megírja élete elős PC-s tesztjét! mosolygó smiley

Nagyon bírom hogy nem fkiázás volt benne hanem platform függetlenül meg tudtad írni, szokásosan hangulatos írás lett! mosolygó smiley

Macen nem fogtok egyébként tesztelni kedves GC? Illetve Linuxon?
Ha jól tudom, Linuxon már teszteltünk régebben. Sajnos a macem vidikártyája nem elég ahhoz, hogy a mostani top játékok elfussanak rajta.

válasz erre

Ronalddo

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Rohadt jó teszt lett! mosolygó smiley A játékot nagyon vártam, reméltem hogy ez a csalás dolog azért mellőzve lesz de így picit haragos vagyok.

Úgyhogy csak jövő héten veszem meg. nyelvnyújtó smiley

válasz erre

Santonio

10 éve, 1 hónapja és 25 napja

Szóval ilyen amikor egy minden porcikájában konzolos újságíró PC-n megírja élete elős PC-s tesztjét! mosolygó smiley

Nagyon bírom hogy nem fkiázás volt benne hanem platform függetlenül meg tudtad írni, szokásosan hangulatos írás lett! mosolygó smiley

Macen nem fogtok egyébként tesztelni kedves GC? Illetve Linuxon?

válasz erre
XCOM 2
14.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások