Jól emlékszem... 15 éves voltam. Nagybátyámnál jártunk, aki büszke tulajdonosa volt egy Simson Schwalbe Kr 51 típusú motorkerékpárnak. Tudjátok, az a ronda kék, amilyennel a MotoGP 10/11-ben sosem fogunk találkozni. Rábeszélt, hogy próbáljam ki. Azelőtt még sosem ültem motoron, így minden az újdonság erejével hatott. A kísérlet nem tartott sokáig. Tettem egy kört az udvaron álló diófa körül, majd megmagyarázhatatlan oknál fogva elbizonytalanodtam. A gépsárkány megérezhette pillanatnyi megingásomat, mert önálló életre kelt. Ketten együtt veszett tempóban érkeztünk meg a garázsba, egy olyan ajtón keresztül, amely addig csak kifelé nyílt. A helyiségben csak egy gyanútlan esztergagép és egy fémtokmányokkal teli vödör tartózkodott. A vödörrel végzett a meglepetés ereje, de az esztergagép végül megállított. Úgy vélem, a kívülről figyelő családtagok mindezt burleszkfilmszerű jelenetként élhették meg. Csak annyit láttak, hogy berobogok a garázsba, ahonnan a csattanás után kigurul egy elkeseredett vödör.
/>
Szerencsére a történet főszereplői, azaz a vödör, az esztergagép és jómagam sérülés nélkül úszták meg a balesetet. Egyedül a garázsajtó szenvedett komolyabb sérülést, és nyolc napon túl sem tudott igazán nyitni felém. Inkább magába zárkózott, ami rendeltetését nézve nem túl előnyös. Az én rendeltetésem azonban az, hogy ilyen előzmények után éppen egy motoros játékról írjak tesztet. Bár még mindig jobb, mint egy esztergapad-szimulátor. A lényeg, hogy a történtek után soha többé nem ültem semmiféle kétkerekű erőgépen, valahogy kimaradt az életemből. És itt felvetődik a kérdés: pont én írjak tesztet a játékról, aki életében egyszer motorozott? Aztán eszembe jutott, hogy a Helghan bolygón sem jártam soha, mégis elkövettem egy Killzone3 cikket. Így végül megnyugodva kezdtem ismerkedni a játékkal. Most megosztom veletek, milyen gondolatokat ébresztett bennem a MotoGP 10/11.

A hosszúra nyúlt bevezető nem véletlen! Ennyivel is kevesebbet kell szidnom ezt a jobb sorsra érdemes sorozatot. A játék legújabb része ugyanis kevésbé szórakoztató. De minek is fogalmazok ilyen visszafogottan? Kimondom nyíltan! Ez a játék nagyjából olyan élvezeti faktort nyújt, mint egy túlhajszolt KTM felhevült kipufogójának körbenyalása. És azt ugyebár nem szívesen próbálja ki az ember. Pedig higgyétek el, kitartó voltam. Próbáltam megbarátkozni az irányítással, a grafikai megvalósítással és igyekeztem elfogadni a tényt, hogy tartalmilag sem ad semmit a kötelezőn túl. Minden türelmem ellenére nem sikerült közös nevezőre jutnom ezzel a videojátéknak becézett programkód halmazzal, amely csak azért nem esik szét, mert optikai lemezre vésték. Sajnos a MotoGP 10/11 egy pillanatra sem vált havergyanússá. Sőt! Jobban felzaklatott, mint a feljebb említett Simsonos kalandom, annyi különbséggel, hogy ezúttal nem lettem olajos és esztergatokmány sem állt ki a fülemből.

A MotoGP 10/11 grafikája egyszerűen fantasztikus! Már amennyiben vizuális időutazásra vágyunk. A képernyőn látottak visszarepítenek minket a múltba, és újra átélhetjük, hogy milyen volt játszani az előző generáció gépein. Az itt látható képek ne tévesszenek meg senkit. Élőben és mozgásban gusztustalanul néz ki minden. Egy pillanatig azt gondoltam, hogy egy retro játékról van szó. A cím végére biggyesztett évszám azonban félreérthetetlenül hirdeti, hogy az elénk táruló látvány egy vadonatúj fejlesztés eredménye. Vagyis eredménytelensége. A grafika hatását a játék beszerzése nélkül is átélhetjük, ha egy határozott mozdulattal ledugjuk az ujjunkat a torkunkon. A motorok kidolgozottsága egy kis jóindulattal hozza az átlagot, de az aszfaltcsík pont úgy néz ki, mint egy hipermarket pénztárának gumiszalagja. Abban is biztos vagyok, hogy ha csak a grafikán múlik, akkor nem sok példány kerül az előbb említett gumiszalagra, mert tudatos vásárló nem ad ki pénzt kétes szavatosságú termékért.

Amennyiben a futamok nagy részét inkább az ideális íven kívánjuk tölteni, mintsem a bukótérben, akkor nem árt alaposan megtanulni az irányítást. Ezzel bőven elég annyi időt eltöltenünk, mint amennyi a kínai nyelv elsajátításához szükséges az összes dialektussal együtt. Úgy is mondhatnám, hogy rengeteg türelem kell hozzá, néhány tartalék kontroller és egy tapasztalt pszichiáter, akihez bármikor fordulhatunk. Biztos akadnak őstehetségek, akik egy kör után érzik a motor minden rezdülését és hajszálpontosan ismernek minden fékezési pontot, de egy halandó átlag játékosnak valószínűleg eltart majd egy darabig a kezelhetőség megismerése. Ráadásul mindez annyi idegeskedéssel jár, hogy az nem a játékidőt növeli meg, hanem életünket rövidíti le. Azt azért elismerem, hogy ha végre-valahára megtanuljuk az irányítást, és befogadja agyunk a HD felbontásra húzott, de egyébként vérszegény grafikát, akkor azért részt vehetünk néhány izgalmas versenyen. A futamok előtt számos dolgot állíthatunk a motoron: babrálhatunk például a váltóval vagy a felfüggesztésekkel és ki-be kapcsolhatjuk a gép által adott rásegítéseket is.

Megvan az esély rá, hogy az eddig olvasottak ellenére mégis lesz olyan fanatikus gamer, aki játszani fog a MotoGP 10/11-el. Őket őszintén tisztelem, mert minden bizonnyal olyan típusú emberek, akik minden rosszban találnak valami jót. Nézzük hát, milyen lehetőségek várják mindazokat, akiknek nem sajnálják idejüket erre a motoros versenysorozaton alapuló összefércelt pénzlehúzásra. Semmiféle meglepetés nem vár minket a menüpontokat böngészve. A legjelentősebb a karriermód, ahol kiválasztott motorosunkat terelhetjük a siker felé versenyről versenyre. A futamokat megelőző kvalifikáció épp oly visszafogott, mint e produktum egésze, ugyanis ezt néhány percre korlátozza a játék. Lehet, hogy a fejlesztők is pont ugyanennyit foglalkoztak a játékmenet kialakításával. A karriermód versenyei alatt egyre nagyobb hírnévre tehetünk szert. Nemcsak azzal, ha megnyerjük a futamot, hanem verseny közben bemutatott ügyeskedéseinkkel. Érdemes kreatívan helyezkedni, látványosan előzgetni és minél több időt az ideális íven haladni, mert mindenért Reputation pont jár. Vigyázat! Ha bénázunk, akkor el is veszthetjük ezeket a pontokat. A renoméra nagy szükség van, mert az ebből összegyűjtött pontokból szerezhetünk új szerelőket, mérnököket és modernebb alkatrészeket. Hírnevünk azért is fontos, mert ez alapján kapunk szerződésajánlatokat a szponzoroktól. Sajnos az én teljesítményem nem elég a világhírű támogatók meggyőzésére, hiszen motorvezetésem semmit sem javult azóta, hogy beálltam nagybátyám garázsába. Helyezéseim alapján talán egy sarki pékség felajánl majd egy túrós buktát, de azt is csak számalomból.

Lényegében tehát végigmehetünk a teljes világbajnokság minden pályáján, választhatunk egyszeri játékot, osztott képernyőt, gyakorlást és a jól megszokott óra elleni küzdelmet is. Azután ott van még a... izé... ja bocs, más lehetőség egyjátékos módban nincs. Ugyanaz vár ránk, mint tavaly, meg azelőtt és azelőtt. Természetesen nem olyan új lehetőségeket várok, hogy például Valentino Rossival menet közben a versenybírákra lehessen lövöldözni, és az is életidegen lenne, ha a célegyenesben egy hatalmas sárkánnyal kellene megküzdeni. De azért mégis, valami! Egy év fejlesztési idő alatt semmit nem lehet kitalálni? A játék jelenleg a 2010-es kiírás versenynaptárát és csapatait tartalmazza, de a hamarosan érkező és ingyen letölthető kiegészítőnek köszönhetően majd elérhetővé válnak az aktuális adatok is.

A játékban van multiplayer opció is. Ez egy remek lehetőség, mert így megtudhatjuk, hogy létezik-e még olyan ember a világon, aki időt szentel a MotoGP 10/11-nek. Meglepetésemre 10-nél is több játékos fent volt. Bár az is lehet, hogy más országok szomorú sorsú tesztelői, akiknek hozzám hasonlóan hivatalból kell foglalkoznia a játékkal. Most, hogy a vége felé járok a cikknek, kíváncsiságból elolvastam néhány más hazai és külföldi oldal értékelését. Érdekes volt látni, hogy ahol az oldalakat nem szponzorálja egy-egy bolt vagy esetleg kiadó, ott szintén eléggé negatív véleményt fogalmaztak meg a kollégák. És volt olyan portál is, ahol sokat szépítettek a valóságon. Szerencsére a GameChannel tesztjeit nem befolyásolja semmiféle szponzor, és senki nem szól ide, hogy "gyerekek, ezt nem kellene lehúzni", így mindig őszinte gondolatokat fogalmazhatunk meg. Ugyanakkor tudnotok kell, hogy a teszt a személyes véleményem. Egy olyan emberé, aki ugyan a MotoGP-t figyelemmel követi, de motoros anyagok nem tartoznak kedvencei közé. Szerintem a játék gyenge, még rajongók számára is, de biztosan lesznek olyanok, akik nem értenek egyet. A cikk utáni hozzászólásokban mindenki lehetőséget kap, hogy kifejtse véleményét, egyetértsen, vagy vitába szálljon velem. Én a magam részéről inkább teszek még egy kísérletet a nagybátyám Simsonjával, mintsem erre a játékra pazaroljam az időmet. Talán már a garázsajtó is elfeledte a történteket.