A kezdetek óta megszállott rajongója vagyok a játéknak, amit tovább erősített bennem a Red Tide, majd az Assasult Squad kiegészítő megjelenése, de - bár ki nem állhatom a vietnami háborús témát - még a Vietnam mellékszál is kellemes perceket okozott számomra a megjelenéskor. Tény ugyanakkor, hogy a 1C Company már szinte szárazra fejte a múltban a sorozatot, így jómagam például az első Assasult Squad idején is azért sírtam már, hogy jöjjön a második teljes epizód, mert nagyon itt lenne az ideje. Noha azóta eltelt egy kevés idő, a második epizód viszont továbbra sem érkezett meg, valami egészen más azonban igen!
Mondtam hogy vigyázzon a paradicsomágyásra katona!
A 1C Company ugyanis parancsba adta a Digitalmindsoft srácainak, hogy készítsék el az Assault Squad folytatását, amivel a kiadó kicsit hátba támadta a rajongókat, lévén a legújabb önállóan futtatható kiegészítő még a Company of Heroes 2 után is úgy kellett a műfaj kedvelőinek, mint egy falat kenyér, de az itt alkalmazott újdonságokat már az első felvonáskor is bevezethették volna, mert 2011 éppenséggel nem volt olyan túl régen. Merthogy mit is kapunk konkrétan a Men of War: Assasult Squad 2 képében? Összességében ugyanazt, mint korábban az első résszel, csak egy kicsit kibővítve, finomhangolva és megszépítve az ismerteket.
A Men of War: Assasult Squad 2 tehát ezúttal sem tartalmaz kampányt, mindössze egy vaskos többjátékos módot, illetve 40 skirmish pályát, amelyeket egyedül, vagy kooperatív módban is átélhetünk. A kérdéses pályák mindegyike egy-egy valóban létező helyszínt, illetve megtörtént csatát elevenít fel, de szomorú, hogy ebből a tetemes pályamennyiségből mindössze 15 új pálya van, a többit mind az első részből örökölte meg a játék. Hogy ez mennyire volt korrekt dolog a kiadó részéről? Semennyire...
Megjöttünk főnök! Sikerült átúszni a tengert!
Ezek után hiába dolgozták át a kezelőfelületet, és hiába kapott új grafikus motort az Men of War: Assasult Squad 2, én őszintén nem tudtam már mosolyogni rá, hiszen engem személyesen nem igazán érdekel egy stratégia, amiben a többjátékos mód áll a középpontban, ha ugyanis hadvezért akarok játszani, akkor azt szeretem egyedül tenni. Természetesen arra azért szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy bár küllem tekintetében a játék közelébe sem ér mindannak, amit tavaly a Company of Heroes 2 - avagy a 2013-as év legjobbja - produkált, de az előző részekhez mérten a grafika azért magával ragadó.
Ez a gyakorlatban lényegesen szebb objektumokat, animációkat, effekteket és árnyékokat jelent, de engem különösen lenyűgözött az egyes harcjárművek és bakák kidolgozottsága, amire eddig sem volt különösebb panasz, most viszont már garantáltan nem lesz. Bánatom azonban, hogy az új grafikus motort egyelőre nem sikerült optimalizálniuk a fejlesztőknek, így még egy erősebb tesztgépen is képes pillanatnyi akadásokat produkálni, amit remélhetőleg a jövőben majd orvosolni fognak.
Hatásos rejtőzködés tüskebokor vs tank
Talán a fentiekből úgy tűnt, hogy egyáltalán nem vagyok megelégedve a Men of War: Assasult Squad 2-vel, azonban a valóság ennek éppen az ellenkezőjét mutatja. A játék ugyanis - akárcsak a korábbi epizódok - szerelem volt első látásra. Nem az a vad, lángoló szerelem, sokkal inkább az a "jajj de jó, hogy itt vagy nekem Mari"-féle szerelem, mert egyrészt nem vagyunk ellátva kiemelkedő második világháborús stratégiákkal, másrészt pedig az Assault Squad 2 nyilvánvaló és megnevezett hiányosságai ellenére is műfaján belül a legjobbak között helyezkedik el.
Ehhez természetesen fontos volt, hogy a fejlesztők megalkothassanak egy jól működő játékmenetet, ami már az első Assasult Squadban is működött, és lényegében teljesen eltért attól, amit a Men of War történetközpontú kampányában megismertünk. A kiegészítőben ugyanis az lesz a célunk, hogy egy térképen elfoglaljuk az előre meghatározott ellenőrzőpontokat, ezáltal pedig az egyes területeket, hogy így vezessük győzelemre választott frakciónkat. Mivel annak idején a Men of War: Assasult Squad megjelenésekor a játékmenetet rendkívüli alapossággal kiveséztem - IDE kattintva el is olvashatjátok -, nem kívánom ismételni magamat, legyen elég annyi, hogy a játék hozza az elvárható és akkor megismert színvonalat, ám azon sajnos nem sikerül túllépnie.
Normandia: pipa!
Összességében tehát annyit mondanék a Men of War: Assasult Squad 2-ről, hogy a második világháborús stratégiák szerelmesei biztosan imádni fogják, garantáltan odáig lesznek érte - akárcsak én is -, de ha objektíven szemléljük a végeredményt, akkor ez bizony egy oltári nagy lehúzás a 1C Company részéről. Én büszkén illesztem gyűjteményembe, és ha te is szeretted a sorozatot, nyugodtan megteheted, a csalódás ugyanis kizárva, sőt mi több, végre egy Men of War-játék, ami a hozzá méltó grafikával került tálalásra. Most viszont már tényleg egy második rész jöjjön, mert különben dühbe jövök!
A teszt során nVidia GTX 780 videókártyát és 16GB Kingston HyperX Beast memóriát használtunk, ASUS Maximus VI Hero alaplappal, Cooler Master HAF XB házba szerelve - Windows 8.1 rendszeren.