Az Emergency 2 lényegében egy stratégia stílusban kivitelezett katasztrófaelhárító szimulátor. A játék során a mi teendőnk "csupán" a parancsnoki feladatok ellátása. A TRAVELBOX-Hungária jóvoltából magyarul is megjelent Vészhelyzet 2-t azok számára ajánlom, akik rajongói a Reality műsorainak, vagy netán főállású tűzoltók, rendőrök, mentősök... Ebben a játékban kiélhetik magukat azok is, akik szeretik a kihívásokat, mert bizony egy-egy pálya néha elég nagy fejtörést tud okozni. Egyszóval: ezt látni kell. De inkább játszani!
Mivel már a nevéből is látszik, hogy az Emergency 2 egy folytatás, azonkívül szerintem minden -a téma iránt érdeklődő- ismeri, a külön bevezető írása helyett rögtön rá is térek a lényegre!
Küldetések
Összesen 25 gondosan kidolgozott, és felépített küldetésben lehet remekelni. Minden pályáról elmondható, hogy a megoldásuk egyszerűek, pontosabban logikusak, egyértelműek, na de a megoldáshoz vezető út... Nos, akár a Commandos-ban, itt is meg kell szenvedni a sikerért. Szerintem érdemes lett volna a pálya teljesítésének értékelésében kiírni a restartok számát is, mert aki becsületesen játszza végig (leírás, cheat nélkül), az biztos, hogy a hatodik, hetedik küldetés környékén már köszönő viszonyban lesz a Restart Mission gombbal. (Csókolom!) A küldetések között megtalálunk mindent, van itt vonat-, autó-, és repülőszerencsétlenség, árvíz, sugárfertőzés, lázadás, bankrablás, gépeltérítés, sőt még műhold, és meteorit landolás is. Persze ez jól utánaszámolva nem a teljes paletta, hanem csak egy kis kedvcsináló volt. A tervezéskor figyelembe vették, hogy egy pályának ne csak egy megoldása legyen, így van értelme az újrajátszásnak azon kívül is, hogy bemutatjuk a haveroknak, hogy az első misszió, amin ők két órát szöszmötöltek, az nekünk csak másfél percbe telik...
Egységek
Tűzoltók:
tűzoltó, tűzoltó légzőálarcban, ABC védőruhás tűzoltó
Járművek:
tűzoltóautó, tolólétrás tűzoltóautó, daru, ABC védelemmel ellátott jármű, hídvető jármű, tűzoltó-repülőgép, tűzoltóhajó, motorcsónak , SATCOM radarkocsi
Mentősök:
mentőorvos, betegszállítók
Járművek:
mentőautó, rohammentő, mobil kórház, mentőhelikopter
Rendőrök:
rendőr, lövész, mesterlövész, rendőrségi pszichológus, kutyás egység vezetője
Járművek:
járőrkocsi, rendőrségi furgon, páncélozott rendőrségi jármű, vízágyú, rendőrségi helikopter, menekülő autó
Egyéb járművek:
Autómentő
Buldózer
Irányítás
A fejlesztők a "bevált dolgokon ne változtass" elvet követték, tehát minden maradt a régiben.
A bal klikk mindig, mindenhol a kijelölést jelenti, a jobb pedig a parancsok kiadását. Ha egy embert, vagy járművet kijelölünk, és lenyomjuk a jobb gombot, akkor a legtöbbször megjelenik pár ikon, hogy eldönthessük, mit akarunk elkövetni. Fontos még megjegyezni, hogy (a megfelelő embert kiválasztva,) az interaktív tárgyaknál fogaskerékre változik az egérkurzor.
A kezelőfelületben egyetlen változtatás a parancsnoki híd megjelenése, ami az előkészületi részek átláthatóságát javítja. Először is van három monitor a térkép, a helyszín, és az állomás megjelenítésére. Közvetlenül kapcsolhatunk a rendőrökhöz, a tűzoltókhoz, valamint a mentősökhöz. Megnézhetjük a küldetéshez tartozó animációt, a hozzá tartozó szöveget, és tippet. Böngészhetünk az egységek között (tulajdonság, stb.).
Az irányításnak egy gyenge pontja van, ez pedig az érzékenysége. Az egyik pályát mindössze azért kellett háromszor újra kezdenem, mert képtelen voltam kiválasztani időben (a halál beállta előtt) a megfelelő embereket.
Intelligencia
Ezt az, amiről eredetileg nem akartam írni, mert gyakorlatilag ilyennel nem rendelkezik az Emergency 2, de egyszerűen muszáj valahol megemlíteni, hogy az útvonalkereső algoritmusáról az első dolog ami az eszembe jut, az egy étel: a nudli. Hát, igen. Van úgy, kérem szépen, hogy két út között a legrövidebb út a leghosszabb! Az érthetőség kedvéért egy példa: adva van egy autópályán egy leroggyant autó, amit el kéne szállítani. Az autó mellett áll a szállítókocsi, tőle 2 méterre (virtuálisan). A szállítókocsitól 10 méterre van egy pihenő, hossza 40 méter. Na, hogy jut el a szállító a kocsihoz? Természetesen ide-oda forgolódva, majd megkerülve a parkolót...szerencsés esetben csak egyszer. Ez az intelligenciának csak az egyik hiányossága. A másik a barát-ellenség megkülönböztetésének hiánya. Nem kell megijedni, az egységeink egymást nem bántják, de a járókelőket igen. Ezt a bankrablásos küldetésnél vettem észre, amikor is, beállítottam hat lövészt, hogy tüzeljenek a bankrablókra. A bankrablókat sikerült letartóztatni élve, viszont a lövészeim úgy gondolták, hogy ha már elővetettem velük a pisztolyokat, akkor legalább használják is, és halomra lőtték az ártatlan járókelőket. Jó tízperces lövöldözés után hagyták abba, közben sápadtan klikkelgettem, hogy hagyják már abba.
Grafika
A Vészhelyzet első részének leggyengébb pontja a gyermekded, és a kortól több évvel elmaradó grafika volt, hozzátéve, hogy a jó átláthatóság érdekében. Mindenesetre, amikor annak idején először indítottam el a játékot, azt hittem, hogy átvertek, és egy kilencvenes évek elején készített programot sóztak rám...
Na de hagyjuk a múltat, hiszen most egy vadonás új game-ről van szó! Az ábrázolásmód szinte teljesen megújult, mi több, megszépült. Mostantól Commandos szemszögből menthetjük az életeket, ami annyit jelent, hogy a régi oldalnézetszerűséget lecserélték az emberi szem számára könnyebben élvezhető izometrikus nézetre. A képernyő zoomolható, viszont nem forgatható. Igaz, ez utóbbi hiánya csak a cikk írása alatt merült fel bennem. A grafika részletességére maximum a nagyon közeli képeknél lehet panasz, látszik, hogy sokat időt töltöttek el az optikai tuningolásával. Külön kiemelendőek a fények, és a különböző időjárási effektusok, amik nagyon feldobják, és életszerűvé teszik a játékot. A nem tetszik rovatba, viszont be kell jegyeznem, hogy a tűz effekt hogyis mondjam, hááát, gagyi. Ez azért nagy baj, mert minden más szép, és aprólékos, prerenderelt, stb., a tűzzel kapcsolatos dolgok (láng, robbanás) meg körülbelül úgy néznek ki, mintha Paint-ben rajzolták volna valamilyen kiscsoportos szakkörön... Ez csupán azért lehangoló, mert a játék egyik legfontosabb eleméről van szó...
Az animációkról csak annyit mondanék, hogy jobban kidolgozni már nem lett volna értelme őket, aprólékosak, hangulatteremtőek.
Hang
Az Emergency 2 hangzásában is jobb képet mutat elődjénél, ami nem lehetett valami megerőltetően nehéz feladat. Aki játszott az első résszel, az tudja, miről beszélek. Engem például annak idején családilag eltiltottak tőle, pedig akkoriban már javában a húszas éveimet tapostam. Aki nem játszott vele, annak elmondom, voltak benne nínós autók. Méghozzá sok. És ahányszor megmozdultak, mindannyiszor szirénáztak. Nagyon...
Az új részben is szirénáznak a járműveink, viszont most már egy kissé megnyugtatóbb hangnemben, amolyan amerikai (filmes) stílusban, ami azért sokkal élvezhetőbb, mint a korábbi dobhártyaszaggató megoldás.
A zenéjére nem tudok mit mondani, ha halljuk, akkor az jó nekünk, ha meg nem, akkor meg úgysem lényeg, ez nem az a kimondott zenés-táncos műfaj.
Zárszó
Aki szerette a Vészhelyzet első részét, annak kár ajánlgatni, úgyis megveszi. A többieknek pedig csak akkor ajánlom, ha szeretik csúcsrajáratni szürkeállományukat...