Az amerikai hadsereg népszerűsíti magát? Ez volt az első kérdés, ami megfordult a fejemben, amikor először hallottam az America`s Army-ról. A válasz rá pedig egyszerűen: igen. A U.S.Army felkért egy pár neves játékfejlesztő céget (Epic Games, Id Software, Ion Storm Austin, Legend Entertainment, Mongo, Penny Arcade, Perilith, Red Storm Entertainment, the TacOps team, Valve Software), hogy elkészíthessék az egyik leg realisztikusabb taktikai FPS-t, ráadásul az adófizető állampolgárok pénzén. Ez sikerült is. Bár a játékban még fellelhetők hibák, de szinte két hetente jelennek meg a javítások a játékhoz. Jelenleg már az 1.3-as verziónál tart a játék (már a cikk is erről íródott), és az első verzióhoz képest rengeteget fejlődött. Na nem is húzom tovább az időt, lássuk milyen is az AAO valójában.
Karakter
Ez a játék csak hálózatban működik (LAN v. Internet) Unreal motorral. Telepítés után az első dolgunk, hogy regisztrálnunk kell egy karaktert, melyet sajnos csak Interneten keresztül tudunk végrehajtani (Reprot for Duty / Create Online Soldier). Meg kell adni a játékban majdan használatos nevünket, egy jelszót, és egy kizárólag saját E-mail címet. Erre azért van szükség, mert elektronikus levélben fogjuk megkapni azt a kódot, amellyel aktiválni tudjuk karakterünket. Ha az aktivizálással is megvagyunk, újra elindítva a játékot írjuk be a regisztrált dolgokat a megfelelő helyre (Soldier Login / Soldier Name: Kiss Pista, Password: ********). Klick a Log In gombra és a játék már le is töltötte az eddig még el nem ért szintjeinket. :-) Ezzel el is kezdhetjük a kiképzést (Report for Duty / Soldier Training), ami csak ránézésre tűnik egyszerű feladatnak. Aki Q3A-hoz, vagy UT-hez szokott, annak csak azt tudom ajánlani: legyél türelmes, itt nem lehet rohangálni és vaktában lövöldözni. Ez csapatmunka!
Kiképzés, lövészet (Rifle Marksmanship)
Egy kedves kiképzőtiszt üdvözöl és elmagyarázza a feladatokat, melyeket végre kell majd hajtanod. Elirányít a pár méterre jobbra lévő asztalhoz, ahol felveheted az amerikai hadseregben rendszeresített M16A2 típusjelzésű gépkarabélyt és hozzá a tárakat. Amint ez megtörtént, máris indulhatsz is a 9-es számú lövészárokba és fel is ágaskodik előtted 8 darab bukócél, melyek 50-300 m távolságra helyezkednek el tőled. Itt be kell táraznod a fegyveredet, de vigyázat, csak akkor lehet lőni, ha parancsot kapsz rá!!! Ha a tűzparncsot megkaptad, két tár áll rendelkezésedre, hogy kipróbáld a fegyvert egyes, illetve sorozatlövéssel. Itt még nem számít a találatok száma, de erre még majd kitérek a későbbiekben. Miután ezzel megvagy, újratárazás után guggolj, vagy feküdj le és újra el lehet durrogtatni két egész tárat. Fontos, hogy lefeküdj, mert ha állva lősz, kezdheted előről az egészet. Nos, ha ezzel is megvagy, most jön csak a java! Itt számít a teljesítmény, mert most lesz meghatározva, milyen hatékonysággal kezeled a fegyvert. 20 töltényt a gödörben állva kell célba juttatnod, 20-at pedig fekve a gödör mellett. Érdemes minden célpontot zoom-mal becélozni, mert így jóval pontosabban lehet lőni, azonkívül fontos figyelni a légzésre is, mert attól mozog a fegyver a kezedben.
Találataid alapján a következő csoportba tartozhatsz:
40-ből minimum 23: Marksman (23 alatt kezdheted előről)
40-ből 30: Sharpshooter
40-ből 36: Expert Marksman (Ez ahhoz kell majd, hogy a Sniper Shool-t is végigcsinálhasd)
Kiképzés, akadálypálya (Obstacle Course)
Ezen a pályán sajátíthatod el igazán, hogyan is tudod irányítani a karakteredet. Kell itt futni (kétszer nyomd a fel nyilat), oldalazni, kúszni, ugrani, mászni, guggolva menni, stb. Ezen sokat nem kell magyarázni, úgy is rá fogsz jönni, azonkívül kiírja a progi a feladatokat és azt is, hogy milyen billentyűk vannak beállítva a mozgásokhoz. Azt azért megemlíteném, hogy érdemes a fehér oszlopok között közlekedni. Miután kipróbáltad a különféle mozgásokat és azt is tudod milyen gombokat konfiguráltál hozzájuk a billentyűzeteden, akkor pontosan másfél perc áll a rendelkezésedre, hogy újra végigszaladj az akadálypályán. Már a lövészet után mondanom kellett volna, hogy a teljesített pályákat a program mindíg közli a központi szerverrel, tehát ne legyél meglepődve, ha minden gyakorlópálya után log in-olni akar a játék. Ha nem log in-olsz, akkor nem lesz elérhető a következő pályád!!!
A U.S.Army fegyverei (US Weapons)
Ennek a pályának nincs nagy jelentősége, de érdemes végigcsinálni, mert tudod: "Gyakorlat teszi a Mestert!" Itt próbálhatod ki a fontosabb fegyvereket, melyekket majd a játék során használsz. Sorrendben: M249 automata géppuska (szalagtáras), M16A2-M203 gépkarabély gránátvetővel, M67 kézigránát, M83 fehér füstgránát.
Az M249 használata, nem egyszerű dolog. Van neki egy kitámasztott (Supported) módja, ami csak fevő helyzetben működik. Isten tudja miért, de ebben a módban itt nem tudod kipróbálni, mert ha lefekszel, akkor a fedezéktől nem látod a célpontokat. Így egyedül csak állva lövöldözhetsz. Erre mondtam, hogy nem egyszerű, ugyanis úgy ráz a fegyver és elhúz tüzeléskor, hogy örülni lehet, ha lefekszik a távoli célpont. Ezt a fegyvert inkább közelebbi célpontokra érdemes alkalmazni, mivel a tűzereje igen nagy. Nem szükséges ellövöldözni a tárakat, ha únod, akkor nyugodtan menj tovább a következő asztalhoz és teszteld a gránátvetőt. A gránátok aktiválása az 1.3 verziótól már a Supported funkció gombjával lehetséges. Az gondolom egyértelmű, hogy minden lövés után táraznod kell.
Ha a gránátokat is ellövöldözted, próbáld ki a kézigránátot és a füstgránátot is, érdemes. Ezeknek az eszközöknek van egy ejtéses (Roll) dobási formája is, amit a másodlagos tűz (Alt Fire) gombjával aktiválhatsz. Miután mindent kipróbáltál, az asztallal majdnem szemben a hátad mögött találod a kijáratot.
A fegyverek és felszerelések listája
M16A2 gépkarabély
M16A2-M203 gépkarabély gránátvetővel
M4A1 géppisztoly
M24 Sniper távcsöves puska
M82A1M Sniper távcsöves puska
M249 automata géppuska (szalagtáras)
M67 kézigránát
M83 fehér füstgránát
Flashbang villanó és durranó gránát
AN/PVS-7D éjjellátó
Kevlar sisak
Hátizsák
Ejtőernyő
Zárt gyakorlópálya (MOUT Training)
Ez egy épület belsejében felállított gyakorlópálya. Első lépésben ki kell nyitnod az előtted levő ajtót és bedobni rajta egy Flashbang-et (4-es gomb). Érdemes egyet magad elé is ledobni, hogy megtapasztald mire is képes. Azon kívül, hogy elvakít egy pár másodpercre, a füled is úgy fog sípolni, hogy még a lövések hangját sem fogod hallani. Ha nagyon közel durran az ellenfeledhez, valamennyit sebez is rajta. Ha túl vagy a megpróbáltatáson, ugorj be az ajtón, a fegyvereseket és terroristákat ábrázoló táblákat lődd le. Nincs túl sok, de vigyázz, civilek is vannak azokat ne lődd le. Az első szobában három ellenfeled van, ha leszedted őket kinyílik az ajtó melyen keresztül tovább mehetsz. Most már nem térek ki az ellenfelek (táblák) számára, maradjon valami "izgalom" is. Eljutsz aztán egy csatornalejáró féleséghez. Ha lementél rajta, aktiváld az éjjellátót és így menj végig a pálya többi részén csak hogy szokjad (a látótered valamelyest lecsökken), ajánlott használni sötét helyeken. Ha már kinn vagy a csatornából, keress egy rácsos ajtót ami le van zárva. A Use gombot nyomva tartva (nálam Enter) ki tudod nyitni. Kis kanyargás után majd találsz egy létrát amin ha felmész, megtalálod a kijáratot és máris elindulhatsz az első online gyakorló pályára és kipróbálhatod élesben, mit is tanultál eddig.
McKenna MOUT Site
Mint már az előbb is említettem, ez már online pálya. Itt nincsenek táblák, csak élő emberek. Van három ellenőrzési pont a pályán amit Use gomb segítségével fel kell cimkézned a csapatod nevével (Honor, vagy Loyalty). közben persze nem árt figyelni, mert ugye nem vagy egyedül a pályán. Nagyon ügyelj arra, hogy ne a csapattársaidat lövöldözd halomra, mert pontlevonással jár (akár minuszba is), azonkívül lehet, hogy már a kör elején visszakapod és aztán várhatod, hogy befejeződjék a kör, mert ott fogsz ücsörögni a végéig. Azért írtam, hogy ücsörögni, mert itt nem éles fegyverekkel harcolsz, hanem lézerrel felszerelt fegyverekkel és ha leszedsz valakit, az nem meghal, hanem miután ledobta a fegyverét,levette a sisakját és jól körülnézett, hogy honnan jött az áldás, komótosan leül és kivárja a kör végét. Persze arra is megvan a lehetőség Spectator módban, hogy figyelemmel kísérd a pályán történteket, vagy a csapattársaid munkáját. A HUD-on felül egyébkét van egy radarféleség azon általában látod a csapattársaid elhelyezkedését is és a küldetések céljainak irányát is. Ha mégis rálőssz egy csapattársadra, legalább kérj tőle elnézést a beépített chat-en. Ahhoz, hogy teljesítve legyen a pályád és tovább léphess, egyszer nyernie kell a csapatodnak.
Sniper Shool
Mielőtt leírnám a Sniper Shool-ban végrehajtandó feladatokat, még egyszer meg kell említenem, hogy az elején a lövészeten 40 lövésből legalább 36-nak találnia kell ahhoz, hogy aktív legyen az iskola. Nos, a Sniper Shool első pályályán a M24 Range-en nevéből is adódik, hogy az M24 távcsöves puskával ismerkedhetünk. Adott három bukócél, ami távcső nélkül talán éppenhogy látható. Fontos megjegyezni, hogy a Sniperek fekve, kitámasztott állapotban, távcsővel a leg pontosabbak és még így is figyelned kell a légzésre. Van 20 darab töltényed, amit kedvedre ellövöldözhetsz a célokra. A találatokat a kiképzőtiszted mindíg kurjantással jelzi. Ha ellőtted a 20 skullót, marad egyetlen lövésed, hogy megmutasd, jó kezekben tudhatják a fegyvert. Keress a pályán egy fehér színű bukócélt és találd el egyetlen biztos lövéssel. Ha nem sikerül elsőre, ne keseredj el, majd sikerül következőre, következőre, stb... Csak, hogy bátorítsalak, nekem negyedikre sikerült. Ezután az M82 Range-en megismerkedhetsz a másik Sniperrel. A különbség annyi az M24-hez képest, hogy lövéskor jóval nagyobbat ránt a fegyver és míg lövéskor a távcsőbe néztél, lövés után már nem fogsz. Ennél a fegyvernél már csak 10 db skullód van gyakorlásra, de az egy biztos lövés itt is megmarad a bizonyításra. A különbség csak a célpont, mert itt a pályán a kicsit jobbra, félig a földbe fúródott fel nem robbant Mortar-t (egy bombaféleség) kell eltalálnod. Ez sem fog elsőre sikerülni, de sebaj. Ezek a fegyverek és az M16A2-M203 csak bizonyos csapatlétszám felett érhetők el az éles pályákon.
Ejtőernyős, vagy deszantos iskola (Airborne Shool)
Itt azért nem kell annyira megijedni, nem olyan bonyolult a dolog, mint amilyennek látszik. Bár kellett nekem is egy kis idő, míg a gyakorló ugrásom után nem kellett orvosért kiabálnia a kiképzőtisztnek, de csak sikerült. Az első próbaugrás a 250` Tower elnevezésű pályán zajlik. Felhúznak gyakorlóernyővel együtt egy 250 láb magasságú toronyra és hanyagul elengednek. Nekem úgy sikerült épségben leérkeznem, hogy mielőtt földet értem volna (2-3 méterre), Use gomb-ot nyomtam. Lehet egyébként irányítani is az ernyőt a nyilak segítségével, de ennek csak a Live Jump pályán van igazán jelentősége, ahol már repülőgépről fogunk ugrani. Itt az lesz a cél, hogy beleugorjunk egy fehér körbe, amiben zöld színű jelzőfüst is segíti a landolást. Aki esetleg elköveti azt a hibát, hogy nem rakta fel az 1.3-as javítást, annak nem fog elsőre sikerülni egyik ugrása sem mert ez még egy bug volt az 1.2.1 verzióban is. De azért jó ugrálgatást.
Ranger Shool
Na, amikor már itt tartasz, akkor már gyűjthettél némi tapasztalatot, de hogy igazi Ranger lehess, ahhoz nem fog ártani a következő két online pálya teljesítése. A Mountain Ambush pályán a következők a feladatok. Ha az Escort csapatban játszol: van három zöld füstjelző a hegyek között, amit a csapat vezetőjének meg kell találnia és érintenie. Ha nem te vagy a csapat vezetője, az lesz a dolgod, hogy akár az életed árán is megvédd a vezetődet az ellenfelek sortüzétől.
Természetesen, ha az Ambush nevezetű csapatban vagy, meg kell akadályoznod, hogy az Escort csapat teljesíteni tudja a küldetést. Ezen a pályán jómagam az Escort csapatot ajánlanám, mert itt kell a legjobban a csapatnak együtt dolgoznia és nem mehetsz a saját fejed után. Bár az egész játékban a csapatmunka a lényeg, de ezt idáig elég ritkán tapasztaltam. A másik pálya (szintén online) a Swamp Raid névre hallgat. Itt egyszerűbb a feladat. Az egyik sátorban van egy dokumentum, amit meg kell szerznie a támadó (Assault) csapatnak, a védőnek (Defence) pedig, ezt meg kell akadályozni. Egy jótanács: ha védő vagy, maradj a bázisodon, várd be a támadókat és védekezz, ha pedig támadó vagy usgyi neki, szerveződj be a csapatodba és támadjatok ezerrel. A Ranger pályákon egyébként soha nem elérhető a Sniper és az M203. Ezzel a két pályával vége is az iskolás időszaknak, már csak éles pályák vannak hátra, melyeket rögvest listába is gyűjtök és egy picit azért írok a támadó csapatok teendőiről is, a védőknek úgyis mindíg az ellentétje.
Pályalista, küldetések
172nd Sep. Infantry BDE
Pipeline: Az épületben el kell zárni három szelepet az olajvezetékeken és biztosítani kell a fő ellenőrző panelt
Bridge: Titkos adatok birtokában át kell jutni a hídon és tovább futni egész hátra, kicsit balra a második dombocska mögé
Mountain Pass: (csak 1.3) El kell jutni a konvojig
10th Mountain Divison
Pow Rescue: ki kell szabadítani egy túszt
Collapsed tunnel: a védő csapat oldalán lenn az alagútrendszerben van egy rácsos zárt ajtó, azon kell bemenni
Insurgent Camp: a célépületben a két számítógép valamelyikéről adatokat kell megszerezni
82nd Airborne
FLS Assault: ugrás után meg kell keresni a hangárt és bemenni
FARP Raid: meg kell keresni az ellenséges helikoptert és elhelyezni rajta egy detonátort. A pontos helyet egy fehér kör jelzi
75th Ranger Regiment
Weapons Cache: az épületben két fegyveres ládát kell lefényképezni
Összegzés utószó
Hát, ahogy elnézem ezt a cikket, nyugodtan bekerülhetett volna a Végigjátszás rovatba is. Mindegy én személy szerint örülök ennek a freeware játéknak, hogy játszhatok vele a neten más magyarokkal együtt. A garfikája nem semmi, nagyon élethűek benne a mozgások, a hangok, gyönyörűek a textúrák és még mivel tudnám dicsérni? Zene a letöltött verziókhoz nincs, de állítólag a CD verzión van, amit ha minden igaz meg lehet rendelni. Kíváncsian várom az újabb javításokat és pályákat, biztos lesz még hozzá egy-két dolog.
Végezetül Harcosok, irány az ég allja, lépés indulj!