1999-ben, amikor az Orange - az egyik legnagyobb mobilszolgáltató - bemutatta a WAP-ot Angliában, mindenki rajongással tekintett az új megoldásra, és piaci elemzők tucatjai jósolták, hogy beköszönt a mobilinternet kora.
Egy évvel később már kiábrándult felhasználók és szkeptikus újságírók ezrei hangoztatták: "ez még nem az igazi". Aztán valamikor 2003 derekán az érintettek újból kiálltak a WAP mellett, mondván: már elegendő tartalom született ahhoz, hogy a felhasználók tömegei számára vonzó legyen a mobilinternetezés e formája. Az NRC és a TNS közös NetMonitor kutatásának májusi adatai viszont ismét azt mutatják: a WAP-ot csak egy tudatos kisebbség használja rendszeresen.
A többség szerint nem fontos
Bár a hetente legalább egyszer internetező felnőttek 97 százaléka rendelkezik mobiltelefonnal, közel háromnegyedüknek pedig WAP használatára is alkalmas a készüléke, közülük mindössze 16 százalék (vagyis az összes internetező 12 százaléka) használja rendszeresen a WAP-ot. A magyar internetfelhasználók háromötöde - technikai lehetőség vagy érdeklődés híján - sohasem veszi igénybe a szolgáltatást. Azt, hogy a WAP még az internetezők körében sem sikertörténet, ezeken az adatokon túl az is jelzi, hogy míg az internetezők 94 százaléka fontos információforrásnak, 89 százaléka pedig fontos szórakozási lehetőségnek tartja a világhálót, addig a WAP-ról csupán 10, illetve 8 százalékuk vélekedik így. A WAP fontosság tekintetében azonban nemcsak az internettől, de a többi médiumtól is elmarad.
Van, aki szereti
A NetMonitor kutatás adatai szerint a WAP-ot is használó internetezők csoportja nem mutat jellegzetességeket a hagyományos demográfiai ismérvek - nem, kor, iskolai végzettség stb. - alapján, azaz nem állíthatjuk, hogy a WAP-felhasználók inkább budapestiek vagy magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők lennének. Ugyanakkor a kutatási eredmények szerint azt, hogy valaki igénybe veszi-e a WAP-szolgáltatásokat, leginkább a mobiltelefonjához fűződő viszonya, attitűdje határozza meg.
A WAP-ot az olyan értelemben vett mobilfüggők használják leginkább, akik a mobiltelefont elsősorban nem a munkájukhoz veszik igénybe. A "mobilőrültek" csoportja egyfelől rendkívül praktikusnak tartja a mobiltelefonban megvalósult integrált szolgáltatásokat, másfelől úgy tekint készülékére, mint személyisége elválaszthatatlan részére. Ezek a mobilhasználók telefonjuk nélkül nem tudják elképzelni mindennapjaikat, ugyanakkor a mobil számukra a kikapcsolódás és az időtöltés fontos eszközeként is megjelenik. A "mobilőrültek" olyan telefonra vágynak, amely lehetőség szerint az összes információs technológiát egyesíti, de az is fontos, hogy a készülék igazodjon a személyiségükhöz.
A navigátor a legnépszerűbb
A WAP-ot használó internetezők körében érdekes módon a navigátor (útbaigazító szolgáltatás, amely több száz objektum címét tartalmazza, és a kiindulási pont ismeretében azonmód meg is mondja, hogy pl. melyik étterem található a közelünkben) a legnépszerűbb: 15 százalékuk rendszeresen, 48 százalékuk alkalmanként veszi igénybe. Mozi- vagy koncertműsort 56 százalékuk szokott legalább alkalmanként olvasni, az időjárás felől pedig 54 százalékuk tájékozódik WAP-on. Közéleti híreket 41, sporthíreket 35 százalékuk olvas, gazdasági információkat pedig egyharmaduk keres a WAP-on. Banki ügyek intézésére, banki információk keresésére 38 százalékuk használja a mobiltelefonját, 10 százalék rendszeresen igénybe veszi ezt a szolgáltatást.