Sok kérdés felmerült bennem az idők folyamán, ahogyan bennetek is nyilván, így igyekszem átfogni a témát egy rövidke bemutatóban. Mivel friss publikációk és felindult írások láttak napvilágra a témával kapcsolatban, aktualitása megkérdőjelezhetetlen. A Spore felindulásai úgy látszik nem hagynak alább, sőt még többen csatlakoznak a mozgalomhoz, ami valljuk be, teljesen negatív irányba mozdít mindent.
Mi is az a DRM? A Digital Rights Management rövidítése, ami a digitális jogokkal kíván foglalkozni. Legyen szó zenéről, filmről vagy jelen esetünkben PC-s játékokról. Nagyjából ismeretes ez az egész, hogy ez miért van, nyilván azért, hogy megvédjék a szerzői jogokat az illegális másolásokkal szemben. Ez mind szép és jó, de sem a filmek sem a zenék sem más esetében nem történt ekkora nadrágszíjhúzás, mint a PC-s játékok esetében... A világ minden táján rengeteget felszólaltak a témában, mert szerintük zavaró ez az egész és nem vezet megoldáshoz.
Mi történt pontosan? A kezdet kezdete a Spore volt. Itt volt először olyan szintű másolásvédelem, ami enyhén szólva is megosztotta az embereket. A programot elvileg csak háromszor lehet telepíteni, amit ugyan visszakapunk, de ha valamit elrontunk, búcsút mondhatunk az eredeti játékunknak és a sok-sok ezresünknek. Azonban a játékrajongók nem érdekelték a kiadókat és megjelent a Crysis Warhead esetében is és meg fog a Far Cry 2-nél is. Legalábbis ezek azok, amelyiknél durván lekorlátozzák a telepítés szabadságát, ami iszonyatos felháborodást váltott ki világszerte.
Volt haszna? Nem. Egyáltalán nem volt. Mind a Spore, mind az új Crysis expanzió kint volt már illegális letöltőoldalakon röviddel a megjelenés után és ugyanez a szituáció elő fog állni a Far Cry 2 esetében is. Azzal, hogy lekorlátozzák a telepítés mértékét (akárhogyan is visszatérítik, hogy újból és újból feltehetjük, legalábbis a Far Cry 2 esetében) megijednek a vásárlók és nem fognak beruházni az eredeti játékokba. Mert mi van ha...? Hát igen, ez az a kérdés, ami mindenkit foglalkoztat. Ha megveszünk egy játékot, az legyen a miénk és ne kelljen ügyfélszolgálatokat hívogatnunk, ha mondjuk a laptopunkra is fel kívánjuk tenni az alkotást.
Kik miatt történt ez? Gondolom a válasz egyértelmű! A kalózkodás miatt történnek ezek a szigorítások, amik miatt azok fognak szenvedni, akik tisztességgel és becsülettel megvették legalább a kedvenceiket. (Hangsúlyozom nem azt szeretném rátok tukmálni, hogy mindent meg kell venni...) Ők most elbizonytalanodtak és nem értik mi történik, miért őket szívatják a kiadók ezzel a kellemetlen másolásvédelemmel. Mert ez egyértelműen kellemetlen.
Mi lehet a megoldás? Hát bármi más, csak ez ne. Ez nem védi a játékokat az illegális másolatoktól, hanem csak rátesz egy lapáttal a kalózmásolatok terjedésére. Mert mint említettem, sokan ettől megijednek és sokan inkább el is titkolják a másolásvédelmet a játékokon, pedig úgy tudom a C&C: Red Alert 3 is ezzel lesz ellátva. Megoldásnak és járható útnak teljesen más megoldásokat látnék. Például olyanokat, mint olcsóbbá tenni a játékokat, exkluzív kiadásokat bevezetni tárgyakkal és olyan dolgokkal, amik nem letölthetőek. De biztosan van másnak is ötlete és emberibb megoldások is lennének szép számmal. Ilyen kellemetlenségekre senkinek sincsen szüksége.
De most akkor jó vagy rossz? Erre egy kérdéssel válaszolnék! Mitől lenne jó? Hasznos védelem? Nem. Idegesítő? Igen. Hosszútávon hasznos? Nem. Ezek után nem hiszem el, hogy tényleg ennyire elvakultak a kiadók, felfoghatnák, hogy a DRM csak kárt csinál. Jó lenne másfelé elterelni a témát, nekem például nagyon tetszik a Battlefield Heroes megoldása is, de van még több ezer járható út. Mindenesetre ha a DRM elterjed, még jobban meg fog csappanni a PC-s játékok aránya, mivel egyre többen adják kalózkodásra a fejüket Sajnos!