War Hospital teszt

2024. március 26.
93.1881
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Indie kosár Garga bácsival, sokmilliomodik epizód. Ám ma egy igazi prémium csemegével ajándékozott meg minket a szerencse, mely a fontossági sorrend elejére vetette magát, pusztán a jelenlétével olyannyira, hogy két hónappal a megjelenése után sikerült csak tesztelnem.


Jó, hát nem vagyok tökéletes; a Dragon's Dogma 2 elvette a fél életemet, a Helldivers 2 a maradékot, nemsokára jön a Horizon: Forbidden West PC-re és mindeközben még a legújabb Contra is... na izé, szóval a War Hospital egy valós idejű kórházmenedzselő játék, aminek az összetettsége annyira felborította a cikk íróját, hogy ő inkább a kifogásokat keresi, semmint beismerné, hogy makákóból van, és egyszerűen megfeledkezett eme alkotásról.

Visszatérve a prémium megnevezésre, ez a készítők, a Brave Lamb Studio, tollából származik, és mint tudjuk, ha ők azt mondják, hogy ilyen minőséggel van a játékuk ellátva, akkor az biztosan igaz is lesz. Végül is, ha elengedjük a sztereotípiákat és a kivétel-erősíti-a-szabályt használjuk, akkor csak azért, mert valami indie, még nem feltétlenül lesz gyengécske, illetve hiába neveznek prémiumnak valamit, attól még lehet az csotrogányos. A War Hospital pedig megtalálta az arany középutat, félig-meddig, bár, sajnálatos módon, eme játék ennek az útnak mégiscsak a kellemetlenebb felén fetreng.

Lent láthatjuk a sok, szép piros számnak hála, hogy eléggé kifogytunk mindenből. Hétköznapi látvány.

Lent láthatjuk a sok, szép piros számnak hála, hogy eléggé kifogytunk mindenből. Hétköznapi látvány.


A főtéma a háború, mely, nézzük bárhogyan is, a legrosszabb módja a diplomáciának és a konfliktuskezelésnek. Persze van, hogy nincs más út, mert az összes többi lehetőség ki lett merítve, ám ettől függetlenül pokol egy ilyen esemény, amit igazán csak azok tudnak leírni, akik a kellős közepén voltak: a katonák. Őket nem csak a harcmezőn üldözte a halál szele, de az orvosi ágyon is gyakorta rájuk talált.

Az első világháború 876 ezer áldozatának körülbelül a negyede valamiféle sérülés, betegség vagy fertőzés miatt veszítette az életét. A War Hospital pedig elhozza nekünk a lehetőséget, hogy átélhessük egy ilyen fronthoz közeli kórház mindennapjait.

Ezen alkotás nagyszerűen bemutatja, hogy miféle hangulat övez egy ilyen háborús kórházat, és rálátást enged a doktorok, a nővérek, a medikusok, no meg a karbantartók mindennapos küzdelmére azért, hogy az ide szállított betegek és sérültek élve hagyhassák el a kórházi falakat. Azonban a sors nem kegyes a limitált eszközökkel és kevés idővel felvértezett személyzetnek, így sajnos a temetősöknek is gyakorta van munkája.

A jó és a rossz események véletlenszerűen jönnek a műtőben, bár fejlesztésekkel és nővérek jelenlétével gyakoribbak a pozitívak.

A jó és a rossz események véletlenszerűen jönnek a műtőben, bár fejlesztésekkel és nővérek jelenlétével gyakoribbak a pozitívak.


Mint fent említettem, egy valós idejű menedzselő játék a War Hospital, ahol egy kórházat kell felügyelnünk. Sorra jönnek a sérült katonák különféle állapotban, a mi feladatunk pedig minden felől (is) dönteni, kezdve az orvosok beosztásáról, egészen a nyersanyagok és az extra személyzet bekéréséig. A rengeteg kötelesség pedig gyorsan a fejünkre nőhet, így nagyon hamar válik nagyon nehézzé a helyzetünk, és ezzel a játék is.

A probléma akkor kezdődik, amikor kiderül, hogy a személyzet is emberekből áll. És egy embernek pihennie kell, így nem tud egész nap betegeket kezelni, vagy megállás nélkül dolgozni. Azonban a beérkező katonák csak jönnek és jönnek, a sérüléseik lehetnek könnyedek, de súlyosak is, és ha nem kezeljük őket hamar, akkor talán még azelőtt meg fognak halni, hogy a műtőasztalra kerülnének.

Aztán van, akit a kés alatt ér a végzet, és ezzel sajnos nem lehet mit kezdeni; csupán a túlélési esélyeket növelhetjük fejlesztésekkel és nővérek alkalmazásával a műtőszobában. Illetve, ha egy beteg meggyógyítása túl sokáig tartana, túl sok nyersanyagba kerülne, ráadásul kevés esély is lenne a túlélésére, akkor megtagadhatjuk a kezelést, és így csak egy embert veszítünk el, nem pedig potenciálisan többet.

A beosztottjaink szintet lépnek, miután eleget dolgoztak. Hogy "könnyű" dolgunk legyen, itt is egy csomó opciót kapunk.

A beosztottjaink szintet lépnek, miután eleget dolgoztak. Hogy "könnyű" dolgunk legyen, itt is egy csomó opciót kapunk.


A következő majré a rengeteg pozícióval van, melyeket be kell tölteni a kórházban; ember azonban ritkán van elég. Kellenek orvosok, minél több, annál jobb, viszont nem csak műtő dokikra van szükség, hanem trauma- és vegyi orvosokra is, mivel sokkos betegből és égési sérültből is lesz jónéhány. Ezek a doktorok más-más gyógyszert vagy eszközt használnak fel a gyógyításhoz, így azokat majd be kell szerezni valahogy.

Ezen személyzeten kívül nővérek is kellenek, akik a várakozó sátorban, az orvosok mellett, vagy a rehabilitációs kvártélyban dolgoznak. Az első kettő helyszínen a munkájuk növeli a betegek túlélési esélyét, míg az utóbbinál az összefércelt katonákat rehabilitálják (értelemszerűen). A harmadik alkalmazott-típus a medikus, aki betegszállítóként, vagy temetősként munkálkodhat cipelve a sérülteket a harcmezőkről a várakozó részlegre, onnan pedig a műtőbe, majd a műtőszobából a temetőbe, ha szükséges.

A karbantartók, vagy a mechanikusok a különféle anyagok előállításával és a fejlesztések megépítésével foglalkoznak. Ha szükségünk van élelemre vagy gyógyszerekre, akkor őket kell riadóztatni, és igencsak bénító hatása lehet, ha el kell bármelyiknek is mennie pihenni, vagy esemény-feladatot megoldani. Azonban a kórházi stabilitás nem csak az élelem és a gyógyszermennyiség fenntartásán múlik: a németek ellentámadása is ott forog felettünk állandó veszélyforrásként.

A legfontosabb fejlesztések közé tartozik a műtőorvosok maximumának növelése.

A legfontosabb fejlesztések közé tartozik a műtőorvosok maximumának növelése.


Úgyhogy van mivel foglalkozni. Közben jobbra-balra kapunk feladatokat elvégzésre, a fejezet pedig akkor ér véget, ha teljesítettük a főküldetést. A következő etap innen folytatódik majd, legalábbis a kikutatott fejlesztések terén biztosan. Mivel a főfeladat teljesítése eltarthat jónéhány napig, ezért érdemes alaposan felkészülni, és figyelni a rengeteg nyersanyagszükségletet, illetve a személyzetünk állapotát és kívánságait. Ugyanis ezek mind befolyásolják a Morál nevezetű főmércét, mely a kórház lakóinak lelki állóképességét mutatja. Ha ez leesik nullára, akkor véget ér a játék.

Tán nem meglepő, hogy a Morált az egész menet során érdemes minél magasabban tartani, ugyanis amellett, hogy nem kapunk "Game Over"-t, még bónuszokkal is jár, ha a toppon van a szintje, ám ez egy nevetségesen nehéz kihívás, mert az egész játékmenet azon van, hogy lenyomja a Morált a béka valaga alá. A csökkenés elsődleges oka a katonák halála, de a már említett rossz események és a hiányzó élelem is nagyban nyomják a mínuszokat erre a csíkra.

Az egyik legsúlyosabb kihívás a rengeteg anyaggal van, melyekkel zsonglőrködnünk kell. A "Freight" avagy a nyers áru az alap eszköz, melyet vonat által kapunk bizonyos időközönként; ezt alakíthatjuk át a különféle gyógyszerfajtává, élelemmé vagy alkohollá, feltéve, ha kifejlesztettük a megfelelő gyártóhelyeket. Azonban ebből az áruból nagyon kevés jön, és mindenhez kell, még a kórházi fejlesztésekhez is. Így, ha egyszerre történik mindhárom gyógyszernek (műtőeszköz, trauma pirula és égés elleni szer) a készítése, ráadásul élelmet is akarunk gyártani, akkor másodpercek alatt ki fogunk fogyni "Freight"-ből.

Egy pálya elején nem meglepő, hogy a lent látható Morál csík nagyon alacsonyan van.

Egy pálya elején nem meglepő, hogy a lent látható Morál csík nagyon alacsonyan van.


A megoldás olyan fejlesztések kikutatása, melyek csökkentik a nyersanyagfogyasztást és növelik a termelést. Én ezekkel kezdtem, plusz az alkalmazottak pihenési idejét csökkentő "technológiát" is hamar megszereztem, hogy minél gyorsabban össze tudják embereim szedni magukat. Ezek után pedig az orvosi pozíciók kimaxolása a legfontosabb, majd a nővér-mechanikus van a második helyen, végül pedig a medikusok a legkevésbé fontosak, legalábbis prioritás szempontjából. Igazából mindenkire nagy szükség van.

Ha szükségünk lenne további alkalmazottakra, vagy bajos állapotban van a fontos anyagok kitermelése, akkor kettő "pénzfajtát" is bevethetünk: az anyagi, illetve az emberi rekvirálást. Az előbbiből késztermékeket tudunk bekérni, az utóbbiból pedig új személyzetet toborozhatunk. Ám rekvirálás ritkán jön a házhoz: anyagi akkor, amikor egy katonát visszaküldünk a főhadiszállásra (minél magasabb a rangja a katonának, annál többet kapunk), emberi pedig állítólag feladatok teljesítésekor, de nekem inkább tűnt ez véletlenszerű jutalmazásnak, semmint rendszeresnek.

Ha pedig meghal a katona az orvosi szobában? Akkor nincs anyagi rekvirálás. És ha kórházi tábort meg kell védeni a németek ellen, emiatt pedig a közeli árok-rendszerbe kell küldeni az embert, mert közeleg egy támadás? Vagy mi van, ha végleg le kell szerelni valakit, mert az abból jövő morálbónuszra nagyon szükségünk van, mert közel állunk a nullához? Ráadásul a fejlesztésekhez is kelleni fog az anyagi rekvirálás a "Freight" mellett, úgyhogy gyakran kerülünk olyan döntési helyzetbe, amikor a rossz és a még rosszabb közül kell választanunk. Ajánlott a sűrű mentés, mert egy döntés utáni következményeket nem lehet mindig tisztán látni.

A felderítőnkkel különböző eseményekre bukkanhatunk.

A felderítőnkkel különböző eseményekre bukkanhatunk.


Vannak lehetőségek a szorult helyzetek enyhítésére. Például, ha kevés a kaja, akkor letolhatjuk a fejadagokat a felére, ám ez a Morált fogja csökkenteni (bár nem annyira, mintha éhen halnának az embereink), vagy bekérhetünk egy nagy adag készélelmet (feltéve, ha van elég rekviráció pontunk), vagy ráállíthatunk termelőket, ám ilyenkor a gyógyszerkészítés fog lecsökkenni. Nehéz megtalálni az ideális megoldást. Minimális segítséget a felderítő sátor nyújthat, ahonnan kutyás katonákat küldhetünk ki környező helyek felkutatására. Ilyenkor eseményeket kapunk, melyeknél több opció közül kell választanunk, de a játék nem mindig árulja el azonnal, hogy mivel járt a döntésünk.

De, alapjáraton, mindig érdemes kizavarni a felderítőt küldetésezni, mert gyakorta szert tehetünk így extra anyagokra, lehetőségekre és akár extra személyzetre is. Persze olyan események is megjelenhetnek, melyek #over#akár több napra is kilőhetik az egyik alkalmazottunkat, még nehezebbé téve a néha egyébként is képtelennek érződő helyzetünket. Ám nem lehetetlen a játék; szerencsére a legtöbb bug és technikai hiba, mely a megjelenést zötykölődőssé varázsolta, kikupálódott (két hónap után illett is), úgyhogy sok esetben a mechanikák és a szerencsétlen események sorozata okoztak nekem fejfájást.

Láthatjuk, hát, hogy a War Hospital egy helyenként irreálisan nehézzé váló játék. Ez talán azért is van, mert nem mond el mindent a "Tutorial" rész. Vannak dolgok, amiket nekünk kell kitalálnunk, és kikísérleteznünk. Az állandó újrapróbálás pedig találóan nagyon morálromboló tud lenni, így meg tudom érteni, ha valakinek nem lesz türelme kitanulni a játékmenetet, és nem akarja mindig újra és újra elkezdeni az adott fejezetet (melyből csupán három van), hogy egy hiba, vagy rosszul bekalkulált döntés esetén búcsút is inthessen a próbájának.

És ezért kell a sok orvos: a várósátor másodpercek alatt meg tud telni.

És ezért kell a sok orvos: a várósátor másodpercek alatt meg tud telni.


Kicsit olyannak érződött a helyzet, mint a Pathfinder: Kingmaker-ben, de belátom, hogy ott egy korai hiba még nem jelenti az azonnali végét a játéknak; ott általában kb. 70 órányi móka után megy tönkre a birodalmunk visszafordíthatatlanul. Bár az is igaz, hogy a Pathfinder egy grandiózusabb játék egy sokkal nagyobb követőtáborral és az internet tele van tanácsokkal a kezdőknek. Mai tesztünk alanyának nem biztos, hogy lesz kedvünk ismét nekimenni, mert nem igazán mondja el a játék, ha hibáztunk, online pedig kevés segítőkész anyaggal fogunk találkozni.

Pedig a prezentáció rendkívül találó a témát és a hangulatot nézve. Nem fogunk pörögni a grafikától, tény, de a pályák megalkotása, a kézzel rajzolt átvezetők és eseményeknél látható képek, képsorok tökéletesen hozzák a világháborús érzést, a szenvedést, és a kilátástalanságot. A játékos tudja, hogy itt mindenki áldozat: a katonák, az orvosok, az ápolók... mindenki, akinek részt kellett vennie közvetlenül, vagy közvetetten ebben a borzalmas eseménysorozatban.

A nagy kérdés, pedig, így a végére, hogy tudnám-e ajánlani eme játékot a stratégiák rajongóinak? Igen, de csak nekik. Ehhez a programhoz türelem, hideg logika és némi szerencse kell. Alaposan át kell gondolni minden döntést, és jól fel kell építeni a fejlesztési tervünket, különben bukás lesz a vége. Mentsünk gyakran és ne bánjuk, ha újra kell kezdenünk egy fejezetet: ha tanultunk az előző menetből, akkor igazából eme alkotás már elérte a célját. Hiába rétegjáték a War Hospital, ettől függetlenül feledhetetlen élményt fog nyújtani nekünk; hogy ez pozitív vagy negatív élmény, az már rajtunk áll.

War Hospital / Tesztplatform: PC

egynek jó...
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2024. január 11.
  • Ár: 13.900 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Megfogó prezentáció
  • Nagyszerűen visszakapjuk a háborús kórházi nyomorú hangulatot
  • Szolid alap lapul a háttérben
  • Kegyetlenül nehézzé tud válni a helyzetünk akár már egy hibától
  • Rengeteg türelem és próba-szerencse szükséges a rendszer kiismeréséhez
  • Nincs túl sok pálya
  • Hang
    7
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    6
  • Hangulat
    7
6.8
5 hozzászólás

petrovicsz

1 éve, 2 hónapja és 20 napja

Féláron behúzom majd.

válasz erre

Mordorer

1 éve, 2 hónapja és 20 napja

Hamar be lesz ez akciózva, és akkor lecsapok rá szépen! mosolygó smiley

válasz erre

Patrik94

1 éve, 2 hónapja és 20 napja

Szerintem pedig igen jó játék. mosolygó smiley Nekem van benne már jópár órám, és nagyon bírom. Igen, vannak idegesítő dolgai, de ennek ellenére nálam eléggé elsimítja ezt a hangulata. Én szeretem.

válasz erre

fighterlaci

1 éve, 2 hónapja és 21 napja

Ahhoz képest hogy ****, elég jó pontot kapott! röhögő smiley

válasz erre

zender

1 éve, 2 hónapja és 21 napja

Hát így már nem csodálom hogy nem kapott nagyobb visszhangot ez a játék...

válasz erre
War Hospital
13.900 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Escape Road City profiljaManiac profilja