Stronghold 3 teszt

2011. november 10.
83.4061
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
A 2002-ben megjelent Stronghold: Crusadert nagy valószínűséggel a legtöbb stratégiát kedvelő játékos képtelen elfeledni, hiszen akkoriban a műfaj egyik legjobb darabja volt, arról nem is beszélve, hogy a hozzá készült, kissé idétlen, ám a korhoz képest szerethető magyar szinkron mind a mai napig itt cseng a fülünkben. Habár a Firefly Studios sorozatának korántsem ez volt a legelső epizódja - a debütáló rész ugyanis 2001-ben jelent meg -, de a legtöbben erre gondolnak könnyes szemekkel, mosolygó lélekkel, nem utolsó sorban pedig kellemes emlékként. Minden kornak megvannak a maga videojátékai, amelyek - gyakran megmagyarázhatatlan okokból, de - sikeressé válnak az adott időszakban, a Stronghold: Crusader pedig éppen ilyen volt a 2000-es évek elején. Ugyan készült még ezt követően három folytatás is, a legtöbb rajongónak mégis az első két rész maradt a szíve csücske. Hogy ez mennyire objektív szemlélet vagy mennyire a berögződés és makacsság eredménye, az megérne egy külön cikket, ugyanakkor immáron nyakunkon a Stronghold 3, aminek talán sikerül megenyhítenie a fanatikusok szívét.
 

/>
Stronghold 3 teszt - 2. kép

Erre szerettek volna alapozni a fejlesztők, amikor megalkották a történetet, hiszen a sztori 10 évvel a legutolsó epizód után veszi kezdetét, főszerepben a túlvilágra küldött király fiával, akinek ismét a koronára pályázó régi ellenfelekkel kell felvennie a kesztyűt. Ennek köszönhetően Duc de Puce (Patkány), Duc Beauregard (Kígyó), Duc de Truffe (Disznó) és Duc Volpe (Farkas) is feltűnnek az új epizód kampányában, de leginkább utóbbi szereplő játssza most a hangsúlyosabb szerepet. Sajnos a cselekmény sajátossága, hogy a jó kezdés után eléggé ellaposodik, így csakhamar unalmassá válik az egész, ami már egy igencsak komoly rossz pontot jelent a Stronghold 3 számára. Tény, ami tény, annak idején a korábbi epizódokat sem a történet miatt imádtuk, így még reménykedhetnénk a játékmenet jóságában, de sajnálattal kell közölnöm, hogy sem a kampány, sem a történelemből merített ütközetek, sem a pályaszerkesztő nem fog akkora örömet okozni együttesen, mint a valamikori Crusader egyetlen pályája. A legnagyobb szentségtörés ezzel kapcsolatban például, hogy nincs skirmish. Egy Stronghold játékban. Egy stratégiában! Értitek!?

Stronghold 3 teszt - 3. kép

Persze még ezt is le tudtuk volna nyelni, ha a hangulat és a játékmenet együtt visszaidézni a 10 évvel ezelőtti időket, de sajnos az az abszurd helyzet állt elő, hogy ez nem sikerült. A probléma gyökerei véleményem szerint a Stronghold 2-re vezethetők vissza, a harmadik részben ugyanis szinte egy az egyben az ott megismert mechanizmust tapasztalhatjuk meg, de ami a legmeglepőbb, hogy az ottani hibákat is megörökölte a friss epizód, ami számomra teljesen érthetetlen, mondhatni abszurdum. Példákat direkt nem hozok, mert a régi rajongók azonnal rá fognak érezni ezekre, de segítségképpen kiemelném, hogy a megoldást többek között a hadsereg és a háborúk környékén kell keresni, ahol kiegyenlítetlenségektől és skálázatlanságtól szenved minden. A játékban egyébiránt minden kétséget kizáróan a kampány szeretné elvinni a hátán az egész Stronghold 3-at, de itt is belebotlunk egy halom hibába - köztük a fenti kiegyensúlyozatlanságba - ami hamar el fogja venni a kedvünket a továbbiaktól.

Stronghold 3 teszt - 4. kép

Példaként megemlíthetnénk a gazdasági rész első feladatát, amely azonnal olyan kemény kihívás elé állít minket, hogy a nem túl gyakorlott stratégák garantáltan meg fognak izzadni, holott a későbbi küldetések zöme sétagaloppnak számít ehhez képest. A kampány egyébiránt két részre lesz felosztva, két igencsak elnyújtott és hosszú részre, amelyek közül az egyik a játék háborús, míg a másik a gazdasági oldalát kívánja kidomborítani a Stronghold 3-nak. Nem igazán látom különösebb értelmét az efféle kettéválasztásnak, hiszen a két történet önmagában nem túl izgalmas - igaz, együtt sem lenne sokkal jobb -, de ami a legrosszabb, hogy a két feladatsor között nagyon komoly átfedések vannak, tehát a háborús oldalon is kell majd gyűjtögetnünk és felépítenünk saját gazdaságunkat, míg a másik utat választva is szükségünk lesz harcra, még akkor is, ha leginkább védekezésre kell használnunk erőinket. Ilyen téren tehát jobban örültem volna, ha azt a sok-sok küldetést inkább egy erősebb és velősebb történetre fűzik fel a készítők, hiszen így a "két szék közül a pad alá" effektus látszik körvonalazódni.

Stronghold 3 teszt - 5. kép

Ugyanakkor akinek tetszett a Stronghold 2, sőt mi több, szeretne már végre egy igazán jó, a régi időket idéző építkezős stratégiát betölteni, annak a fentiek ellenére is okozhat kellemes perceket a játék, hiszen ahogyan fentebb említettük, a második rész mechanizmusára építkezik az egész, ami alapjaiban egyáltalán nem volt rossz, de a Crusaderhez képest hiányzott belőle egy és más. A sorozat harmadik részében minden pályán ugyanazt a szamárlétrát kell majd végigjárnunk, tehát a raktáraktól kezdődően felépíteni városunkat, kiépíteni mögé a gazdaságot, majd eljutni a hadseregig és a várfalak felhúzásáig. Új épületekkel szinte egyetlennel sem fogunk találkozni a küldetések során, de a fejlesztők javára szolgáljon, hogy legalább új külsőt kölcsönöztek az összesnek, ami azt is eredményezte, hogy településeink ezúttal sokkal változatosabbak, nem mellesleg pedig sokkal középkoriasabbak lettek, mint korábban valaha is. Természetesen az már más kérdés, hogy a látvány is - bár nem ragadt meg a középkori szinten - nem lett olyan szép, mint azt a korábbi látnivalók alapján elképzeltük.

Stronghold 3 teszt - 6. kép

Leszögezném, hogy nem csúnya a Stronghold 3 külleme, sőt, bizonyos része, főleg az imént megemlített épületek véleményem szerint szépek lettek, de összességében az egész nagyon átlagosnak mondható, közelébe sem ért például a Men of War-sorozatnak, hogy egy viszonylag aktuális játékkal vessem össze alanyunkat. Igaz, optimalizáltságban és gépigényben sem hasonlítható össze a kettő, de a legtöbb játékos feltehetően jóval erősebb géppel bír a minimumként feltüntetett kategóriánál, így tehát még jobban ki lehetett volna használni a program alá tett grafikus motort. Hiába került a Trinigy mellé a Havok fizikai engine, ha egyszer semmi hasznát nem látjuk, a rombolhatóság ugyanis borzalmas, az emberek ha éppen egy domb tetején hallnak meg, akkor úgy szánkáznak le a völgybe, mintha legalább húsz centis jég borítaná a domboldalt, annak ellenére is, hogy éppen tavasz van. A sok apró hiba mellett tehát a grafikával sem sikerült mit kezdeniük a Firefly Studios embereinek, ami előtt szintén értetlenül állok, legfőképpen a korábbi gameplay felvételek alapján.

Stronghold 3 teszt - 7. kép

A Stronghold 3 egyik legnagyobb negatívuma mégsem a korábbi részekből megörökölt hibákban rejlik, sokkal inkább abban, hogy nem hozott semmi újdonságot sem a műfajba, sem a sorozat életébe, sőt, inkább még elvett onnan, például a skirmish módot, amit garantáltan egyetlen rajongó sem tud majd megbocsájtani a csapatnak. Nagyon hiányozhatnak például az ős-fanatikusoknak a nagyobb várostromok, a komolyabb embereket megmozgató összecsapások, ezúttal ugyanis a legtöbb esetben csak néhány katona fog megütközni a harcmezőn, ami finoman szólva is égő, még a Crusaderhez képest is. Egy újra megalkotott kezelőfelület és néhány olyan új jellemző, mint az időjárás és a napszakok változása ugyanis egyértelműen kevés lesz a sikerhez, ezzel pedig szerintem mindenki egyetért. Öröm az ürömben, hogy az illetékesek legalább a többjátékos módot meghagyták, amihez igaz, hogy nem nyúltak hozzá a korábbiakhoz képest, de legalább megmaradt, ellentétben a skirmish móddal, aminek a hiánya, ha még nem mondtam volna - tudom, hogy már mondtam, de nem lehet elégszer hangsúlyozni - blaszfémiával egyenlő húzás volt a Firefly embereitől.

Stronghold 3 teszt - 8. kép

"Mit csináljak veled, te gyerek?" - hallhattuk már sokan volt tanárainktól, amikor nem úgy feleltünk, ahogyan kellett volna, vagy szüleinktől, ha éppen rossz fát tettünk a tűzre. Most ez a helyzet a Stronghold 3-mal is, hiszen nincs igazságos ítélet vele kapcsolatban. Biztosan lesznek ugyanis, akiknek tetszeni fog a játék, ők főleg abból a rétegből kerülnek ki, akik szerették az utóbbi epizódokat, valamint odáig vannak az építkezős stratégiákért. A franchise régi rajongói azonban csípőből elítélik majd az újdonságok hiányát, a rosszabbik epizódokból átemelt mechanizmust vagy éppen azt, hogy a fejlesztők teljes egészében a régi poénokat lődözik el az emberekkel történő interakció közben. A Stronghold 3 alatt folyamatosan olyan érzésem volt, hogy a készítők csak azért hozták tető alá a programot, hogy egy újabb taggal bővüljön a sorozat, a viszonylag ismert névvel pedig képesek lesznek némi extra bevételt varázsolni maguknak. Meglehet, hogy ez a terv összejön nekik, de a presztízsüket véleményem szerint ezzel örökre lerombolták. Ha valaha is lesz Stronghold 4, annak igencsak nagyot kell szólnia...

Stronghold 3 / Tesztplatform: PC

ne várj sokat tőle...
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2011. október 21.
  • Ár: 8.990 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • múltidéző motívumok
  • korrekt középkori hangulat
  • hosszú játékidő
  • már aki bírja az unalmas játékmenetet
  • nincsenek igazi újdonságok
  • lehetett volna szebb
  • nincs skirmish mód
  • Hang
    7
  • Grafika
    5
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    4
5.8
Stronghold 3, aminek talán sikerül megenyhítenie a fanatikusok szívét. '>
Stronghold 3, aminek talán sikerül megenyhítenie a fanatikusok szívét. '>
17 hozzászólás

Vendég

14 éve, 9 hónapja és 21 napja

ezek azért durva fizikai hibák...meglepett smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 9 hónapja és 21 napja

Nekem az első rész nagyon tetszett. Az újdonság varázsa és a szép látvány miatt. Ezt is megveszem, hogy teljes legyen a gyűjteményem, de csak azért. Amiket látok, olvasok róla, azok miatt nem venném meg.

válasz erre

Vendég

14 éve, 9 hónapja és 21 napja

Pedig a videók alapján tök jónak gondoltam...

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Stronghold 3
8.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljarDAVE profilja