Szerencsére aggódnunk azért nem kell, nem egy összecsapott, pár küldetést felvonultató játékot kaptunk a Wings of Liberty képében, lévén a Blizzard ismét képtelen volt hibázni. Maga a kampány összesen 26 teljes értékű, hol könnyebb, hol nehezebb missziót vonultat fel, amelyek mellé csatlakozni fog majd egy meglepetés is - igen a Protoss mini-kampányról van szó -, illetve a brutális multiplayer, amire majd lejjebb külön kitérek. Előbb azonban foglalkozzunk az egyjátékos mókával, ami ott folytatja a történetet, ahol a Brood War valamikor abbahagyta. Természetesen nem konkrét folytatásról van szó, így továbbra sem tudjuk meg, hogy Kerrigan miért is tette azt és akkor, amit megtett, mindenesetre a StarCraft II főszerepében most Jim Raynor-t köszönthetjük, akit Sarah emléke, és Arcturus Mengsk diktátorrá válása a kezdő képsorok tanúsága szerint továbbra sem hagy nyugodni, és bár szívében érezhetően él még a tettvágy, egyelőre jobban szeret a pohár fenekére nézni, mintsem beleavatkozni a dolgokba. Már-már majdnem önsajnáltató alkoholistaként tekinthetünk Jim-re, amikor hirtelen egy régi jó barátja keresi fel törzshelyén, és az ajtón berontva megpillantjuk Tychus Findlay-t, aki szintén központi figurája lesz a játék történetének.
Mielőtt komolyabban átnéznénk a játék menetét és megvizsgálnánk a küldetéseket, érdemes néhány sort elpazarolni a közöttük lévő dolgokra is, ami a StarCraft II egyik legjobb újdonsága lenne, avagy a Hyperion bejárásának lehetősége. Saját űrhajónk összesen négy részből áll majd, mindenhol barátaink, ismerőseink várnak ránk, és mindenhol csinálhatunk valamit. Ott van például az Armory, ahol megszerzett egységeinket tanulmányozhatjuk át, így többek között a Firebat robotembert, a Crucio Siege Tankot - véleményem szerint a játék egyik leghatásosabb egysége -, vagy éppen a Vikinget. Megtudhatunk róluk érdekességeket, informálódhatunk felszereltségükről, de természetesen fejleszthetjük is őket, méghozzá a küldetések alatt nehezen megszerezhető kreditekből. Így a Medic egységre ráakaszthatunk egy olyan képességet, amellyel könnyebben gyógyít, a Bunkereket több katonával szerelhetjük fel - ha igazi védelmet szeretnénk a bázisnak, ez hasznos fejlesztés -, vagy éppen megnövelhetjük a Diamondback egységek életerejét. Minden egyes masina és objektum két plusz fejlesztéssel szerelhető fel, tehát nem mi, hanem kreditjeink száma - valamint a fejlesztők kreativitása - dönt arról, hogy éppen melyik mivel ruházható fel.
#tv#
A Hyperion negyedik "bejárható" szobácskája lesz a Laboratory, ahol elsősorban a küldetések alatt megszerzett Zerg és Protoss technológiákat fejleszthetjük ki, így képesek leszünk például a kutyára emlékeztető Zerg Predator egység előhívására, de a Protoss kutatások között a vespene gáz automatikus kitermelését is elérhetjük, így nem kell majd kampány közben SCV-ket pazarolnunk a zöld erőforrás kibányászására. A laborban lehetőségünk lesz továbbá tanulmányozni az idegen létformákat, sőt, a Protoss mini-kampányt is innen indíthatjuk el, ha Zeratul végre felkeresett minket. Egy-egy küldetés után tehát - remélhetőleg a fenti sorokból kiderült - lesz azért dolgunk bőséggel, az újabb kreditekből fejlesztünk, beszélgetünk, és a többi. Érdekes, és egyben hasznos újdonsága ez a StarCraft II-nek, ami azért is fontos, mert a játékmenetben tulajdonképpen szinte semmi forradalmi reformálás nem történt a 12 esztendővel ezelőtt megjelent elődhöz képest, hacsak a megszépült kinézetet nem vesszük ide, ami enyhén brutális gépigényt is követel a programtól. Lássuk azonban konkrétan a játékmenetet!
A nagy vonatrablást például minden bizonnyal sokáig emlegetni fogják majd a StarCraft fanatikusok, ebben a küldetésben néhány nyersanyaggal megpakolt vonatot kell időre szétlőnünk. Összesen nyolc páncélozott vasúti szerelvény indul útnak, nyersanyagunk kevés, utánpótlásunk gyenge, de az összesen nyolc szerelvény közül maximum hármat engedhetünk ki a kezeink közül, ellenkező esetben küldetésünk sikertelen. De szintén kiváló pályaként tartható számon a görögtüzes példány, amikor a képernyő bal oldalán elindul a megállíthatatlan tűzvész, nekünk pedig folyamatosan költöztetnünk kell bázisunkat, miközben a lehető legnagyobb támadásokat méri ránk az ellenfél, a fő feladatunk pedig az, hogy egy komolyabb hadsereget kitermelve leromboljuk a szemben álló fél egy építményét. Mivel három a magyar igazság, érdemes megemlíteni még azt a missziót is, amelyben evakuálnunk kell egy bolygó lakosságát, mert a Zergek kíméletlenül betörtek a környékre. A kevés nyersanyag miatt csak nagyon gyenge sereget tudunk felállítani, ám az evakuációt végző járművek csak jönnek és jönnek, nekünk pedig minden áron meg kell védenünk őket a támadóktól.
Lesznek ugyanakkor olyan küldetések, amikor valamelyik központi karakter főszereplésével, mindenféle építkezés és fejlesztés nélkül indulunk feladatot teljesíteni. Ilyenkor csak az utánpótlásban bízhatunk, valamint abban, hogy elég ügyesek vagyunk ahhoz, hogy elvégezzük a ránk kirótt feladatot. Lesznek továbbá missziók, amikor időre kell elérnünk az adott célt, ezek általában elég adrenalinpumpáló példányok, amelyek kicsit feldobhatják a lassabb játékmenetben megfásult fanatikusokat, bár a legtöbb RTS alkotással ellentétben itt a stratégia fogalma mintha egy kicsit háttérbe szorult volna a nagy elődhöz képest, taktikáznunk és erősen gondolkodnunk nagyon kevés pályán kell majd, a legtöbbször elég lesz egy bivaly erős hadsereg gyártása, aztán villámháború, és nyert ügyünk van. Kicsit olyan érzésem volt itt, mint a Dawn of War első és második része esetében - bár nem olyan drasztikus a változás -, a StarCraft első epizódjához képest szerény véleményem szerint ugyanis kicsit egyszerűsödött, sokkal inkább az akcióra lett kiélezve a folytatás, ami az igazi hardcore fanok szemét lehet, hogy szúrni fogja kicsit.
#tv2#
Hogy mi van akkor, ha kijátszottuk az egyszemélyes kampányt? Természetesen belevetjük magunkat a többjátékos ütközetekbe, amelyek remélhetőleg ismét hosszú hónapokig lekötik majd a játékosokat. Bár a StarCraft II dobozkáján hatalmas betűkkel fel van tüntetve, hogy folyamatos internetkapcsolatot igényel a program, ezt a kijelentést ebben a minutumban meg kell cáfolnom, ugyanis nem így van. A telepítéskor természetesen elengedhetetlen az internet használata, a Battle.net account és a többi, de ha egyszer feltelepült a játék, akkor utána már választhatunk offline módot is, aminek következtében nem vagyunk kiszolgáltatva a hálózat szeszélyeinek. Ugyanakkor ajánlott csatlakozva játszani, hiszen ilyen esetekben a játék már-már MMO-módjára frissíti magát folyamatosan, és ami számomra nagy szívfájdalom volt, hogy csak és kizárólag így érhetők el az achievementek, amiket nyugodtan megcsinálhatott volna a Blizzard úgy, hogy offline módban is elérhetők, hiszen biztosan akad még rajtam kívül olyan játékos, aki irtózik az internetes játéktól, és kizárólag egyszemélyes módban szereti nyúzni a programokat, távol a világhálótól.
A többjátékos mód betöltését követően ugyanakkor indulhatunk majd 1v1, 2v2, 3v3 és 4v4 csatákban, amelyeket úgy gondolom felesleges külön-külön bemutatni, kétségtelen tény, hogy mindegyikkel - már az egyszemélyes mód tökéletessége miatt - izgalmas játszani, és nem utolsó sorban, ha olyan ellenfelekkel és csapattársakkal hoz össze a sors, akkor még élvezetes is. A Battle.net segítségével lehetőségünk lesz, hogy ismerőseink vegyenek körül minket a csatamezőn - ezzel próbálta a Blizzard visszaszorítani a LAN hiányát -, de számomra a legélvezetesebb akkor is a kooperatív lehetőség volt, amikor még két vagy három társunkkal vállvetve indulhattunk neki a küzdelmeknek, akár Terran, akár Zerg, akár Protoss oldalon. A csatákról úgy általában elmondható, hogy kiegyensúlyozottak voltak, talán a Battle.net figyeli ki miket ért el a kampány során, de túlzottan nehéz ellenfelekkel soha nem sikerült összefutnom, a csaták kellő izgalommal, adok-kapokkal zajlottak, könnyen sikerülhet itt is belefeledkezni a játékba, így tehát a multiplayer kétség kívül ismét egy nagyon erős pontja lett a programnak, panaszkodni egy másodpercig sincs okunk.
Ezzel a kulcsmondattal pedig nagyjából elérkeztünk tesztünk végéhez. Bár nyilván még órákat lehetne zengeni arról, hogy mennyire jól sikerült a játék, a legnagyobb erénye akkor is az, hogy ennek a programnak érezhetően szíve és lelke van. Minden egyes másodperce élmény és élvezet, képes lekötni az embert és odaszegezni a képernyőhöz, amit én személy szerint nagyon régóta nem éreztem már RTS játék esetében. Az alkotás nem lett tökéletes, ezt meg kell hagyni, akadnak hibái, de nem sok, és azok is eltörpülnek az egészet tekintve. Aki várt rá, aki szerette az első részt, annak remélem, hogy a fentiek értelmében nem is lehet kérdés, hogy a StarCraft II egy kötelező vétel, és csak arra tudjuk biztatni a Blizzard-ot, hogy mindegy mennyi időbe telik, de a játék másik két fajának kampányát elmesélő epizódok is ilyen minőséget üssenek meg, mert akkor nem csak a sorozat első része, hanem a második is örök időkre beírja magát a játékvilág történelemkönyvébe, méghozzá "a stratégia" címszó alá. Kenyeret és StarCraft II-t a népnek!
StarCraft II: Wings of Liberty / Tesztplatform: PC
kihagyhatatlan!- Stílus: RTS
- Megjelenés: 2010. július 27.
- Ár: 14.990 Ft-tól
- Multiplayer: van
- végletekig izgalmas és jól felépített kampány
- hamisíthatatlan StarCraft hangulat
- kiváló multiplayer
- tulajdonképpen a játék maga egy nagy pozitívum
- apró hibák
- kicsit magas gépigény
- lehetett volna mérföldekkel szebb is