Aztán ahogy letöltődött a kőkemény 150 mega és játszottam öt percet az anyaggal, hirtelen nem tudtam hogy sírjak vagy nevessek. Képzeljetek el egy teljesen 2D-s, leginkább a Boulder Dash-hez, a régi Pittfallhoz hasonlító játékot nyakon öntve egy jó adag Indiana Jones-féle kincskereséssel. Tudom, ez így elég viccesen hangzik, mivel 2012 a naptári évünk és ez elsőre eléggé szokatlan volt a hádéjhez szokott szemecskéimnek. Tehát, adott egy jópofa kis bányászsipkás emberke, a spelunker, őt kell terelgetni mindenféle roppant halálos helyszínen.
A vicsorgó inka szobor inkább maradjon csöndben...
A játékmenet egyébként teljesen olyan mintha valamelyik új Mariót próbálgatnánk. Itt is akadályokat kerülgetünk, ellenfelekre ugrálunk rá, sőt, még lánykákat is meg fogunk menteni. Sztorija nincs az anyagnak, illetve ha attól eltekintünk, hogy legényünk minél több kincset akar felvenni a random generálódó pályákon. Egyébként ha egy kicsit a progi után kutakodunk a neten, láthatjuk, hogy ez bizony egyrészről totálisan indie fejlesztés, másrészről pedig már egyszer PC-re megjelent, ha jól láttam három éve, aztán ez gyakorlatilag egy felturbózott változat ahhoz képest, kicsinosított külsővel illetve tartalmasabb belbeccsel. Mint valami nem létező csodalány.
A külső, mint ahogy mondtam, jó féle oldschool 2D-s platformer. Itt aztán tényleg ne számítson senki egekbe húzott poligonszámra meg motion blurre, ez bizony a régmúlt egy szelete, ennek ellenére szerintem nagyon jópofa és bájos, hősünk például zabálnivalóan néz ki a gyerekcsináló bányászsapkájában és a piros duda orrával. Négy különböző világ lesz, négy különböző pályával, tehát ha ezt a roppant nehéz matematikai műveletet elvégezzük, kijön a bűvös huszonegy. Tizenhat, tizenhatot akartam mondani! Fogunk barlangokban mászkálni, dzsungelt megtisztítani, ősi inka romok között kolbászolni. Ahogy mondtam, nagyon bájos, rajzfilmes az egész, garantáltan nem lesznek rémálmaink tőle.
Csak a lézerpisztoly!
A mozgás szerencsére nincs túlbonyolítva, tudunk futni, ugrálni, nekifutásból ugrani, felkapaszkodni dolgokra, ostorunkkal csattogtatni, függőlegesen kötelet kilőni és bombákat lerakni. Ez utóbbi király dolog, mert Bomberman-szerűen le is bonthatjuk akár a random generálódó pályákat magunk körül, persze ezzel magunkat is megszivatván. Négy egységnyi életerőnk van, ha ez elfogy akkor kezdhetjük teljesen előröl az adott szintet, ami szívás, de legalább van benne kihívás rendesen. Ha a sima kis szörnyezetek érnek hozzánk, az általában egy szívecskénkbe kerül, de akadnak itt instant kill-t okozó akadályok is, például a nagyon hegyes tüskék kifejezetten rossz hatással lesznek életerőnkre.
Adott szakaszokon egyébként lánykákat is meg tudunk menteni, már ha a játék elindításakor nem választottunk helyette új skint, mert például ha a kutyákra gerjedünk, akár egy mopszot is berakhatunk a szőke fürtök helyett. Szóval, ha megmentjük a megmentendőt, akkor kapunk egy puszit ami egy egységnyi energiát "jóváír a számlánkon", halkan jegyzem meg, csak így lehet életerőt visszaszerezni. Találkozunk majd egy boltossal is, akinél összeharácsolt lótyinkat tudjuk költeni, például egy sárga köpenyre, ami egyrészt elfedi hősünk habtestét, másrészt lassabban fogunk zuhanni tőle. De vehetünk szöges csizmát is, ami trendi, de egyébként különböző felületekre is fel tudunk kapaszkodni velük. Ha mindenképpen Battlefieldet szeretnénk csinálni a Spelunkyból, akkor vehetünk itt még egy sörétes puskát is, hogy a vadállományt agresszívan is ritkíthassuk.
A szemtelen szellem-egyed fényképezés közben akar moleszterálni minket...
Ami mindenképpen kiemelendő még, az az offline multiplayer. Egyszerre négyen tudjuk igénybe venni ezt a lehetőséget, két opció közül választván. Az egyik lehetőség a sima deathmatch, itt ugye a másik meggyilkolászása a cél. A második lehetőség poénosabb, lévén az Adventure módot is végig tudjuk tolni akár négy haverunk segítségével. Az első hatalmas hiba amúgy itt mutatkozik meg, mert nem került bele valamiért online multi, ami pedig nagyot dobott volna az amúgy sem rossz játékon. Még egy rossz pont, hogy szerintem a maga 1200 MS pontjával nem kicsit lőttek túl az áron a fejlesztők, de hát ők tudják.
A Spelunky tipikusan az a játék, aminek ha megnézed a képeid, esetleg egy in-game videót, akkor vagy beleszeretsz és azonnal kell, vagy pedig nevetsz egy jó nagyot és másra költöd összekuporgatott pontjaidat. Egy aranyos, szórakoztató, egy idő után durva nehéz játék ez, de mindenképp szükség van az ilyenekre is hogy ne korcsosuljon tovább az amúgy is felhígult játékpiac. Természetesen nem ez a stuff fogja megmenteni a világot, de kezdésnek egyáltalán nem is rossz!
Mányi mányi mányi, in dö rics mensz vörld!
Spelunky / Tesztplatform: XBOX360
a polcon a helye- Stílus: Platformer
- Megjelenés: 2012. július 04.
- Ár: 4.500 Ft-tól
- Multiplayer: nincs
- Szórakoztató
- Nagyon aranyos külcsín
- Négy szereplős sztori mód
- Nincs két egyforma pálya
- Nincs online multi
- Drága