Mai játékunk eléggé a rage-game határát súrolja, mert bár alapvetően nem annak készült, viszont a mechanikák, amiket használ olyannyira arcpirítóak helyenként, hogy gyakorta azt hittem, monitort fogok reptetni. Ez a játék a "Spelunker Party!".
Ha bárkinek ismerős a cím, az azért lehet, mert 2015-ben PS4-re és PS Vita-ra megjelent egy Spelunker World nevezetű játék, mely ijesztően hasonlít a Party-ra. Erre az az egyszerű magyarázat, hogy a Spelunker Party! a World-nek egy újra kiadása, némi változtatással, de alapvetően ugyanaz a két játék első, és sokadik ránézésre is.
Ez baj? Semmiképp, csakhogy kicsit olyan érzésünk lesz, mint a Mario Kart 8-nál és az ő Deluxe változatánál; mindkettő ugyanaz, minimális különbséggel, más platformon kiadva. Miután túltettük magunk ezen az apró érdekességen, tekintsük is meg, hogy mi a manóról is van szó.
A Spelunker Party! egy könnyed ugrabugrálós játék, ahol különféle tematikájú világokon kell átverekedni magunk változatos akadályokon, ellenségeken illetve ugyanolyan ajtókon, hogy eljussunk a kijárathoz és a következő pályához. Eddig semmi probléma, mintha egy Mario játék lenne a kezünkben azzal a kis fricskával, hogy a készítők kivágták a platform játékok legelső alapszabályát az ablakon, ami így hangzik: esésből nem sérül a játékos karakter.
Készüljünk fel, hogy nem az akadályok miatt fogjuk a készítők szüleit szidni már az elején, hanem azért, mert nem vagyunk hozzászokva ehhez az eszement mechanikához. És aki abban reménykedik, hogy biztos jó nagyot kell esni ahhoz, hogy elpusztuljunk, azt ki kell ábrándítanom. Kérem alássan, ha akár (játékbeli) negyed métert zuhanunk, megtörténik a lábtörés, majd vissza is teleportálunk az előző "checkpoint"-ra.
Rengeteg játékos már emiatt is el fog fordulni, hisz igazuk van, mi a frászért kell beletenni egy platformerbe ilyet? Egyetlen szerencséje a játéknak, hogy minden eköré van felépítve, és ha visszajönne "no-fall-damage" szabály, akkor át kellene dolgozniuk a fejlesztőknek nagyjából az egész tartalmat.
Nincs mit tenni, rá vagyunk kényszerítve az irányítás megszokására, viszont legalább annyiszor próbálkozhatunk, amennyiszer akarunk, és, ha kifogyunk az életből, akkor is csak a pályát kell elölről kezdeni.
Nagyszerű, sikerült megtanulni játszani a játékot, úgyhogy meg is nézhetjük, hogy mi vár ránk. A gamepad tulajdonosok előnyben lesznek, aki meg billentyűzni próbál, az gyorsan menjen el az "Online Manual" opcióra, hogy kitanulja, mi mire jó; legalább nem használ túl sok billentyűt a játék, cserébe viszont több gombnak is ugyanaz a funkciója, úgyhogy ki lehet kísérletezni, hogy mi a kényelmes felállás számunkra.
Van sztori is, bár eléggé elhanyagolható. Egy Spelunkette nevű egyén a főszereplő, aki Spelunker-rel (A World főszereplőjével) vállvetve hatol be egy jókora barlangrendszerbe. Állítólag egy üstökös csapódott be valamerre, és az emiatt a világban történő furcsa dolgokra keresnek megoldást a katakombákban. Hozzájuk csapódik majd Spelunkette testvére, és Dark Spelunker, így a négy jóbarát együtt fogja kitörni a térdkalácsát, ahogyan csapdákon, köteleken, tűzön, vízen át keresik a megoldásokat, na meg a kincseket.
Ezek az akadályok lehetnek leomló padlózatok, hatalmas guruló sziklák, erős vízsugarak, gejzírek és természetesen negyed méteres zuhanások. De ez nem minden; agresszív szellemek, nagyra nőtt csigák, denevérek, kígyók és hasonló vadállatok is szomjazzák vérünk, úgyhogy alaposan fel van adva a lecke.
Mentsvárunk lesz leleményességünkön és reflexeinken kívül felszerelésünk és kisállatkánk. Ahogy haladunk a pályákon úgynevezett "Litho-Stone"-okat találhatunk, melyek valójában tárgyak darabjai. Elég ilyen kő összeszedése után megkapjuk a teljes cuccot, melyet nem vehet fel bárki. Vannak csak női, csak férfi, és csak specifikus karaktereknek engedélyezett cuccok (egyébként semmi különbség a négy játszható emberke között).
Ezek a felszerelések egy-egy bizonyos képességgel látnak el minket, melyek összeadódnak, ha több tárgy ad ugyanolyan bónuszt. Példaként megemlíthetjük a tűzellenállást, denevér guanó kibírását (radioaktív minden bizonnyal, ha érintésre öl), a hosszabb energiacsíkot (erről kicsit később), de számos másik képesség is vár ránk. Ha sikerül befejezni egy pályát, akkor játékos profilunkon kívül a tárgyaink is léphetnek szintet, potenciálisan megemelve a bónuszok használatának számát (ergo több alkalommal fog széttörni egy szikla a fejünkön, vagy többször fog tudni kincset ásni kiskutyánk).
Karaktereink a kobakjukon, testükön és hátukon tudnak hozni egy oda megfelelő tárgyat (sapi, ruházat, hátizsák, vagy ahhoz hasonló dolog) és egy állatkát. Ezeken kívül az akadályok eltörlésében bombák és vakító gránátok segítenek nekünk, ha pedig szellemekbe botlanánk, azok ellen fúvókánk fog hatásosnak bizonyulni. A bombák falakat ritkítanak, eldugott kincseket, vagy rövidebb utakat felfedve, a gránátok pedig egy bizonyos időre elűznek ellenségeket.
Az első kettő fogyóeszköz értelemszerűen, viszont a fúvóka az energiánkat fogyasztja, úgyhogy lássuk, mennyire keseríti meg életünket ennek a csíknak a jelenléte. Az energia fogy, ha állunk, ha megyünk, és gyorsabban teszi azt, ha vízben sétálunk, vagy hasadékban kúszunk. Nagy a gáz, amikor a víz alatt kúszunk egy mélyedésben. Ha ez a csík elfogy, akkor paff, vége, viszont "checkpoint"-okon áthaladva feltöltődik, na meg, ha pechünk van, akkor egy univerzális gömb felszedése után.
Ezek a kis fehéres golyóbisok véletlenszerű pluszt adnak felkapáskor: bombát, gránátot, pénzt, pontot, akár életet, és néha energiát is, mely teljesen felesleges, hisz "checkpoint"-ból rengeteg van egy pályán. Pénz illetve pont természetesen nem csak ebből a gömböcből jön, hanem az elszórt kincsekből is, melyek lehetnek érmék, aranyrudak, gyémántok, vagy ládák többek között. A pont a pálya végi csillagmennyiséget befolyásolja, melyből minél több van, annál több XP-t kap profilunk. A szintlépés, és a pénz is egyetlen dologra jó, méghozzá a Pooch opcióra.
Ez tulajdonképpen egy újabb kisállat, akinek, ha leperkálunk egy bizonyos mennyiségű lóvét, akkor elmegy ásni, majd visszatér valamivel. Ez lehet tárgy, vagy "PowerUp Token". Ezek a "Token"-ek jönnek arany, ezüst és bronz kiadásban, csakis arra várva, hogy elhasználva őket felszerelésünk felszintezhessük. Legalább nem kell annyit farmolni, bár ez lesz a legkisebb gondunk, mivel több, mint száz pálya vár ránk, egyik nehezebb, mint a másik, így a maximalistáknak keményen meg kell dolgozniuk, legfőképp azért, mert egyes dolgokat csak csapatban lehet megszerezni.
Elég sok "Litho-Stone" olyan helyen van eldugva, ahová egyedül nem tudunk eljutni, így kénytelen kelletlen gyártanunk kell az adott pályához egy külön multis szobát, reménykedve abban, hogy az irgalmas szamaritánusok megsegítenek.
A Spelunker Party! megosztó egy játék. Vagy rákattanunk, vagy elátkozzuk. Aki hagy időt az irányítás elsajátítására, az az előbbi kategóriába fog feltehetően tartozni, persze nem állítom, hogy nincs kivétel. Én, miután sikerült megszoknom a szokatlan ugrást az első "World" végére bátran tudom állítani, hogy egy szórakoztató kis játék néz szembe velünk.
A grafika eléggé gyenge, mi tagadás. A karakterek Mii emberkékre hasonlítanak, és a környezet ugyan tetszetős, de azért lássuk be, ha azzal ijesztget a Steam, hogy a nyolc éves exszámítógépem videokártya családját nem támogatja a játék, akkor nem számítsunk Destiny 2-höz hasonló aprólékos grafikai csodákra.
A zene terén leginkább a klasszikus Spelunker-ből ismert melódiákkal találkozhatunk, természetesen nagyszerű minőségben, amik ugyan nem feltétlenül illenek a néha sötétebb hangulatú pályákhoz, de legalább kellemesek a fülnek, még, ha egy idő után repetitívvé is válnak. Illetve szokjunk hozzá a halálkor bekövetkező pár másodperces muzsikához, mert elég gyakran fogjuk hallani.
Aki ismerte és szerette az 1985-ös Spelunker-t, és nem játszott a Spelunker World-el, annak mindenképpen ajánlom a jelen pillanatban kissé barátságtalan árcédulával ellátott Spelunker Party!-t, mert garantálom, ha mást nem is, hogy úgy fogunk hozzáállni, mint egy jó animéhez: vagyis még egy pálya még belefér, hiába van már hajnal.
Spelunker Party! / Tesztplatform: PC
egynek jó...- Stílus: Akció
- Megjelenés: 2017. október 19.
- Ár: 8.900 Ft-tól
- Multiplayer: van
- Hamisítatlan Spelunker hangulat
- Kellemes mennyiségű tartalom
- Klasszikus platformerekre jellemző addiktív játékmenet
- De ez a modern idők gyermekeinek nem feltétlenül fog bejönni
- Nehéz megszokni az irányítást
- Repetitív pályaszerkesztés
- Gyenge grafika