South of Midnight teszt

2025. április 03.
89.2782
marco profilja, adatai
marco
Elképzelhető hogy a Compulsion Games neve nem mond túl sokat a legtöbb játékosnak, hiszen nem ontják magukból a játékokat, egy-egy projekten igen sokáig dolgoznak a srácok. A stúdió elkötelezettségét az egyedi narratívák és művészi stílusok iránt bizonyítja a 2013-as Contrast és 2018-as We Happy Few is, amelyek mérsékelt sikerei után egy hét éves periódus és új kiadó - az Xbox Game Studios - berkein belül érkezik a napokban Xbox Series X|S-re és PC-re legújabb játékuk, a South of Midnight, amely ugyan magán hordozza az előző produktumok egyediségeit, azonban némileg populárisabb köntösbe csomagolták azt a fejlesztők.


A South of Midnight egy ugyanis egy igen magával ragadó, hangulatos és izgalmas világot tár elénk, amelyben a sötét fantasy elemek vegyülnek a hatalmas és színes terekkel, a háttérsztori pedig a déli misztikus - vagy épp gótikus hatású - folklór világába kalauzol, ahol a tradíció és a természetfeletti elemek találkoznak: szellemekkel, mitikus lényekkel és ősi mesékkel átszőtt történetbe csöppenünk.

A mese főhőse Hazel, egy fiatal lány, akinek házát, édesanyjával együtt egy pusztító hurrikán nyomán keletkezett óriási ár sodorja magával. Itt csatlakozunk az eseményekbe, és azonnal főhősünk édesanyjának megmentésére indulunk, utunk során pedig nagyon hamar kiderül hogy valami nem stimmel velünk: különleges képességeket fedezünk fel bensőnkben, furcsa fényjelenségeket látunk magunk körül és emberfeletti erőt tapasztalunk magunkon bizonyos helyzetekben. Ahogy a különleges események kezdenek magukkal sodorni, egy különleges ősi, rejtélyekkel teli világ bontakozik ki előttünk.

Uhh, kemény volt cucc, már szellemeket látok! :O

Uhh, kemény volt cucc, már szellemeket látok! :O


A játék során Hazel különféle mitikus lényekkel találkozik, amelyek ahogy már említettem, mind a déli folklórból származnak. Ilyen például a Huggin' Molly, egy pókszerű nőalak, aki gyermekeket rabol el, vagy a Rougarou, egy alakváltó bagolyember. De találkozunk emberből fává váló lénnyel, vagy beszélő óriás harcsával is. Ezek a lények nem csupán barátok vagy ellenfelek, hanem a régió kulturális történeteinek megtestesítői, amelyek mélyebb betekintést nyújtanak a mítoszok világába.

Hazel rájön, hogy ő nem egy egyszerű ember, ő egy úgynevezett Szövő, aki a Nagy Szőttesben (ami tulajdonképpen a spirituális felfogás egyfajta, nagyon érdekes megközelítése) képes nem csak a múltat és annak itt ragadt emlékképeit látni, de képes vezérelni és manipulálni is a környezetét: misztikus és mágikus képességekkel rendelkező személy, aki helyre tudja állítani a világ törött elemeit és ennek részeként például kapcsolatba lépni különböző szellemekkel.

A játék már kezdetekkor is nagyszerűen ötvözi a harcot, a felfedezést és a rejtvények megoldását. Bár alapvetően a szokásos sémák szerint haladunk: feladatot kapunk aminek elvégzésével valamihez - egy tárgyhoz, egy képességhez - jutunk, a körítés mégis annyit tesz a mechanikához hogy kiemeli azt a szokásos kalandok közül. Persze nem csak kalandozunk, bőven jut harc is a játékba: itt természetesen mindenféle misztikus lénnyel kell összecsapnunk, lidércekkel, szellemekkel, életre kelt környezeti elemekkel.

De be vagy fásulva bástya

De be vagy fásulva bástya


A harcok közben Hazel Szövő képességei lehetővé teszik számára, hogy az alapvető harci elemeken felül különféle varázslatokat is használjon az ellenségek legyőzésére és a környezet manipulálására. A harcrendszer alapposan épít a pozicionálásra, a kitérésekre, válaszcsapásokra és a képességek megfelelő időzítésére is. Emellett Hazel képes falon futni és kapcsolatba lépni szellemekkel, ami további elemeket ad a játékmenethez. Bár a harcrendszer nem forradalmi, a játék atmoszférája és vizuális stílusa kárpótol mindenért.

A South of Midnight narratívája természetesen Hazel utazására összpontosít, miközben a lány felfedezi saját identitását és családjának rejtett titkait. A történetmesélés pontosan olyan mintha egy mesekönyv elevenedne meg: utunk során találkozunk különféle mitikus lényekkel és szellemekkel, akik mind hozzájárulnak a nagyszerű alapanyag gazdag világának bemutatásához. A karakterek kidolgozottságára érezhetően nagy hangsúlyt fektettek, minden szereplő háttértörténetét megismerhetjük és mindegyik egy külön történetet mesél el a múltból.

A játék egyik különlegessége a részletgazdag világépítésben rejlik: a helyszínek, mint például az elhagyatott cajun közösségek, elárasztott vidékek, a baljós mocsarak és az Appalache-hegység, mindezt a déli államok autentikus hangulatával átitatva. A játék világa élővé és lélegzővé válik ahogy haladunk, amit a dinamikus időjárási rendszerek és a környezeti hangok is erősítenek. Ezen túlmenően a játék Olivier Deriviére zeneszerző vezetésével készült zenéje a terület zenei stílusaiból merít, beleértve a bluest és a jazzt, amelyeket helyi zenészek és egy nashville-i gospel gyermekkórus ad elő.

Ha azt mondják ugorj a kútba....

Ha azt mondják ugorj a kútba....


A South of Midnight vizuális stílusa a stop-motion animációt idézi, amely egyedi, kézzel készített érzést kölcsönöz a karaktereknek és a környezetnek, ez pedig minden elemében tetten érhető. A fejlesztők elmondása szerint a bemutatott terület államaiba tett utazások és helyi szakértőkkel folytatott konzultációk révén törekedtek a hitelességre.

Az egyébként is magával ragadó élményhez rengeteget hozzátesz, hogy a játék teljes lokalizációt kapott, így minden magyarul is olvasható. Ez számomra különösen sokat emelt az élményen. Külön kiemelendő, hogy minden főbb ellenséghez külön zene társul, ez pedig nagyon meghatározza a játék hangulatát.

A 14 fejezetből álló történet végig izgalmas és leköti a figyelmet, nem sok üres járat vár ránk. Bár alapvetően nem kalandozhatunk szanaszét a világokban, mégsem érezzük nagyon cső-stílusúnak a játékot. És bár nagy változatosság nincs a megoldandó feladatokban, azonban mégsem válik unalmassá a történet. Simán le lehet ragadni egyszerre 4-5 óra játékra felállás nélkül. Persze ilyet nem csinálunk, óránként tíz percre tessék felpattanni a fotelból!

Ó de nagy arcod van!

Ó de nagy arcod van!


Bár nem igazán érdemes más fantasy akciójátékokkal összehasonlítani a South of Midnight-ot, ha mégis megpróbálkozunk vele, akkor talán azt érdemes kiemelni, hogy ez a kaland különösen azoknak a játékosoknak szólhat, akik értékelik a történetmélységet, a művészi megvalósítást és az atmoszférikus élményt a komplex harci rendszerek helyett. Bár van benne a fejlődési szál, például a varászlatok fejleszthetők folyamatosan, de mégsem ezen múlik a siker.

Fentebb már említettem, hogy a játék karaktereinek mozgása szándékosan stop-motion animációt idéz, amely helyenként (ritkán!) egyedi, kissé szaggatott hatást kelt. A fejlesztők elmondása szerint a megoldás célja, hogy a játék vizuális stílusát még emlékezetesebbé tegyék ezáltal, és bár számomra ez nagyon kellemes hatást keltett, megoszthatja majd a játékosok véleményét.

Az alapvetően 10-12 órás narratív élményt kínáló játék összességében egy magával ragadó mese, egy kellemes és lenyűgöző élmény, amire külön ráarősít a magyar feliratozás - na és az sem elhanyagolható tényező, hogy Game Pass előfizetőknek ingyenesen érkezik már a megjelenés napján!

South of Midnight / Tesztplatform: Xbox Series X

a polcon a helye
  • Stílus: Akció
  • Megjelenés: 2025. április 08.
  • Ár: 17.990 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Misztikum és folklór
  • Nagyszerű történetmesélés
  • Kiváló zene és hang
  • Némileg repetitív
  • Apróbb akadozások
  • Hang
    9
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    8
8
South of Midnight, amely ugyan magán hordozza az előző produktumok egyediségeit, azonban némileg populárisabb köntösbe csomagolták azt a fejlesztők. '>
South of Midnight, amely ugyan magán hordozza az előző produktumok egyediségeit, azonban némileg populárisabb köntösbe csomagolták azt a fejlesztők. '>
7 hozzászólás

rDAVE

2 hete és 2 napja

Eddig minden videó és teszt alapján tetszik, szóval remélem ezt is kidobják még idén PS-re.

válasz erre

petrovicsz

2 hete és 4 napja

Nagyon bírom az ilyen stílusú játékokat, a magyar felirat pedig hatalmas plusz pont!

válasz erre

Mordorer

2 hete és 6 napja

Látom elkapott a játék hangulata Marco! mosolygó smiley

válasz erre

Patrik94

2 hete és 6 napja

Rohadt hangulatos játéknak tűnik! Game Passnek hála én is játszom majd. mosolygó smiley

válasz erre

fighterlaci

2 hete és 6 napja

Nem hittem hogy ez ilyen jól fog sikerülni! meglepett smiley

válasz erre

totyak

2 hete és 6 napja

Már jó ideje a listámon csücsül és talán még el is kocog a PC-men, szóval izgatottan várom. A stop-motion játékstílushoz annyit hozzátennék, én úgy tudom kikapcsolható játék közben, csak az átvezető animációknál marad kötelezően. Így akit ez visszatartana, nyugodtan belevághat az is.

válasz erre

Gólem

2 hete és 6 napja

Na ez nagyon bejövős cucc!!!!

válasz erre
South of Midnight
17.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Botyi profilja