SOMA teszt

2015. október 01.
75.4521
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Túlajnározott játékokat mindig más tesztelni, mint azokat, amik csak úgy simán megjelennek. Az okok nagyon egyszerűek: a fanboyok a legritkább esetben képesek felvenni az objektivitás szemüvegét, aztán persze ha a tesztelők rosszat mernek írni újdonsült kedvencükről, akkor elröppennek a nem értünk hozzá, biztos 15 évesek vagyunk és társai körmondatok. A valóság ezzel szemben az, hogy minden aspektusból megvizsgáljuk az adott játékot és próbálunk nem elfogult véleményt alkotni.


A most górcső alá vett SOMA esetében szinte biztos, hogy bele fogok gázolni valakiknek a lelkébe. Ha szeretitek a horror-kaland hibrideket, akkor a Frictional Games csapatát nem kell külön bemutatnom, mivel két olyan játékot is köszönhetünk nekik, amik nagyon sok pluszt tettek hozzá ehhez a zsánerhez. Igen, az Amnesia-ról, illetve a Penumbra-ról beszélek, ahol a történetet helyezték a kirakatba, de olyan horror elemekkel bővítve, hogy bizony nadrág nem maradt szárazon.

A kaland kezdete

A kaland kezdete


A SOMA esetében is hasonló volt a koncepció, ugyanakkor tény, hogy nagyon sokat merítettek az Alien univerzumából, valamint a Bioshock első részéből is, ami természetesen nem baj, viszont valami félrecsúszott. A sztori itt is nagyon erős, sőt, tulajdonképpen ez a fő mozgatórugója a bennünk lakozó kíváncsiságnak, mert tudni akarjuk, hogy mégis mi a jó élet történt a Pathos-II víz alatti létesítményében. Hősünk Simon Jarrett, aki egy nagyon komoly baleset túlélője, amiben jó barátja, Ashley meghal, de ő sem ússza meg sértetlenül, mivel nagyon durva agykárosodása lesz. Emiatt beleegyezik egy kísérleti terápiába, ami egy scannel kezdődik valami eldugott zuglaborban, Toronto városában.

A vizsgálat fura eredménnyel zárul, ugyanis hősünk egy ismeretlen, sötét helyen tér magához, ráadásul semmire sem emlékszik abból, hogyan is került ide. Egy üresen kongó víz alatti komplexumban találja magát, ahol minden egyes szobán érződik, hogy itt valami nagyon nincs rendben. Viszont több dolgot nem szeretnék elspoilerkedni, mert, ahogy említettem, a sztori az az elem, ami miatt a végére akarunk járni az egésznek. A játékmenet továbbra is belső nézetes, ami jó választás, mert így sokkal jobban bele tudjuk élni magunkat az egészen lehetetlen szituációba. A játék egyébként rendkívül ambivalens érzelmeket váltott ki belőlem a tesztelés időszaka alatt, mert minden egyes jó pillanatára kettő rossz is jut, de vegyük sorra ezeket.

Akár a Bioshock is lehetne

Akár a Bioshock is lehetne


Értem én, hogy a baljós atmoszféra megteremtéséhez nincs feltétlenül szükség The Order szintű grafikára, viszont a SOMA átesik a ló túloldalára, azaz bűn ronda. De tényleg. Először nem is akartam elhinni, azt hittem, hogy a Day1 patch még nem futott le, ahol mondjuk a nagyfelbontású textúrák tanyáznak. Szó szerint olyan, mintha egy Ps2-es játékot akartak volna 2015-ös köntösben kiadni. A színek fakók (ez lehetne koncepció is mondjuk), a kép életlen, a textúrák már-már a nevetséges szintet súrolják, és még napestig sorolhatnám. Hozzátenném, a teszt PS4-en készült, a PC verzió elképzelhető, hogy szebb. Sokan horrorként aposztrofálják a stuffot, ami szerintem nem igaz. Vannak benne bőven olyan szekvenciák, ahol kényelmetlenül fogjuk érezni magunkat, de ez sokkal inkább a bezártságnak és a nyomasztó történetnek köszönhető, mint a félelem-faktornak.

Egy kezemen meg tudom számolni, hogy a végigjátszás 9 órája alatt hányszor emelkedett meg jobban a pulzusom, pedig direkt esténként, sötét szobában és fejhallgatóval teszteltem. Az ellenfelek sem segítenek ezen, mert amikor találkoztam az első nyavalyával, konkrétan hangosan felnevettem, annyira lehetetlenül bénán néz ki. Később találkozunk majd egy ijesztő(bb) döggel, de sajnos ez a része is kifejezetten gyenge lett a programnak. Az meg egyébként a csalódás non plus ultrája, hogy ilyen szerény grafikus prezentáció mellett sok helyen úgy szaggat a játék, hogy az FPS szám maximum 5 lehet.

Ez egészen hangulatos

Ez egészen hangulatos


A pozitívumok között mindenképp meg kell említenem a pályatervezőket és a dramaturgokat, akik megmentik a nagyon csúfos buktától a SOMA-t. Noha egy nagy bázist fogunk bejárni, ami szinte teljesen lineáris, mégis úgy érezzük, hogy ha szeretnénk, bármerre kalandozhatnánk. Ezen kívül úgy van felépítve az egész játékmenet, hogy semmi sincs a szánkba rágva, nincsenek böhöm sárga nyilak, amik a menetirányt jelképezik, mindenre magunknak kell rájönni. Ráadásul az egész kaland szép fokozatosan van felépítve, azaz pontosan tudjuk, hogy valami nagyon nagy baj történt, de csak szépen adagolva kapjuk az eseményeket, hogy a feszültség egyre nagyobb legyen bennünk. És ez az, ami miatt a stuff mégis működik.

A hangokat is szeretném kiemelni, mert újfent bebizonyosodott, hogy a jól és szépen kikevert audio rész mennyi pluszt tud adni. Indokolatlanul félelmetes sikolyok, számítógépes zörejek, azonosíthatatlan lépések fognak kísérni minket az utunkon, amik természetesen megmagyarázhatatlanok lesznek, szóval, ha nekiülsz a kalandnak, mindenképp fejhallgatóval tedd. A szavatosság újfent egy érdekes kérdés, mert, ahogy említettem, nagyjából 9 óra alatt érsz a végére, viszont az is biztos, hogy többször nem nagyon fogsz nekiülni, mert nincs nagyon miért.

Kissé szétesett a lányka

Kissé szétesett a lányka


Az első óra csalódottsága miatt bevallom még a keresztvizet is le akartam szedni a SOMA-ról. Aztán ahogy erőt vettem magamon és elmerültem a kalandban, úgy szögezett a képernyőhöz a történet. Abszolút felkeltette a kíváncsiságom a Pathos-II állomás valamint az erőteljes sci-fi vonal, mindenképp a végére akartam járni, hogy mi is zajlik itt. Viszont a hibák fölött nem lehet csak úgy átlépni, mert bűn ronda a cucc, nevetséges ellenfelekkel, nyomokban felfedezhető horrorisztikus hangulattal.

Ha ezekkel meg tudsz barátkozni, valamint rendelkezel viszonylag erős angoltudással, akkor mindenképp vágj bele, mert a sztori abszolút megérdemel egy végigjátszást. Többet viszont nem, így ha meg vagy vele, menni is fog a polcra, de nem hinném, hogy újra elő fog kerülni onnan.

SOMA / Tesztplatform: PlayStation 4

jó lesz ez!
  • Stílus: Túlélő horror
  • Megjelenés: 2015. szeptember 22.
  • Ár: 1.299 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Lebilincselő sztori
  • Mindenre magunknak kell rájönnünk
  • Jól felépített dramaturgia
  • Kiválóan kikevert audio
  • Gyalázatos grafika
  • Bug hegyek
  • Hangulatromboló elemek garmadája
  • Hang
    9
  • Grafika
    5
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    7
7
14 hozzászólás

Marduk

9 éve, 2 hónapja és 26 napja

PC-s verziót játszottam végig, és nekem az az érzésem, hogy a teszt indokolatlanul lehúzta.
A grafika szerintem egyáltalán nem gyalázatos, sőt mivel a gépem nem bírta a maxot, ezért a legalacsonyabb beállításokkal játszottam végig, és így is szép volt. Főleg a tenger mélye, ahol voltak a világító medúzák és egyéb állatkák, na azt nagyon szépen megcsinálták.

Nem tudom, hogy te mit tartasz félelmetesnek, de számomra a lények félelmetesebbek voltak, valahogy olyan torz, groteszk módon kinézőek voltak, és ez számomra hitelesebb volt, mint pl. a sokak által ajnározott Dead Space lényei, ahol minden szörnynek drámaian kell ocsmánynak, horrorisztikusnak kinéznie. Habár ezek sem voltak valami szépségek, de valamiért olyan megfoghatatlanok voltak, olyan formátlanok voltak. Nálam bónuszpont, hogy eléggé sok fajta volt belőlük, és mindegyik mesterséges intelligenciája eléggé fejlett volt a maga módján, pl. mentek a zaj forrása felé, érzékelték a távolságot és a beállított paraméterek alapján viselkedtek, ennek következtében hanyagolták a scriptet, és a lények kiszámíthatatlanok voltak, és ez kicsikét félelmetessé tette a puzzle-ök és az egyéb problémák megoldását, amikor vigyáznod kellett arra, hogy ne adj ki túl sok zajt, ha csak nem akarod a levesben végezni.

Tény, hogy kevésbé fektetett a horrorra, és hanyagolta, hogy mindenhol indokolatlanul legyenek szörnyek, de azért valljuk be, hogy mind a Penumbrában és mind az Amnesiaban a sok indokolatlan találkozás inkább csak hátráltatott, mint félelmet keltett, legalábbis én Amnesiaban untam, hogy mindig meg kellett állnom a sok szörny miatt, hogy elmenjen. Meg a legtöbb mai, ilyen stílusú túlélő horror leginkább scriptelt jelenetekkel dolgozik, amelyek valóban jobbak, csak valahogy kiszámíthatóbbak, számomra megöli a félelem faktort. Itt viszont több szörny volt egyszerre, nem tűntek el, és őszintén voltak olyan parás helyzetek, amikor sarokba szorítottak, és imádkoztam, hogy álljanak tovább. röhögő smiley Meg az is komoly volt, amikor volt egy szörny, amire nem nézhettél, és akkor úgy kellett navigálnod, hogy bele ne fuss. Ja és még teleportált is, egyszer bele az arcomba. röhögő smiley

A sztori meg... nagyon eredeti, csavaros, elgondolkodtató és igazi horror befejezése van. A hangulata nekem nagyon tetszett, ahogy a tenger mélyén lévő kutatóbázis különféle komplexumai között kell navigálni. Számomra egyedi volt.

válasz erre

ColeCollins

10 éve, 17 napja

A grafika nem nagy szám, de a történet, a csavarok és a hangulat mindent vissz! Ezt akár 10-szer is kivinném - a Resident Evil 6-al ellentétben...

válasz erre

Linuxfan

10 éve, 5 hónapja és 4 napja

Minden horror játékot imádok. Mivel ez van Linuxon is ezért külön öröm. Sajnos félelmetesnek egyáltalán nem nevezhető csak néhány pillanatban van picit ijesztő jelenet.

Talán majd a következő megint Penumbra szintű lesz. mosolygó smiley

válasz erre

C64 fun

10 éve, 5 hónapja és 5 napja

Idegesítően idejétmúlt a grafika, egyszerűen nem konzolra való. Lehet hogy PC-n szép de PS4-en szörnyű. iPet, gratulálok hogy nem húzott fel annyira hogy lepontozd! mosolygó smiley Nehéz lehetett...

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

10 éve, 5 hónapja és 5 napja

[Tiltott felhasználó!]

Ronalddo

10 éve, 5 hónapja és 5 napja

Ahhoz képest hogy milyen szigorú a verdikt, a pont elég szép. Ha jól értem, a grafika lehúzza de a többi dolog viszonylag rendben van. PC-n teszek vele egy próbát...

válasz erre

kpal

10 éve, 5 hónapja és 6 napja

Kicsit idejét múlt a grafika , ez se lesz olyan amit emlegetek 5-10 év múlva .

válasz erre

zender

10 éve, 5 hónapja és 7 napja

Amnesia jó volt, ettől is többet vártam volna. Nem sokat játszottam vele, csak belenéztem. Vannak ijesztő részeg de összességében ez nem lett jó. szomorú smiley

válasz erre

italianman

10 éve, 5 hónapja és 7 napja

Nekem a Doorways 3 jut róla mindig eszembe.

válasz erre

petrovicsz

10 éve, 5 hónapja és 7 napja

Nagyon el lett rontva. Semmi horrorisztikus nincs benne, ötéves gyerekeknek való.

Rohadt nagy csalódás.

válasz erre

Santonio

10 éve, 5 hónapja és 7 napja

xj770 írta:
Penubra előbb volt.
Ohh meglepett smiley akkor csak én játszottam másképp! Viszont akkor még érdekesebb, mert volt egy nem annyira jó, majd egy tök jó, aztán egy silány játék...

válasz erre

xj770

10 éve, 5 hónapja és 7 napja

Santonio írta:
Az Amnesia nem volt rossz, a Penumbra már picit gyengébb volt. Várható volt hogy kifullad ez a vonal de az nem hogy ennyire... wtf smiley
Penubra előbb volt.

válasz erre
12a(z) 2 -ből
SOMA
1.299 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások