NBA 2K24 teszt

2023. szeptember 20.
90.5711
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Talán párszor hangoztattam már a véleményemet, hogy mennyire ellenszenvesnek tartom a 2K és az EA piaci stratégiáit, ha a sportjátékaikról van szó. A "minden évben piacra dobunk egy újabb iterációt" elv, szerény véleményem szerint, pénz-lehúzós, gyenge minőségű produktumot eredményez (tisztelet a kivételnek).


Hisz egy év alatt nem lehet úgy létrehozni egy relatíve nagy programot anélkül, hogy ne kerülne átemelésre az előző verzióból egy szelet (gyakorta nem is kicsi). Ez a WWE készítőinek leesett a katasztrofális WWE 2k20 után, és ugyan a 2k22 egész kellemesre sikeredett, gyorsan visszaálltak ismét az "adjunk ki minden évben egyet" mentalitásra. Mondjuk a 2k23 is jó lett, ezért is mondtam, hogy tisztelet a kivételnek.

Azonban ezt nem lehet elmondani az NBA 2K24-ról, sőt kijelenthetem, hogy régen találkoztam már olyan játékkal, ami ennyire nem hagyott szóhoz jutni, ahogy egyre mélyebbre ástam magam. És itt most nem a pozitív aspektusok miatt tátogtam, mint egy asztalon felejtett hal, hanem az érthetetlen hiányok miatt, melyek ellenére "Next Gen"-nek van titulálva eme játék, minden indok nélkül.

A közönség egész jól fest. Mondjuk a hot-dog és a sör hiányzik, de belefér.

A közönség egész jól fest. Mondjuk a hot-dog és a sör hiányzik, de belefér.


Ez pedig nagyon szomorú, ugyanis, tipikus kocka lévén, ritkán volt szerencsém az igazi kosarazás élményének megtapasztalásához. Amikor meg kezembe került a labda, akkor a nálam nagyobb és hozzáértőbb játékosok rendre rám ugrottak, a földbe csavartak, majd védekező hiba miatt még büntetőt is dobhattak. Úgy vélem, a kosárlabda szabályzatát egy picit újra kellene gondolni, de lássuk be, savanyú a szőlő.

Ám a monitor előtt egyedül a játékmenet tudja inzultálni a nem sportra kitalált versenyzőt; és ez mai tesztünk alanyában alaposan meg is történt. Kalandjaimat a MyCAREER módban kezdtem, ahol gyártottam egy hozzám "nagyon hasonló" úriembert (kétajtós szekrényt), akit be is toltam a Miami Heat csapatába (iPet kolléga mögöttem elismerően csápolt, mivel ez a kedvenc csapata), és bele is vetettem magamat a torokszorítóan izgalmas... ja várjunk csak...

Három-négy meccsen vagyok túl; semmi fejlődés semerre. Jó, béna voltam, de akkor is...

Három-négy meccsen vagyok túl; semmi fejlődés semerre. Jó, béna voltam, de akkor is...


A sztori igazából annyiból állt, hogy a nyomogattam a "Következő meccs lejátszása" gombot. Nincs történet, egy vagy kettő átvezetőt leszámítva. De csak PC-n, a konzolosoknál van; elnézést, de ezt, hogy a bánatba sikerült összehozni? Nem működött számítógépen a kontrol cé, kontrol vé? Túl sok meló lett volna áthozni egy játékmódnak a színesítő részét? Na mindegy; miután túltettem magam ezen az meghökkentő hiányosságon, jött a következő pofon a játéktól: a karakterem bénácskának érződött, hiába próbáltam vele akármit is csinálni.

Ez amiatt volt eleinte zavaros, mert mikor létrehoztam a főhősömet, akkor az attribútumai megadásánál feltoltam minden értéket, ami tetszett és elértem a 99-es értékelést. Ez már akkor is kicsit gyanúsnak érződött, azonban, mint kiderült, mi csak 60-ason kezdjük a karrierünket. A létrehozott karakterünk potenciális maximumát adtuk akkor meg, nem a startértékeket. Ha fejlődni akarunk, akkor súlyos pénzeket (Virtual Currency-t) kell költenünk. Abból pedig nagyon kevés fog bejönni, hiába nyüstöljük a kampány mérkőzéseit orrvérzésig.

"Shaq, minden oké?", "Jah, valami vadalma integet nekem MK Ultrás táblával..."

"Shaq, minden oké?", "Jah, valami vadalma integet nekem MK Ultrás táblával..."


Szóval íme az első igazán undorító probléma (ha a sztori hiányát el tudtuk engedni): a játék rákényszerít minket, hogy kinyissuk a molylepkékkel teli tárcánkat, ha szórakozni szeretnénk, mert sosem fogunk meccsekkel annyi VC-t szerezni, mint, ha befizetnénk egy csomagra. Arról nem is beszélve, hogy maga az alapjáték sem olcsó, aztán ott a Black Mamba verzió, a Kobe Bryant verzió (érdekes módon nem ugyanaz a kettő), a WNBA verzió (ez csak PS5-re és Xbox Series S/X-re), illetve a kétféle Season Pass. Talán érthető a brutálisan negatív Steam-es értékelés már most, pedig még el sem jutottunk a végére.

A következő majré nem volt túlságosan kellemetlen, csupán bosszantó: technikai hibák. Specifikusan a MyCAREER-ben kétféle "bug"-ba futottam bele állandóan: mikor a cserepadra ültettek, akkor vagy nem jelent meg, vagy nem aktiválódott a "Sim" opció, amivel át tudtam volna ugrani arra az időpontra, mikor emberemet visszazavarják a pályára. Végig kellett ülnöm a meccset, ide-oda nézelődve, ha újra játszani akartam.

A csapattársak úgy beszélgetnek egymással, mintha ott sem lennék közöttük.

A csapattársak úgy beszélgetnek egymással, mintha ott sem lennék közöttük.


Emellett pedig lelassulás is előfordult, teljesen véletlenszerű módon, amitől a meccs játszhatatlanná vált. Szerencsére ezekre van egy helyi gyógyír, az Alt+Enter lenyomása. Ez engem arra enged következtetni, hogy a teljes képernyős módra optimalizálták a programot a fejlesztők, a "Borderless Window" lehetőséget pedig hagyjuk a fenébe, még akkor is, ha sűrűn kell Alt+Tab-oznunk.

A MyCAREER lehetőség után jött a "Mamba Moments" opció, mely a fénypontja az NBA 2K24-nak. Itt a tragikusan fiatalon elhunyt Fekete Mamba, Kobe Bryant legendás pillanait élhetjük újra, vagyis az ő karrierjében fontos pontként jelenlévő meccseket játszhatjuk le, miközben különféle feladatokat próbálunk meg teljesíteni.

A "Mamba Moments" egy jó játékmód, csak kár, hogy csupán hét meccset tartalmaz.

A "Mamba Moments" egy jó játékmód, csak kár, hogy csupán hét meccset tartalmaz.


Mivel nem a karrier módban megismert szerencsétlen, alulteljesítő muksónkat kell itt irányítanunk, hanem magas értékelésen álló karaktereket, nagyon szórakoztató, dinamikus és magával ragadó élményben lesz részünk, annak ellenére, hogy nem feltétlenül a címszereplőt, Bryant-et irányítjuk, hanem igazából a csapatát. A minőségen nem rontott az biztos, ám csupán hét mérkőzést kapunk, így a tartalom kicsit soványnak érződött.

A MyTEAM túl sok változást nem szenvedett el az előző iterációhoz képest. A legnagyobb újítás, hogy az online aukciós házat kihajították (az ott felhasznált pénzzel kereskedők "legnagyobb" örömére), azonban továbbra is egy hatalmas pénznyelő, ha kompetens csapatot akarunk fenntartani, attól függetlenül, hogy jött egy-kettő, az ingyen játszókat segítő javítás és újdonság.

Hány ember kell egy zsákoláshoz? Egy repülő és kettő után-futó.

Hány ember kell egy zsákoláshoz? Egy repülő és kettő után-futó.


Hasonlóképpen kevés frissességgel lett a MyLEAGUE is felvértezve, de mivel az tele van játékmódokkal, ezért talán nem is meglepő, hogy nem sikerült minden aspektusát felújítani a bejáratott receptnek. Mondtam már, hogy teljes árat kell kifizetni egy felturbózott NBA 2k23-ért? A prezentáció is hasonlóképpen járt egyetlen kivétellel, mely a játékosok animációja.

A hangzatosan elnevezett ProPlay technológia élethűen áthozza a valós játékosmozgást a virtuális platformra, így a mozgás, a labdavezetés és a különféle dobások igencsak jól néznek ki. Ja várjatok, ez sem jött el PC-re. De miért nem? Úgy gondolta a 2K, végtelen bölcsességében, hogy úgysem vett senki modern hardvert a sok kripto-makákónak hála, úgyhogy nekik minek ez az implementáció?

Ezt a mutatványt még balettórán tanultam...

Ezt a mutatványt még balettórán tanultam...


Bár belátom, számomra így is bejöttek, úgy-ahogy, az animációk, így annyira nem hiányoltam ennek az aspektusnak a feltuningolt verzióját. Engem inkább az átvezetőkben látható repetitív animációk és a helyenként bamba, műanyag mimikák zavartak jobban. Továbbá a játékosok ütközés-fizikája is hagyott maga után kívánnivalót: másodpercenként elakadtam csapattársakban és ellenfelekben, és ezen az irányítás sem segített.

Botrányosan rosszra sikeredett, az pedig nem segít a helyzeten, hogy másodpercenként feldob a játék egy üzenetet, hogy a legjobb élményért csatlakoztassak már egy Dual Shock kontrollert. A fakír meg azt mondja, hogy ülj egy kaktuszba a legjobb élményért. Nem tudom, miért csinálja ezt a 2K; ha kiadnak egy platformra valamit, akkor kutya kötelességük normális átiratot készíteni. Ha pedig nem megy, akkor ne erőltessék, mert ez lesz a végeredmény.

60-tól 73-ra fejlődni majdnem százezerbe kerül. Egy egészséges meccs-sorozattal pedig pár százat kapunk maximum.

60-tól 73-ra fejlődni majdnem százezerbe kerül. Egy egészséges meccs-sorozattal pedig pár százat kapunk maximum.


Billentyűzeten három kézre lett volna szükségem, és ugyan átállítgattam a gombokat, végső soron is össze-vissza működött az egész és ez a menüben történő navigációt eléggé nehézkessé varázsolta. A pályán való varázsolgatást pedig még inkább. Továbbá a beharagozott "Cross Platform" játékból ugyancsak kimaradtak a PC-sek, nekik dedikált szervereik vannak, mely néha azt mondta nekem, hogy te most leszakadsz, és inkább ölelgessed a kaktuszod.

Az igazán felháborító dolog, ami ennyi után igencsak megdöbbentő, az egy teljes játékmód hiánya: nincs MyNBA. Mint, ahogyan a ProPlay-nél, a kampánysztorinál, az imént említett "Cross Platform"-nál, most is fel lehet tenni a kérdést: miért is nincs? Csak ismételni tudom magam: ha a készítők ennyire tesznek a PC-sek fejére, akkor miért adták ki egyáltalán a játékot erre a felületre?

Belement? Belement. Kijött? Kijött. Biztos? Haggyámábékén...

Belement? Belement. Kijött? Kijött. Biztos? Haggyámábékén...


Nem mintha konzolokra is olyan hatalmas durranás lett volna az NBA 2K24. Belenéztem néhány videóba és írásba, mert egyszerűen nem hittem el, hogy csak számítógépekre ilyen botrányos ez a játék. Mint kiderült, más platformokon is kétséges a végeredmény, de mégsem annyira, mint PC-n. Plusz olyanról is hallottam, hogy az előrendelést, illetve a vásárlást nem lehetett lemondani, vagy "Refund"-olni, ami nem lepne meg, lévén, hogy egy ilyen pénzéhes cégről van szó.

És miért veszik mégis meg eme programot? Miért ontják a pénzt a mikrotranzakciókra a játékosok? Mert nincs versenytársa az 2K-s NBA-nek. Ezért a készítők bármit megtehetnek. A kosaras rajongóknak nincs más választásuk, hacsak nem akarnak inkább az előző változatokkal játszani. Hisz a játékmenet, végső soron, olyan, mint eddig.

A játékosokat irányító gépi okosság meglepő kihívással szolgál, még a legalacsonyabb szinten is.

A játékosokat irányító gépi okosság meglepő kihívással szolgál, még a legalacsonyabb szinten is.


A játék része tesztünk alanyának ugyanolyan megfogó, mint eddig volt, és ugyan történtek változások, főleg az AI kompetenciája terén (mely még így is hajlamos volt összekrepálni magát alkalomadtán), a magja a mókának nem igazán lett másabb. Amikor a pályán voltam, könnyedén bele tudtam feledkezni az akcióba, a pergős játékba, az agresszív vagy taktikázós támadásokba, illetve a gyors védelembiztosításba egy bukott, vagy sikeres kosár után.

Csalódás, szomorúság és érthetetlenség. Meg némi irritáció. Pontozásunkból arra lehet következtetni, első ránézésre, hogy annyira nem is borzasztó az NBA 2K24, de a részletekben veszik el a lényeg. És mi a lényeg? Az, hogy ebben a mai, rohanó, bizonytalan világban nem fontos egy termék minősége, vagy annak a fogyasztója, csupán a marketing és a pénz.

NBA 2K24 / Tesztplatform: PC

egynek jó...
  • Stílus: Sport
  • Megjelenés: 2023. szeptember 08.
  • Ár: 23.200 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • A "Mamba Moments"
  • A nyers, kosarazós élmény továbbra is magával ragadó
  • A PC-sek hiányos verzióért fizetnek teljes árat
  • Ráadásul az irányítás is csapnivaló
  • Pofátlan kényszerítése a mikrotranzakcióknak
  • Hang
    7
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    4
  • Hangulat
    6
6
5 hozzászólás

VaPe

2 hónapja, 3 hete

Csak nem tanulnak a hibákból baszki.

válasz erre

Patrik94

2 hónapja, 3 hete

Nagy kár érte. Ez az irány engem is taszít, és látom nem vagyok vele egyedül.

válasz erre

Gargameth

2 hónapja, 3 hete és 1 napja

Ronalddo írta:
Konzolon azért játszható, vagy ez ennyire **** lett tényleg?
Jó kérdés: ráuszítjuk iPet-et, vetetünk vele egy rakás VP-t, majd interjút készítünk vele, ha addig nem hajította ki a PS-ét az ablakon

válasz erre

fighterlaci

2 hónapja, 3 hete és 1 napja

Sajnos nem ez az első ilyen játékuk, amiben ennyire erőltetik a fizetést. Nem jó az irány, főleg úgy hogy az alapjáték sem olcsó.

válasz erre

Ronalddo

2 hónapja, 3 hete és 1 napja

Konzolon azért játszható, vagy ez ennyire **** lett tényleg?

válasz erre
NBA 2K24
23.200 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 

Itt is rontjuk a levegőt