Ez persze nem jelenti azt, hogy a Monster Energy Supercross 5 rossz, azonban jónak sem tudnám nevezni. Tartalmi szempontból egész jó, a rajongók meg fogják találni a számításaikat. Kapunk jónéhány versenyfajtát, állítólag realisztikus fizikát, újdonságnak számító felkészültségi szintet a pilótáknak és egy tartalmas karrier módot is, illetve egy tréning terephez is hozzáférést nyerünk, ahol szabadon motorozhatunk és törhetjük darabokra magunkat, többek között.
A multiplayer lehetőség továbbra is részletes beállításokkal hozza el nekünk a PvP versenyzés örömét, ám nincs igazán tétje még az egésznek. Jön az E-sport lehetősége is előbb-utóbb, még kicsit várni kell rá, úgyhogy kezdjünk neki mihamarabb a gyakorlásnak nemde? Nos, a gyakorlásnak mindenképpen, ha túl akarunk élni legalább egy futamot anélkül, hogy teli torokból üvöltöznénk a monitorunkkal, azt hörögve, hogy "Mit csinál ez?!" vagy "Mi a lópikulacintányér történik?!".
Ha valami nagyon elrontanánk, visszapörgethetjük az időt egy adott ideig (a zöld mérce alul mutatja ennek a lehetőségét).
Gyakorolni, a fent említett tréning terepen kívül (melyet "Compound"-nak hívnak) egy "Futures Academy" feladatcsomag segítségével lehet, mely egy gyakorlatsorozat, ahol a kezdők (és haladók is akár) megismerhetik a játék irányítását, mechanikáit, trükközési lehetőségeit, illetve egy verseny fontosabb aspektusait. Ez egy nagyszerű játékmód, ami lépcsőzetesen, ám néha kissé zavarosan próbálja megértetni velünk a leggyakrabban használt billentyűkombinációkat.
Melegen ajánlom ennek a végigcsinálását, mielőtt belevetnénk magunkat a karrier módba, ugyanis így jelentősen kevesebbet fogunk a motorról lerepülni, ami viszont következményekkel jár. Emberkénk sérüléseket fog elszenvedni, bár, hogy mitől függ a mértéke, az jó kérdés, ugyanis egy pár zuhanásos futam után súlyosabb állapotba kerültem, mint egy olyant követően, ahol dupla annyiszor nyaltam fel a sarat.
A "Futures Academy" lépésről lépésre vezet be minket a játék rejtelmeibe.
A sérült állapot, természetesen, rontja a teljesítményét a karakterünknek, ezt pedig a "Shape" vagyis készültségi állapotjelzőn láthatjuk. A legjobb, ha ez a "Perfect" szinten van, melyet úgy tudunk elérni, ha versenyeket nyerünk, illetve részt veszünk edzéseken és azokon mérföldköveket érünk el. Egy ilyen edzés a már ismerős "Compound" területen történik, és három feladatot kapunk: egy specifikus mutatvány prezentálása, presztízspontok gyűjtése, és a "SHAPE" elszórt betűinek összeszedése.
Minél többet teljesítünk ezekből a feladatokból, annál nagyobb szintre kerül pilótánk készenléte és még a sérüléseiből is felgyógyulhat (az edzés során elszenvedett hasalások nem okoznak hosszútávú kárt). Ha nincs kedvünk edzeni, akkor pénzt is lehet költeni a sérülés összefércelésére, bár ez nem fog azonnal megtörténni, hanem még egy-két verseny erejéig megmaradnak a hátrányos hatások.
Ez a játék szép... csak ne nézzünk még véletlenül se a közönségre.
És nem jó dolog, ha az irányítás még nehezebbé válik ebből kifolyólag, ugyanis, az elődökhöz hasonlóan, mai tesztünk alanya is rendkívül csúszkálós kontrollal van ellátva. Igen, szimulátorról van szó, a való életben baromi nehéz egy krosszmotort féken tartani, de azért játszani is szeretnék, nem csak szenvedni, emiatt pedig nem találtam szórakoztatónak a semmiből jövő érthetetlen irányítási anomáliákat, melyek olyan egyszerű akcióknál is felvetik a fejüket, mint egy sima kanyar.
A megszokott "wasd"-n kívül tudjuk irányítani emberünk testsúlyelhelyezését (nyilakkal), a hátsó féket (Szpész; az "s" csupán az első fék), a kormányt fel és le is lehet húzni, illetve a kuplunggal is trükközhetünk. Ezek ismerete elengedhetetlen, ha például egy tökéletes rajtot akarunk produkálni, melyhez nyomnunk kell a gázt, előre kell döntenünk karakterünket és tartanunk kell a kuplungot, hogy aztán a tökéletes pillanatban elengedjük az utóbbit.
A karrier módban, két verseny között kihívásokat is teljesíthetünk plusz képzettségpontokért.
Ezt persze nagyon ritkán lehet összehozni, ugyanis majdhogynem tökéletes pontossággal kell elengednünk a gombot, amint lecsapódik a rajtgát. Ennek bekövetkeztét pedig semmi sem jelzi előre. De, ha sikerül, akkor nagy presztízspluszt kap versenyzőnk, ha pedig az úgynevezett "Holeshot" (vagyis a legelső kanyarban át tudjuk venni a vezető pozíciót) is a mienk, akkor az ezért járó pluszpontok mellett a versenyt is könnyedén meg fogjuk tudni nyerni. Általában.
A presztízspontok tapasztalati pontokként funkcionálnak profilszintünk számára. Minél magasabb szintet érünk el, annál több esztétikai tuningelem válik elérhetővé. A fent említett módszereken kívül trükkök bemutatásával érhetünk el extra pontokat, illetve, ha gyorsabban fejezünk be egy kört az addigi leggyorsabbhoz képest, avagy, az első helyen megyünk át a rajtvonalon.
Nem tudom, melyik a jobb: közönséggel, vagy anélkül...
A technikák repertoárjában négy lehetőség kuksol: az ugratás, a farolás, a "Scrub" és a "Whip". Az első kettő önmagáért beszél ám az utolsó páros különlegesebb, annak ellenére, hogy nem lettek optimálisan implementálva. Ez a két mozdulat, általában, akkor kerül elő, mikor a versenyző a levegőben találja magát egy ugratás következtében, és ki akarja használni a landolást sebességszerzésre, vagy manőverezésre.
Azonban itt pontokat is kapunk miután bemutattunk egy ilyen trükköt, más pluszt nem igazán, ám eléggé ki van centizve a határvonal. Csak akkor kapunk presztízst ezekért, ha jó magasra repültünk, és rendesen el tudtuk fordítani a motort a megfelelő irányba, majd vissza sikerült állni egy landolásra is megfelelő pózba. Ha nem lett tökéletes a mozdulat bemutatása, vagy nem repültünk elég magasra, vagy épp rossz kedve van a rendszernek, akkor nem fogja értékelni a mutatványt.
Motorból rengeteg vár ránk, minimális értékkülönbséggel.
Ezért én legfeljebb a szóló módban megtalálható kihívásoknál használtam intenzíven ezeket a trükköket, de PvP-ben is előkerülhetnek, ha értjük a dolgunkat. Ám a játék gond nélkül fogja leröpíteni a játékost járművéről, ha az kicsit is rossz szögben landol; néha még akkor is, ha jól ért földet, de rossz napja van a rendszernek. Arról nem is beszélve, hogy a kanyarodás is nehézkes sokszor, mivel nagyon érzékeny a kormány, és emiatt az élesebb fordulatoknál a legnagyobb kihívás a motorom egyenesbe hozása volt.
A karrier módban kapunk némi segítséget egy képzettség-szisztémával, melyeket versenyek, edzések és kihívások teljesítése után kapunk. Ezeket különféle fejlesztésekre lehet költeni, melyek elvileg könnyítik a "Scrub"-ok és a "Whip"-ek végrehajtását, biztosabbá teszik a landolást (kevesebbszer repülünk el) és lecsökkentik a sérülésekből elszenvedett negatív hatásokat, többek között. A probléma azzal van, hogy ezek a pluszok rendkívül minimálisan látszódnak meg, ha egyáltalán.
Minél több feladatot teljesítünk, annál jobb formában lesz emberkénk a következő futamon.
Viszont, amint sikerült belejönni a kontrollba, a következő akadály az AI, mely minden csak nem értelmes. A könnyű szinteken nem igazán gondolkoznak a gépi ellenfelek, csupán meghatározott utakon mennek, és gyakran hasalnak ők is, kihívást nem jelentenek. Bár mikor a "Holeshot"-ról van szó, akkor megőrülnek és a rajtnál tökéletesen indulnak. Mindig. Utána könnyedén át tudtam venni a vezetést, de a legelső kanyar mindenkinek nagyon kell. A fejlett mesterséges okosság pedig természetellenes precízióval veszi be a kanyarokat, gyorsul, landol és tarol el minket szóval... fair.
A karrierhez saját karaktert kell generálnunk és rendkívül minimális választásunk van, teljesen mindegy, női vagy férfi szereplőt indítunk. Egyedül az öltözék és kiegészítők terén színes a választék, bár azok nagy részét külön kell megvenni, illetve a különféle motorokból is kielégítő mennyiség van. Túl sok különbség nincs egyik és másik márka között, csupán akkor fogunk látni statisztika növekedést, ha egy magasabb osztályban csücsülő járgányt szerzünk be.
A karrier folyamán többször is lecserélhetjük a szponzorunkat vagy a csapatunkat.
A bemondó nem tudom, miért van egyáltalán, mivel ugyanazt az általános szöveget nyomja minden verseny elején és végén, a grafikai bug-okról pedig nem is akarok beszélni. Bár a "Day 1" patch mintha összefércelte volna a legtöbb ilyen hibát, ez nem változtat túlságosan a végeredményen, ami ismételten csak a közép kategória. Nem botrányosan rossz, de mindezt egy DLC-ben is ki lehetett volna adni. Bár tény, hogy azért nem kérhetnék el egy teljes játék árát.
De "aggodalomra semmi ok" a pénzduplázó minikiegészítő jelen van ismételten. Gyönyörű. Mondjuk megértem; a semmi munkáért el lehet kérni öt eurót, és ha valaki megveszi, akkor már megérte. Én bottal sem nyúlok hozzá az ilyen ajánlatokhoz, de biztos bennem a baj. A krosszmotor rajongóknak valószínű tetszeni fog a Milestone fejlesztőcsapat legújabb alkotása, de aki versenyezni akar, és nem belepusztulni az irányítás, illetve az AI fogyatékosságaiba, annak jobb, ha megvárja a további javításokat. Vagy a jövőre érkező hatodik részt.
Monster Energy Supercross 5 / Tesztplatform: PC
egynek jó...- Stílus: Verseny
- Megjelenés: 2022. március 17.
- Ár: 14.490 Ft-tól
- Multiplayer: van
- Kellemes újítások
- Jól összerakott "Tutorial"
- Velős karrier mód
- Az új tartalmakat egy DLC-ben is ki lehetett volna adni
- Összecsapott AI
- Ímmel-ámmal működő technikák
- A multi kissé saláta (majd ha megjön az E-sport, akkor talán)