Aki kicsit is otthonosan mozog a gaming világban, az már bizonyára hallott a Minecraft jelenségről, ami olyan vészes ütemben tizedeli a hardcore játékosok tömegeit (is), hogy a maradéknak lassan földalatti bunkerekben kell menedéket keresniük. Sokan értetlenül állnak a Mojang szülte hisztéria előtt, s őszintén szólva én maga sem értettem, miért e nagy felhajtás és az az a töméntelen mennyiségű YouTube videó, amiből a Duna sikeres elrekesztése után is elég maradna ahhoz, hogy a Rajna felé is laposakat pislogjunk. Azonban, mint eme teszt is bizonyítja, nekem volt szerencsém betekintést nyerni a színfalak mögé, és egy sokat megélt vietnami veterán üveges tekintetével mondom nektek: onnan nincs visszaút...
Mintha csak George Orwell regényébe csöppentünk volna...
Hasis, alkoss, gyarapíts...
A Minecraft egy hamisítatlan sandbox játék; egy olyan alkotás, amelyben mi - a szó szoros értelmében is kockafejű - játékosok építünk. Hogy mit? Amit akarunk. Mekkorát? Amekkorát akarunk. Miből? Amiből akarunk. Helyesbítek: abból, amivel csak ellát minket a Minecraft világa: homokból, kőből, földből, fából... és mindabból, amiket ezen nyersanyagokból elő tudunk állítani: téglából, üvegből, falécekből, stb. A lehetőségek tárháza kis híján kimeríthetetlen. A játék építőelemeinek alapegysége az esetek többségében a kocka. Építményeinket kockáról-kockára húzzuk fel, bányáinkat kockáról-kockára haladva tárjuk fel, szélesítjük ki... Mint azt Einstein mondotta volt: Isten nem veti meg a kockát - és ami azt illeti, mi sem, hisz ezen alapkoncepcióból eredően roppant egyszerű, mégis rendkívül szórakoztató az építkezés. Ráadásul a közkedvelt LEGO-val ellentétben itt a darabok nem veszhetnek el és még véletlenül sem szolgáltatnak kéretlen talpalávalót...
Lóra hát, felebarátim! Vár minket Nottingham vára!
Azonban a virtuális remeteéletnek is vannak hátrányai, éspedig azon rémisztő és kártékony kreatúrák személyében, akik az est leszálltával, esetleg a sötét tárnákban bukkannak fel - már amennyiben nem a peaceful nehézséget választottuk, mert akkor bizony számolnunk kell velük. Az első itt töltött napunk ennélfogva meglehetős sietségben fog eltelni, minthogy íziben tetőt kell húznunk a fejünk fölé vagy más búvóhelyet kell találnunk. Na már most ekkor lehetőségünk van ugyan leásni három kockányira és a fejünk fölé rakni egy kitermelt földdarabot, vagy akár földből is felhúzhatunk gyorsan valami építményt, de multiban így garantáltan ránk aggatják a n00b jelzőt. Akkor hát mi a legcélravezetőbb? Ez egyszerű...
#tv#
Hevenyésszünk célszerszámokat! Mert bár ököllel is rönkökre kung-fúzhatjuk a fákat, kőhalommá őrölhetjük a sziklákat, mégis célravezetőbb az éppen adott feladatra alkalmas eszközöket segítségül hívni, elvégre fejszével gyorsabban aprítjuk a fát, csákánnyal hamarabb Mohamed elé visszük a hegyet és karddal nagyságrendekkel előbb nyakazzuk le az életünkre törő rémeket - és így tovább. Hogy miből állítjuk elő ezeket, az már abszolút a mi dolgunk: fából, kőből, vasból, gyémántból vagy shukár aranyból... Mindazonáltal tudvalevő, hogy a vasból készült szerszámokkal előbb célt érünk, mint a fából tákoltakkal. Ezt még maga Robinson Crusoe is tudja.
...és akkor azt mondtam neki: Sssssssssssssz! Erre úgy betojt, hogy...
Eközben az Xbox 360-on...
Egy percig sem akarnálak tovább ámítani benneteket. Az igazság az, hogy aki az Xbox-on is a PC-s Minecraft élményt várja tárt karokkal, nos az kénytelen lesz tovább várni, a konzolos kiadás ugyanis fájdalom, de messze-messze elmarad eredetijétől, mind játékélményben, mind feature-ökben és tartalomban.
Alig töltjük be a játékot, mindjárt szembesülünk is az első keserű ténnyel - azzal, hogy ez a világ, kicsi
Farkaséknál újabban a retro mikrofonhaj a divat
A másik jelentős - ámbátor inkább pozitívumként, semmint negatívumként számba vehető - különbség az eszközkészítésben, avagy közismertebb nevén a crafting rendszerben mutatkozik meg. A PC-s verzióban nem csupán nekünk magunknak kell beszerezni a szerszámok és egyéb okosságok elkészítéséhez szükséges alapanyagokat, de ráadásul mi magunk kísérletezzük ki azt, mi hova kerüljön az egyes céleszközök létrehozásához. Példának okáért a csákány elkészítéséhez függőlegesen elhelyezzük a két rudat (nyél), majd a tetejére ezekre merőlegesen mondjuk a három követ (fej), és az így képezett T-alakkal jutunk hozzá a csákányhoz. AZ Xbox-os verzióban a felfedezések ezen örömforrása nem szerepel. Itt mindössze az alapanyagokat kell összekaparnunk, a craftingolást már a rendszer végzi, aminek valójában örülünk, hiszen a kontrollerrel történő eszkábálás során előbb őszülnénk meg, mint hogy felépítenénk az első házunkat. A fejlesztők (hála az égnek) inkább feláldozták a kísérletezés örömeit a gyorsaság oltárán, így végső soron egy gördülékeny és könnyen használható crafting felületet kaptunk.
A Deák Ferenc tér következik
Az igazság az, hogy a konzolos Minecraft egy minden ízében letisztult, alaposan megkopaszított Minecraft, ami valósággal a játék őskorába repít minket vissza: a modoknak hűlt helye, a PC-s változat gazdag eszköz/tárgyfelhozatala sehol... Nincsenek például pistonok, azaz dugattyúk és egyéb nyalánkságok, amik elengedhetetlenek a komolyabb építmények és szerkezetek megalkotásához. Magyarán a YouTube tutorialok többségének nem vesszük hasznát. Azonban mind közül a szabad építkezés, a Creative mód hiánya az, ami miatt a legjobban fáj az én kicsi szívem, mert így - figyelembe véve az erősen korlátolt erőforrásokat - vajmi kevés esélyünk van olyan grandiózus és/vagy látványos építményeket létrehozni, mint amilyeneket másutt látunk - vagy amilyeneket éppenséggel megálmodtunk. Emellett hiányoznak olyan feautre-ök is, mint mondjuk az állattenyésztés és az éjszaka előmerészkedő retteneteken túlmenőleg nem sok izgalmat kínál a játék.
Tudom, mit tettél tavaly nyáron...
Még! Mert bár a térkép talán sosem lesz ennél sokkal terjedelmesebb (1024x1024 kocka), update-ek és letölthető tartalmak révén a játék bizonyára igyekszik majd felzárkózni felmenőjéhez mind a feature-ök, mint pedig modok és eszközök tekintetében, emiatt tehát igazán korai lenne aggódnunk.
Arról nem is beszélve, hogy a Minecraft Xbox 360 Editionben is képviselteti magát a multiplayer, méghozzá jól megszokott online, no meg lokál osztott képernyős formában is. Ez utóbbit választva akár négyfelé is felszabdalhatjuk a képet; az online játszótereken eközben persze egyszerre nyolcan "kockulhatunk", ami óhatatlanul felhőtlen szórakozásba torkollik, kivált akkor, ha dedikált szerveren barkácsolgatunk. A modok és kiegészítő tartalmak érkezésével a móka értelemszerűen itt is hatványozódni fog...
Ne vágj ilyen rémült arcot! Nem te fúrtad meg megint a vízvezetéket...
Már konzolos Minecraft kalandunk első perceiben konstatáljuk, hogy karakterünk a kontrollerrel is remekül idomítható: az irányítás, ami miatt a legtöbb PC-s port a gyehenna tüzén végzi, esetünkben határozottan kifinomultra sikeredett. Mintha a 4J Studios külön kontroller-tesztelő laboratóriumot rendeztek volna be, ahol csimpánzok, emberek és puhatestűek kontrollerekkel szembeni igényeit vizsgálták, hogy ezen megfigyeléseikre alapozva rukkoljanak elő a tökéletes, kézre eső gombkiosztással. Mondanom sem kell, a kísérletezést siker koronázta, és ami legalább ennyire fontos: gördülékenyen és végletekig finomított irányítást kaptunk a kezünkbe. Karakterünket egy balerina kecsességével táncoltathatjuk végig a tájon és nem kap epilepsziás rohamot, valahányszor félrerántjuk az analóg kart. Egy szó mint száz: a vezérléssel még egy zöld szemes ostoros is perceken belül meg fog barátkozni.
Ez pompás helyszín lesz a Kék Lagúna 3 leforgatásához!
A levont konzekvenciák:
Hát, hölgyeim és uraim, ez a nap is eljött. Akik a PC-s verzión cseperedtek fel, azok most alighanem a járóbotjukat lóbálva zsörtölődnek, hiszen ez a Minecraft nem az a Minecraft - és ami azt illeti, teljesen igazuk van. Terjedelem és tartalom tekintetében bizony jelentős elmaradásai vannak, ehhez kétség sem fér, ám egyrészt Mojangék mindig bepótolják (illetve remélhetőleg bepótoltatják) a házi feladatot, másrészt a konzolos változat jelenlegi felhozatalával is garantált a felhőtlen szórakozás, no meg persze a páratlan Minecraft élmény - és akkor még enyhén fejeztem ki magam. A kedves hangeffektek, a kellemes, szolid melódiák, amelyek többórás játék során sem kergetnek minket a halálba, valamint a jellegzetes, 60fps-sel felszolgált képi világ egyaránt olyan élménynek ágyaznak meg, amely nemes egyszerűséggel a képernyőhöz bilincsel minket és nem is ereszt addig, amíg meg nem untuk...
És tetszik vagy sem, de ez a pillanat sokáig, sokáig, nagyon sokáig fog váratni magára, hiszen a konzolos Minecraft is, ha kisebb-nagyobb kompromisszumokkal, de egészen addig tart minket rabságban, amíg ki nem merítjük saját ötlettárunkat: ez a világ ugyanis éppen annyi, amennyit beleteszünk.
Minecraft Xbox 360 Edition / Tesztplatform: XBOX360
a polcon a helye- Stílus: Sandbox
- Megjelenés: 2011. május 09.
- Ár: 6.000 Ft-tól
- Multiplayer: van
- kifinomult irányítás
- négy férőhelyes, osztott képernyő multi
- igazi Minecraft élmény!
- meglepően apró világ
- a PC-verzióhoz képest elmaradott tartalmak
- a térképgenerálás olykor döcögős