Hogwarts Legacy teszt

2023. február 08.
103.3381
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Harry Potter nevét, remélhetőleg nem kell senkinek sem bemutatni. A franchise egy döcögős kezdet után világsikerré nőtte ki magát, és a Wizarding World-ként elhíresült univerzum, melyben a történet játszódik, a szórakoztatóipar majdhogynem minden szférájába beleásta magát.
Advertisement


És ezt joggal tette; a könyvek, néhány elhanyagolható bakit és furcsaságot leszámítva egytől egyig fantasztikusak. A filmek már jóval kevésbé voltak sikeresek, főleg azok körében, akik olvasták a könyveket, és sajnos nagyon kevés videojátéknak sikerült igazán megfognia és visszaadnia a könyvekből áradó misztikus hangulatot. Szerény véleményem szerint a Hogwarts Mystery mobiljáték az, mely, a hét könyv alapján készült játékokon kívül, eleddig a legtökéletesebben megfelelt a kritériumaimnak, ám hamar rájöttem, hogy túl addiktív és töröltem.

Tesztünk alanya, a Hogwarts Legacy pontosan ugyanazt a bizsergést hozta el szervezetemnek, melyet anno az imént említett mobiljáték is tett. A különbség csupán annyi volt, hogy tudtam, a Legacy-ben nem lesz energia mögé zárva a haladás lehetősége, mondjuk nem is egy ingyenes játékról van szó. Mikor elindult a program (és túléltem a "Shader"-ek felépítésével elvesztegetett perceket) a bizsergés szépen tovább is terjedt testem minden részébe, én pedig gyermeki lelkesedéssel néztem a bevezető videót, majd estem neki a Tutorial pályának.

Nagy-világító-gömb támadás... khm, merre is van a kitérés gomb?

Nagy-világító-gömb támadás... khm, merre is van a kitérés gomb?


Igen, ezt a játékot vártam már évek óta. Végre nem Hári Péterrel, vagy az ismeretségi körével kell randalíroznom, hanem saját szereplőt készíthetek, mely után varázslatokat tanulhatok, órákra járhatok, felfedezhetek, és gyűjtögethetek, miközben a kibontakozó rejtély állandóan visszasodor, ha túlságosan is messze kalandoztam volna. Magával ragadó Roxfort és az őt körülölelő világ, még úgy is, hogy a sztori az 1800-as években játszódik; a karakterek élettel töltik fel az összes játékteret, rengeteg látványosságot és titkot tartogat a kastély és nagyon sok visszautalás van a könyvekre és a filmekre is.

Talán hallottuk, hogy az írónő, J. K. Rowling transzfób kijelentései miatt bojkottálni akarták érintett csoportok a játékot. Ennek fényében ironikus, hogy bármilyen féle és fajta karaktert készíthetünk, és nincs külön feltűntetett választható nem. Bármilyen testformához bármilyen esztétikai kiegészítő elemet és hangot aggathatunk. A végén pedig vagy a boszorkányok, vagy a varázslók hálókörletébe szuszakoljuk be avatárunkat, így végső soron eldöntve, hogy ő milyen neműként tartja nyilván magát. Ezt hívják a korral való haladásnak. Vagy valami másnak, ezt döntsétek el ti.

A legelső fejlesztés Talent pontokból nekem az extra ige-szettek megnyitása volt.

A legelső fejlesztés Talent pontokból nekem az extra ige-szettek megnyitása volt.


Roxfort hatalmas területtel van megáldva, ám kalandjaink javarészt nem ott történnek; ellátogathatunk Roxmorts-ba, a környező falvakba, erdőkbe, barlangokba, víz alatti vájatokba és egyéb helyszínekre is. A főküldetés mellett számtalan mellékfeladatot is kaphatunk diákoktól, utazóktól, melyek amellett, hogy tapasztalati ponttal és egyéb jutalmakkal járnak, a kapcsolatunkat is erősíthetik bizonyos karakterekkel.

Szinte kifogyhatatlan mennyiségű tennivaló van a játékban, és gyakorta azon kaptam magam, hogy nem a fősztorival foglalkozom, hanem a "Revelio" varázslattal derítgetem fel a környezetemet, fejtörőkre bukkanok, ládákat nyitogatok, illetve különféle írásokat és oldalakat gyűjtök enciklopédiámba. Ez a könyv egyébként a főmenü is, ahonnan hozzáférhetünk tárgyainkhoz, a térképhez, a küldetésekhez, a gyűjteményünkhöz és minden máshoz is.

Füge Professzort simán le lehet nyűgözni egy, a suliról készült absztrakt festménnyel.

Füge Professzort simán le lehet nyűgözni egy, a suliról készült absztrakt festménnyel.


Mivel egy akció szerepjátékot hozott el nekünk az Avalanche Software, ezért a szintlépéseken kívül rengeteg felszerelés is vár ránk, melyekkel növelni tudjuk a szereplőnk támadását és védekezését. Mértéktelen mennyiségű cuccot vág hozzánk a játék, így hamar meg fog telni szegény hátizsákunk. Ilyenkor vagy elpusztítjuk a felesleges öltözékeket, vagy, ha van egy árus a közelben, akkor neki eladhatjuk. Az elpusztítás lutri, ugyanis nem mutatja meg a rendszer, hogy milyen értékei vannak annak a mókának, amit pont nem tudtunk felvenni, így lehet, valami rosszabbal fogunk gazdagodni, végső soron.

A jobb eszközök mellett a varázslatainkat is erősíthetjük "Talent" pontok költésével, melyekből egyet kapunk szintlépésenként (miután eljutottunk a sztoriban odáig, hogy elérhetővé váljanak ezek a pontok). Magukat az igéket, "Talent"-eken kívül, nem lehet erősíteni, legfeljebb a saját "Offense" értékünk növelésével, de én a leggyakrabban a bal egérgombbal ellőtt alaptámadást használtam, és az Elden Ring-ben tökéletesített kitérés manőverrel összekötve minden harcot relatíve egyszerűen meg tudtam nyerni.

Egy goblin, aki egy festő. De nem ő festette a fenti képet, ami igazából nem is kép, csak nincs humorérzékem.

Egy goblin, aki egy festő. De nem ő festette a fenti képet, ami igazából nem is kép, csak nincs humorérzékem.


A varázslatokat, egyébként, két osztályba lehet sorolni: vannak harci, kalandozásnál használt és mindkettőre is alkalmas igék. Például a "Protego" varázst ellenfeles támadások kivédésére tudjuk kizárólag használni, míg a "Lumos" csak felfedezésnél és néhány fejtörőnél lesz hasznos. Azonban a "Piroinito"-val ("Incendio" angulul) nem csak ellenfeleinket tudjuk felgyújtani, hanem az utunkban lévő pókhálókat, és egyéb akadályokat is el tudunk távolítani.

Az igazán csodálatos az egészben pedig az, hogy nem mindig egyértelmű, melyik varázslatot kell egy bizonyos fejtörőnél használnunk. Az első pár Harry Potter játékban bosszantó volt látni, hogy mennyire evidens, mikor milyen igét kell a továbbjutáshoz alkalmazni, ám itt előfordul, hogy kísérletezni kell a megoldás megtalálásához. Vagy gondolkozni (tudom, hülyeség, én sem szoktam). Annyira, persze, nem nehezek ezek a kihívások, hogy bármelyiknél is megragadna az átlagos játékos túlságosan sokáig.

Mikor a gyerekek kezébe kerül az izzó forrasztópáka...

Mikor a gyerekek kezébe kerül az izzó forrasztópáka...


A harcok pergősek és dinamikusak. Az alapvető támadáson, a "Protego"-n, az abból indítható ellentámadáson ("Stupor") és a kitérésen kívül más varázslatokkal is hozzájárulhatunk a győzelemhez. Ha egyszerű pajzs van célpontunk köré húzva, akkor a "Levioso"-val, avagy az "Invito"-val ("Accio" a játékban) áttörhetünk ezeken, az erősebb védelmi megoldásokat viszont csak a pusztítóbb igék képesek lehámozni az ellenfélről, mint például a "Confringo" (robbantás igéje). Ezen kívül egy úgynevezett ősi mágiát is használhatunk.

Ez egy kék mérceként jelenik meg az életcsíkunk felett, és a töretlen támadás-kombók után töltődik a leggyakrabban. Ha az egyik szekciója megtelt, akkor a megfelelő gomb lenyomására egy pusztító erejű csapást vág emberünk a célpontjára, azonnal likvidálva azt, függetlenül annak védelmi szintjétől (főellenségeket nem lehet így egyből legyőzni, de a masszív sebzés sem rossz kompenzáció). Egyébként ezen mágiafajta körül forog a sztori is, így nem csak harc közben fogunk vele találkozni.

Így kell igazán fenyegetőnek tűnni: szalmakalappal a kobakunkon.

Így kell igazán fenyegetőnek tűnni: szalmakalappal a kobakunkon.


Ahogy haladunk a mesében, felfedezzük a területeket, harcolunk és gyűjtögetünk, úgy lesz egyre több alapanyagunk, melyekből különféle italokat, harcban használható eszközöket és bútorokat is gyárthatunk. Az előbbi kettő haszna evidens, azonban minek kellene nekünk bútorzat? Nos, azért, mert előbb-utóbb a Szükség Szobájába is be fogunk szabadulni, mely egy privát osztályteremmé válik számunkra, amit úgy alakítunk, ahogyan szeretnénk. Még állatkákat is tarthatunk ott.

A Hogwarts Legacy, összesítésben egy magával ragadó, majdhogynem letehetetlen játék, melyben macskákat is lehet simogatni, úgyhogy 10/10, év játéka, és a többi, igen, macskaőrült vagyok. Azonban a lelkiismeretem és a dühöm ellensúlyozza az őrületet, úgyhogy bármennyire is el tudott rabolni engem a játék, van egy súlyos negatív aspektusa ennek a gyönyörű kalandnak. Ezt a játékot nem sikerült PC-re optimalizálni (a konzolosok most jól jártak; nem úgy, mint a Cyberpunk 2077-nél). Azt hittem, hogy a Forspoken-nél lejjebb nem lesz élet, de mai tesztünk alanya csalódást okozott ilyen téren.

Kviddics ugyan nincs, de repülésre azért van lehetőség.

Kviddics ugyan nincs, de repülésre azért van lehetőség.


A tesztmasina nagyjából az ajánlott gépigénynek megfelelő hardverrel van megáldva (Nvidia 1080 Ti helyett 2060 Super van, ami némileg rosszabb). Elvileg "High" grafikai beállításokon is futnia kellene 1080p-n, még ha nem is 60 FPS-el. De, amit biztosan nem kellene csinálnia az a diavetítés; jónéhány helyszínen és átvezetőben tapasztalhattam ilyen arcpirító akadozástengert. Zárt tereken, mondjuk, Ultra beállításokkal sem volt semmi baja a gépnek, nyílt területeken, azonban, a "Medium" opciókat kellett választanom, hogy röccenésmentesen fusson a játék... többnyire.

Így is tapasztaltam indokolatlan szaggatást, egy-egy ajtó előtt töltögetést és megmagyarázhatatlan FPS bezuhanást néhány helyen. Ezen kívül találkoztam textúravillódzásokkal, mosott textúrákkal, semmiből beteleportáló karakterekkel, és pár megkérdőjelezhető animációval (minden karakter összetett kézzel beszél), illetve cselekvéssel is. Például főszereplőnk a földön szunyókálva várja meg a másnapot, ha a "Wait" opciót választjuk a menüben; fura, de ez már igazából nem technikai mizéria, és végső soron elhanyagolható negatívum az optimalizálatlanság mellett.

Jujjj ez a majdhogynem fej hiányban szenvedő Mikulás. De miért nem olyan a hangja, mint a filmekben? Pff, ennyit az illúzióról.

Jujjj ez a majdhogynem fej hiányban szenvedő Mikulás. De miért nem olyan a hangja, mint a filmekben? Pff, ennyit az illúzióról.


A hangokra rátérve többnyire pozitív az ítélet; fantasztikus zenei aláfestéseket kapunk, illetve a szinkronszínészek is szuperáltak, ám a fent említett főhős dialógusa néha úgy hangzott, mintha egy csőben beszélne, no meg néhány beszélgetés furának, erőltetettnek, életszerűtlennek érződött. Ez a történet gyengesége, sajnos; adekvát, belátom, de ne várjunk egy magas szintű sztorit tele csavarral és karakterfejlődéssel. Egy maroknyi szereplő van csupán alaposabban kidolgozva, és az általunk irányított tanuló (aki egyébként ötödévesként kezdi a sulit) pedig egy mindenhez (is) értő zseni, akinek a személyiségét a különböző választípusokkal kicsit tudjuk formálni. Legalábbis a saját szemünkben.

És mégis egy zseniális játék a Hogwarts Legacy. A technikai hibákat ki lehet javítani, minden más probléma pedig figyelmen kívül hagyható, ugyanis olyan erővel tudja ez az alkotás lekötni a játékost, hogy akár egy Harry Potter könyvhöz is tudnám hasonlítani. Ott is hajlandóak voltunk elnézni az írónőnek a logikai bakikat, melyeket az írás során vétett, és elsőre fel sem tűntek volna azok. Csak aztán újraolvastuk a könyveket. És újra. És újra. Bár eme játékot nem hiszem, hogy újra fogom játszani egyhamar, de, hogy 100%-ra kitolom az biztos.

Hogwarts Legacy / Tesztplatform: PC

jó lesz ez!
  • Stílus: RPG
  • Megjelenés: 2023. február 10.
  • Ár: 22.300 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • A hangulat magával ragad, lehengerel, és nem enged aludni
  • Rengeteg tennivaló
  • Kellemes prezentáció
  • PC-n nevetségesen rossz az optimalizálás
  • Néhány grafikai anomália
  • A történet nem túlságosan kiemelkedő
  • Hang
    8
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    6
  • Hangulat
    9
7.8
11 hozzászólás

zender

1 éve, 2 hónapja és 10 napja

Két órát tettem eddig bele, de már most megunhatatlan. röhögő smiley Ez rohadt jól sikerült.

válasz erre

VaPe

1 éve, 2 hónapja és 11 napja

Technikai hibákat biztosan orvosolják napokon, heteken belül, na akkor lesz nekem kötelező vétel. mosolygó smiley Ha ennyit kibírtam, most már kibírok még két hetet, hogy biztosan azt kapjam élményben amit vártam.

válasz erre

Patrik94

1 éve, 2 hónapja és 11 napja

Holnap tolom és most már még jobban be vagyok sózva mint eddig. röhögő smiley Annyira féltem hogy csalódás lesz... A hétvégém biztos hogy belemegy! mosolygó smiley

válasz erre

fighterlaci

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Megnyugtató olvasni, hogy nem cseszték el végül (teljesen), pedig nagyon tartottam tőle, hogy ez is csalódás lesz, és a hype miatt nagyobb a füstje mint a lángja. Tök jó hogy végül nem így van. mosolygó smiley

válasz erre

Mordorer

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Hihetetlen hogy pont a PC-s ilyen **** amúgy hiszen a fejlesztés azon zajlik. Nem tudom felfogni sosem ezeket az optimalizálási problémákat...

válasz erre

Gargameth

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

drift3r91 írta:
Érdekes, nálam 1080Ti 7700K 4.8GHz 16GB ram és soha egy diaképes akadás 2560*1080-ban.
Örvendetes. De mint láthattad, nekünk sajnos csak a High beállításokhoz passzoló hardverünk van, pontosan, ami ott le van írva, kivéve a videokártyát, ami nem sokkal rosszabb. A fent említett beállításokkal futnia kellene a mókának, ha nem is 60 FPS-sel, de a diavetítés sehol sem lenne indokolt. Nem véletlenül kap PC-s review-okon rosszabb pontot a játék, a konzolosokkal ellenben.

De ahány PC, annyi apró részlet, amitől függhet egy program stabilitása, és megértem, hogy nehéz egy játékot jól megírni... én egy Tic-Tac-Toe-t is súlyos nehézségek árán tudnék leprogramozni röhögő smiley

válasz erre

petrovicsz

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

drift3r91 írta:
Érdekes, nálam 1080Ti 7700K 4.8GHz 16GB ram és soha egy diaképes akadás 2560*1080-ban.
Milyen beállításokkal? Fullra húzva a grafika meg minden?

válasz erre

Kisember001

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Ronalddo írta:
Ez így már sokkal reálisabb pontszámnak tűnik, mint amiket eddig láttam. mosolygó smiley Kár hogy a PC-re ennyire nem figyeltek megint egyébként.
Warner játékoknál a PC portok valahogy nem nagyon sikerülnek. Emlékezzünk csak a Batman: Arkham Knight-ra.

válasz erre

drift3r91

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Érdekes, nálam 1080Ti 7700K 4.8GHz 16GB ram és soha egy diaképes akadás 2560*1080-ban.

válasz erre

Ronalddo

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Ez így már sokkal reálisabb pontszámnak tűnik, mint amiket eddig láttam. mosolygó smiley Kár hogy a PC-re ennyire nem figyeltek megint egyébként.

válasz erre

muki

1 éve, 2 hónapja és 12 napja

Végre egy reálus teszt! mosolygó smiley Öröm volt olvasni.

válasz erre
Hogwarts Legacy
22.300 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja