Halo Reach teszt

2010. szeptember 23.
74.6251
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Yoyo profilja, adatai
Yoyo
Kevés olyan játéksorozat létezik konzolokon, amelyek új részeit epekedve várja az egész világ. Bár akad egy-két széria, amely joggal harcolta ki magának a népszerűséget, a legtöbb folytatás általában csupán azért készül el, mert az előző epizódok bevételt termeltek a fejlesztőcégek számára. A legtöbb esetben ezeken az alkotáson érezhető, hogy a rajtuk dolgozó fejlesztők a kiadók nyomására cselekednek, s nem ritkán alig egy év se telik el egy új rész megjelenésekor. Azonban mindig akad egy-két olyan gyöngyszem, amely elé ha leülünk, szinte tapintani tudjuk a fejlesztők elhivatottságát aziránt, hogy a lehető legjobbat, legtöbbet adják a játékosoknak. A Halo sorozat éppen ebbe a kategóriába tartozik, hiszen a Bungie sosem kapkodja el egy-egy új epizód piacra dobását, helyette addig csiszolja az adott részt, amíg szinte tökéletessé nem válik.
 

/>
Halo Reach teszt - 2. kép

A Microsoft még az első Xboxra jelentette meg a mára már kultikussá vált Halo: Combat Evolved nevű játékot, amely kritikai és eladási szempontokból is remekül sikerült. A játék akkoriban fantasztikus hangulatával, valamint a remekbeszabott mesterséges intelligenciával vívta ki magának a játékosok elismerését. 2004-ben aztán megérkezett a második rész, amely már minden tekintetben kihasználta a konzolban rejlő roppant erőt, továbbá ez volt az első olyan alkotás, ami játékosok százezreit ültette oda az akkor még csak kiforróban levő online szolgáltatás, az Xbox Live elé. Bár a Halo 2 technikailag és eladások terén is túlszárnyalta elődjét, a rajongók mégis kissé csalódottak voltak, hiszen a történet lezáratlan volt, s sokaknak nem tetszett az, hogy a sztori folyamán nem csupán Master Chiefet, hanem az Elitek közül származó Arbitert is irányítani kellett. Ám a kiváló többjátékos módok szinte mindenkit kárpótoltak, így a Halo 2 felkerült minden idők egyik legjobb konzolos online játékainak listájára.


Halo Reach teszt - 3. kép

Az új generációs Xbox megjelenése, valamint a második rész lezáratlan története miatt sejthető volt, hogy hamarosan újra találkozhatunk Master Chieffel. Ez 2007-ben be is igazolódott, s a Halo 3 megjelenésének napján rekordbevételeket produkált. Erre minden oka meg is volt a játéknak, ugyanis a Bungie ismét olyat alkotott, ami miatt senkinek se lehetett oka panaszra. A megszépült grafikus motornak köszönhetően lenyűgöző helyszíneken harcolhattunk az ellenséggel, s ezúttal már lehetőség volt a kampányt online, akár négy játékossal is végigvinni. A többjátékos mód hosszú ideig az egyik legnépszerűbb játék volt Xbox Live-on, három év elteltével még mindig százezrek lövöldözték egymást a virtuális térben. Ezek mellett a Bungie egy filmfelvevő opciót, valamint egy pályaszerkesztőt is mellékeltek a produktumhoz, továbbá a játékosok statisztikáit is nyomon követték, amit a bungie.net oldalán bárki megtekinthetett. Végül azt hittük, hogy a sort az egyébként küldetéslemeznek is felfogható Halo 3: ODST zárja, amely borongós hangulatával, valamint az újonnan megjelent Firefight móddal kedveskedett a játékosoknak. Ám végül kiderült, hogy érkezik még egy epizód, a Halo: Reach, amely az ODST-hez hasonlóan visszaugrott az időben, s egy teljesen más szögből mutatja be az eddigi legelképesztőbb űrháborút.

Halo Reach teszt - 4. kép

A Reach hatalmas launch-partyk keretében érkezett meg a boltok polcaira szerte a világon (többek között nálunk is volt ilyen), a Microsoft pedig az eddigi legdrágább reklámkampánnyal hirdette be a következő rész eljövetelét. Bár a Halo: Reach nevében nem szerepel szám, azt már most leszögezhetjük, hogy akár a 4-es számot is odabiggyeszthették volna a fejlesztők, ugyanis oly sok változás történt az előző részekhez képest, amennyit felsorolni is nehéz lenne. Állítólag ez az utolsó rész, amelyet a Bungie csapata készített, és mint ilyen, a fejlesztők ismét belerakták szívüket-lelküket a produktumba. A végeredmény pedig egy olyan alkotás lett, amely az eddigi legjobb a sorozat életében, s hangulatában még a legendás első résszel is vetekszik.

Halo Reach teszt - 5. kép

A Reach bolygó az emberiség számára egy meghatározó planéta, hiszen szinte minden tekintetben a saját földünkre emlékeztet. Éppen ez lehet az oka annak, hogy a háború kitörésekor az Elite csapatok Reach-re összpontosítják az erejüket, s lerohanják a bolygót. A felszínen azonban megannyi szuperkatona, úgynevezett Spartanok is vannak, akik talán sikeresen visszaverhetik a támadást. Egy ilyen Spartanokból álló csapat tagja vagyunk mi is, így a hat fős alakulat cselekedeteit, elkeseredett harcát követhetjük nyomon a játék során. A történetet nem is érdemes tovább részletezni, hiszen ez az a játék, amelyet mindenkinek érdemes legalább egyszer végigvinnie.


Halo Reach teszt - 6. kép

A játékmenet szerencsére megmaradt olyannak, amilyennek mindig is szerettük, az apróbbnak tűnő, ám mégis jelentős változtatások azonban pár perc játék után mindenkinek feltűnik majd. Az első és legfontosabb a fegyverek szórása: ha ész nélkül lövöldözünk, akkor sokkal kisebb esélyünk van pontos találatot bevinni. Szintén újdonság a páncél-képességek megjelenése, amely a Halo 3 kiegészítő szerkezeteit hivatott felváltani. Az új képességek között találhatunk pajzsot, futást, jetpack-et, láthatatlanságot. Egyszerre csupán egy speciális tulajdonságunk lehet, amelyeket kis kihagyásokkal bármikor használhatunk, továbbá le is cserélhetjük őket, ha találunk helyettük valamit. Az ugrálásnak még mindig fontos szerepe van, mint ahogy a fedezékhasználatnak is. A Halo 3: ODST-hez hasonlóan ezúttal is van életerőnk a visszatöltődő páncél mellett, így olykor-olykor elsősegélycsomagok használatára is szükségünk lehet.


Halo Reach teszt - 7. kép

A játék másik fontos szereplői a járművek, amelyekből ismét tucatnyi áll a rendelkezésünkre. A jól megszokott gépek, mint a Banshee, a Ghost vagy a Warthog mellett akadnak újdonságok is, mint például a Ghost és a tank keverékének tekinthető idegen jármű, vagy a Warthoghoz hasonló, ám annál jóval gyengébb gépágyús gépkocsi. A járműves harcok igazán epikussá teszik a játékot, s hab a tortán, hogy egy rövid ideig még az űrbe is kijutunk egy nagyobb csata erejéig. A kampány során megannyi olyan helyzet adódik, amikor rá leszünk szorulva a járművek használatára, de szerencsére most is éppen olyan jól irányíthatóak a gépek, mint az előző részekben. A történetet egyébként 8 óra alatt simán végigvihetjük, ám a Halo: Reach a többjátékos kooperatív módjának, valamint a skálázható nehézségi szintjének köszönhetően egy olyan játék, amit simán ki lehet játszani többször is anélkül, hogy unalmassá válna a dolog. Erre ráadásul rátesz egy lapáttal a kitűnő mesterséges intelligencia, az ellenfelek ugyanis taktikáznak, bekerítenek minket, vagy ha éppen baj van, akkor fedezékbe húzódnak.

Halo Reach teszt - 8. kép

A többjátékos módról a bétateszt ideje alatt már írtam, azonban itt is érdemes pár szót ejteni róla. A bétatesztnek köszönhetően megannyi hibát sikerült kiküszöbölni a játékból, valamint az egyes képességek közötti egyensúlyon is finomhangoltak a Bungie emberei.
Bekerült a játékba egy, az előző részeknél sokkal érthetőbb fejlődési és szintlépési rendszer, a rangokat a teljesítményünk alapján kapjuk. További öröm, hogy ezúttal krediteket is gyűjthetünk, amelyekből egyénire szabhatjuk a páncélzatunkat. A fejlődéshez szintén hozzájárulnak az úgynevezett challenge-ek, amelyek ráadásul napi illetve heti szinten változnak. Minden nap van négy teljesíthető feladat (pl. ölj meg a mai nap 100 gruntot a kampány során, vagy ölj meg egy meccs alatt 8 embert gránátokkal) valamint egy heti feladat is van, amelyek még inkább arra ösztönözhetnek minket, hogy egész nap játszunk a Reach-el. A többjátékos módok között akad régi is (CTF, Team Slayer, SWAT) de akad megannyi új (Stockpile, Invasion, Arena), így a lehetőségek szinte határtalanok. A Forge-nak, azaz a pályaszerkesztőnek köszönhetően a lehetőségek szinte a végtelenségig bővülhetnek, az általunk kreált játékmódokat illetve pályákat pedig a Bungie.net honlapra is feltölthetjük. Theater mód is szerepel a játékban, ám ezúttal a filmeket már csak magányosan tekinthetjük meg (bár még mindig fel tudjuk őket tölteni a profilunkba) a Halo 3-al szemben, ahol egyszerre akár négyen is nézhettük az aktuális videót. És multiplayer élvezeteknek ott van még a megújult Firefight is, ahol összesen négyen küzdhetünk az egyre nagyobb számban ránk támadó ellenfelekkel, sőt, még akár itt is versenyezhetünk egymással egy kicsit.

Halo Reach teszt - 9. kép

Grafikailag és hangilag pontosan azt kapjuk, amit vártunk: lenyűgöző látványvilágot, epikus égbolttal, hatalmas terekkel, gyönyörű effektparádéval. Az ellenfelek és a társak karaktermodellje jóval részletesebb lett az előző részekhez képest, s bár itt-ott észrevehetünk egy-két apró hiányosságot a külcsínben, összességében a Reach minden szempontból egy gyönyörű produktum. A zenére pedig nem is igazán lehet szavakat találni, hiszen az előző részekhez hasonlóan a muzsikák igazi mesterművek, amelyek csak még jobban fokozzák az egyébként se gyenge hangulatot.

Halo Reach teszt - 10. kép

Kétség se férhet hozzá, hogy a Bungie ezúttal is a rajongók akaratát tartotta szem előtt. A Halo: Reach minden tekintetben felülmúlja az előző részeket, s egy olyan alkotás, amellyel a csapat méltó módon búcsúzik el a sorozattól. Reménykedjünk benne, hogy a fejlesztők nem szakítanak végleg a Halo névvel, s egy ilyen produktum után csupán annyit tehetünk, hogy sok sikert kívánunk nekik a következő projekthez. Azt azonban most leszögezhetjük, hogy bármi is lesz az, biztosan remek alkotás lesz, hiszen a Bungie azon ritka cégek egyike, amely valóban képes a minőséget a mennyiség fölé helyezni. Csak az ActiVision ne rontsa el őket..

Halo Reach / Tesztplatform: XBOX360

kihagyhatatlan!
  • Stílus: FPS
  • Megjelenés: 2010. szeptember 14.
  • Ár: 2.899 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • remek multi
  • élvezetes kampány
  • gyönyörű zenék
  • frame-rate leesések
  • függőséget okoz
  • Hang
    10
  • Grafika
    9
  • Játszhatóság
    10
  • Hangulat
    10
9.8
14 hozzászólás

marco

16 éve, 5 napja

Kétségkívül egy olyan produktum lett, ami úgy zárja le a sorozatot, hogy legendát teremt belőle azok számára is, akiket eddig nem érintett meg a Halo szele...

válasz erre

Vendég

16 éve, 5 napja

Ú dejó teszt lett. Nem akartam megvenni, de nagyon lázba hozott a cikk! Köszi!mosolygó smiley

válasz erre
12a(z) 2 -ből
Halo Reach
2.899 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profiljadadsdads profilja