Half Life 2 teszt

2005. február 05.
72.7331
Advertisement
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Vudu profilja, adatai
Vudu
Végre itt van. Végre megérkezett. Annyira nagy volt az izgalom, hogy néhányan már azt gondolták, hogy nem is jelenik meg a tavalyi botrány miatt. Persze nem így történt (miért is történt volna így), a játék megjelent. Nem is akármi. A Half Life 2. Emlékeztek még a Half Life-ra? Forradalmat csinált, mint anno pl. a Tomb Raider 1, azt hiszem, összevonva lehet állítani, hogy globális szinten az év játéka volt annyi helyen megválasztották. Hangulatos, magával ragadó játékmenet, Quake2-es enginre fejlesztett korrekt grafika, interaktív környezet és más nyalánkságok miatt nem csoda, hogy az év játéka lett.


Ráadásul egy olyan műfajon belül (FPS), ahol nehéz kiemelkedőt alkotni, mert napról-napra jelennek meg az újabb igényesebbnél igényesebb példányok.

A név kötelez, mondhatjuk, a fejlesztők felé szinte elvárás volt, hogy olyan legyen a HL2, ami alapjaiban rázza meg a játékos társadalmat, akár csak az előd. Nagyon nehéz lehet úgy programot fejleszteni, hogy állandóan ez a nyomás van az ember feje fölött. Mi kell hozzá? Idő és rengeteg pénz. A Valvenak mind a kettő megvolt hozzá. Jólvan jólvan, kedves Valve, ügyesek voltatok, de most már kérjük a játékot tesztelésre, mert kíváncsiak vagyunk: Milyen lett?


Half Life 2 teszt - 2. kép

Jó lett. Kiemelkedő, ahogy elvártuk. Kérem az Olvasót, hogy folytassa a cikk olvasását, mert ugyan az a lényeg, hogy nagyon jó játékot tart majd a keze között, ha megvásárolja, de a részletek is számítanak. A főmenü nagyon hangulatos. A játék engine-jével készített interaktív háttér a jutalmunk már így elsőre. Első reakcióm: "tyűű ez babán néz ki" volt. Külön jó pont, hogy már a menüben láthatjuk, hogy milyen grafika vár ránk. Egyrészt már elsőre megkaphatjuk azt a vizuális élményt, ami fogad majd a későbbiekben is, másrészt pedig a kép alapján meg tudjuk becsülni, hogy milyen grafikai beállításokat kell majd használni. A menüpontokkal nem törődöm, végtelenül egyszerű, nem kell vele sokat babrálni. Gyorsan a "New Game" J Az introban rögtön a titokzatos aktatáskás ürgével találkozunk, a monológja után pedig átveszzük az irányítást. Újra a metróban találjuk magunkat, akárcsak az első részben és megérkezünk a City 17 nevű szinte már-már szellemvárosba.


Half Life 2 teszt - 3. kép

Az alapja az a dolognak, hogy az egész várost ellenőrzése alatt tartja egy ősz öreg csóka (volt Black Mesa dolgozó) valamint, hát hogy is mondjam "rendőri állománya", akik egyáltalán nem szolgálnak és védenek. Inkább ellenőriznek és begyűjtenek. Ellenkezés nincs, különben kapsz a fejedre az elektromos gumibottal. Az embereknek nincs nevük, csak "polgároknak" hívják őket. Mi is ebbe a városba érkezünk hősünkkel Gordon Freeman-el, és persze minket már a kapuban begyűjtenek, hogy legyen egy kis izgalom. Ez a begyűjtés sem az, aminek látszik ugyanis egy mentőakció, ami után elkezdődik a menekülésünk, és meg sem állunk, amíg nincs vége a játéknak. Ahogy folyamatosan haladunk előre kiderül, hogy nem vagyunk egyedül. Szinte végigkísérnek a szövetségesek, akik segítik az utunkat. Hol táplálékot adnak, hol beállnak mellénk harcolni, ami az egyik legélvezetesebb pontja a játéknak. Amikor kis csapatot verbuválunk, és úgy indulunk irtani a gonoszokat, akik nem heten vannak, hanem jóval többen, így elkél a segítség. Tulajdonképpen az egész történek alapja egy kis csapat, akik ugyancsak Black Mesa dolgozók, de a jó útra tértek. A cél, hogy megszüntessék ezt az egész rémálmot, ami a városban folyik. Végül persze majd Freeman lesz az igazi "hős bajnok", de nem akarom lelőni a poént a végéről. Lehet, hogy nem is így lesz? Izgalmas a vége annyit elmondhatok.


Half Life 2 teszt - 4. kép

A fegyverek: van itt minden. Persze először a Half Life klasszikus feszítővasat kapjuk meg, hogy azzal irtsuk az ellenfelet. Nem sokáig, mert felvehető a kisebb fajta pisztoly is, ami nem túl hatásos, mert többet bele kell ereszteni az őrökbe. Tulajdonképpen csak az egyszerűbb őrök ellen hatásos, a komolyabb és gyorsabb ellenfelekkel szemben nem igazán vagyunk partiban ezzel a fegyverrel. A másik klasszikus (ugyancsak HL1-ből) a bazinagy Magnum 6 lövetű forgótáras pisztoly. Igen hatásos fegyver, ha egy őrnek odapörkölsz vele, az biztos nem kel fel többet, viszont hátránya, hogy nagyon lassú. Mind újratöltésben, mind tűzgyorsaságban, valamint nagy pontosságot igényel. Ettől függetlenül ez volt a kedvencem. Aztán még: a submachinegun, amit leginkább az mp5-öshöz hasonlítanék, habár kicsit másként néz ki, de körülbelül az a kategória. Hatásos fegyver, sokat fogjátok használni, habár egy kicsit pontatlan, inkább belső tereknél jó, kis távolságba. Másodlagosan gránátvetőként használható. Jól jön, ha esetleg elfogyott volna a rakétánk. A shotgun ugyancsak kis távolságba jó, viszont az egyik legjobb fegyver. Másodlagos tüzelési módja, mikor 2 sörétet lő egyszerre. Huh. Az durva pusztítás.


Half Life 2 teszt - 5. kép

Van még a klasszikusok közül a rakétavető, aminek az az érdekessége, hogy kilövés után lézerrel tudjuk irányítani a rakétát. Tök jól el lehet vele játszani, volt, amikor csak azért töltöttem vissza az állást, hogy még egyszer kilőhessem az idegen űrhajót. J Kapunk még idegen civilizáció által megalkotott fegyvert is. Vagyis tulajdonképpen olyan fegyverről van szó, ahol magukat az élőlényeket (bogarakat, csápokkal, hosszú lábakkal a’la Csillagközi Invázió) tudjuk irányítani a kezünkben lévő ki labdára hasonító tojással. Nem arra kell gondolni, hogy eldobjuk, és utána visszahozzák, hanem ha eldobjuk, akkor a bogarak odamennek és szétszaggatnak mindent, ami arrafelé található. Tulajdonképpen arra való ez az egész, hogy a labdát a kommandósok, és őrök szeme közé kell dobni, hogy lőszert spórolhassunk. Jól hangzik, ugye? Mindegyik irtószerkezetnek egy kicsit futurisztikus kinézete van, vagyis habár van egy kis hasonlóság a mai fegyverek és azok között, mégis úgy érezzük, hogy olyan, mintha egy kicsit a jövőbe csöppentünk volna. Ez igaz mind a fegyverekre, mind az egész játék hangulatára. Nagyon érdekes fegyver még a "Gravity Gun", aminek a lényege, hogy nehéz tárgyakat, pl. dobozokat, hordókat fel tudunk vele emleni (magunk előtt tartani), és vagy ellőni messzire, vagy pedig letenni gyengéden. Ha csak felemeljük, akkor tudunk úgy fedezékként használni egy fémhordót pl, hogy közben haladunk. Ellőhetünk messzire egy faládát, vagy hordót úgy, hogy agyonüssön egy katonát, azaz fegyverként is használható. Abból, hogy óvatosan le tudunk tenni vele valamit, az a hasznunk, hogy ha kell, akkor hevenyészett hidat, átjárót, lépcsőt tudunk építeni. Többször is szükség volt rá játék közben, és mit ne mondjak, ezt élveztem a legjobban. Vannak még fegyverek, de nézzétek meg saját magatok.


Half Life 2 teszt - 6. kép

Ezeknek a lehetőségeknek köszönhetően a játék folyamán 1-1 feladatra többféle megoldás is van, azaz nincs előre megscriptelve, hogy egy feladatot csak egyféleképpen lehet megoldani. Ez azért óriási szó, mert szabadságot ad a játékosnak. Logikát, és kreativitást igényel. Példának okáért én többször építettem a játékban olyan hidakat és lépcsőket (hordókból, raklapokból, és ládákból), ami csak addig tartott, amíg átugrottam arra a helyre, amit kiszemeltem magamnak. Vagy olyan helyre jutottam fel, ahova nem lett volna szabad (a készítők nem gondolták, hogy oda is fel juthat a játékos), mert valahogy vége lett a pályának. Tulajdonképpen a játék logikai igénye eddig terjed, mert a végigjátszás során a fejtörők elég egyszerűek, azaz nem túl nehéz végigjátszani a játékot. A játékmenet teljesen lineáris, nem lehet eltévedni, 1-2 hely volt, ahol egy pillanatra elakadtam, de nem volt vészes.


Half Life 2 teszt - 7. kép

Még szót ejtenék a fegyverekről. Alap fegyverként ott van a puszta ököl. Sokszor más nem áll rendelkezésünkre. Két funkciója van: ütés és védekezés. Ez nem tűnik soknak, de a mozgás gombokkal egész jó kis kombókat lehet kihozni. Valamint használható nyak kitörögetésre is. Még lehet egy rakás közelharci fegyverünk: csavarhúzó, szike és az egyéb hasonló eszközök. Ezek hasonlóan működnek, mint az ököl csak nagyobb sebzést okoznak. A Távolsági fegyverek közül, ami a leggyakrabban rendelkezésünkre áll az a shotgun. Mely egy nagy sebzésű azonban kis hatótávú fegyver, azonban szabadon használható, nincs levédve. Az assault rifle csak egy bizonyos szakaszban használható, amikor is feloldjuk egy szerkezettel a védelmét. Közepes hatótávú (nem is kell több), sorozatlövő fegyver. Ennek van egy módosított változata, amiben kevesebb a lőszer, erősebb, de csak közelre hatásos mert iszonyat szórása van. A gránát néha igen hatásos fegyver, de nem szabad pazarolni, mert a nagy ellenfelek ellen meg tudja könnyíteni a harcot. Valamint egy minigun is felelhető a játékban de ez csak a legvégén, amikor beköszönünk a börtön vezetőjének. Ez egy forgócsöves nagy tűzerejű, nagy tárkapacitással rendelkező fegyver.


Half Life 2 teszt - 8. kép

A City 17-en kívül eljuthatunk sok más helyre, maga a belváros, majd a csatornarendszerrel is közelebbi kapcsolatba kerülünk. Kétségtelenül a játék egyik leghangulatosabb része "Ravenholm" azaz a zombiváros, ahol a légkör és a zenei aláfestés olyan hangulatot teremt, mintha egy horrorfilmben lennénk. Itt pl, nem az eszetlen lövöldözésé a főszerep. Annyival nehezebb ez a rész, hogy kevés a felszedhető muníció, így hamar el is fogy, ha lövöldözünk esztelenül. Gyakori volt az is, hogy egyszerűen elmenekültem a "futás hasznos" alapon. A Gravity Gunnal felszedhetünk fűrészpengéket, robbanó hordókat, amik sokkal hatásosabbak, mint a sima fegyverek. A játék folyamán tulajdonképpen közeledünk a főépület, a központ felé, ahol majd bekövetkezik a végső leszámolás. Részt vehetünk menekülésben, kétéltűn rallyzhatunk a radioaktiv szeméten, buggyzhatunk a tengerparton, miközben bogarak hada lep el minket, kommandózhatunk a börtönszabadító akcióban, lehetünk a bogarak urai és miegymás...változatos...

...és egy kicsit mégsem az, mert a játékból sugárzik egyfajta hangulat. Egy szürke lerombolt világé, ami egy valaki mohó zsarnokságát szolgálná, ha nem jönnénk mi, és nem mentenénk meg a világot. És ez végig megmaradt. Valakinek ez bejön (újra és újra), valakinek nem. Ezt döntse el mindenki. De a hangulat még ebben a világmegmentős történetben is valami fantasztikus. Otthagyhatatlan, és fertőző. A történet maga izgalmas és érdekfeszítő. Nem gondoltam volna hogy, az "elrabolták apucit és most megyünk és megmentjük" című történet mutat még újat. És lám, belehelyezték olyan cselekmények sorozatába, amit élvez a játékos. Jól helyt álltak a fejlesztők.


Half Life 2 teszt - 9. kép

Negatívumok? A fizikai motor amellett, hogy élethű, néhol egy kicsit bugos, de most nem részletezném. Egy példa: sokszor elakadtam különféle tereptárgyakban, és alig tudtam kijönni belőle, de nem volt olyan zavaró, mert csak ritkán fordult elő. A másik negatívum, hogy a hősünk az egész játék folyamán egyetlen árva szót sem szól. Hihetetlenül illúzióromboló. Beszél hozzánk valaki perceken keresztül, mi meg csak nézünk rá. Nem értem mi alapján döntöttek úgy a fejlesztők, hogy Gordon nem fog megszólalni. Biztos van rá magyarázat. Aztán még: a történet nagyon fontos. Ha valaki odafigyel az ilyenekre, és nem csak lövöldözni megy, akkor nem árt, ha tud valamilyen szinten angolul. A történet egy nagyon fontos hangulati elem. Persze, nem azt mondom, hogy anyanyelven kell érteni, de ha már elkezdünk vele játszani, akkor figyeljünk oda.

A grafikáról pár szót. Véleményem szerint a "Source" motor az egyik legszebb és legkiforrottabb engine manapság. Bizonyított külső és belső helyszíneken is. Tűéles textúrák, kidolgozott modellek, azok animációi mind nagyon ott vannak. És mindezt rendkívül gyorsan jeleníti meg a program. Bátran próbálkozhatnak azok is, akiknek gyengébb gépük van, mert a manapság kapható belépő szintű procikon és videokártyákon is szépen elszaladgál a Half Life 2.

Összegzés: Hozta a Valve azt a játékot, amit vártunk? Hozta. Mind hangulatban, mind játékmenetben letaglózó ez a program. Megéri az árát, érdemes végigjátszani, és nem csak egyszer. Megvan az az egyedi Half Life érzés, még akkor is, ha lehetett volna jobb is. A negatívumok ellenére végtelenül igényes, félelmetesen jó játék.

Half Life 2 / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: FPS
  • Megjelenés: 2004. december 14.
  • Ár: 2.599 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Half Life hangulat
  • minden téren igényes
  • az egyik legjobb játék, amivel valaha is játszottam
  • nincs multiplayer (persze meg lehet csinálni, hogy legyen)
  • egysíkú, teljesen lineáris játékmenet
  • Hang
    8
  • Grafika
    10
  • Játszhatóság
    9
  • Hangulat
    8
8.8
3 hozzászólás

tommygarros

11 éve, 3 hónapja és 20 napja

AWWWWWWWWWWWWWWQWWWWYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYEEEEEEEEAH!!

válasz erre

[Tiltott felhasználó!]

11 éve, 6 hónapja és 15 napja

[Tiltott felhasználó!]

Biohazard

17 éve, 5 hónapja és 20 napja

Ez a játék nagyon jó!!!!!!!!!!
röhögő smileyröhögő smileyröhögő smileyröhögő smileyröhögő smileyröhögő smileyröhögő smiley

válasz erre
Half-Life 2
2.599 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja