Frostpunk teszt

2018. április 27.
76.2701
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Gargameth profilja, adatai
Gargameth
Manapság a nyár ijesztően gyorsan lep meg minket, mindenféle átmenet nélkül lesz a tíz fokból huszonöt. Ez persze nem sokunkat zavar, mivel így hamarabb támad ránk a vakáció illata, viszont az már egyáltalán nem járná, ha fordítva történnének a dolgok, és a plusz huszonöt-harminc fok helyett mínusz tíz figyelne a hőmérőről. Azután mínusz húsz, és a határ az abszolút nullapont, ugyanis, lássuk be, onnan lejjebb már számunkra teljesen irreleváns minden. Ennek a zuhanásnak az élményét hozza el számunkra az "11 bit Studios" csapata legújabb játékukkal, a Frostpunk-kal.


Bármely játékmód elindítása után egy steampunk jellegű világnak az 1886. évében találjuk magunkat, ahol nyár helyett telet kap a Föld lakossága, méghozzá nem is barátságosat. Az emberek kénytelenek voltak elhagyni városaikat, és Északra menekülni, hogy ott, az úgynevezett hőgenerátorok köré építve fel lakóhelyeiket vészelhessék át az apokaliptikus telet. Mi, a játékosok, ezen újonnan kialakuló városok vezetői leszünk azzal a főcéllal, hogy embereinket átsegítsük ezen az ítéletidőn, különféle egyéb, szcenárió-specifikus feladatokkal kiegészítve.

Sok minden nincs megmagyarázva a történet kapcsán, de ez szerencsére egyáltalán nem vesz el az élvezeti értékből, sőt, talán még ad is hozzá, hisz a misztikus atmoszféra arra késztet minket, hogy legyenek bármennyire is nehezek a körülmények és a döntések, éljünk túl, hátha előbb-utóbb fény derül a katasztrófa okára, hogy ezt a későbbiekben majd el lehessen kerülni, vagy fel lehessen rá megfelelően készülni.

Hát, legalább itt biztos a fehér Karácsony.

Hát, legalább itt biztos a fehér Karácsony.


A This War of Mine készítői tudják, hogyan éreztessék a játékosokkal a reménytelenséget és a bizonytalanságot. Hogyan lehet improvizált városunk lakóit meggyőzni arról, hogy van fény az alagút végén? Van rá egyáltalán esély, hogy az állandóan csökkenő hőmérséklet előbb-utóbb visszájára fordul? Csak reménykedni lehet, ezt a reményt átadni, és fenntartani a lakosság körében, mert ilyenkor a legkevésbé van arra szükségünk, hogy anarchiába torkolljon az emberi civilizáció utolsó morzsája.

Kőkemény stratégiával állunk szemben a Frostpunk személyében, mely egy városmenedzselős játék, ami a moralitást szembe helyezi a túléléssel és megkérdezi tőlünk: szerinted melyik a fontosabb? Sajnos jelenesetben az arany középút nem mindig a legcélravezetőbb, így gyakorta kell olyan döntéseket hoznunk, melyeknek a lakosság nem fog örülni; nincs tökéletes megoldás. A játék nagyszerűen leírja még az elején: ne mindig a legjobb kimenetelre törekedjünk, néha a közepesen jó is megfelelő, ha gyorsabb és nem öl meg senkit.

Nagy a baj, ha 47-en vissza akarnak térni oda, ahonnan elmenekültünk.

Nagy a baj, ha 47-en vissza akarnak térni oda, ahonnan elmenekültünk.


Városunk egy hőgenerátor köré épül, ami a játék legfontosabb aspektusát adja lakosainknak, ha van megfelelő mennyiségű szenünk: hőt. A melegben az ember túl tud élni, és tud foglalkozni a másik legfontosabb dologgal, mely ennek a melegnek a fenntartása lenne.

Steampunk világhoz híven három plusz egy nyersanyagot lehet beszerezni: szenet, fát, acélt és hőmagot. A kráterben, ahol a hőgenerátor megtalálható, elsőként a lakosaink által elhozott nyersanyagkupacokat rámolhatjuk ki, és juthatunk így gyorsan a szükséges építő- vagy tüzelőelemekhez, de ezek ijesztően gyorsan kifogynak, úgyhogy körbe kell nézni hosszútávú megoldásért. Szerencsénkre a kráterben található nyersanyagforrás (kivéve a hőmagoknak), de azokat kézzel nem lehet kifejteni, gyárakra van szükségünk.

Első prioritásunk (miután elég lakóhelyet építettünk embereinknek), a "Workshop" felhúzása, melyben kutatásokat végezhetünk, többek között a nyersanyaggyárak tervrajzait is "legyárthatjuk". Miután megvan a három különféle gyár, irány dolgozni, csakhogy hamar rájövünk, hogy, míg a generátor szénnel működik, az ember étellel. Legegyszerűbb megoldás vadászkunyhók és egy főzőház felhúzása; az előbbi nyers ételt termel nekünk, az utóbbi pedig ezt élelemmé alakítja.

A "Workshop"-ban a fülek magukért beszélnek.

A "Workshop"-ban a fülek magukért beszélnek.


Nagyszerű, ezt az akadályt is leküzdöttük, de várjunk csak, valaki megbetegedett, mert a gyárakban nincs elég meleg. Először is medikus sátrat (vagy többet) kell építeni, azután kikutatni a fűtőtesteket, melyek ugyancsak szénnel működnek, de legalább felmelegítik a gyárakat, és az egyéb munkahelyeket. Aztán a játék úgy gondolja, hogy ő most csökkenti tíz fokkal a hőmérsékletet, lőttek a nyugalomnak, és még a szén is nagyon fogy.

Ez a legnagyobb erénye a Frostpunk-nak, hogy sosem hagyja a játékost nyugton, mindig van mit csinálni, mindig lehet valamit fejleszteni. Túl hideg van a lakósátrakban? Ki kell fejleszteni jobb házakat. Nem elég a hő kibocsájtása a generátornak? Korszerűsíteni kell hát azt is, vagy túlpörgetni, bár ez csak ideig-óráig alkalmazható, ugyanis ilyenkor megindul a "Stress-level"-je a masinériának, ami, ha eléri a száz százalékot, akkor bumm és game over.

Emellett a generátor csak egy bizonyos sugárban melegíti fel a környezetét, amit nem lehet a végtelenségig fejleszteni, így kisebb generátorokat is kell építeni, melyek természetesen mind saját szénfogyasztással rendelkeznek.

Lássuk csak, melyik ház fog ma 0-24-et dolgozni (Frostpunk rulett).

Lássuk csak, melyik ház fog ma 0-24-et dolgozni (Frostpunk rulett).


Így tagadhatatlan, hogy a szén a legfontosabb nyersanyag, és érdemes a legjobb szénbányát kikutatni, illetve fejleszteni a bányászat hatásfokát. Alternatív módon automatákat is építhetünk, amik nem igényelik a szabadidőt, éjjel-nappal dolgoznak és egy teljes létszámú bányász csapat hatásfokát produkálják. Bár ilyeneket csak a nagybetűs Gyárban építhetünk tetemes mennyiségű alapanyagért illetve egy Gőzmagért cserébe, ami egy speciális nyersanyag, nem lehet gyártani, csak felderítés közben lehet rábukkanni.

Apropó felderítés; miután kifejlesztettük a "Beacon" technológiát, és felépítettük ezt a ballont, öt városlakót átalakíthatunk felderítő alakulattá, akiket elzavarhatunk a pusztaságba más helyszínek felderítése és nyersanyagok gyűjtögetése végett. Ilyenkor találhatunk a történet szempontjából fontos helyszíneket, és kaphatunk mellékküldetéseket is.

A felderítőket látszólag nem zavarja a többnapos túra, legyen bármennyire is hideg odakint, és irreálisan sok nyersanyaggal is haza tudnak térni, de azért lássuk be, ez fog a legkevésbé zavarni, főleg, hogy a játék a hőmérsékletcsökkentés mellett apró "event"-ekkel tartja fent az izgalmat és a fejfájást.

Érdemes automatákba befektetni; néha ugyan eltaposnak valakit, de legalább éjszaka is dolgoznak.

Érdemes automatákba befektetni; néha ugyan eltaposnak valakit, de legalább éjszaka is dolgoznak.


Ilyen kis esemény lehet baleset, fagyból fakadó sérülés, nyersanyag- és fűtéshiány, de néha, nagy ritkán, pozitív dolgok is történhetnek, mint például egy lakosság által támogatott törvény, vagy egy esemény közben történő jó döntés utóhatása (hálalevél például) többek között. Inkább dominálnak a rossz hatású események, úgyhogy a két csík, mely a lakók reményét és elégedetlenségét mutatja, gyakorta fog a negatív irányba elcsúszni. Ezt, illetve a potenciális nyersanyag- és élelemhiányt ellensúlyozandó leszünk kénytelenek törvényeket hozni.

Többféle törvényfa van, melyekből egy (az "Adaptation" fa) mindig elérhető, míg a többi játékmódtól függően a játék elejétől fogva, vagy majd később lesz elérhető. Nem lehet azonnal sok törvényt hozni, minden egyes törvényhozás után várnunk kell egy bizonyos időt, és gyakorta nem elég meghozni a döntést valami kapcsán, de bizonyítani is kell a lakosoknak.

Ilyen például a "Care House" építésének engedélyezése, ahol a csonkolt, vagy halálosan beteg lakosokat tudjuk elszállásolni fele ételköltségért. Ilyenkor nem elég meghozni a törvényt, de fel is kell építeni a szóban forgó házat, ráadásul nem lehet végtelenségig húzni a felépítést, mert egy idő után úgy veszik az emberek, hogy csak hitegettük őket és beesik a remény, illetve megnő az elégedetlenség.

Nem elég, hogy kemény mínusz fokokban dolgoztatjuk embereink, még fűrészport is etethetünk velük.

Nem elég, hogy kemény mínusz fokokban dolgoztatjuk embereink, még fűrészport is etethetünk velük.


Egyszerre kell megfelelően elszállásolni, és etetni lakosainkat, fejleszteni az épületeinket és a termelést, teljesíteni a fő történetszál feladatait, közben lehetőleg nullán tartani a zavargás mércéjét és magasan a reményét. Nem lehet tökéletes munkát végezni, így kompromisszumok kellenek, áldozatokat kell hozni, és nemet mondani olyankor, mikor a morál az ellenkezőjét diktálná.

Ez a játék nehéz, gyakran fogjuk az egeret kivágni az ablakon, mikor olyan események történnek, melyekkel látszólag a legjobb stratégiai tervezés sem tud mit kezdeni, aztán valamiért mégis visszahozzuk szegény rágcsálót a kertből, és ismét nekiveselkedünk, immáron bölcsebben, előre számítva az akadályokra, új taktikával felvértezve. Ez a Frostpunk varázsa.

Ezt a varázst egy fantasztikus zenei aláfestés teszi nagyon emlékezetessé. Iszonyatosan depresszív, talán a Syberia zenei repertoárjához tudnám hasonlítani, annak ellenére, hogy az a játék a telet és a hideget más oldalról közelíti meg. A kietlenség, a reményvesztettség csak úgy sugárzik a muzsikából, mely egyszerre szól a lakóknak és nekünk is: az életért meg kell küzdeni, miközben a remény egyre csak feslő szalmaszálába kapaszkodunk.

Ezen a térképen lehet felderítőinket helyszínekre küldözgetni, ameddig azokat le nem fagyasztja a Vihar.

Ezen a térképen lehet felderítőinket helyszínekre küldözgetni, ameddig azokat le nem fagyasztja a Vihar.


A megjelenítés kellemes, hangulatos, a városunk épületei a steampunk markáns jegyeit viselik magukon, bár nem eltúlozva, illetve lakosaink művégtagjai is ezt a stílust tükrözik. Az egyetlen dolog, amiért igazán kár, hogy egyelőre csak három játékmód van, melyek teljesítése ugyan, főleg a "Hard" nehézségi fokozaton, nem lesz piskóta, de sok különbség nincs közöttük, és a fő játékmód ("A New Home") befejezése után a másik kettő sem fog nagy nehézségek okozni. A jó hír, hogy ez hamar változni fog.

Egy összetett, mély, és rendkívül nehéz játék a Frostpunk, de pontosan ettől válik kissé addiktívvá; minden egyes próba után többet tudunk a játékról, több dologra leszünk felkészülve, jobban tudjuk majd kezelni az eleinte kezelhetetlennek látszó problémákat, hogy a végén átsegítsük az emberiséget ezen a világot megrengető katasztrófán.

Frostpunk / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2018. április 24.
  • Ár: 8.199 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Magával ragadó hangulat
  • Tartalmas, jól felépített rendszer
  • Kellemes grafika, nagyszerű muzsika
  • Még "Easy"-n sem feltétlenül könnyű
  • Várjuk a "DLC"-ket
  • Hang
    9
  • Grafika
    7
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    9
8
Frostpunk-kal. '>
Frostpunk-kal. '>
10 hozzászólás

Gólem

7 éve, 7 hónapja és 17 napja

Óriásit léptek előre a This War of Mine után, pedig az is egy nagyszerű játék volt. Oda kell erre a csapatra figyelni, eddig két stílusban csináltak játékot és mindkettő kiváló lett. mosolygó smiley

És valami elképesztően néz ki a világ amit megalkottak! mosolygó smiley

válasz erre

petrovicsz

7 éve, 7 hónapja és 23 napja

Határozottan izgalmas játéknak hangzik, nagyon tetszik teszt alapján. Valahogy nem követtem ezt a játékot, így teljesen meg is feledkeztem róla hogy jön! röhögő smiley

válasz erre

Direktor

7 éve, 7 hónapja és 23 napja

Bakker nem hittem hogy ez ilyen jó játék lesz! meglepett smiley Az hogy nehéz, engem nem zavar, sőt, végre kihívás!

válasz erre

Mordorer

7 éve, 7 hónapja és 23 napja

Nagyon régóta vártam már egy ilyen játékra, imádom ezt a stílust. Kár hogy dobozosan nem jött, szép dísz lenne a polcomon mosolygó smiley de így sem panaszkodom. Most állok neki, a tesztet azért olvastam el hogy rápörgessen röhögő smiley, szerdán találkozunk! röhögő smiley

válasz erre

leventecos

7 éve, 7 hónapja és 23 napja

Kellemes játék. Kihivással teli és le tud kötni nagyon. Megérte az árát az én szempontomból.

válasz erre

muki

7 éve, 7 hónapja és 24 napja

Ritka mostanában ez a műfaj, jó játék nagyon!

válasz erre

fighterlaci

7 éve, 7 hónapja és 24 napja

drift3r91 írta:
Gege a global twitch moderator 2. szorra kivitte és elég sok ritka achit be is húzott. Azt mondta könnyű és kiszámitható a játék túl könnyű, szóval akkor most kinek higgyek?
Amire rájöttem nem szabad az embereknek mindent megtenni+a 4. napon mikor -40 van ki kell bekkelni és nem dolgoztatni őket akkor nem lesznek elfagyott emberek.
Magam részéről én a GC-nek hiszek. röhögő smiley Persze lehet minden játék könnyű is, szintfüggő. De ha normál vagy hard fokozaton tolod akkor nehéznek kell lennie. Az általad említett arc nyilván nem így játszott.

válasz erre

drift3r91

7 éve, 7 hónapja és 24 napja

Gege a global twitch moderator 2. szorra kivitte és elég sok ritka achit be is húzott. Azt mondta könnyű és kiszámitható a játék túl könnyű, szóval akkor most kinek higgyek?
Amire rájöttem nem szabad az embereknek mindent megtenni+a 4. napon mikor -40 van ki kell bekkelni és nem dolgoztatni őket akkor nem lesznek elfagyott emberek.

válasz erre

Ronalddo

7 éve, 7 hónapja és 24 napja

Hétvégén neki esek. Hiányzott már egy ilyen stílusú játék nagyon!

válasz erre

zender

7 éve, 7 hónapja és 24 napja

Beleszerettem! meglepett smiley Már szedem is, most akciós is bakker. röhögő smiley

válasz erre
Frostpunk
8.199 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
Maniac profilja