Dead Space Remake teszt

2023. február 03.
103.3891
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
iPet profilja, adatai
iPet
Ahogy az már kiderült, remake-et többféle módon is lehet készíteni. A legegyszerűbb, legkevesebb erőforrást felhasználó metódus az, ha szimplán csak felhúzzák a grafikát nagyobb felbontásra, beleraknak egy-két kényelmi extrát és huss, lehet csomagolni majd a kasszához fárdni. Oké, ez inkább remaster, de értitek. Ennek szöges ellentéte, ha az alapoktól újrahúznak mindent, csak a keretet hagyják meg - értelemszerűen ennek anyagi vonzata is jelentős, dollárszázmilliókat is simán el lehet égetni, aztán ha a közönség nem vevő rá, mert "régenmindensokkaljobbvót" akkor le lehet húzni a rolót.


Jelen tesztünk alanya, a Dead Space újrázása pontosan a kettő között helyezkedik el. A stuff sajnos a hányatott sorsú franchise-ok közé tartozik (valamennyire). Amikor 2008-ban, szinte a semmiből megjelent, nagyon nagyot szólt. Rendkívül jól keverte a kártyáit, hiszen a klasszikus űrhorrort megtoldotta értékelhető sztorival, tényleg félelmetes ellenfelekkel, végtelen, de nem öncélú brutalitással meg egy kazalnyi egyéb dologgal, amitől szinte instant klasszikussá vált.

Noha a számok jók voltak, az ítészek imádták és vették is szépen, de azért a várakozásoktól hangyányit elmaradt. Ez persze csak kicsit zavarta az EA-t, mer talicskán tolták a projektbe a pénzt. Ennek eredménye egy roppant szórakoztató rail shooter (Extraction), mobiljáték (ami már sajna nem elérhető), két, egész estés animációs film (Downfall és Aftermath), néhány képregény valamint két számozott folytatás. A DS 2 mindenben túlszárnyalta az elődjét, viszont a záró felvonás, a DS 3 akkorát bukott, hogy a kiadó azonnal leállított minden fejlesztést ami ehhez az univerzumhoz kapcsolódott.

Nahát, milyen békés még minden

Nahát, milyen békés még minden


A rajongók persze hangosan követelték a széria feltámasztását és erre egészen mostanáig kellett várni. Szerencsére azonban megérkezett és talán még az is kimondható, hogy a lehető legjobb módon nyúltak hozzá. Megtartották a szettinget, a szerpelőket, valamint a rajt-cél eseményeket, de közben ahol kellett, ott bizony hozzá is nyúltak, aminek az erdménye magán hordozza a klasszikus védjegyeket, de 2023-ra optimalizálva.

Plusz nagyon korrekt tartalmi bővítésen esett át, ami sokkal jobban kibontja az egész tragédiát és ki is kacsint a második részre. A történetet szerintem mindenki ismeri már: mi Isaac Clarke mérnököt terelgetjük, aki kicsiny csapatával a USG Ishimura bolygótörő hajó megsegítésére érkezik, mert vészjeleket fogtak róla.

Személyes érintettsége is van: kedvese, Nicole szintén itt teljesít szolgálatot és nyilvánvalóan aggódik érte. A leszállás nehézségei után egy kihaltnak hitt hangárt látnak, majd pedig szinte a semmiből megtámadják őket a nekromorfok, ezek a karmos undormányok. Aztán persze a hajóval is nagy gondok vannak, meg túl is kéne élni valahogy, de azt szintén meg kéne fejteni, hogy mik ezek az izék és hova lett a legénység. Tehát ahogy látjátok, az alap változatlan - annyi a kivétel, hogy főhősünk hangot és dialógusokat kapott, így már nem játsza a néma fiút.

Cicc, cicc!

Cicc, cicc!


Szerencsére ugyanaz a Gunner Wright alakítja aki a sorozat másik két részében is, így figyeltek a kontinuitásra. Nyilván sokat dob az egészen hogy kommentál néhány dolgot, a műszaki feladatoknál magától jelzi hogy mit kéne csinálni, így nem egy néma báb végre. Persze nem lép Nathan Drake nyomába, nem kommentál minden apró dolgot, de pont jó az egyensúly. Mivel egy 2008-as címről van szó így egyértelmű volt, hogy a külcsínnel kezdeni fognak valamit és ez be is igazolódott.

A teszt előtt gyorsan végigpörgettem az eredeti kiadást és úgy tudnám hozzá hasonlítani, hogy az alapok változatlanok, de minden sokkal-sokkal részletgazdagabb lett, amitől pedig az összkép ugrott egy nagyot. Hősünk páncélja például tényleg az utolsó szegecsig ki van dolgozva és minden látszik rajta. Ha az űrből térünk vissza, akkor végig dér borít minket amíg fel nem melegszünk.

A komolyabb összecsapások után mindenhonnan csöpög a vér és bél. Plusz egy kazalnyi más apróbb dolog teszi hihetőbbé a kalandot. A fény-árnyék hatások viszont nagyon nagy fejlődésen mentek keresztül. Állsz egy hosszú, üres folyosón, köd gomolyog valami elromlott berendezésből, vijjog a vészjelző és pontosan tudod hogy valami a nyakadba fog ugrani, de egyszerűen nem látod. És ez csak egy kiragadott példa volt a töménytelen idegborzoló szituációból.

Okkkééé, akkor hol a piros meg kék kábel?

Okkkééé, akkor hol a piros meg kék kábel?


Az atmoszféra teremtés a legerősebb pontja grafikailag a játéknak, ez vitathatatlan. Egyetlen perc nyugtunk sem lesz, mert minden árnyék, szellőző, sarok és félhomályos helység mélyén rejtőzhet valami, ami arra vár hogy kicsináljon minket. A legjobb példa erre szerintem a Medical Bay. Amikor belépsz a sürgősségi osztály vérrel borított termébe, a nyakadon is fel fog állni a szőr, annyira nem oké ott semmi.

Ha a nemrég megjelent The Callisto Protocol mellé tesszük, akkor az talán egy kicsit szebb, de ha az összképet nézem, akkor a DS mindenképp előrébb jár. Ahogy azt olvashattuk, kibővítették a játszóterünket is, de nem nagyon. Egy-két nagyobb helyszíntől eltekintve inkább csak tárolókat adtak hozzá, amik viszont nagyon fontos felszerelési tárgyakat rejtenek: lőszer, EÜ csomag, pénz, satöbbi. Ehhez kapcsolódóan bevezetésre került egy új biztonsági rendszer is, aminek a szintje a sztori előrehaladtával növekszik.

A legtöbb ilyen ajtó egy bizonyos szinthez van kötve, így a későbbiekben vissza kell majd térnünk a zárt részekhez. Ezt nagyban meg fogja könnyíteni, hogy a metró segítségével bármelyik szintet pillanatok alatt elérhetjük. Nem, a stuff továbbra sem "open world" de nagyon jótt tett neki hogy kedvünk szerint kóricálhatunk. Lesznek új nulla gravitációs szakaszok is, de szerencsére az irányítást is átdolgozták itt, sokkal kezesebb Isaac, mint volt. Ez amúgy az animációk összességére igaz, nagyon "smooth" hősünk terelgetése.

Majd én azt tudom hogy merre megyek csájé

Majd én azt tudom hogy merre megyek csájé


Az egyetlen dolog ami egy kicsit zavart, hogy mérnökünk úgy szökken abban a ránézésre is nehéz páncélban, mintha egy trikó lenne rajta. Az eredetiben jobban érezted a súlyt, ami, ahogy Borisz a Penge mondta, a megbízhatóság jele. A játékmenethez drasztikusan nem nyúltak, de azért bőven van benne finomhangolás.

A túlélő horror ebben az esetben valóban lefedi a ránk váró megpróbáltatásokat. A nekromorfok csonkolása alapvetés: hiába lövöd szét a buksiját, ugyanúgy jön tovább feléd. Ezért kell a karokat és lábakat minél gyorsabban eltávolítani, de biztosra még akkor sem mehetsz, mert simán vonszolja magát tovább hogy kibelezzen. A készítők rendkívül szemétre tervezték meg a mesterséges intelligenciát - néha halottnak tettetik magukat, a plafonról támadnak vagy egyszerűen csak megrohamoznak szemből hárman. A legtöbb esetben teljesen kiszámíthatatlan honnan ugranak a nyakunkba.

Egyszer majdnem összecsináltam magam, amikor hadakoztam két velem szemben állóval, röhögve aprítottam a dögöket, erre hátulról, a vállam fölött egy karom kinyúlt és rámvert egy nagyot - teljesen némán osont mögém. Frankó volt. Szóval állandóan készenlétben kell állnunk, viszont egy, pontosabban másfél negatívumot itt is meg kell említenem. Az egyik, hogy a főellenségek rettentően bénák és fantáziátlanok, ezen nincs mit szépíteni. A másik fél pedig annyi, hogyha emlékszel az eredeti változatra, akkor gyakorlatilag sérülés nélkül le tudod hozni ezeket a boss harcokat.

Ez itt a kert!

Ez itt a kert!


Felszerelésünk menedzselése igazából jottányit sem változott. A hajón elszórt virtuális üzletekben költhetjük pénzünket mindenre, amit látunk. Páncélunkat szintjét itt tudjuk erősíteni, viszont minden mást a szokásos szervízpadoknál. Igen, maradtak a node-ok, amikkel növelhetjük a sebzést, a tár méretét, életerőnket, satöbbi.

A fegyverek egyébként pontosan ugyanazok mint a 2008-as etapban, de a másodlagos tüzelésüket átdolgozták. A Pulse Rifle gránátot köp, a lángszóróval kvázi lángfalat tudunk magunk elé húzni, de rakhatunk le mozgásérzékelős bombákat is. A közönségkedvenc sztázis és kinézis nyilvánvalóan itt van, a játékmenet szervez részét képezik. Előbbivel ugye le tudjuk lassítani a nyamnyamokat, utóbbival meg mindent izét hozzájuk tudunk vágni. Vagy leszakítjuk a fityegő karmukat aztán azzal döfjük keresztül őket.

Mindenképp szót kell ejteni a tartalmi bővítésről, ami opcionális feladatok képében jelenik meg. Ezekből nincs sok és kicsit rohangálósak, de abszolút megéri velük foglalkozni, nem spoilereznék mert izgalmasak. A főbb szereplők amúgy ugyanazok lesznek, de lényegesen nagyobb teret kapott mindenki, plusz lesznek azért meglepetések is bőven amiket nyilvánvalóan nem szeretnék lelőni. Első nekifutásra nekem tizenhárom órám ment bele, de van New Game+ is a maximalistáknak, illetve egy érdekesebb tevékenységet is meg tudunk nyitni.

Hö, kékhalál

Hö, kékhalál


A hangkeverésre nincs jobb szó: zseniális. Néha teljesen csöndben megyünk, néha idegtépő pattogásokat és hörgéseket hallunk. Sokszor lágy dallamok futkároznak amik pillanatok alatt dörrennek be ha megtámadnak minket. Meg persze ott a Twinkle, twinkle is amitől a víz lever. Nyilvánvalóan fejhallgatóval érdemes játszani, úgy lesz igazi az élmény. A teszt végére hagytam egy igazi gyomrost, ami nem más, mint az ár.

Ha jobban szemügyre vesszük, ez a Dead Space nem egy komplett újrahúzás, hanem inkább egy alapos kibővítés. Ennek fényében elkérni érte konzolon majdnem harmincezret azért elég merész húzás, de PC-n sem sokkal jobb a helyzet. Ami azért kár, mert egy nagyon korrekt és komplett átdolgozás lett tesztünk alanya. Pont ott nyúlt bele az eredetibe, ahol kellett és nagyon okosan bővítette. Persze a tökéletesetől messze van, ugyanakkor reméljük hogy a kasszáknál jól fog szerepelni, mert az EA Motive bebizonyította, hogy értenek a dolgukhoz. Jöhet a második rész!

Dead Space Remake / Tesztplatform: PlayStation 5

a polcon a helye
  • Stílus: TPS
  • Megjelenés: 2023. január 27.
  • Ár: 21.600 Ft-tól
  • Multiplayer: nincs
  • Zseniálisan rémisztő atmoszféra
  • Jók a bővítések, változtatások
  • idegölő, brutális harcok
  • Nagyon drága
  • Béna főellenfelek
  • A külcsín szép, de lehetett volna még fejleszteni
  • Hang
    9
  • Grafika
    8
  • Játszhatóság
    8
  • Hangulat
    9
8.5
7 hozzászólás

zender

1 éve, 5 hónapja és 22 napja

Jó látni hogy azlrt van még stúdió, ami figyel a munkája minőségére.

válasz erre

petrovicsz

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

Várok vele picit az ára miatt, remélem hamar lesz egy kis akció rá. mosolygó smiley EA-nál gyorsan szokott lemenni az ár.

válasz erre

Ronalddo

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

A srácok megmutatták, hogy lehet ezt így is. mosolygó smiley

válasz erre

Patrik94

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

Azt hittem az idei évkezdetben a Callisto Protocol elviszi majd a showt, de nem így lett. mosolygó smiley Hihetetlen hogy egy remake lenyomja, de legalább ezzel megmutatták, mi az a remake. Csak az árazás.... Nekem az kissé durva, egy újrakiadás esetében...

válasz erre

fighterlaci

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

Nem gyenge, félő volt pedig hogy el lesz cseszve.

válasz erre

Mordorer

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

Végre egy jól sikerült feldolgozás! Becsüljük meg, ritka! röhögő smiley

válasz erre

Tommy

1 éve, 5 hónapja és 23 napja

Hát ezt még olvasni is gyönyörűség. mosolygó smiley Reméltem hogy tényleg jól sikerül, de ez durva.

válasz erre
Dead Space Remake
21.600 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások
 
marco profilja