Crusader Kings II teszt

2012. április 30.
80.4871
Figyelem! Ez a cikk már több, mint egy éves! A benne lévő információk elavultak lehetnek!
Maniac profilja, adatai
Maniac
Ha valaki imádja a hardcore stratégiákat, akkor minden kétséget kizáróan ismeri a Paradox Interactive nevét is, hiszen a svéd csapat immáron 1998 óta az egyik legjelesebb képviselője a stílusnak. Természetesen a srácok nem csak a nagyszabású stratégáknak készítenek videojátékokat, portfóliójukban ugyanis számtalan egyéb műfajú cím is megtalálható, ám a Paradox Interactive és a hardcore stratégiák neve az évek alatt - nyilván nem véletlenül - szó szerint elválaszthatatlanul összefonódtak, így a stílus szerelmesei már ösztönösen a cég legújabb címei között keresgélnek, ha újabb elfoglaltságot kívánnak keresni maguknak.
 


A Crusader Kings II címet kapott alkotás a Paradox legújabb hardcore stratégiája, amely a 2004 augusztusában megjelent hasonló című első rész egyenes folytatása kíván lenni. Az elődről annyit érdemes tudni, hogy korának egyik meghatározó darabja volt, habár a Europe Universalis mellett nagyon nehezen rúgott labdába. Az évek során mégis kialakult köré egy olyan fanatikus rajongói réteg, amelyik 2007-ben kikövetelt a svédektől egy expanziót - Deus Vult alcímmel -, amely sokaknak ugyan felért egy folytatással, de a legtöbben mégis egy igazi Crusader Kings II-ről álmodoztak.

Na, nehogy már tovább osszátok Magyarországot!

Na, nehogy már tovább osszátok Magyarországot!


A Paradox Interactive nem is váratta tovább 2010-nél a fanatikusokat, két évvel ezelőtt nyáron ugyanis bejelentették, hogy már javában készül a második epizód, amely a régi játékmenetet és történetet kívánja továbbörökíteni, de alapjaitól újragondolt formában. A reformáció feltehetően a legtöbb olyan rajongónak nem fog feltűnni, akik csak felületesen ismerték az elődöt és úgy gondolják, hogy minden hardcore stratégia ugyanolyan, de akik annak idején - hozzám hasonlóan - éjszakákba nyúlóan próbáltak megoldást találni a középkori Európa legnagyobb problémáira és minden rezdülését ismerték a játéknak, azok szó szerint dúskálni fognak az újdonság varázsában. Aki valaha is játszott már életében legalább egy a Paradox Interactive által készített hardcore stratégiával, az nyilván nagyon jól tudja, hogy nagyjából mit is fog kapni a Crusader Kings II betöltésével, ez pedig alapjaiban igaz is, így senki se számítson arra, hogy az alábbiakban aprólékos bemutatást kap, netán az újdonságok és a régi dolgok közötti párhuzamokat ecsetelő gondolatokat.

Előre Spermanlandért, vagy őőő, mi is van oda írva?

Előre Spermanlandért, vagy őőő, mi is van oda írva?


Hogy miért? A kérdés jogos és máris megválaszolásra kerül: A játék egyszerűen olyannyira komplex és összetett - hozzátenném gyorsan, hogy azért logikusan -, hogy nem lehetne kiemelni egyetlen opciót anélkül, hogy az ne igényelné a többi bemutatását. A legtöbb pont és lehetőség ugyanis használva egyszerű és érthető - ha az ember szán legalább 2-3 órát a játék használatának megismerésére -, de leírva lehetetlen elmondani, hogy miért is jó, ha például ilyen vagy olyan tanácsadót választunk magunknak, netán emeljük az adókat, hiszen ezekből egy sor másik dolog következik, amelyek vitathatatlanul óriási odafigyelést igényelnek a játékosoktól. A játékmenettel kapcsolatban legyen elég tehát annyi, hogy aki háborúkra és grandiózus csatákra szomjazik, az bizonyára nem itt fogja megtalálni a számításait, hiszen amennyiben már a betöltést követően lerohanunk egy semleges vagy ellenséges államot, az nyilván óriási kudarcot fog jelenteni. A Crusader Kings II éppen ezért a türelem és a megfontoltság játéka, ahol a konfliktusokat elsősorban nem ököllel, hanem paktumokkal és megállapodással kell elrendeznünk a haragosokkal, de természetesen lesz alkalom, amikor a szavak már mit sem érnek.

#tv#

A Crusader Kings II ugyanakkor a hardcore stratégiák között is azt a vonalat kívánja képviselni, ahol mindennél fontosabb például a gazdaság vagy az ország menedzselése - választhatjuk Magyarországot is, így átélhetjük akár hazánk történelmének legfontosabb állomásait -, de aki már játszott a legendás első résszel, az tudja, hogy saját dinasztiánk, tehát uralkodócsaládunk is rendkívül fontos, mondhatni központi szerepet játszik majd a kampány során. Apropó kampány! Téved aki azt hiszi, hogy a játékban egy jól megtervezett vonal mentén ráncigálnak minket végig a fejlesztők, döntési szabadság és egyebek nélkül, a Crusader Kings II-ben ugyanis olyan szintű beleszólásunk van mindenbe - ez pedig tulajdonképpen végtelen ciklust generál az újrajátszhatóság számára -, amelynek köszönhetően nem csak bármit megtehetünk és bármibe belekotnyeleskedhetünk, hanem döntéseinknek még komoly súlyuk is lesz. Így előfordulhat például, hogy a történelemkönyvekben leírtak szerint fogjuk átélni a játék sztoriját, de a legtöbben inkább kihasználják majd a sandbox lehetőséget és maguk fogják írni az eseményeket.

Na, ez innentől már nem vicces!

Na, ez innentől már nem vicces!


Válasszuk akármelyik eshetőséget is, arra mérget vehetünk, hogy a fontosabb eseményeket így sem kerülhetjük majd el, így legyen szó a hastingsi csatáról, netán a Tatárjárásról, választott nációnk miatt garantáltan találkozni fogunk vele, azt azonban, hogy mennyire kívánunk belefolyni ezekbe az eseményekbe, az szintén csak rajtunk áll. A Crusader Kings II tehát egy olyan óriási szabadságot biztosít számunkra, amilyenről a legtöbb manapság divatos sandbox játék csak álmodhat. Nyilván esetünkben más a mérce, hiszen egy Crusader Kings II szinte teljes egészében kettő dimenzióban alkot, így nem kell hatalmas világok lemintázásáról gondoskodnia, a fejlesztőknek elegendő volt "csupán" egy tankönyvnyi mennyiségű adatot logikusan és rendszerezetten felépíteni a grafikus felület mögé, és az alkotás tulajdonképpen már készen is állt a megjelenésre. Azt azért természetesen ne higgyük, hogy ez sokkal egyszerűbb lenne, hiszen a végtelen szabadság itt is millió és egy lehetőséggel kecsegtet, amelyet a svédek a hozzájuk mérhető precizitással integráltak a játékba, így bugok és hibák nélkül élhetjük majd meg választásaink és döntéseink súlyát, merthogy itt minden egyes kattintásunknak és apró módosításunknak is beláthatatlan következményei lehetnek.

Néha van úgy, hogy game over...

Néha van úgy, hogy game over...


Kezünk egyedül a történelem időintervallumán belül került megkötésre, hiszen a Crusader Kings II-ben csak egy alig néhány száz évet élhetünk át a középkori európai történelemből, amit úgy alakíthatunk, ahogyan csak szeretnénk. Az események 1066-ban veszik kezdetüket és egészen az 1453-as esztendőig zajlanak, így kijelenthető, hogy az előző epizódhoz képest ezen szinte semmit sem változtattak a készítők, egyedül a befejezés dátumát tolták ki egy teljes esztendővel. Az időszak egyébiránt nem véletlen, de főleg a kezdő dátum nem az, hiszen 1066-ban - de még inkább azt követően - egy rendkívül eseménydús, a történelem szempontjából igencsak változatos korszak vette kezdetét, ami elsősorban Britanniára volt igaz, hiszen ebben az esztendőben került sor a normann hódításra, amelynek köszönhetően Hódító Vilmos maga alá gyűrte Angliát és az úgynevezett Normandiai-ház vette át az uralmat az országban. Természetesen ezek csak a kezdeti események, választott országunktól függően számtalan historikus történés vetődhet utunkba a keresztes hódításoktól kezdve, a tatár sereg erdélyi betörésén át a horvát nemesek fellázadásáig. Mondtam én, hogy izgalmas időszakról van szó!

Te Pityu, én innen látom a házunkat!

Te Pityu, én innen látom a házunkat!


A Crusader Kings II tehát maximálisan hű lett közvetlen elődjéhez képest, legyen szó a játékmenetről vagy a kismilliónyi eseményt feldolgozó kampányról. Természetesen az alkotás külleme sokaknak szemet szúrhat, hiszen mondhatni egy egyszerű térképet, valamint egy roppant bonyolult és sok tanulást igénylő - de amúgy rendkívül szépre sikeredett - kezelőfelületet fogunk kapni, ugyanakkor így is kijelenthető, hogy a Crusader Kings II korunk egyik legszebb hardcore stratégiája lett, amely remekül képes átadni a nagy stratégák számára a középkor letisztult, naturalisztikus hangulatát. Aki eddig sem szerette a stílust, az természetesen nem a Paradox Interactive legújabb alkotásával fogja megkedvelni azt, ugyanakkor aki imádta az előző részt, netán kedvelt olyan címeket, mint a Europe Universalis vagy a Victoria sorozatok, azok számára egy újabb kihagyhatatlan remek született, amitől csak bonyolultsága és a hangok esetében tapasztalható apró hiányosságok vehetik el a fanatikusok kedvét.

Crusader Kings II / Tesztplatform: PC

a polcon a helye
  • Stílus: RTS
  • Megjelenés: 2012. február 14.
  • Ár: 4.990 Ft-tól
  • Multiplayer: van
  • óriási szabadság
  • rengeteg lehetőség
  • valódi történelmi események
  • igazi sandbox játékmenet
  • kissé túlbonyolított játékmenet
  • a hanghatások lehettek volna jobbak is
  • Hang
    7
  • Grafika
    9
  • Játszhatóság
    7
  • Hangulat
    9
8
10 hozzászólás

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 16 napja

lehetne mar boxra is valami jo strategia. ellennek vele. ez az egyetlen stilus amit irigylek a pc-sektol

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 18 napja

Napok óta játszom, nagy game. Végre nem egy párórás játék.mosolygó smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 18 napja

Nem szép de élvezetes game nagyon!

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

HC strat. Kell.

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

5k huf szerintem nem olyan sok azért..nyelvnyújtó smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

Jó jáék lehet, de megvárom míg kicsit lemegy.

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

Ez RTS?meglepett smiley

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

Ezek szerint nem rontották el, pedig féltem hogy nem lesz jó a folytatás. Mindenképp megveszem.

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

Igen kiráy rts, utóbbiakban egyik legjobb

válasz erre

Vendég

14 éve, 3 hónapja és 19 napja

Fu ez nagyon jónak néz ki!

válasz erre
Crusader Kings II
4.990 Ft-tól
kövesd a játékot!
 
legutóbbi hozzászólások